Accu capaciteit en afmetingen voor R1200RT/LC

Welke accu en welk onderhoud

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
jaapwess
Berichten: 92
Lid geworden op: 27 sep 2015, 11:26
Type: Ik heb een ander type BMW
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Marknesse

Accu capaciteit en afmetingen voor R1200RT/LC

Ongelezen bericht door jaapwess »

Goedemorgen allen,

afgelopen weekend bleek de accuspanning wel wat laag te zijn, via de boordstekker wilde niet meer (afgeschakeld door de lage spanning?) dus de accu maar even eruit gehaald. Het gaat om mijn 2014 R1200RT LC.
Tot mijn verbazing kwam er een 16Ah accu uit, terwijl ik een 19Ah had verwacht.
Ook is de accu kleiner qua afmetingen (150mm breed), maar als ik op de site van accudienst kijk voor een R1200RT (http://www.accudienst.nl/accu/motor-acc ... 95-r1200rt dan zie ik daar accu's van 180 of 185mm breed, en ook 19Ah.

Kan het zijn dat dit is veranderd toen BMW overging naar de LC in 2014? En dat de luchtgekoelde R1200RT een grotere accu heeft?

Ergens is dat wel raar, een fiets met zoveel elektronica (en dus potentiele 'lekstroom') en dan een kleine(re) accu erin.

Groeten
Jaap
---------------------------------------------------
'83 K100, '91 K75, '18 K1600GT, '18 F800GS
Gebruikersavatar
PaPinkelman
Berichten: 1013
Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Helmond
Locatie: Stiphout

Re: Accu capaciteit en afmetingen voor R1200RT/LC

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

De motor van de R1200/LC is bijna helemaal opnieuw ontworpen, dus zullen de accu eisen ook wel anders zijn. Je moet dus een accu hebben die specifiek voor de LC versie is.

De electronica trekt niet zo heel veel stroom hoor (tenzij er een probleem is), de ZFE schakelt alles wel uit. De gewenste accucapaciteit (lees startstroom) wordt vooral bepaald door het verbruik van de startmotor.
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Inspector Gadget

Re: Accu capaciteit en afmetingen voor R1200RT/LC

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

De accu is inderdaad verandert en is zelfs tegenwoordig een AGM accu.

De accu-capaciteit wordt bepaald met name voor de start-capaciteit die nodig is om de motor bij koude te kunnen starten én alle elektronica aan te sturen.
Blijkbaar is 16Ah genoeg voor de waterbuffel.
Scheelt in gewicht en, inderdaad, afmetingen.

Je accu zal niet defect zijn maar eerder inderdaad ietwat te veel leeg/ontladen. (koud weer helpt ook niet voor een accu-capaciteit)
Dan zal inderdaad de accessoires-aansluiting tijdelijk uitgeschakeld worden als de accuspanning te laag is.
Gebruikersavatar
jaapwess
Berichten: 92
Lid geworden op: 27 sep 2015, 11:26
Type: Ik heb een ander type BMW
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Marknesse

Re: Accu capaciteit en afmetingen voor R1200RT/LC

Ongelezen bericht door jaapwess »

De buitentemperatuur (zal hetzelfde zijn als in de onverwarmde garage) helpt idd niet mee voor de accu.
Wat is de ZFE waar PaPinkelman het over heeft?

Over die accessoireplug... die schakelt af bij een te lage spanning, hoe gaat een (BMW) acculader daarmee om? Die doet het dan toch ook niet meer?

Groeten
Jaap
---------------------------------------------------
'83 K100, '91 K75, '18 K1600GT, '18 F800GS
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Accu capaciteit en afmetingen voor R1200RT/LC

Ongelezen bericht door HansD »

ZFE = Zentraler Fahrzeug Elektronik. Dit is een electronische zekeringkast waaraan al je verlichting, schakelaars, accessoires en stopcontacten hangen.
Inspector Gadget

Re: Accu capaciteit en afmetingen voor R1200RT/LC

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Als je de can-bus compatible acculader van BMW (of, minder te adviseren, degene van Optimate) gebruikt stuurt deze bij herhaling een speciaal signaal via de accessoires-aansluiting naar die ZFE (centrale computer) waardoor deze uit slaap-mode gaat en de accessoires-aansluiting activeert.

De ZFE kent diverse slaap-modi, om zo de accu niet onnodig langdurig te belasten.

Toch zou ik bij de 1200-serie niet willen adviseren de accessoires-aansluiting te gebruiken om je accu op te laden.
Naast het feit dat laad-stromen dan via de (behoorlijk kostbare) ZFE lopen (er zijn bij voorgaande modellen bekend dat die poort ook opgeblazen kan worden), wordt ook het CAN-bus systeem onnodig wakker gemaakt & gehouden, met nog eens extra stroom die je acculader moet compenseren.
Daarnaast "zien" sommige acculaders dat er nog een motor aangesloten is op de accu danwel dat de lader niet direct op de accu zelf aangesloten is, en past daarop het laad-programma aan.
Met name de (hogere) laadspanning voor AGM accu's noodzakelijk, wordt dan lang niet altijd bereikt.

Het is beter om je acculader direct op de accu zelf aan te sluiten.

Sterker nog, BMW adviseert vaak de accu zelfs te verwijderen als je deze wilt opladen.
Gebruikersavatar
jaapwess
Berichten: 92
Lid geworden op: 27 sep 2015, 11:26
Type: Ik heb een ander type BMW
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Marknesse

Re: Accu capaciteit en afmetingen voor R1200RT/LC

Ongelezen bericht door jaapwess »

Bedankt voor de uitgebreide info allen, duidelijk verhaal.
Zelf heb ik een Ctek MXS 5.0 acculader, en die is (volgens mij) niet Canbus compatible. Ik heb nog een setje Ctek kabels thuis liggen om op de accu aan te sluiten, dus dat ga zaterdag ook maar even doen (de accu staat nu toch binnen op mijn bureau :-))

Grtz
Jaap
---------------------------------------------------
'83 K100, '91 K75, '18 K1600GT, '18 F800GS
Inspector Gadget

Re: Accu capaciteit en afmetingen voor R1200RT/LC

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Klopt, de CTek MXS 5.0 is niet CANbus compatible maar wel een top acculader. -top-
En die zal zeker en vast jou accu in top-conditie houden. _004

Het enige voordeel van een canbus compatible lader is dat je deze direct op de accessoiresaansluiting kunt aansluiten.
Dus plug-and-pray. ;)
Nadeel is dat dergelijke laders dan wel hun eventuele AGM-accu stand uitschakelen, want CANbus en 14,7 volt (= maximale laadspanning voor een AGM accu) is niet echt raadzaam. :$
Gesloten

Terug naar “Over: Accu en accu-opladers”