Optimate 4 druppellader defect?

Welke accu en welk onderhoud

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
Nick_66
Berichten: 79
Lid geworden op: 11 mei 2013, 00:04
Type: R1150RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Nederweert

Optimate 4 druppellader defect?

Ongelezen bericht door Nick_66 »

Ik gebruik al geruime tijd een Optimate 4 druppellader voor mijn R1150RT. Altijd probleemloos gewerkt. In mijn RT zit een onderhoudsvrije accu gemonteerd.

Nu viel mij laatst op dat zodra ik aan de bekabeling kwam van de lader de ledjes op het display soms knipperde, alsof er ergens een slecht contact was. Lader uit elkaar gehaald en solderingen en bekabeling gecontroleerd. Niks te vinden dus. Lader weer aangesloten en nu zie je linksboven het groene ledje brandje (polariteit) en rechtsonder brandt dan een gele led (laden). De laadstroom lijkt niet boven de 0,2A uit te komen. Daar zie ik ook niks veranderen. Ik kan de lader dagen aan de accu hangen, maar de accu wordt volgens mij nauwelijks bijgeladen. Motor start nog wel. Merk wel dat de accu bijgeladen moet worden. Bij inschakelen kan ik dat goed horen aan de pomp. Die klinkt gewoon minder fel bij inschakelen.

Is mijn lader nu defect?
Inspector Gadget

Re: Optimate 4 druppellader defect?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

De Optimate 4 regelt zelf de laadstroom, en de laadstroom die een Optimate 4 überhaupt kan afgeven is maximaal 0,8 ampère.

Zie bijlage, kijk even of de led's in de juiste combinatie knipperen als je de Optimate 4 aansluit op de 230 volt.
kernel_resources_render.pdf
Kijk ook even goed naar de led's als je de 12 volt loshaalt.

Kijk daarna ook even onder- of bovenop of je een dual versie van de Optime 4 hebt, wellicht dat de lader per ongeluk in de can-bus mode staat? _001

Hoewel je aangaf dat je iets raars in 1e instantie zag als je de kabel aanraakte, zou ik ook de accessoires-connector, stekker en zekering onder je zadel nakijken. Mogelijk ergens een slecht contact.

En anders je lader onder de arm nemen en bij een bevriende motordealeRT of maatje langs gaan en kijken of jou lader op een andere motor hetzelfde gedrag toont.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Nick_66
Berichten: 79
Lid geworden op: 11 mei 2013, 00:04
Type: R1150RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Nederweert

Re: Optimate 4 druppellader defect?

Ongelezen bericht door Nick_66 »

Bedankt voor de reactie.

Ik heb in ieder geval geen dual druppellader. Zal van het weekend eens de status van de LED's controleren. Bedankt voor de bijlage!
Inspector Gadget

Re: Optimate 4 druppellader defect?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

En anders contact opnemen met de leverancier van je Opiaten, zou ook een software-probleem geweest kunnen zijn. _001
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: Optimate 4 druppellader defect?

Ongelezen bericht door Bert M »

Inspector Gadget schreef:En anders contact opnemen met de leverancier van je Opiaten, zou ook een software-probleem geweest kunnen zijn. _001
Huh???

Autocorrectie kan af en toe hele rare zinnen doen ontstaan... :D

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Inspector Gadget

Re: Optimate 4 druppellader defect?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

:O
Kanonnen, Safari maakt er wat er vaak een soep van. :(
En ik lette niet op. Sorry!

Zal het laten staan, kan iedereen meelachen maar er werd dus bedoelt Optimate. :$
Gebruikersavatar
Nick_66
Berichten: 79
Lid geworden op: 11 mei 2013, 00:04
Type: R1150RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Nederweert

Re: Optimate 4 druppellader defect?

Ongelezen bericht door Nick_66 »

Betekenis opiaten:

(opioïden, narcotica) Natuurlijke verbindingen uit opium, zoals morfine en codeïne, en synthetische verbindingen met dezelfde werking als morfine (= morfine-derivaten). - Opiaten hebben een sterk verdovende en pijnstillende werking en brengen daarnaast een toestand teweeg waarin men zich schijnbaar gelukkig voelt (= euforie).

Hahahahaha........... Big RT Smile
Inspector Gadget

Re: Optimate 4 druppellader defect?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik heb ze gehad in de vorm van OxyNorm en OxyContin, maar ging daar soms echt van trippen.
Letterlijk. Heel bizar.

Inderdaad geen pijn meer, dat dan weer wel.

Een high op recept, zullen we maar zeggen. :$
Gebruikersavatar
Nick_66
Berichten: 79
Lid geworden op: 11 mei 2013, 00:04
Type: R1150RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Nederweert

Re: Optimate 4 druppellader defect?

Ongelezen bericht door Nick_66 »

Kan het zijn dat mijn Optimate lader de accu gewoon niet meer op nivo kan krijgen omdat de accu teveel ontladen is?

Heb twee filmpjes gemaakt van mijn lader. De eerste als de lader echt ingeschakeld wordt en de tweede als ik de lader aansluit op de accu.

Probeer die nog op het forum te plaatsen.

Ik heb er nu een VMF 19ah accu in zitten.

Zou dit dan misschien een betere lader zijn voor mijn motor? http://www.ctek.com/nl/nl/chargers/MXS%203.8

Deze kan tot 3,8A laden.
Gebruikersavatar
Nick_66
Berichten: 79
Lid geworden op: 11 mei 2013, 00:04
Type: R1150RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Nederweert

Re: Optimate 4 druppellader defect?

Ongelezen bericht door Nick_66 »

Hier zijn de filmpjes:

Opstarten Optimate 4

Optimate 4 aansluiten op de accu

Zodra de Optimate op de accu is aangesloten, komt de laadstroom niet hoger dan ongeveer 0,2A
Inspector Gadget

Re: Optimate 4 druppellader defect?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Het kán dat je accu zover defect is dat een druppellader je accu niet meer opgeladen krijgt.
Omdat een druppellader in de regel net ff te weinig laadstroom kan afgeven om een diepte-ontladen accu op te kunnen laden.
Zeg maar te weinig waterdruk.

Maar als het goed is zou de Optimate 4 dat dan wel aangeven via de LED's, dat alleen de power-led groen oplicht en de rode led links-onderin al dan niet knipperend, aan is.

Heb je filmpjes bekeken;
Zo te zien start de Optimate 4 wel goed op, dus de lader lijkt mij wel op orden.

In het 2e filmpje deduceer ik dat de bulk-charge gebeurt, en dat zal tenminste 2 uur aanhouden, als ik de handleiding goed begrijp;
media175760443.pdf
Er zit overigens nogal een verschil tussen de Optimate 4 (=ouder model) versus de Optimate 4 Dual, zie bijlage.
TM14xDUAL-PL2-111012_EN.pdf
De aangegeven CTek MXS v3.8 is een volwaardige acculader en zal in mijn overtuiging en ervaringen, je accu beter op lading kunnen houden dan de Optimate 4 druppellader.
Met dien verstande, dat je accu nog wel een beetje fris-en-fruitig is en niet defect of diepte-ontladen (hoewel de CTek dat wel zal trachten op te lossen voor je.

Maar het beste kan je een accu opladen door minstens een uurtje te gaan rijden. ;)

PS:
Kijk ook ff of je connectors en je accessoires-contactdoos (BMW DIN vrouwelijk & mannelijk) goed schoon zijn.
Eventueel, heel eventueel, heel fijn schuurpapier gebruiken.

Kijk ook ff in je zekeringkast;
Haal zekering #4 er een paar keer in-en-uit, dat is de zekering voor de accessoires-contactdoos bij de 11xxRT's.

Let op:
De Optimate 4 zal geen desulfating of "herstellen van diepte-ontlading" doen zolang de accu (ook) nog aangesloten is op de motor zelf. (!)
Omdat de Optimate de motor zal "detecteren", aangezien de laadspanning voor die modi naar 22 volt (kan) geschakeld kan worden en dat is dodelijk voor je motor-elektronica.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Nick_66
Berichten: 79
Lid geworden op: 11 mei 2013, 00:04
Type: R1150RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Nederweert

Re: Optimate 4 druppellader defect?

Ongelezen bericht door Nick_66 »

Bedankt voor de tips! _004

Ik heb nog eens gekeken naar zekering #4 en de rest. Alles lijkt gewoon in orde te zijn.

Wat me wel opviel is dat zodra ik de lader van de accu ontkoppel het ledje rechtsonder gewoon blijft branden. Dat zou toch niet mogen lijkt mij.

Denk toch dat mijn Optimate niet meer in orde is.

Overweeg nu de CTEK aan te gaan schaffen. Kan het kwaad als ik de CTEK op de accessoirepoort aan de zijkant van mijn RT aansluit? Weet niet hoeveel spanning deze lader/druppellader afgeeft als deze in de laad mode overgaat??
Inspector Gadget

Re: Optimate 4 druppellader defect?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Kan het zijn dat je de acculader verkeert loskoppelt, waardoor de Optimate 4 ietwat "overstuur" raakt?
Ook als je alleen de accessoires-stekker gebruikt;

Aansluiten:
Acculader aansluiten op de accessoires-stekker, pas dan aansluiten op de netspanning.

Loshalen:
Acculader los nemen van de netspanning, pas dan loshalen van de accessoires-stekker.

Je zult ook merken dat een acculader vaak altijd nog iets van een spanning blijft afgeven als je de netspanning afschakelt.

Ja, je kunt veilig en prima de accessoires-aansluitingen gebruiken op de 11xxRT serie om de accu op te laden.

De maximale spanning die een CTek lader in de AGM/koud-weer stand afgeeft is 14,7 volt.
Maar dat is bij een accu die redelijk ontladen is ( ~ 60%, oftewel zo rond de 12 volt of daaronder) en de laad-cycli bepaald heeft dat de accu inderdaad een AGM accu is en nog redelijk fris-en-fruitig is en opgeladen kan worden.
De laadspanning zal rapido terug lopen zodra de accu richting de 100% lading bereikt.
Gebruikersavatar
Nick_66
Berichten: 79
Lid geworden op: 11 mei 2013, 00:04
Type: R1150RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Nederweert

Re: Optimate 4 druppellader defect?

Ongelezen bericht door Nick_66 »

Heb nu een CTek MXS v3.8 gekocht en deze lijkt de accu wel goed op te laden. Enige waar ik nog over twijfel is hoe ik nu het beste deze lader kan aansluiten. Op een van de twee accessoireconnecters aan de linkerkant of toch rechtstreeks op de accu?

Wat adviseer je mij hierin?
Inspector Gadget

Re: Optimate 4 druppellader defect?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Gefelicitaart! _004

Met alle respect voor Optimate, maar zelfs als druppellader is de Optimate 4 een matige oplossing in mijn ervaringen. :(
Maar genoeg daarover, mijn mening is al heel lang bekend.

Bij de 1150RT (en 1100RT) zijn de accessoires-aansluitingen, via een zekering, direct aangesloten op de accu.
(en dus permanent voorzien van spanning)
En perfect om je acculader op aan te sluiten, zondermeer! _004

(zie pagina 3 van de bijlage, "power outlets" rechts-onderaan)
R1150RT-Electric-Diagram-V3_3.pdf
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Nick_66
Berichten: 79
Lid geworden op: 11 mei 2013, 00:04
Type: R1150RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Nederweert

Re: Optimate 4 druppellader defect?

Ongelezen bericht door Nick_66 »

Bedankt voor de elektrische schema van mijn motor.

De Ctek lader doet het perfect! Betere lader dan de Optimate vind ik persoonlijk. Accu is nu weer op nivo.

Heb de originele BMW plug aangesloten op de bijgeleverde kabel van Ctek. Daarvoor heb ik wel de twee klemmen eraf moeten halen. Een extra kabeltje aanschaffen van Ctek vind ik nogal prijzig.
Inspector Gadget

Re: Optimate 4 druppellader defect?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Mooi, blij dat te horen! _004

En door je accu beter op niveau te houden (lees: voorkomen van diepte-ontlading) zal je ook langer plezier hebben van je accu.
Die zal langer fris-en-fruitig blijven en lading vasthouden.

Ja, het is niet alleen BMW of TecMate (maker van de Optimate's) kent prijzen, ook CTek doet vrolijk mee met die "dans". :(
Dus prima opgelost de BMW DIN stekker te monteren in plaats van de bijgeleverde accu-klemmen.

PS:
Sorry dat ik het weer benoem, maar ook bij CTek laders is de juiste volgorden van aansluiten en loshalen van belang. ;)
Gesloten

Terug naar “Over: Accu en accu-opladers”