Accu type ??

Welke accu en welk onderhoud

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
1-handed
Berichten: 1025
Lid geworden op: 12 jul 2011, 20:01
Type: R1200RT
Bijz: www.1-handed.com
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Sappemeer
Contacteer:

Accu type ??

Ongelezen bericht door 1-handed »

Denk dat mijn accu de geest heeft gegeven
Heb alle interessante discussies gelezen op het forum
Ondanks de aanwijzingen heb ik toch de accu aan de druppelader gehad
Na een paar keer starten geeft die al de geest, dus een nieuwe

Het word een odyssey, maar welke
Op http://www.accudienst.nl zie ik 3 types

Odyssey

PC860MJ
PC680
PC680-B2

Allemaal 12V 16Ah 20h
Prijsverschil is er niet veel , maar welke is de juiste _001
Inspector Gadget

Re: Accu type ??

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Je hebt de B2-versie nodig in mijn optiek;
http://www.accudienst.nl/prod/90189/ody ... 9x169.html

Maar, ik zou persoonlijk liever de MotoBatt accu adviseren.
Want 19Ah is toch echt wel nodig voor de 1200RT, tenzij het de waterbuffel is.

En die is flink goedkoper ook versus de Odyssey & net zo goed.
En sommige spec's zijn beter in mijn optiek.

En met het geld wat je bespaard op de duurdere Odyssey accu, koop een goede meertraps-acculader, dan gaat je accu echt jaren langer mee.

PS: De MJ-versie is de Metal Jacket, zeg maar bepantserde behuizing, voor het geval de accu "in de vrije buitenlucht" hangt.
Dus zeker niet nodig op de 1200RT. :lol:
Gebruikersavatar
1-handed
Berichten: 1025
Lid geworden op: 12 jul 2011, 20:01
Type: R1200RT
Bijz: www.1-handed.com
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Sappemeer
Contacteer:

Re: Accu type ??

Ongelezen bericht door 1-handed »

Inspector Gadget

Re: Accu type ??

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Correct, en qua acculader dan de CTek MXS 3.6/3.8 of 5.0 ;) :lol:

Of je moet de nieuwe(re) BMW acculader moeten hebben (degene met 2 ampère & LCD display) dan zit je ook goed. _004

Mijn mening & ervaringen aangaande Optimate 4 moge bekend zijn en laat ik verder voor wat het is;
Anders zou ik zomaar beschuldigt kunnen worden van Optimate/TecMate bashing en dat doet de lader zelf al wel. In mijn optiek. :$
En desondanks heeft Optimate/TecMate zeker wel goede producten, acculaders en diverse andere producten.
Waarvan ik diverse heb en gebruik, wel tot volle tevredenheid. _004
Gebruikersavatar
1-handed
Berichten: 1025
Lid geworden op: 12 jul 2011, 20:01
Type: R1200RT
Bijz: www.1-handed.com
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Sappemeer
Contacteer:

Re: Accu type ??

Ongelezen bericht door 1-handed »

_004 TOP bedankt voor de info _004
Inspector Gadget

Re: Accu type ??

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Heel graag gedaan, uiteraard! _004
Gebruikersavatar
wobbert
Berichten: 223
Lid geworden op: 30 dec 2009, 13:11
Type: R1200RT
Bijz: Van Harten special
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Almere

Re: Accu type ??

Ongelezen bericht door wobbert »

Zoveelste keer dat de accu bij mij leeg is na 2 dagen dus ben ut zat. Gebruik de motor trouwens elke dag. En het is ook niet elk weekend. Raar.

Ga ook de Motobatt bestellen maar vraagje: ik heb de (oude) bmw druppellader, de BMW 71607688864. Is deze dan ook gewoon te gebruiken? Ik zou denken van wel. Veel zal ik de lader toch niet nodig hebben aangezien ik het hele jaar doorrij.
Beamietoo

Re: Accu type ??

Ongelezen bericht door Beamietoo »

wobbert schreef:Zoveelste keer dat de accu bij mij leeg is na 2 dagen dus ben ut zat. Gebruik de motor trouwens elke dag. En het is ook niet elk weekend. Raar.

Ga ook de Motobatt bestellen maar vraagje: ik heb de (oude) bmw druppellader, de BMW 71607688864. Is deze dan ook gewoon te gebruiken? Ik zou denken van wel. Veel zal ik de lader toch niet nodig hebben aangezien ik het hele jaar doorrij.
In mijn bescheidenheid ben ik altijd van mening dat de leverancier, dealer of service garage van jouw nieuwe accu moet je altijd precies wanneer gevraagd kunnen aangeven welke accu lader geschikt of niet is. Ook niet overbodig is het goed advies geven over gezond houden van de gekozen accu. Als dat niet zo is dan is het misschien beter verder te zoeken zodat je langer plezier hebt van je aankoop.
Ook hier op deze forum is er uitbundig erover gesproken.

gr. Kenny
Inspector Gadget

Re: Accu type ??

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Binnen 2 dagen?
Das is wel heel erg snel, dan is die accu, bij wijze van spreken, echt een "vergiet". _001

Zijn er dan geen andere gekke dingen die gebeuren of plaatsvinden op je motor, al dan niet tijdens het rijden of zo? _001

Staat je motor toevallige in den koude, dat zijn flink moeilijkere en lastige omstandigheden voor elke accu.
Dan een paar keer te vaak proberen te starten met een te lege accu en je accu is dan al heel snel helaas-pindakaas.

Terug naar de vraag over deze specifieke BMW lader, soms ook wel eens de aquarium-pomp lader genaamd (gezien zijn vormgeving).

Het is raadzaam bij een AGM accu, de lader in ieder geval direct aan te sluiten op de accu, niet via de accessoires-stekker.
Tenzij je 1x accessoires-stekker achteraan direct aangesloten hebt op de accu, wat ik gedaan heb en weinig voorstelt.
Want via CANbus proberen de accu te laden zal nooit de beoogde 14,4 volt (of hoger) laad-spanning halen.

Desondanks, ik zou je accu in ieder geval laten doormeten om uit te (laten) sluiten dat er niet iets anders mis is.

Sowieso is het met het koude weer raadzaam goed/beter voor je accu te zorgen.
Gebruikersavatar
wobbert
Berichten: 223
Lid geworden op: 30 dec 2009, 13:11
Type: R1200RT
Bijz: Van Harten special
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Almere

Re: Accu type ??

Ongelezen bericht door wobbert »

Beamietoo schreef:
wobbert schreef:Zoveelste keer dat de accu bij mij leeg is na 2 dagen dus ben ut zat. Gebruik de motor trouwens elke dag. En het is ook niet elk weekend. Raar.

Ga ook de Motobatt bestellen maar vraagje: ik heb de (oude) bmw druppellader, de BMW 71607688864. Is deze dan ook gewoon te gebruiken? Ik zou denken van wel. Veel zal ik de lader toch niet nodig hebben aangezien ik het hele jaar doorrij.
In mijn bescheidenheid ben ik altijd van mening dat de leverancier, dealer of service garage van jouw nieuwe accu moet je altijd precies wanneer gevraagd kunnen aangeven welke accu lader geschikt of niet is. Ook niet overbodig is het goed advies geven over gezond houden van de gekozen accu. Als dat niet zo is dan is het misschien beter verder te zoeken zodat je langer plezier hebt van je aankoop.
Ook hier op deze forum is er uitbundig erover gesproken.

gr. Kenny
Tuurlijk kan dat als ik bij de betreffende leverancier, dealer of service garage ben maar ik 'zoek' het liever eerst zelf ff uit. Mijn motor staat binnen, is 5 jaar oud en ik heb er inmiddels 135.000km mee gereden. Had je nog specifiek tips in gedachten dan?
Inspector Gadget schreef:Binnen 2 dagen?
Das is wel heel erg snel, dan is die accu, bij wijze van spreken, echt een "vergiet". _001

Zijn er dan geen andere gekke dingen die gebeuren of plaatsvinden op je motor, al dan niet tijdens het rijden of zo? _001

Staat je motor toevallige in den koude, dat zijn flink moeilijkere en lastige omstandigheden voor elke accu.
Dan een paar keer te vaak proberen te starten met een te lege accu en je accu is dan al heel snel helaas-pindakaas.

Terug naar de vraag over deze specifieke BMW lader, soms ook wel eens de aquarium-pomp lader genaamd (gezien zijn vormgeving).

Het is raadzaam bij een AGM accu, de lader in ieder geval direct aan te sluiten op de accu, niet via de accessoires-stekker.
Tenzij je 1x accessoires-stekker achteraan direct aangesloten hebt op de accu, wat ik gedaan heb en weinig voorstelt.
Want via CANbus proberen de accu te laden zal nooit de beoogde 14,4 volt (of hoger) laad-spanning halen.

Desondanks, ik zou je accu in ieder geval laten doormeten om uit te (laten) sluiten dat er niet iets anders mis is.

Sowieso is het met het koude weer raadzaam goed/beter voor je accu te zorgen.
Of de accu is gewoon op. Tis nog wel de originele. Hij was niet helemaal leeg, alleen de startmotor wilde niet meer.... Daarna meteen de druppellader eraan gehangen en na 4 uren kon ik um al weer starten.
Zoals gezegd, motor staat binnen en gezien het aantal km's wat ik rij wordt de accu voortdurend opgeladen.
Nee, geen gekke dingen verder. Motor staat ook niet op alarm. Ik heb het in de de laatste maanden gewoon wel eens vaker gehad. Kan er niet echt een peil optrekken waar het nou precies in zit.
Doormeten kan misschien sowieso geen kwaad. En achterste accessoire stekker heb ik maar kan ik idd omzetten naar directe aansluiting op accu. Goede tip! Thx.
En hoe stel je je dit voor: 'Sowieso is het met het koude weer raadzaam goed/beter voor je accu te zorgen'. Knuffelen? Big RT Smile
Inspector Gadget

Re: Accu type ??

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

wobbert schreef:Of de accu is gewoon op. Tis nog wel de originele.
Als het de Varta of Exide accu is (met name de Exide) kan ik mij er iets bij voorstellen, dat is een accu die matig is at best.
wobbert schreef:Hij was niet helemaal leeg, alleen de startmotor wilde niet meer.... Daarna meteen de druppellader eraan gehangen en na 4 uren kon ik um al weer starten.
Desondanks zoals je aangeeft, sowieso de accu laten doormeten, daar zijn meters voor die kunnen aangeven hoe fris-en-fruitig je accu nog is.
Ook zou het geen kwaad kunnen, gezien de leeftijd & de km's, als de accu nog "redelijk" is, ook te kijken of de startmotor vervuilt is, de aansluitingen, massa en dergelijke. Tenzij het uit de meting heel evident is dat de accu niet meer voldoende puf heeft.
wobbert schreef: Ik heb het in de de laatste maanden gewoon wel eens vaker gehad. Kan er niet echt een peil optrekken waar het nou precies in zit.
Omgevingstemperatuur, lees koude, is van slechte invloed op elke accu.
Als de accu dan ook nog niet meer zo fris-en-fruitig is, is koud weer meestal de genade-klap voor de accu.
Vandaar ook dat relatief veel accu's defect gaan in de winter-periode.
Dan een paar keer proberen te starten kan al einde-oefening betekenen voor die accu.
wobbert schreef:En achterste accessoire stekker heb ik maar kan ik idd omzetten naar directe aansluiting op accu. Goede tip! Thx.
Links-achter zit de OEM accessoires-aansluiting die aangestuurd wordt vanuit de ZFE ("CAN-bus").
Rechts-achter is ook voorbereid voor een zelfde accessoires-stekker, je moet alleen ff een gaatje maken in de tupperware, en een (waterdichte) stekker naar keuze monteren. Van een mede- RT-forum lid had ik een speciaal voor de 1200rt ontwikkelde oplossing (lees exact op maat, voorzien van alle materialen, zekering e.d) van PowerLet overgenomen.
Maar een stekker voorzien van oogjes voor aansluiten direct op de accu, een zekering, de accessoires-stekker en zo voort, volstaat natuurlijk ook prima.
wobbert schreef:En hoe stel je je dit voor: 'Sowieso is het met het koude weer raadzaam goed/beter voor je accu te zorgen'. Knuffelen? Big RT Smile
Naast het aan de lader hangen, kan je eventueel ook overwegen de accu in te pakken met speciale folie.
Of het helpt? Geen idee! _001
Gesloten

Terug naar “Over: Accu en accu-opladers”