laden

Welke accu en welk onderhoud

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Shirkah

laden

Ongelezen bericht door Shirkah »

Drietal weken geleden een vreemd geluid bij starten. Klok sprong op 00.00, ABS verklikker bleef branden. Vijftal km gereden, getankt, normaal gestart, alles ok tijdens de rit.

Terug thuis aan de optimate 4.

Paar uur later zag ik dat het lampje rood knipperde, wat wil zeggen "defecte batterij".
Afgekoppeld, nog eens geprobeerd om te laden paar dagen later, zelfde resultaat.
Motor startte niet.

Depannage, nieuwe batterij erin. Levensduur van de batterij was dus 26 maanden wat ik vrij kort vind ?

Drietal vragen :

Dealer vertelde mij dat "ze" ondervonden dat continu aan de druppellader niet zo effectief is als (bij langere tijd stilstaan) eens per week een dag of 2.
De handleiding van de optimate4 spreekt over 'lange tijd aan laten, automatisch programma" etc.

Voorheen zat er een gelbatterij in, nu is het een "Yuasa 51913". geen gelbatterij. de revieuws die ik lees lijken me best ok te zijn, iemand ervaringen met deze batterij ?

Ik laad altijd via een BMW stekker/overloop, langs de 12V aansluiting op het dashboard. Is dit ok ?

Tips, ervaringen ?

Betreft een R1100 RT 1996 met 106.000 km op de teller

Niet dat het zo'n ramp is, een nieuwe batterij is nu ook niet zo'n grote kost...En ik weet (door het lezen van de topics)...de beste manier is rijden, ja, inderdaad ;)
Maar elke dag rijden lukt niet en ik wil mijn motor(batterij) toch graag zo goed mogelijk in conditie houden ;)
Gebruikersavatar
AGVerheij
Berichten: 852
Lid geworden op: 14 jun 2010, 11:01
Type: R1200RT
Bijz: RT-P uit 2015 in prachtig mat-blauw
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Utrecht
Locatie: Utrecht

Re: laden

Ongelezen bericht door AGVerheij »

Het kan ook aan de startmotor liggen! Ik had met mijn 1150 precies dezelfde symptomen, en de wegenwacht heeft uiteindelijk de oorzaak gevonden.
Eén van de aansluitingen van de startmotor was geroest, en maakte slecht contact. Als je dan start krijg je vonken (vergelijkbaar met kortsluiting), en dat vindt de rest van de elektronica niet leuk.....

Hartelijke groeten van Android One+ 2 mobile
Groets, GerbeRT

Dictionary:
"MOTORCYCLIST" noun, singular [moh-ter-sahy-klist] A person willing to take a container of combustable liquid, mount it on top of a hot, moving engine and then place the whole contraption between their legs.
Shirkah

Re: laden

Ongelezen bericht door Shirkah »

bedankt voor de reactie maar de dealer zei dat alles "normaal" is, ook het laden van de batterij tijdens rijden. Alles getest, het was "enkel" een kapotte batterij.
Ik zou me nogal "pissed" voelen mocht VAB me binnen 2 maand bij panne vertellen dat het probleem bij een geroest draadje ligt, da's nu eenmaal de reden dat ik consequent kies voor erkende BMW-dealers, kwestie van vertrouwen. Dat vertrouwen zou meteen een ferme deuk krijgen !
Inspector Gadget

Re: laden

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Shirkah schreef:Drietal weken geleden een vreemd geluid bij starten. Klok sprong op 00.00, ABS verklikker bleef branden.
Dat is een teken dat:
1. Of de accu niet volledig opgeladen is en bij starten de spanning te ver in elkaar zakt.
Let wel op, te vaak proberen met een te lege accu kan de accu om zeep helpen! (diepte-ontlading)

2. Of dat de startmotor excessief heel veel stroom trekt. Dat kan een bedrading/aansluiting zijn maar een andere mogelijkheid is dat de startmotor vervuilt is.
Dan zal de startmotor losgenomen moeten worden om dat nader te kunnen onderzoeken.
Als je zelf handig bent, kan je zelf proberen vanaf de accu en vanaf de startmotor visueel de bedrading en aansluitingen nalopen.
Shirkah schreef:Terug thuis aan de optimale 4.
De Optimate 4 is een druppellader, en in mijn ervaringen een vrij slechte ook nog.
Je kunt beter een meer-traps acculader aanschaffen als je langere tijd de motor niet bestuurd en wilt zorgen dat je accu ten alle tijden goed een volledig opgeladen is.
Een druppellader kan tot circa 80% de accu opladen, want er is te weinig laadstroom om een accu echt volledig op te laden ongeacht hoe lang je de druppellader aangesloten laa(d)t.

Shirkah schreef:Paar uur later zag ik dat het lampje rood knipperde, wat wil zeggen "defecte batterij"....
Een druppellader, en zeker de Optimate 4, heeft te weinig kracht (laadstroom) om een te lege accu nog op te laden.
Je hebt dan echt een (meer-traps) acculader nodig om je accu te laden.

Shirkah schreef:Dealer vertelde mij dat "ze" ondervonden dat continu aan de druppellader niet zo effectief is als (bij langere tijd stilstaan) eens per week een dag of 2.
De handleiding van de optimate4 spreekt over 'lange tijd aan laten, automatisch programma" etc..
Het ligt een beetje aan de druppellader maar moderne druppelladers kan je in principe permanent aangesloten laten.
Zeker omdat deze nooit de accu volledig kunnen opladen (lees: compensatie van "stille" verbruikers zoals alarm e.d) en dus in principe de accu niet kunnen overladen. Wel is het zo dat het elke keer opladen van de accu in principe de accu ook iets van "slijt".
Moderne acculaders houden daar ook rekening mee (lees: meten de accu-conditie) en passen daarop hun laadprogramma ook op aan.
Shirkah schreef:Voorheen zat er een telbatterij in, nu is het een "Yuasa 51913". geen telbatterij. de revieuws die ik lees lijken me best ok te zijn, iemand ervaringen met deze batterij ?.
Die Yuasa 51913 is volgens mij een "natte" accu en heeft een CCA waarde van 100. Dat is wat erg weinig voor je BMW, en zou ik zelf niet zo snel willen adviseren als accu.
De 1100RT werd fabrieks-af geleverd met (o.a) een Excide accu, 19Ah en een CCA van 170.
(waarbij CCA zeg maar de start-capaciteit is, hoeveel stroom, in amperes, de accu kan leveren kortstondig. En dat kan het verschil maken van kunnen starten of niet)
Shirkah schreef:Ik laad altijd via een BMW stekker/overloop, langs de 12V aansluiting op het dashboard. Is dit ok ?.
Ja, dat is prima, die loopt via een zekering direct op de accu aangesloten.
Shirkah schreef:Tips, ervaringen ?.
Zie boven.
De gekozen accu ben ik niet echt happy mee, maar als je een acculader gebruikt kan die accu volstaan.
Als je daarentegen een stille verbruiker hebt (bijv. alarm) en je rijdt zegge pas elke 3 tot 4 weken pas (en dan minder dan een uurtje) en je gebruikt een druppellader, dan is je accu nooit goed opgeladen.
Als je een spanningsmeter hebt, kan je eens je accuspanning gaan meten onder verschillende omstandigheden, zeker nu met het koude(re) weer op komst, dat is vaak dodelijk voor een accu die niet zo fris-en-fruitig meer is en/of niet goed opgeladen is.
Shirkah schreef:... en ik wil mijn motor(batterij) toch graag zo goed mogelijk in conditie houden ;)
Dan is een goede acculader, in plaats van die Optimate 4 aan te bevelen.
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: laden

Ongelezen bericht door EileRT »

Bij ons thuis staan twee motoren wanneer deze niet gebruikt worden beide uit voorzorg aan een Optimate 6. Dit is een meer-traps acculader. In beide motoren zit een gel accu (in de Honda van mijn vrouw een Motobatt en in mijn BMW een Odyssey). De Optimate 6 voldoet perfect. Het is de beste lader van Optimate. Het allerbeste is uiteraard regelmatig op je motor rijden (en dan minstens een uur), want daar kan geen acculader tegenop! _004

[groet] Eilert
Inspector Gadget schreef:
Shirkah schreef:... en ik wil mijn motor(batterij) toch graag zo goed mogelijk in conditie houden ;)
Dan is een goede acculader, in plaats van die Optimate 4 aan te bevelen.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Inspector Gadget

Re: laden

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

De Optimale 6 is volledig automatische lader, maar je moet niet vergeten elke keer in de gaten te houden dat de Optimate 6 binnen 48 uur de accu volledig op lading kan brengen (lees: interpreteer de LED's), anders zal de accu niet(!) volledig op lading gebracht worden door de Optimate 6.
(cryptisch, ik weet het)
(zie handleiding onder Laadtijd).
Toegegeven, dat zou alleen gebeuren bij een grote-capaciteit accu of een diepte-ontladen accu, maar ik heb al eens meegemaakt dat mijn Optimate 6 bij herhaling in de fout ging bij een AGM accu.
Je dient dan de Optimate 6 te resetten zoals omschreven in de handleiding (pagina 32).
Daarom gebruik ik de Optimate 6 niet meer.
Ultimo heeft Optimate dat gedeelte weer uit de handleiding gehaald omdat het nog wel eens wat verwarring gaf...
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: laden

Ongelezen bericht door EileRT »

Bedankt voor de info Rob. Ik heb dit jaar de Optimate 6 voor onze motoren gekocht op aanraden van Kenny van MSA. Ik neem jouw info uiteraard ter harte! -top-

[groet] Eilert
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Inspector Gadget

Re: laden

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

De Optiate 6 is qua specs een prima lader, en het is plug-en-forget.
Je kunt echt weinig fout doen. -top-

Echter die AmpMetic(tm) kan mij maar niet echt bekoren, waarbij de Optimate 6 ogenschijnlijk(!) niets lijkt te doen.
Alleen power (led #1) en Charge (led #4) branden constant (verder niets), wat volgens de handleiding de Bulk Charge cyclus is.
Echter mijn monitor-systeem geeft dan geen laad-stroom aan.

Als ik de Optimate 6 een reset geeft conform de handleiding, schakelt de lader naar de Optimize Charge (led #4 knippert) om na verloop van enige tijd (alleen) led #5 gaat knipperen. (Voltage Retention Test).
Wat op zich aangeeft dat de accu goed is (en opgeladen).
Ff afwachten hoe de Optimate 6 verder gaat reageren..
(heb net het stof van de lader afgeblazen ;) )
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: laden

Ongelezen bericht door EileRT »

Inspector Gadget schreef:Ff afwachten hoe de Optimate 6 verder gaat reageren..
(heb net het stof van de lader afgeblazen ;) )
. . . en zo blaas jij weer nieuw leven in deze lader Rob! :lol:

Ik ben ondertussen wel benieuwd naar de reactie van topicstarter Shirkah . . . ;)

[groet] Eilert
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Shirkah

Re: laden

Ongelezen bericht door Shirkah »

EileRT schreef:
Ik ben ondertussen wel benieuwd naar de reactie van topicstarter Shirkah . . . ;)

[groet] Eilert
Bedankt voor de reacties.
Ik neem de suggesties/tips op maar verder kan ik (momenteel) weinig toevoegen, behalve dat de motor start, het abs verklikkerlicht meteen uit gaat...en alles ok is.
Afwachten wat dat geeft binnen x - aantal maanden dus.

Belangrijkste punt is blijkbaar die optimate 4 op kapaza zwieren en een optimate 6 aanschaffen ?
Inspector Gadget

Re: laden

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Als je elke 2 á 3 weken (tenminste 1x uurtje) rijdt én de accu is nog een beetje fris-en-fruitig kan je proberen of de Optimate 4 je accu enigszins kan opladen c.q "bijhouden" (want een accu loopt ook uit zichzelf leeg).
Althans, voldoende voor een 2x starting. :$
Een druppellader heeft gewoon te weinig "waterdruk" om een accu echt volledig op te laden.

Als je motor onbeschut c.q buiten staat, gaat het de aankomende tijd heel zwaar worden voor je accu;
Accu's kunnen heel slecht tegen koude, dan neemt de start-capaciteit (CCA-waarde) heel snel af.
Vandaar dat zo vaak accu's in de winter sneuvelen, koude en een paar keer diepte-ontlading (lees: niet kunnen starten) is funest.

Met een "echte" acculader (van tenminste 1,9 ampère) , liefst meer-traps, kan je de accu goed volledig opgeladen krijgen én houden, wat de levensduur ten goede komt. Zeker met de koude in aantocht. (momenteel 4 graden hier)
Want zoals gezegd, een paar keer proberen te starten met een te lege accu kán een goede accu behoorlijk beschadigen, dan neemt de startcapaciteit af totdat je helemaal niet meer de accu opgeladen krijgt en dus helemaal nooit meer kunt starten (met die accu).

Let wel, hou ook de bekabeling van je accu en start-motor in de gaten, die willen door de jaren heen ook nog wel eens flink vervuilen en soms zelfs oxideren. Net zoals je startmotor kan vervuilen.

Als je een voltmeter hebt, kan je voor de starting een redelijke inschatting maken hoe "vol" de accu is:
SOC - accu.jpg
Let wel, deze tabel is de onbelaste spanning.
Als je de motor op contact zet en eventueel een verlichting, mag de spanning wel iets in elkaar zakken maar niet zo heel veel.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gesloten

Terug naar “Over: Accu en accu-opladers”