goede acculader ?

Welke accu en welk onderhoud

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Sjouwfeurtje71
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 aug 2016, 11:21
Type: R1200RT
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: bovenkarspel

goede acculader ?

Ongelezen bericht door Sjouwfeurtje71 »

Ik zoek een acculader voor mijn r 1200rt van 2010.Nu heb ik nog een oxford oximiser 601 druppellader kan ik die daarvoor gebruiken????
Ik zag op marktplaats ook deze lader JMP4000 is iemand hiermee bekend. http://www.assumburg.nl/webshop/gereeds ... lader.html
Gebruikersavatar
heinvandermeijs
Berichten: 396
Lid geworden op: 15 jun 2015, 04:56
Type: R1200RT
Bijz: R1200rt uit 2010
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: tilburg
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: goede acculader ?

Ongelezen bericht door heinvandermeijs »

ik heb een Optimate. Deze werd mij door verschillende motorzaken aangeraden.
Het leven hoort een groot feest te zijn, waarin niks moet en alles kan
Inspector Gadget

Re: goede acculader ?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Hoe vaak ga je motor rijden en hoe lang zal de motor stilstaan?
En kan de motor gemakkelijk aangesloten worden op een acculader? (lees: is 220 volt en afscherming van de elementen beschikbaar?)
Wat is je budget?

Een motor die een paar dagen/enkele weken stilstaat hoef je in principe niet aan een acculader te hangen, tenzij je stille verbruikers hebt, zoals alarm e.d.
De beste manier om een accu op te laden is ten minste een uurtje te gaan rijden, dan is de accu 100% opgeladen, tenzij de accu niet meer zo fris-en-fruitig is.
Formeel gaat een accu 3 tot 4 ~ 5 jaar mee, maar in de praktijk ook wel langer.
Maar dan kán het wel zijn dat van de ene op de andere dag de accu de geest geeft. Je merkt het wel, het starten zal steeds moeilijker en moeilijker gaan.

Het is raadzaam om een meer-traps acculader met een laadstroom van tenminste 10% van de Ah-waarde van de accu te kiezen.
De 1200RT (behalve de LC uitvoering) heeft fabrieks-af een 19Ah accu.
Dus het is te adviseren een acculader met een laadstroom van 1,9 ampère aan te schaffen.

De meeste Optimate's die je tegenkomt zijn de Optimate 4.
En dat is geen acculader maar een druppellader.
En in mijn optiek en ervaringen eigenlijk helemaal niet zo'n goede, eerlijk gezegd.

Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar de acculaders van CTek, daar heb je voor vrijwel hetzelfde (!) geld van de Optimate 4 (circa 70 euro) een CTek MXS 3.8, een meer-traps acculader van 3,8 ampère. (in plaats van de 0,8 ampère van de Optimate 4)
Sjouwfeurtje71
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 aug 2016, 11:21
Type: R1200RT
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: bovenkarspel

Re: goede acculader ?

Ongelezen bericht door Sjouwfeurtje71 »

Ik heb mijn r 1200rt net en hoop dat ik hem vaak kan gebruiken . hij zal in de winter wel stilstaan maar dan wil ik de accu er uithalen .
Ik heb er een alarm op en hij zal misschien weleens 3 weken stil staan .
mijn budget is zo rond de prijs van 70 euro dus is de ctek wel een goede optie.
In ieder geval bedankt voor de informatie.
Inspector Gadget

Re: goede acculader ?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Graag gedaan, uiteraard. _004

Ik weet niet van welk bouwjaar jou 1200RT is? _001

Tenzij de motor in den buitenlucht staat, is het verwijderen van de accu niet echt nodig.
Gewoon in die periode op de 1e dag van de maand (bijvoorbeeld) de acculader een paar uur aangesloten laten.

PS: Vergeet niet het alarm (en eventuele wegrij-blokkering) volledig uit te schakelen als je accu verwijdert.
Anders worden de batterijen in het alarm (die niet oplaadbaar zijn) vroegtijdig leeg getrokken.
Maar volgens mij zal je daar wel aan herinnert worden, ik meen begrepen te hebben dat het alarm ook af gaat als je de accu los neemt. _001
Gesloten

Terug naar “Over: Accu en accu-opladers”