gel batterij RAD

Welke accu en welk onderhoud

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
RonyB
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 mar 2016, 11:13
Type: R1200RT
Land: belgie
Woonplaats of omgeving: Brugge

gel batterij RAD

Ongelezen bericht door RonyB »

Mijn batterij van mijn RT van 2011 geeft nog max 12.5 dus krijg motor niet meer aan de praat ! Iemand ervaring met de NITRO gel batterij van RAD ?

grtz

Rony
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: gel batterij RAD

Ongelezen bericht door Ton1959 »

RonyB schreef:Mijn batterij van mijn RT van 2011 geeft nog max 12.5 dus krijg motor niet meer aan de praat ! Iemand ervaring met de NITRO gel batterij van RAD ?

grtz

Rony
Waar het om gaat is wat er van dit voltage over blijft als de accu belast word. Vliegt dit voltage onder de 10V tijdens starten dan is of de accu kapot of niet volledig opgeladen.
RonyB
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 mar 2016, 11:13
Type: R1200RT
Land: belgie
Woonplaats of omgeving: Brugge

Re: gel batterij RAD

Ongelezen bericht door RonyB »

Ton1959 schreef:
RonyB schreef:Mijn batterij van mijn RT van 2011 geeft nog max 12.5 dus krijg motor niet meer aan de praat ! Iemand ervaring met de NITRO gel batterij van RAD ?

grtz

Rony
Waar het om gaat is wat er van dit voltage over blijft als de accu belast word. Vliegt dit voltage onder de 10V tijdens starten dan is of de accu kapot of niet volledig opgeladen.



Ik vermoed dat het aan de accu zal liggen , ik rij dagelijks naar het werk en had gisterenavond de druppellader erop gezet . En dan demareerde hij even deze morgen en dan weer gewoon tak en niets meer .....................
Gebruikersavatar
scan
Berichten: 753
Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Everywhere

Re: gel batterij RAD

Ongelezen bericht door scan »

Kijk ook eens naar een AGM Accu.
Deze leveren een hoge startspanning en dat heb je juist nodig om de gehele motorriek op gang te helpen.
Zeker als de olie nog dik is zoals nu 's morgens het geval is.
My 2cts
Inspector Gadget

Re: gel batterij RAD

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik zou eerst eens kijken of je accu volledig op te laden is.
12,5 volt betekend dat je accu voor 80% is opgeladen.
Als je een druppellader gebruikt, kan het wel kloppen dat de accu niet volledig opgeladen raakt, zeker met het koude weer.
Als je een acculader hebt, liefst een meer-stappen zoals CTek of Optimate 6, sluit deze dan aan op de accu.
Vanaf 12,73 volt is je accu volledig opgeladen.

Het kan dus zijn dat je accu nog prima op orden is, alleen (nog) niet volledig opgeladen.

Start je motor niet eerder totdat je een acculader gebruikt hebt.
Want een paar keer proberen te starten met een te lege accu veroorzaakt diepte-ontlading en kan het einde van de accu betekenen.

PS: Als je geen meer-traps acculader hebt en alleen een "gewone" acculader, kijk ff goed vanaf welke AH-waarde die acculader gebruikt mag worden.
En anders maximaal 1 tot 2 uur aangesloten laten. Misschien niet voldoende om de accu te laden maar 10.000 keer beter dan een druppellader.
Zeker met een 1200RT die altijd(!) de accu belast, door de CAN-bus en de eventueel aanwezige alarm.

Met het koudere weer hebben accu's het heel wat moeilijker, en is het raadzaam een acculader te gebruiken.

Die Nitro accu zat ook in mijn 1200RT bij aanschaf, een gewone "Chinese" accu, niets bijzonders.

Een gel-accu kent vaak een minder hoge capaciteit maar levert een hoger vermogen.
Een AGM accu is beter aan te raden inderdaad.
Gebruikersavatar
Aircooled
Berichten: 76
Lid geworden op: 05 aug 2013, 19:32
Type: R1200RT
Bijz: Full option.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Heerlen

Re: gel batterij RAD

Ongelezen bericht door Aircooled »

ik lees hier vaker over de AGM accu., wat ios dat precies voor een accu ?

Mvg Roland.
Nicht immer aber immer ofter...
Inspector Gadget

Re: gel batterij RAD

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

AGM staat voor Absorbed Glass Material.
Ooit ontwikkeld (1972, door de US Rubber Gates Company) voor de (defensie)vliegtuigindustrie omdat die een accu wilde hebben die in elke stand gemonteerd kon worden en vrijwel op elke hoogte gebruik kon worden en nog meer van dergelijke voordelen, zoals hogere energie-dichtheid, lange(re) houdbaarheid-op-de-plank (denk aan wapensystemen, noodvoorzieningen e.d).

In dergelijke accu’s is de elektrolyt door middel van capillaire werking geabsorbeerd in een glasvezelmat die geklemd is tussen de platen.
AGM accu’s zijn in vergelijking met Gel accu’s (Exide, Varta, de accu's die vaak OEM geplaatst worden) meer geschikt voor het leveren van zeer hoge stroom gedurende korte tijd (het starten van de motor bijvoorbeeld).

Meer informatie:
https://en.wikipedia.org/wiki/VRLA_batt ... ass_mat.29
Gesloten

Terug naar “Over: Accu en accu-opladers”