Accu R1100RT/optimate 3 naar 4/aansluiting

Welke accu en welk onderhoud

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 67
Lid geworden op: 15 jun 2008, 22:27
Type: R1100RT
Bijz: Zwart, Nedplex ruit, hyperpro veren
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Deventer

Accu R1100RT/optimate 3 naar 4/aansluiting

Ongelezen bericht door Gerard »

Hallo mede forumleden,
ik heb eerst weer heel veel op het forum gelezen over de verschillende accu problemen/oplossingen. Haal daar wel veel info uit, maar mis net even wat.
Vandaar even onderstaande met wat vragen aan jullie:
Toen ik mijn R1100RT na ca 4 weken stilstand en pas de laatste week op de druppellader(Optimate 3) wilde starten, kreeg ik de motor niet meer makkelijk aan de praat. Heel even kon ik proberen te starten, toen was, na een paar "slagen" de fut eruit.
Weer aan lader, na ca 3 uurtjes weer groen licht, dus heb het de dag later weer geprobeerd en toen lukte het ook net niet, maar wel bijna. Nog een dag later, toen pakte die ineens en sloeg de motor aan. Ben zelf niet zo'n techneut, dus heb een uurtje rondgereden, maar durfde onderweg niet te stoppen. Had nl. geen idee of motor daarna wel zou starten.(zou het accu zijn of startmotor of weet ik wat het nog meer zou kunnen zijn)
Dus de 4e dag, motor sloeg aan, rechtstreeks naar motorzaak gereden.
Chef werkplaats gaf aan dat hier waarschijnlijk de oude druppellader(tussen ca 10 en 15 jaar oud denk ik?) het probleem was omdat de bmw wel wat stroom verliest aan diverse zaken. Dus op zijn advies de optimate 4 gekocht.
Nu zit ik met aantal vragen:
- herkennen jullie je in bovenstaande?
- de motor start nu telkens zonder dat ik de nieuwe druppellader nog maar heb gebruikt, is dat dan omdat de motor door het rijden zelf weer oplaadt?
- laadt de motor door te rijden goed op of laadt een druppellader altijd beter op?
- wat doe ik met de oude optimate 3, is die nog voor iemand interessant, of kan ik die naar de kringloop brengen?
- Ik wilde de optimate installeren. Maar eerst gewoon even opladen door de accu-klemmen. Die krijg ik echter, als het zadel eraf is, net niet tussendoor gestoken om ze vast te kunnen klemmen. Vrees dus dat ik alsnog alle kuipdelen eraf moet halen? Dan zou ik ook de kabelset met de ringetjes op de polen kunnen plaatsen.
- met de optimate 3 had ik een kabeltje om rechtstreeks op de 12V aansluiting te laden. Ik zie dat deze kabeltjes voor de optimate 4 ook te koop zijn voor een paar euro. Is dat dan niet makkelijker voor een "niet techneut' zoals ik. Dan hoef ik niet te knutselen met de kuip en alleen kabeltje te pluggen voor het opladen.

Nou, jullie zien, ongemerkt een boel vragen, waarvan ik deels al wel info op het forum zie, maar dat is nogal zoeken.
Dus graag weer jullie hulp.

groeten,
Gerard
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Accu R1100RT/optimate 3 naar 4/aansluiting

Ongelezen bericht door EileRT »

Hallo Gerard,

Ik heb deze problematiek met mijn 1100 RT niet gehad. Aanvankelijk dacht ik dat jouw accu de geest had gegeven. Nu je weer kunt starten en rijden lijkt dat dus niet het geval. De accu wordt pas goed opgeladen na tenminste een uurtje rijden. Daar kan geen acculader tegenop. Het "technische verhaal" in deze ken ik niet. Bij mij is er een draad aangesloten op de accu die er aan de zijkant met een schuif stekkertje (via de opening bij het linker zijdeksel) weer uitkomt. Deze kan je dan weer aansluiten op de acculader. Als de oude acculader stuk is zou ik deze uiteraard naar een milieustraat brengen voor inzameling (chemisch) afval.

[groet] Eilert
Laatst gewijzigd door EileRT op 02 jan 2016, 18:20, 2 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Inspector Gadget

Re: Accu R1100RT/optimate 3 naar 4/aansluiting

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

- herkennen jullie je in bovenstaande?
Ja en nee, druppelladers zijn geen acculaders, want de "water-druk" die uit die "druppellader-kraan" komt, is te laag om een accu goed volledig op te laden.
Een druppellader is prima voor het compenseren van fantoom-verbruikers zoals alarm e.d.
Door de koude weer, neemt de startcapaciteit van elke accu af, en als de accu dan niet volledig opgeladen is ... is starten inderdaad soms heel moeizaam.
De oplossing is geen druppellader te gebruiken, wat de Optimate 4 helaas ook is, maar een echte acculader.
Ik kan merken noemen maar wil niet te vaak reclame blijven maken voor een bepaald merk. Optimate staat niet op mijn lijstje.
- de motor start nu telkens zonder dat ik de nieuwe druppellader nog maar heb gebruikt, is dat dan omdat de motor door het rijden zelf weer oplaadt?
Klopt, het rijden is de beste manier om de accu op te laden. Mits dat ten minste (!) 1 uurtje rijden is, en dat elke 2 á 3 weken, afhankelijk hoe fris-en-fruitig je accu is, je "stille" verbruikers en of je tussendoor (en hoe vaak/lang) een lader gebruikt.
- laadt de motor door te rijden goed op of laadt een druppellader altijd beter op?
Zie boven, motor rijden is de beste manier om je accu op te laden. Als je ten minste 1 uurtje rijdt.
Een druppellader is in mijn persoonlijke optiek (en ervaringen) de minst goede manier om je accu op te laden.
- wat doe ik met de oude optimate 3, is die nog voor iemand interessant, of kan ik die naar de kringloop brengen?
Als die Optimate 3 nog goed is, zou ik de Optimate 4 terugbrengen en een echte acculader (met een laadstroom van tenminste 2 ampère) aanschaffen en de Optimate 3 op MP te koop zetten.
Of cadeau doen aan een motormaatje die nog geen lader heeft.
Maar anders de Optimate 3 inderdaad inleveren bij je lokale milieustraat.
Nooit in de grijze bak/kliko.
- Ik wilde de optimate installeren. Maar eerst gewoon even opladen door de accu-klemmen. Die krijg ik echter, als het zadel eraf is, net niet tussendoor gestoken om ze vast te kunnen klemmen. Vrees dus dat ik alsnog alle kuipdelen eraf moet halen? Dan zou ik ook de kabelset met de ringetjes op de polen kunnen plaatsen.
Klopt, de 11xxRT heeft de accuklemmen redelijk onbereikbaar. Ik zou die klemmen dus ook niet willen adviseren, dat is te lastig en risico op losraken en eventueel zelfs kortsluiting als je ff niet oppast.
- met de optimate 3 had ik een kabeltje om rechtstreeks op de 12V aansluiting te laden. Ik zie dat deze kabeltjes voor de optimate 4 ook te koop zijn voor een paar euro. Is dat dan niet makkelijker voor een "niet techneut' zoals ik. Dan hoef ik niet te knutselen met de kuip en alleen kabeltje te pluggen voor het opladen.
Dat is de meest gemakkelijke manier en als je die 12 volt stekker nog hebt (en wat je met de Optimate 3 gaat doen) kan je dat kabeltje eventueel hergebruiken, Optimate heeft verkoopkabeltjes om je oude Optimate 3 kabeltjes met Optimate 3 stekkertjes ook te kunnen hergebruiken op de Optimate 4.
Echter gezien de prijs van dergelijke kabeltjes is het vaak kosteneffectiever om "gewoon" een nieuwe kabeltje met de juiste (Optimate 4) stekkers aan te schaffen, dat zal zo\n 20 euro (of minder) zijn met de bekende BMW stekker er aan.
Gebruikersavatar
Kees
Berichten: 75
Lid geworden op: 22 mei 2009, 19:10
Type: R1100RT
Bijz: Origineel
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Apeldoorn
Locatie: Apeldoorn

Re: Accu R1100RT/optimate 3 naar 4/aansluiting

Ongelezen bericht door Kees »

Ik probeer een beetje praktisch naar het noodzakelijke onderhoud te kijken.
Als het onderhoud het veelvuldige kost aan moeite en daadwerkelijke kosten t.o.v. levensduur verlenging, voer ik dat niet uit.
In dit geval de accu!
Een nieuwe accu kost rond de € 70.- en gaat gemiddeld 4 a 5 jaar mee.
Allerlei onderhoud om e.e.a. te optimaliseren zal misschien een verlengde levensduur opleveren van 1 jaar.
Geldelijk gezien dus een winst van ongeveer € 15.- over een periode van 5 jaar.
Wat ik van een accu verwacht is dat hij betrouwbaar is en doet wat hij moet doen op het moment dat ik dat wil.
Dus daarom "hang" ik hem aan een druppellader, ook in de winterperiode waarin de motor een maand of 4 niet of nauwelijks wordt gebruikt.
In de praktijk heb ik nooit problemen, zelfs niet het hinderlijke knipperen van de ABS lampjes.
Na 4 jaar vervang ik de accu preventief.
Met groet,
Kees
TomDujardin
2023
2023
Berichten: 118
Lid geworden op: 24 dec 2014, 15:00
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Wissenkerke

Re: Accu R1100RT/optimate 3 naar 4/aansluiting

Ongelezen bericht door TomDujardin »

Hallo Gerard,

Als ''techneut'' zal ik trachten een en ander toe te lichten, er zullen uiteraard ook andere verklaringen zijn, maar ik tracht het eenvoudig te vertalen.
Meten is weten in deze, als je accu spanning onder de 12 volt zakt tijdens het starten zal de motor moeilijker of niet meer rondraaien = niet starten. Kan verscheidene oorzaken hebben, slechte conditie accu, te hoge weerstand in de startmotor, bekabeling etc. Deze uitleg is er van uitgaande dat jouw probleem veroorzaakt word door een accu probleem, dit kan ook andere oorzaken hebben.

Gezien het feit dat de motor nu wel redelijk normaal start lijkt de motor in orde, waarschijnlijk is (was) de accu capaciteit de boosdoener.
De dynamo van de 1100rt levert 50 Ampère als het moet, een druppellader weet ik niet maar zal hooguit 2 of drie zijn. vandaar dat de accu sneller geladen word als je rijd dan met de druppellader.
De interne weerstand in de accu bepaalt hoeveel ampère erin kunnen gepompt worden, bij een accu in goede conditie zorgt dit ook voor een steeds correct geladen accu met de beloofde koudstart-capaciteit paraat, niks aan de hand.

Bij een halfvolle accu en een spanning van om en bij de 12 volt kan er veel stroom in, bij een volgeladen accu is de spanning hoger en kan er minder stroom naar de accu toe, zo zorgt de regelaar ervoor dat de accu niet overladen word.
Als een accu fout geladen word, niet of nauwelijks geladen word, te veel geladen word ( of ergens in het verleden)... raakt deze beschadigd en de koudstart-capaciteit neemt af. Dit is enerzijds een normaal proces, anders hadden zij het eeuwige leven.
De oorzaken van een slechte accu zijn divers, daardoor ook de storing die zij vertonen. Er kan een cel stuk zijn, 12 volt accu heeft 6 cellen van 2 volt / stuk. Komt de accu nog aan maximum een 10 - 10,5 volt. Er kan sulfatering op de platen zijn waardoor de capaciteit afneemt enz enzoverder.

Als een accu bvb een hoge interne weerstand heeft zal de spanning bij laden gelijk hoog oplopen naar bvb 14,4 volt, de regelaar regelt de dynamo af naar quasi nul ampère laden en de accu word niet meer geladen net zoals een volle accu niet meer geladen word. Maar de accu is wel maar halfvol en zal dus straks nog steeds maar kwart vol zijn of leeg.
De oorzaken kunnen zeer divers zijn, er kan ook niks aan de hand zijn, gewoon door de sluipverbruikers en de zelfontlading is na bepaalde tijd, (weken , geen dagen) de accu spanning zo ver gezakt dat de startmotor niet meer voldoende vermogen kan leveren. Daarom is het eigenlijk belangrijk om eea te meten, is de voltage in orde, regelt de dynamo juist af, kan allemaal maar voor een leek helaas niet eenvoudig om daar dan de juiste conclusie uit te halen. Je zou moeten testen hoe ver de spanning zakt tijdens het starten, en met een Ampère tang controleren of en hoe hoog de geleverde laadstroom is. anders blijf je helaas tasten in het duister en is het onmogelijk om gelijk de vinger op de wonde te leggen.
Vuistregel; als de spanning boven de 12 volt blijft tijdens starten, niks aan de hand.
Bedenk wel dat als er iets fout is met het laadsysteem van de motor, en dat heeft z'n invloed op het slecht laden van de accu: dit los je niet op door een andere accu te plaatsen, ook de nieuwe zal fout geladen worden en na verloop van tijd deze storing vertonen, zonde van het verkeerd geinvesteerde geld.
Meten is weten, je woont helaas niet bij mij om de hoek.

Maar ik kan inspector gadget helemaal gelijk geven dat een echte lader iets anders is als een druppellader, als het verstandig is om de ampères van een echte lader door de 12 volt stekker en z'n aansluitingen te laten lopen is een ander verhaal. Een losse stekker verbinding die correct met de polen is verbonden, afgezekerd en bijv achter het wegneembare paneel bereikbaar is, is veruit de mooiste oplossing om een laadpunt te creeren.

Het beste is iedere dag rijden, heb je nooit last van zelfontlading Big RT Smile
[groet] Tom
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Accu R1100RT/optimate 3 naar 4/aansluiting

Ongelezen bericht door EileRT »

En weer wat geleerd vanuit bovenstaande op deze 2e dag van het nieuwe jaar . . . -top-
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Georgio
Berichten: 100
Lid geworden op: 21 nov 2015, 20:14
Type: R1100RT
Bijz: 1999
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zeist

Re: Accu R1100RT/optimate 3 naar 4/aansluiting

Ongelezen bericht door Georgio »

Dank Tom, ook ik ben weer wat wijzer geworden -top-
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Accu R1100RT/optimate 3 naar 4/aansluiting

Ongelezen bericht door EileRT »

Vergeet ook Inspector Gadget niet . . . ;) -top-
Georgio schreef:Dank Tom, ook ik ben weer wat wijzer geworden -top-
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Inspector Gadget

Re: Accu R1100RT/optimate 3 naar 4/aansluiting

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

We doen het met z'n allen, een bedankje is altijd leuk maar voor mij echt niet altijd noodzakelijk. _004
Kees schreef:Ik probeer een beetje praktisch naar het noodzakelijke onderhoud te kijken.
Als het onderhoud het veelvuldige kost aan moeite en daadwerkelijke kosten t.o.v. levensduur verlenging, voer ik dat niet uit.
In dit geval de accu!
Een nieuwe accu kost rond de € 70.- en gaat gemiddeld 4 a 5 jaar mee.
..
Na 4 jaar vervang ik de accu preventief.
Natuurlijk is dat jou keuze, maar een (moderne) accu kán toch echt veel langer mee gaan dan de gestelde 4 á 5 jaar.
Het klopt dat vroeger bij lood-accu's werd aangegeven dat die een levensduur hadden van zo'n maximaal 120 maanden, om en nabij.
Maar de wat duurdere (kwalitatieve) accu's, eventueel in combinatie met een goede meer-traps acculader, kan daar gemakkelijk 7 jaar en meer van maken.
Zeker moderne accu's, zoals AGM, Gel en LiFePo. Die worden vaak door de fabrikanten zelf aangegeven een levensduur te hebben van tenminste 7 tot 10 jaar, voordat de capaciteit terug begint te lopen.
Sommige merk Gel accu's zelfs 12 jaar. (!)
Tevens zijn dergelijke accu's ook beter bestand tegen cyclisch gebruik versus de "normale" lood-accu, ze kunnen heel wat meer mis- en gebruik doorstaan versus de lood-accu.
E.e.a valt en staat met de kwaliteiten van de accu, en daar zijn ook heel uiteenlopende kwaliteiten van te koop. Wat je vaak al kunt concluderen uit de prijs en eventuele merk-naam.

Natuurlijk is het heel vervelend om met een "defecte" accu komen te staan, maar meestal is dat een langzaam, zeer merkbaar proces, het starten wil niet meer zo best.
Het pas dan vervangen van de accu is ook beter voor het milieu en ultimo voor de portemonnee, denk ik zo.
Preventief vervangen is in mijn optiek echt niet nodig, spaar dat geld uit en koop een kwalitatief goede accu. Dan heb je ook daar veel langer plezier van.
Laatst gewijzigd door Inspector Gadget op 03 jan 2016, 13:22, 1 keer totaal gewijzigd.
pieter.
Berichten: 55
Lid geworden op: 15 mar 2014, 19:26
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: K75 RT
Land: nl.
Woonplaats of omgeving: Bollenstreek

Re: Accu R1100RT/optimate 3 naar 4/aansluiting

Ongelezen bericht door pieter. »

lees ik hier dat 7 jaar langer is dan 120 maanden :$
Inspector Gadget

Re: Accu R1100RT/optimate 3 naar 4/aansluiting

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Sorry, is inderdaad ietwat onduidelijk; :cry:
Ik bedoel dus levensduur vanaf de productie-datum voor lood-accu's.
Die 120 maanden (10 jaar) was dus ongeacht of je de accu nu gebruikte of niet, vanaf het moment dat de accu van de loopband afrolde.
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 67
Lid geworden op: 15 jun 2008, 22:27
Type: R1100RT
Bijz: Zwart, Nedplex ruit, hyperpro veren
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Deventer

Re: Accu R1100RT/optimate 3 naar 4/aansluiting

Ongelezen bericht door Gerard »

Allen hartelijk dank voor jullie, vaak zeer uitgebreide reacties.
Heel nuttige informatie. Elke keer weer geweldig om te merken hoe dit forum "werkt"

groeten
Gerard
Gesloten

Terug naar “Over: Accu en accu-opladers”