acculader

Welke accu en welk onderhoud

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
wim57
Berichten: 90
Lid geworden op: 19 nov 2015, 21:13
Type: R1100RT
Bijz: zwart
Land: nl
Woonplaats of omgeving: zh

acculader

Ongelezen bericht door wim57 »

hallo jongens/dames.

ik heb een vraag mischien weet iemand het antwoord.
heb op mn 1100rt een druppellader aangesloten via sigarenplug.
het is een ic twin lader { op 1 accu 2a en op 2 accu,s 1a} er branden tijcens het laden 2 groene lampjes constant,af en toe brand er een rood lampje bij met het symbool lege accu,na enige tijd is dit weer uit en branden de 2 groene weer.is dit normaal ik heb geen beschrijving bij de lader weet dus niet
of het normaal is,graag jullie reactie mvrgr.wim :neutral:
Inspector Gadget

Re: acculader

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

/edit:
koeienvanger heeft de handleiding gevonden. ;)
Laatst gewijzigd door Inspector Gadget op 06 mar 2016, 17:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Cowcatcher
Berichten: 76
Lid geworden op: 31 jul 2012, 12:40
Type: Overig R-serie
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Nijkerk
Locatie: Appel

Re: acculader

Ongelezen bericht door Cowcatcher »

wim57
Berichten: 90
Lid geworden op: 19 nov 2015, 21:13
Type: R1100RT
Bijz: zwart
Land: nl
Woonplaats of omgeving: zh

Re: acculader

Ongelezen bericht door wim57 »

bedankt jongens heb het gelezen.
rood betekend accu leeg en groen vol,mijn vraag is trekt de druppellader de accu leeg waardoor hij rood brand en weer gaat laden tot hij vol is en weer groen brand,of zeg ik nu iets raars.
af en toe brand lampje rood bij symbool accu leeg,vandaar dat ik vraag of dit normaal is,
gr wim
wim57
Berichten: 90
Lid geworden op: 19 nov 2015, 21:13
Type: R1100RT
Bijz: zwart
Land: nl
Woonplaats of omgeving: zh

Re: acculader

Ongelezen bericht door wim57 »

gelijk maar mn volgende praktische vraag,hoe kan ik mn 1100rt met starthulp starten,de accu zit lekker verstopt,waar kan ik ff snel de plus kabel aansluiten,de zwarte kan wel aan het frame.gr wim
Inspector Gadget

Re: acculader

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

De acculader zal de accu niet zelf ontladen.
(het is geen druppellader maar een acculader, met een laadstroom van maximaal 2 ampère.)

Zie handleiding, als zowel de groene alsook de rode led gelijktijdig branden, is er een probleem/slechte met de verbinding of is de accu defect.

Je komt inderdaad niet bij de accu zonder de nodige tupperware verwijderen.

Je kunt proberen, als je een voltmeter hebt, kijken onderaan de zijkant links, of je bij de plus-pool van de startmotor kunt komen.
Heb ooit op mijn 1100RT daar(op) een BMW OEM lip laten monteren als zijnde aansluiting voor een starthulp.
Let op: altijd eerst ff meten tenopzichte van massa!

PS: Je kunt de accu ook prima opladen via de accessoiresstekker op de 11xxRT.
Dat is een gezekerde verbinding direct naar de accu.
wim57
Berichten: 90
Lid geworden op: 19 nov 2015, 21:13
Type: R1100RT
Bijz: zwart
Land: nl
Woonplaats of omgeving: zh

Re: acculader

Ongelezen bericht door wim57 »

Hartelijk dank voor de tips.de laser is op sigarenplug aangesloten.zal. De bedrading ff nalopen.gr.wim.
Ps laser Moet zijn lader
Gebruikersavatar
PaPinkelman
Berichten: 1013
Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Helmond
Locatie: Stiphout

Re: acculader

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

Ik zou de aansluitingen bij de accupolen eens goed nakijken, cq. losmaken, accupolen en klemmen goed schoonmaken ('bloemkool' verwijderen), en weer aansluiten. Als je bij het monteren de polen van zuurvrije (!) vaseline voorziet, blijven ze ook beter zuiver.
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Inspector Gadget

Re: acculader

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Inderdaad, alle aansluitingen van en naar de accu en accupolen nalopen.
Zo ook de aansluiting van de startmotor.

Let wel, veel van de tips zijn voor als je die bewuste acculader een paar dagen aangesloten gehad hebt en de starting nog altijd heel moeizaam gaat.
Kijk dan ook naar je klokje op het dashboard, die zal bij een te lage accuspanning resetten naar 12:00.

Je kunt een redelijke indicatie krijgen hoe het met je accu en/of acculader gesteld is door, na een paar dagen permanent laden, de lader los te halen, een uurtje wachten en dan de spanning meten (voorzichtig!) op de accessoires-stekker.
Die moet minimaal 12,5 volt zijn. Liefst hoger.
12,7 volt betekend dat de accu echt vol is.

Zet daarna een verbruiker aan, bijvoorbeeld de verlichting, de spanning mag iets zakken maar niet veel.
Zet na een 30-tal seconden of zo, de verlichting weer uit. Als het goed is, moet de accuspanning dan weer vrij snel terugkomen op de spanning die je gemeten hebt terwijl de verlichting nog uit stond.

Je kunt dan proberen de motor te starten én gelijktijdig de spanning te meten, maar dat zal niet meevallen;
Ten eerste omdat de meeste digitale meters te langzaam zijn en ten tweede omdat het niet zal meevallen gelijktijdig goed te meten.
Als de accuspanning dan al heel snel daalt beneden de 10 volt, ben ik bang dat je accu mogelijk versleten c.q defect is.
Ik zou dan je accu laten doormeten.

Als daarentegen je motor nog altijd als een zonnetje start & loopt, maar je zorgen maakt over de rode- en gelijktijdige leds van je acculader, kan het een contact probleem zijn;
- Haal zekering #4 uit de zekeringkast en inspecteer deze goed. Kijk goed naar de lipjes die mogen niet dof of verweert zijn.

- Terwijl je die zekering eruit laat, pak de stofzuiger en zuig de (vrouwelijke) accessoires-aansluiting in het dashboard uit.
Daar kan na de jaren de nodige troep in terecht gekomen zijn.

- Neem, terwijl de zekering er nog steeds uit is, een stuk heel fijn schuurpapier, rond die op in een kokertje, en steek deze dan in de accessoires-stekker, en draai deze een paar keer rond, heen-en-weer.

- Zuig daarna wederom de accessoires-stekker wederom uit met de stofzuiger.

- Als je geen schuurpapier hebt, kan je eventueel ook de accessoires-plug van de accu-lader gebruiken.
Terwijl de acculader (uiteraard) niet (!) aangesloten is op de netspanning, draai de stekker een paar rond heen-en-weer in de accessoires-stekker. Zorg er wel voor dat je acculader-kabel niet ook gaat lopen opkrullen (risico op kabelbreuk en zo).

- Nu kan je zekering #4 weer terugplaatsen;
Steek deze weer terug en haal die er weer uit, doe dit een paar keer.
Draai dan de zekering om en herhaal het in en uit halen van de zekering. (voorzichtig natuurlijk)

Mogelijk is het een slecht contact in de accessoires-stekker die roet in het eten gooit (lees: de gelijktijdige rode en groene led)

E.e.a. is afhankelijk welke problemen je hebt, en wat ik zoal zou doen, afhankelijk van de problemen die je hebt.
(naast alleen de rode en groene led van de acculader)
wim57
Berichten: 90
Lid geworden op: 19 nov 2015, 21:13
Type: R1100RT
Bijz: zwart
Land: nl
Woonplaats of omgeving: zh

Re: acculader

Ongelezen bericht door wim57 »

Goedemiddag.
Dat is info daar kan ik. wat nee.super bedankt heb in bedrading niks kunnen vinden.aan sigarenplug schoonmaken had ik niet gedacht GA ik doen.gr.wim :-)
wim57
Berichten: 90
Lid geworden op: 19 nov 2015, 21:13
Type: R1100RT
Bijz: zwart
Land: nl
Woonplaats of omgeving: zh

Re: acculader

Ongelezen bericht door wim57 »

hallo heren,

de lampjes van de acculader die af en toe rood branden was idd slecht contact/corrosie in sigarenplug{dank voor de tip} schoongemaakt
en alles brand weer groen.
ik kom er nu achter dat als ik de lader eraf haal het lichtje op de motor{heb verklikkerlichtje rood oranje groen gemonteerd voor acculading controle}na ongeveer een half uur oranje brand,sluit ik de lader weer aan brand deze ook even oranje om dan weer groen te worden,oranje staat voor accu 50%.
zou de accu aan vervanging toe zijn? zo ja is dit redelijk zelf te doen om de kappen eraf te halen of zeggen jullie kun je beter laten doen? en hoelang is het werk om de kap eraf te halen ? en halfuurtje of een uur heb geen idee,ligt eraan hoe handig je bent weet ik ook wel maar toch een indicatie?
mvrgr,wim :)
Gebruikersavatar
Nico4sen
2023
2023
Berichten: 990
Lid geworden op: 03 jul 2011, 12:26
Type: R1200RT
Bijz: Ex-P met mudflap, V-Stream en Grip Puppies
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Hartje Fryslân

Re: acculader

Ongelezen bericht door Nico4sen »

Dat is prima zelf te doen. Zijn wel veel schroeven, maar als je goed oplet waar ze allemaal zitten is dat bij de montage ook weer handig (en hou je niks over). Reken voor de eerste keer op een half uur. Als ik het me goed herinner moet je de linker kap eraf hebben. Er zit trouwens ook een schroef verstopt achter de spiegelkap. Het bij de montage weer inhaken van de kap is het lastigste deel van de klus.
Inspector Gadget

Re: acculader

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Mooi dat in ieder geval 1 van de mogelijke oorzaken gevonden is. En dat het aangegeven werd als een controle-punt.

Ik zou niet te veel waarde hechten aan dat verklikker-lichtje, dat is een "enigszins-indicatie" van de accuspanning;

Want (te) vaak zijn het maar een beperkt aantal ledjes die de indicatie moeten geven.
En daarin zit de crux, een accu-lading van 50% (te leeg) is 12,10 volt, van 80% lading (vrijwel opgeladen) is 12,50 volt.
Dus 0,40 volt geeft aan of de accu opgeladen is of niet.
Daarom heb je minstens 5 leds of "toestanden" nodig om een goede indicatie te kunnen geven van de accuspanning.
En de meeste hebben er maar 3 of 4 en dat is ruim onvoldoende om een nauwkeurigheid te kunnen geven.
2016-03-13_13-58-11.jpg
Een fraaie afbeelding behorende bij RVS schroeven-setjes kan je helpen welke lengtes waar zitten;
ausst_edelstahlschrauben.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
wim57
Berichten: 90
Lid geworden op: 19 nov 2015, 21:13
Type: R1100RT
Bijz: zwart
Land: nl
Woonplaats of omgeving: zh

Re: acculader

Ongelezen bericht door wim57 »

dames/heren,

een paar antwoorden geleden las ik iets over een pluspoolverlenger van oem? voor de r1100rt.
is dit gewoon een kabel of hoe moet ik dat zien en waar is die te bestellen?
mvrgr,wim :-)
Inspector Gadget

Re: acculader

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Nee, dat is geen kabel maar een vreemd-gebogen haak (Jump Start Kit R1100/R1150 RT/RSL), die op de plus-pool gemonteerd wordt;
JUMPSTARTKIT11RT 640X480.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
wim57
Berichten: 90
Lid geworden op: 19 nov 2015, 21:13
Type: R1100RT
Bijz: zwart
Land: nl
Woonplaats of omgeving: zh

Re: acculader

Ongelezen bericht door wim57 »

hallo,waar is deze jumpstartkit te bestellen,
mvrgr.wim
Inspector Gadget

Re: acculader

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

https://www.motorworks.co.uk/vlive/Shop ... rt&x=0&y=0

Maar mogelijk dat een BMW dealeRT je ook verder kan helpen.
Gesloten

Terug naar “Over: Accu en accu-opladers”