accu meten

Welke accu en welk onderhoud

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
wim57
Berichten: 90
Lid geworden op: 19 nov 2015, 21:13
Type: R1100RT
Bijz: zwart
Land: nl
Woonplaats of omgeving: zh

accu meten

Ongelezen bericht door wim57 »

hallo,is er een manier om je accu te meten zonder de kuip los te halen,
mischien via sigarenplug?
ben benieuwd naar jullie suggesties,gr.wim
Inspector Gadget

Re: accu meten

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Er zijn inderdaad accutesters die (ook) kunnen werken via de accessoires-aansluiting.
Met dien verstande dat natuurlijk nooit echt goed stroommetingen of belastingsmetingen goed gedaan kunnen worden omdat anders de zekering er uit vliegt. ;)

Ikzelf zweer bij de Optimate TestMate Mini.
Omdat die, middels leds, via traagheid aangeeft wat de laagste accuspanning is/was bij starting.
En dat geeft weer een redelijke (!) indicatie van de staat van jou accu.
(bijvoorbeeld:) https://www.rad.eu/nl/c/p/20674-optimat ... temini.htm

Andere alternatieven;
https://www.conrad.nl/nl/Search.html?search=accutester

Maar de beste accutesters zijn de overbekende "broodrooster" en (digitale) testers die je inderdaad direct op de accu moet aansluiten.
Dan weet je echt de staat van je accu en de lading.
VanPatton
Berichten: 9
Lid geworden op: 18 okt 2014, 18:50
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Zwijndrecht

Re: accu meten

Ongelezen bericht door VanPatton »

Hallo Wim,
K Gebruik zelf een multimeter die verbonden is met een 12mm accessoire stekker.
Via dezelfde plug laad ik ook m' accu. (Wel met dikkere draden dan op de foto.).
Een accuspanning van circa 12,7 of 12,8 V houdt een volle accu in. Dus niet meten als de accu net van de lader komt maar een halve dag daarna. ( net van de lader zal de spanning ruim boven de 13V zijn.)
Overigens zegt de spanning niet ALLES over de staat van je accu. Een oude accu kan soms nog wel in de buurt komen van de juiste spanning maar na 1 start helemaal wegzakken in spanning. Als ie vanzelf na een paar minuten weer terugkomt rond de 12,7 is ie doorgaans OK.
Heb zelf een splinternieuwe motobatt MB51814 aangeschaft bij motomoto. Start nu weer soepeltjes.
Zal een plaatje proberen te uploaden........
wim57
Berichten: 90
Lid geworden op: 19 nov 2015, 21:13
Type: R1100RT
Bijz: zwart
Land: nl
Woonplaats of omgeving: zh

Re: accu meten

Ongelezen bericht door wim57 »

ok bedankt jongens voor de tips,ga er zeker iets mee doen.
ik snap dat je de accu het best meet op de accu zelf,maar bij een rt is dat toch een dingetje,bij mn yamaha is het buddy eraf en ik ben bij de accu,bij de rt moet er toch wat gedemonteerd worden
dus ik dacht voor een snelle globale check mischien via de accesoire stekker.
dank voor jullie reactie,gr wim _004
Inspector Gadget

Re: accu meten

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Je kunt inderdaad met een voltmeter/spanningsmeter een redelijke indicatie over de staat van de lading van de accu krijgen.
Alleen een voltmeter is te "traag" om de laagste spanning tijdens starting te tonen, vandaar de eerder aangegeven hulpmiddelen.
Die hebben een "hysteresis" waardoor je weet tot hoe laag de spanning inzakte.

Algemeen gesproken, als je een spanning meet van 11 volt en lager, is het mis.
Dan is de accu niet voldoende opgeladen of kan geen goede lading meer vast houden.

Naast de tips aangegeven door VanPatton;
Inderdaad nooit je accuspanning meten vlak nadat de accu geladen werd (=surface-charge), dus ook niet (kort) na een rit(je).
Wacht minimaal 1 ~ 2 uur.
Je kunt overigens deze "surface-charge" ook overkomen door enkele minuten je koplamp aan te zetten.

Na het opladen/rijden en uurtje of wat wachten, meet de accuspanning. Noteer deze.
Na wederom een uurtje of wat wachten, meet wederom de accuspanning, en wederom noteren.
Dan de motor op contact zetten maar niet starten, en wederom de accuspanning meten.
Wacht dan een minuutje en zet je koplamp aan voor enkele minuten (ik zou willen adviseren niet meer dan 1 ~ 2 minuten omdat de koplamp anders mogelijk te warm wordt).
Meet wederom de accuspanning na die 2 minuten terwijl de koplamp nog steeds aan staat.
Zet dan koplamp uit, motor van contact af en wacht 10 minuten, meet wederom de accuspanning.

In mijn optiek heb je, zonder de motor te starten, een redelijk wisselende belasting van je accu en door de spanning te meten, krijg je een redelijke indicatie van de lading van je accu.
Met alle meetwaardes zou je accuspanning niet meer dan zo'n 1 volt tot 1,5 volt maximaal moeten zakken.
En zou, als de belasting (zoals koplamp) weer uitgeschakeld wordt, de accuspanning weer redelijkerwijs moeten stijgen.

Doe het bovenstaande a.u.b alleen als je een acculader bij de hand hebt, of als je accuspanning in den beginne tenminste 12,83 volt is (= volledig geladen accu).
Want in het ongunstige geval is je accu niet zo fris-en-fruitig meer, en met bovenstaande procedure belast je mogelijkerwijs je accu dusdanig dat je daarna niet meer kunt starten.
En dus ook risico op diepte-ontlading en dat is funest voor elke accu.
E.e.a natuurlijk geheel op eigen risico. ;)
DickL

Re: accu meten

Ongelezen bericht door DickL »

Globale check kan heel simpel met een goede en snelle voltmeter. Meet de spanningsval tijdens het starten uitgaande van een goed geladen accu. Zakt de spanning onder de 9,6 volt dan is de accu versleten. Wel goed opletten zeker wanneer motor snel aanslaat.

gr. Dick
Gesloten

Terug naar “Over: Accu en accu-opladers”