Alle Optimate's die de wijziging gekregen hebben voor de modernere accu's (w.o. AGM) en een betere/hogere laadspanning zijn aangeduid in hun model-naam met "Select".
Want met name AGM accu's hebben een iets andere laadcurve nodig en hogere laadspanning (14,7 volt) om volledig op te laden.
14,4 volt is voor "gewone" accu's (CTek gebruikt die spanning ook, puur ter illustratie) inderdaad in de bulk-fase.
Ter illustratie hoe CTek dat nader toelicht;
Screen Shot 2016-11-15 at 00.13.50.png
De bulk-fase wordt gebruikt om met de maximale laadstroom en een stijgende laadspanning de accu op te laden, gedurende een bepaalde tijd.
Dat is voor alle accu's 14,4 volt em bij AGM accu's 14,7 volt.
Bij een AGM accu zal tijdens de bulk-fase niet altijd die beoogde 80% lading gehaald worden met een laadspanning van "slechts" 14,4 volt.
Dat heb ik zelf ook bemerkt bij mijn Optimate 6, die ging echt "over de rooie" bij een splinternieuwe AGM (westCo) accu.
Maar in de praktijk zal het niet zo heel veel uitmaken om (ook) een AGM accu op te laden, het kan soms iets langer duren.
Nu zal dat in jou praktijk waarschijnlijk helemaal niet vaak gebeuren, want je motor laad de accu zelf wel op tijdens het rijden, en zal jou Optimate 5 waarschijnlijk vrij snel in Controlled Charge overschakelen. (bij Ctek heet dat de absorption-mode)
Een opgeladen AGM accu zal een spanning geven tussen de 13,5 en 13,8 volt.
Een "reguliere" accu 12,73 volt.
TecMate is een beetje een "rare", ze geven inderdaad tegenwoordig niet altijd consequent aan (ook niet op hun folders) wat de laadspanning(en) zijn, behalve bij, je raad het al, de voorgenoemde laders met de "Select" functie.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.