Nieuwe motobatt geplaatst

Welke accu en welk onderhoud

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
mkoskamp
Berichten: 446
Lid geworden op: 24 feb 2011, 21:09
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Deventer

Nieuwe motobatt geplaatst

Ongelezen bericht door mkoskamp »

Hij stond al een poosje klaar, maar door omstandigheden was ik er nog niet aan toe gekomen.
Ook had ik een poosje niet gereden, dus wilde de motor even starten.
Niet geheel onverwacht wilde hij niet starten. Toch gaf de optimate 4 groen aan.

Motobatt geplaats met de terminals zodanig dat ik er vanaf de zijkanten schroeven in kon draaien. Dat komt overeen met de originele aansluitpunten. Op die manier hoefe ik niet aan de kabels te buigen. Omdat ik wat extra zaken heb aangesloten heb ik andere bouten gebruikt. M6x12mm met een borgplaatje erop.
Deze moer heeft een zeskantige kop. Met een steeksleutel is hij dan eenvoudig aan te draaien van bovenaf.
Klusje van nog geen kwartier en je hoeft geen plastic te demonteren. De Motobatt lijkt toch een fractie kleiner, dus ik heb er een kartonnetje achter gedaan.
Hij startte met één druk op de knop.

Hoewel de optimate 4 groen aangaf bij de oude accu bleek hiernog 2 cm vloeistof in te staan. :lol:
Ik had vast al verteld dat ik niet zo van natte accu's houd.
Nu hangt er overigens een optimate 5 aan.

Mocht je een natte accu op de motor hebben, zou ik zeker overwegen deze te vervangen voor een AGM.
Bij de 1200 is is montage een fluitje van een cent. Alleen het zadel hoeft er af.
Inspector Gadget

Re: Nieuwe motobatt geplaatst

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Gefelicitaart! _004

Ja, helaas is de Optimate 4 lang niet altijd "juist", maar dat eigenlijk inherent aan een druppellader.
Dat 'ie groen aan geeft verbaast mij niet en bevestigd mijn ervaringen (en mening) over deze druppellader, daarom gebruik ik de mijne ook niet meer.
Aan de andere kant, met een (sorry hoor!) half-gare accu, zal elke lader rare resultaten kunnen geven.

Wel balen als je erop vertrouwd en je kunt je geplande trip niet maken, alle voorpret voor niets. :(

Maar goed, met de MotoBatt, die inderdaad superhandig is, hele goede specs en ook nog redelijk betaalbaar, en dan ook nog de Optimate 5, zal je dat niet zo snel meer overkomen. _004

MotoBatt heeft inderdaad de afmetingen iets gewijzigd om gemakkelijke(re) plaatsing in de vervangingsmarkt te verwezenlijken.
Het model MB51814 vervangt een aantal accu-modellen met enige verschillen in de onderlingen afmetingen.
Want ook daarin zijn geen vaste standaarden bij de diverse merken en modellen, zo blijkt.

We gaan de periode in (sinds een paar weken) waar de koude het extra van je accu vraagt, er zullen wel meer volgen die startproblemen en helaas (ook) een slechte accu zullen ervaren.

Ik hou ook niet bepaald van natte accu's, de enige reden is goedkoop.
Nadelen zijn droogkoken, lekkage van accuvloeistof met risico op schade van je motor, jezelf of je (be)kleding.
En natuurlijk dat een natte accu ten opzichte van alle overige technieken de meest lage start-capaciteit heeft per definitie.
Naast de belasting van het milieu. Dus eigenlijk zijn natte accu's niet meer zo van deze tijd.
Gebruikersavatar
Wolfs RT
Berichten: 706
Lid geworden op: 12 sep 2009, 11:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GSA-LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: 't Gooi

Re: Nieuwe motobatt geplaatst

Ongelezen bericht door Wolfs RT »

Ik heb mijn BMW Exide accu onlangs ook vervangen door de Motobatt MB51814.

Afgelopen maand was het na een week buiten staan (onder een afdak) bij enkele graden onder nul toch spannend hoe vlot de startmotor zou gaan draaien bij het indrukken van de startknop.Gelukkig ging dit zoals gehoopt.....starten en lopen. Met de Exide accu twee weken eerder klonk de startmotor een stuk minder overtuigend ondanks de veel mildere temperaturen. Kortom....tot nu toe erg tevreden.
Now:
BMW R1200GSA-LC '15

Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda XL1000V (Varadero) '99
Honda VT700 (Shadow) '86
Gebruikersavatar
theotrucker
Berichten: 66
Lid geworden op: 21 aug 2016, 19:36
Type: R1100RT
Bijz: 2004
Land: nl
Woonplaats of omgeving: landgraaf

Re: Nieuwe motobatt geplaatst

Ongelezen bericht door theotrucker »

Ik heb er ook een motobatt in gezet.
Hij start wel gemakkelijk, maar met de abs heeft hij nog altijd problemen. Normaal na het buiten de tuin rijden meestal het afwisselend knipperen van de abs lampen. Hij staat buiten onder een afdak. Na het uitzettten en weer starten gaan ze tegelijk knipperen en na enkele meters weer uit.
Maar vorige week bij -8 toch 1 km rijden en weer starten voordat de lampen uit gingen. Vooral toen vond ik abs belangrijk. Dit bewijst natuurlijk wel dat de accu goed oplaadt.
En die modificatie voor de abs, dat durf ik zelf niet aan!
De mooiste weg van A naar B is geen rechte lijn!
Inspector Gadget

Re: Nieuwe motobatt geplaatst

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Het afwisselend knipperen van de ABS lampjes vóór starting is een melding dat er een ABS storing is.
Als het kort na starting gebeurt is het meestal een te lage accuspanning en is het raadzaam de motor wat vaker aan een acculader te hangen.
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Nieuwe motobatt geplaatst

Ongelezen bericht door Isaac »

De ABS 2, die op de 1100 zit, test zijn systeem als deze minimaal 6 km snelheid meet op beide sensoren.
Dat is de dubbele klak die je hoort als je weg rijdt en regelmatig herhaald wordt vanuit stilstand. Wel tijd gebonden.
Als de sensoren in de ABS niet voldoende zakken of te veel zakken dan komt deze niet door de test.
Dat kan duiden op een lucht belletje in het rem systeem of te oude remolie waardoor deze iets stroperiger wordt.
Als je eerst beide remmen bedient om direct daarna weg te rijden en dan zonder storing dan kan dat duiden op wat lucht in het systeem.
Als, zoals Inspector Gadget aangeeft, na het starten al mis gaat duid dit op een te lage spanning tijdens het starten.
Dit kan duiden op een zwaar lopende startmotor, een overgangsweerstand in de aansluitingen van de accu of een matige accu kwaliteit.
Een modificatie zou zeker geen kwaad kunnen maar dan niet op de manier zoals op internet te vinden is.
Hier is een veel eenvoudigere oplossing voor die minder tijd kost en beter functioneert en binnen een uur is aan te brengen.
Eerst testen waar de mogelijke oorzaak ligt dan de actie bepalen voor de oplossing en de modificatie overwegen of deze dan (nog) nodig is.
Gebruikersavatar
theotrucker
Berichten: 66
Lid geworden op: 21 aug 2016, 19:36
Type: R1100RT
Bijz: 2004
Land: nl
Woonplaats of omgeving: landgraaf

Re: Nieuwe motobatt geplaatst

Ongelezen bericht door theotrucker »

Isaac, vertel eens over die eenvoudige modificatie.

Theo
De mooiste weg van A naar B is geen rechte lijn!
Inspector Gadget

Re: Nieuwe motobatt geplaatst

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Wat ik zoal gelezen heb als een mogelijke oplossing, is een aan/uit schakelaar plaatsen in de voedingslijn naar de ABS unit.
En deze pas aan te zetten zodra je de motor gestart hebt.
Maar dat lijkt mij alleen bedoelt voor de 1100, niet de 1150's want dan ben je ook je bekrachtigde systeem kwijt.
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Nieuwe motobatt geplaatst

Ongelezen bericht door Isaac »

De eenvoudige uitvoering, die ik hier ook heb gemaakt, bestaat uit het pas bij schakelen van de voeding als de motor echt draait.
Het is door het plaatsen van 1 relais mogelijk en het doorknippen van 1 draad (de voeding) van de ABS.
Het relais heb ik dubbel gebruikt zodat mijn dim/groot licht en ABS pas aanschakelen als de dynamo spanning levert.
Hiermee voorkom je onnodige belasting van de accu voor het starten en wordt de ABS pas opgestart na het starten en niet, zoals bij de andere modificatie, eerst opgestart en tijdens het starten uitgezet en na het starten weer opgestart.
Het plastic moet er van af maar met slechts 1 draad van voor naar de relais box onder het zadel en een relais is dit zo gemaakt.
FreekC
Berichten: 121
Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:18
Type: Ik heb een ander type BMW
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Sommelsdijk

Re: Nieuwe motobatt geplaatst

Ongelezen bericht door FreekC »

Voor de 1100/1150 is een mooie modificatie gemaakt.
Even zoeken op het BMW GS Forum.

-Freek-
Gebruikersavatar
mkoskamp
Berichten: 446
Lid geworden op: 24 feb 2011, 21:09
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Deventer

Re: Nieuwe motobatt geplaatst

Ongelezen bericht door mkoskamp »

Heb je de motobatt aan de lader staan onder het afdak? Als je dan nog storing na het starten hebt, dan verdenk ik de startmotor.
Concreet: als je de motor op contact zet knipperen beide ABS lampjes. Na het starten gaan ze meteen om en om branden, dus voordat je wegrijdt. De accuspanning valt dan te ver tijdens het starten. Ik heb dat met mijn 1100 ook gehad.
Een odyssee loste het op, maar op vakantie zonder lader ging het vaak weer mis. Op de laatste vakantie begaf de startmotor het.
Nieuwe startmotor draaide veel lichter. (Mijn portemonee was ook een stuk lichter).
Modificatie ben ik geen fan van. Bij een noodstop trek je vaak de koppeling in en draai je het gas dicht. Dan wil je graag een accu hebben die de ABS pompen kan bedienen want de dynamo doet dan een stuk minder....
FreekC
Berichten: 121
Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:18
Type: Ik heb een ander type BMW
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Sommelsdijk

Re: Nieuwe motobatt geplaatst

Ongelezen bericht door FreekC »

De modificatie is voor de storing na het starten bij de 1100 en de ouder 1150.
De ABS-computer ziet een spanning onder de 10 volt en zal dan niet inschakelen.
Na de modificatie krijgt de ABS-computer pas spanning als de motor loopt en zal dus, als de dynamo goed is, een spanning zien van rond de 13,8 volt.
Het heeft verder niets met de werking van het systeem te maken.
De modificatie is niet voor het ABS-systeem met bekrachtigde remmen.
Als je een Odessey elke keer moet opladen is er toch echt iets anders aan de hand.

-Freek-
FreekC
Berichten: 121
Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:18
Type: Ik heb een ander type BMW
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Sommelsdijk

Re: Nieuwe motobatt geplaatst

Ongelezen bericht door FreekC »

Inspector Gadget schreef:niet de 1150's want dan ben je ook je bekrachtigde systeem kwijt.
Deels waar maar er zijn toch ook 1150 met ABS zonder de bekrachtiger of is dat alleen bij de GS?

-Freek-
Gebruikersavatar
mkoskamp
Berichten: 446
Lid geworden op: 24 feb 2011, 21:09
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Deventer

Re: Nieuwe motobatt geplaatst

Ongelezen bericht door mkoskamp »

FreekC schreef: Het heeft verder niets met de werking van het systeem te maken.
De modificatie is niet voor het ABS-systeem met bekrachtigde remmen.
-Freek-
Ik doelde inderdaad niet op het bekrachtigde systeem. Maar de R1100 heeft wel een drukmodulator in het circuit zitten en die zal bij een noodstop ook de nodige stroom nodig hebben om te werken?
Inspector Gadget

Re: Nieuwe motobatt geplaatst

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

FreekC schreef:
Inspector Gadget schreef:niet de 1150's want dan ben je ook je bekrachtigde systeem kwijt.
Deels waar maar er zijn toch ook 1150 met ABS zonder de bekrachtiger of is dat alleen bij de GS?
Zover mij bekend, werd de 1150RT alleen maar mét het bekrachtigde systeem geleverd.
Wat voor mij toentertijd ..helaas.. was, want ik kon tijdens het proefrijden niet wennen aan het bekrachtigde systeem.
FreekC
Berichten: 121
Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:18
Type: Ik heb een ander type BMW
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Sommelsdijk

Re: Nieuwe motobatt geplaatst

Ongelezen bericht door FreekC »

Ik zou het ook niet precies weten.
Van de GS weet ik wel dat er pas eind 2002 de bekrachtiging is gekomen.
De 1150 GS is in 1999 gekomen en de twinspark modellen in 2003.

-Freek-
Gebruikersavatar
1-handed
Berichten: 1025
Lid geworden op: 12 jul 2011, 20:01
Type: R1200RT
Bijz: www.1-handed.com
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Sappemeer
Contacteer:

Re: Nieuwe motobatt geplaatst

Ongelezen bericht door 1-handed »

welke kader gebruiken jullie voor de Motobatt ?
Gebruikersavatar
mkoskamp
Berichten: 446
Lid geworden op: 24 feb 2011, 21:09
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Deventer

Re: Nieuwe motobatt geplaatst

Ongelezen bericht door mkoskamp »

1-handed schreef:welke kader gebruiken jullie voor de Motobatt ?
Ik begrijp je vraag niet helemaal?
Gebruikersavatar
Benji
Berichten: 555
Lid geworden op: 01 nov 2009, 20:59
Type: R1150RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: Limburg
Locatie: Hoeselt

Re: Nieuwe motobatt geplaatst

Ongelezen bericht door Benji »

1-handed schreef:welke kader gebruiken jullie voor de Motobatt ?
Ik denk dat het" lader " moet zijn en ik gebruik een ctek lader.
Motorrijden is meer dan merk en type. Motorrijden wil je liefst zorgeloos doen ... en met zekerheden qua veiligheid en toekomstverwachting van zo weinig mogelijk kosten.
Gebruikersavatar
mkoskamp
Berichten: 446
Lid geworden op: 24 feb 2011, 21:09
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Deventer

Re: Nieuwe motobatt geplaatst

Ongelezen bericht door mkoskamp »

Ah. Ik een optimate 5.
Inspector Gadget

Re: Nieuwe motobatt geplaatst

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik heb er verschillende, maar momenteel de Optimate 6 lader.
Gebruikersavatar
1-handed
Berichten: 1025
Lid geworden op: 12 jul 2011, 20:01
Type: R1200RT
Bijz: www.1-handed.com
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Sappemeer
Contacteer:

Re: Nieuwe motobatt geplaatst

Ongelezen bericht door 1-handed »

mkoskamp schreef:
1-handed schreef:welke kader gebruiken jullie voor de Motobatt ?
Ik begrijp je vraag niet helemaal?

er word gezegd dat je ook een motobatt lader moet gebruiken, vandaar
Inspector Gadget

Re: Nieuwe motobatt geplaatst

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

M.i. is dat een beetje "Wij van WC Eend ..." ;)

Wat MotoBatt (en diverse andere fabrikanten van o.a. AGM accu's zoals Odyssey) probeert je op te attenderen is dat je een "slimme" (meer-traps) acculader moet gebruiken om de moderne accu's in top-conditie te houden.

Zeker bij AGM accu's is de laadspanning van belang om de accu volledig op te laden.
Naast een fatsoenlijke laadstroom.
Een te lage laadstroom laad de accu nooit volledig/onvoldoende op (tot zo'n 80%, voldoende voor een starting als je accu een beetje fris-en-fruitig is). Denk hierbij aan een druppellader, die hebben een laadstroom beneden de 1 ampère. Ook al zijn ze vaak wel "intelligent" en meer-traps.
Een voorbeeld van een dergelijk "schaap in wolfskleren" is de Optimate 4 (dual/can-bus).
Maar een te hoge laadspanning is ook niet goed, bij AGM maximaal 14,8 volt. Denk hierbij aan de zogenoemde "de-sulfatering"-stand, een soort van "anti-plak" voor (oudere) accu's. Daar wordt een (veel) hogere spanning (15 volt en meer) met een (klein) wisselstroom-component (van een paar kHz) gebruikt om de platen van de accu te "schonen". Gelukkig is die stand bij moderne laders vaak iets wat je handmatig moet selecteren. Maar er zijn ook laders die dat "automatisch" doen, die kan je beter niet gebruiken op AGM accu's. Sommige van dergelijke laders "herkennen" ook dat de accu een AGM accu is, of dat de accu nog in een voertuig zit en zullen dat die "anti-plak" mode niet (automatisch) inschakelen.

Nog "dodelijker" voor accu's, AGM, Gel, maar ook "natte" versies et cetera, is een acculader (en/of druppellader) die niet de laadstroom aanpast op basis hoe "vol" opgeladen de accu is. Dan is er een zeker risico op "droogkoken" en is de accu permanent beschadigt en kan naar de milieustraat.
Optimate had vroeger modellen die daar helaas om bekend stonden. Wel goed voor de accu business.

Waar je vooral voor moet oppassen, zeker met de koude(re) dagen, is dat je accu onvoldoende opgeladen is.
Een paar keer trachten te starten met een te lege accu kan al funest zijn voor de levensduur van de accu.
Risico op diepte-ontlading en ultimo een accu die niet meer opladen wil.
Zodra je merkt dat je voertuig lastiger begint te starten moet je eigenlijk al beginnen te beseffen dat er mogelijk iets aan de hand is.

Met een goede (meer-straps, slimme) acculader, ongeacht het merk, voorkom je dat.
En verleng je de levensduur van de accu.

De vuistregel voor een goede, slimme (meer-traps) acculader:
- Laadstroom die 10% is van de Ah-waarde van de accu.
- In het geval van een AGM accu, liefst ook een AGM stand heeft (of "sneeuwvlokje" bij CTek laders), laadspanning van maximaal 14,8 volt
- Minimaal 4-straps, liefst meer, laad-cycli kent.
Laatst gewijzigd door Inspector Gadget op 25 dec 2016, 15:49, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
scan
Berichten: 753
Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Everywhere

Re: Nieuwe motobatt geplaatst

Ongelezen bericht door scan »

Dank voor je deskundige en uitvoerige advies in deze.
Inspector Gadget

Re: Nieuwe motobatt geplaatst

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Graag gedaan. _004

Alles ter voorkoming dat je, met alle voorpret van dien, er helemaal klaar voor bent een rit te gaan aanvangen en de motor om 1 of andere reden je net ff in de steek laat. Dat is echt heel sneu.
Gebruikersavatar
Mr_Buurman
Berichten: 60
Lid geworden op: 02 nov 2016, 13:39
Type: R1150RT
Land: belgie
Woonplaats of omgeving: bornem

Re: Nieuwe motobatt geplaatst

Ongelezen bericht door Mr_Buurman »

Inspector Gadget schreef:M.i. is dat een beetje "Wij van WC Eend ..." ;)


Een te lage laadstroom laad de accu nooit volledig/onvoldoende op (tot zo'n 80%, voldoende voor een starting als je accu een beetje fris-en-fruitig is). Denk hierbij aan een druppellader, die hebben een laadstroom beneden de 1 ampère. Ook al zijn ze vaak wel "intelligent" en meer-traps.

~~

De vuistregel voor een goede, slimme (meer-traps) acculader:
- Laadstroom die 10% is van de Ah-waarde van de accu.
- In het geval van een AGM accu, liefst ook een AGM stand heeft (of "sneeuwvlokje" bij CTek laders), laadspanning van maximaal 14,8 volt
- Minimaal 4-straps, liefst meer, laad-cycli kent.
Heb net mijn C-tek MXS 5.0 aangesloten ( ook op een MotoBatt MB51814 accu), en denk zal eens wat bijlezen op het forum

nu aangaande je antwoord hierboven ga ik er van uit dat jij je C-tek lader niet op de "motor"stand hebt staan zoals ik...?
Afbeelding

dit denk ik, omdat volgens de handleiding van C-tek, de lader in de "motor'" stand ook nergens boven de 0.8 amp uitkomt...
Afbeelding

of interperteer ik de boel verkeerd?
ik dacht slapend rijk te worden...... thx Faithless
Inspector Gadget

Re: Nieuwe motobatt geplaatst

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Inderdaad. Goed opgelet! _004
In combinatie met jou MototBatt accu moet jij die CTek MXS 5.0 lader dus op de "vierwielig voertuig" (en AGM) stand zetten.

In de "motor" stand is bedoelt voor accu's tot een capaciteit van 14 Ah;
http://www.ctek.com/Archive/ProductManu ... 5.0_NL.pdf
(pagina 34)
Gebruikersavatar
Mr_Buurman
Berichten: 60
Lid geworden op: 02 nov 2016, 13:39
Type: R1150RT
Land: belgie
Woonplaats of omgeving: bornem

Re: Nieuwe motobatt geplaatst

Ongelezen bericht door Mr_Buurman »

Inspector Gadget schreef:Inderdaad. Goed opgelet! _004
In combinatie met jou MototBatt accu moet jij die CTek MXS 5.0 lader dus op de "vierwielig voertuig" (en AGM) stand zetten.

In de "motor" stand is bedoelt voor accu's tot een capaciteit van 14 Ah;
http://www.ctek.com/Archive/ProductManu ... 5.0_NL.pdf
(pagina 34)
Een bank vooruit voor D'nBuurman :mrgreen:
En ineens ff aangepast.... hij staat nu op 4wielen en AGM stand....

Je weet toch zeker dat ik hier niks verkeerd mee doe he.. :oops:
ik dacht slapend rijk te worden...... thx Faithless
Inspector Gadget

Re: Nieuwe motobatt geplaatst

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

:$
Vraag het anders aan de leverancier van de accu ...
En de handleiding is m.i. ook redelijk duidelijk.

Maar als je denkt dat je accu in je motor tijdens het rijden slechts (ook) druppelgeladen wordt, dat is toch echt ook met ampères.
Vandaar dat de accu dan ook volledig opgeladen is na een uurtje rijden.
Gebruikersavatar
Mr_Buurman
Berichten: 60
Lid geworden op: 02 nov 2016, 13:39
Type: R1150RT
Land: belgie
Woonplaats of omgeving: bornem

Re: Nieuwe motobatt geplaatst

Ongelezen bericht door Mr_Buurman »

Hij stond op 7 bij de motor stand... toen ik hem verzette ging hij terug naar 4... dus denk idd dat 0.8 te weinig is om hem volledig te laden.

En idd in de handleiding staat vanaf 14ah en de accu is meer dus....
denk wel dat hij de 4wielen met AGM aan kan... _004
ik dacht slapend rijk te worden...... thx Faithless
Gebruikersavatar
Speedy Gonzales
Berichten: 45
Lid geworden op: 09 nov 2015, 18:31
Type: Ik heb een ander type BMW
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Burgum

Re: Nieuwe motobatt geplaatst

Ongelezen bericht door Speedy Gonzales »

Ik gebruik al jaren een simpele lader die is afgesteld op 13.4 volt. Ik hang de motor altijd aan de lader, zomer en winter, dag en nacht. En,, ik heb nog nooit een nieuwe accu hoeven te kopen en startproblemen gehad, terwijl ik sommige motoren toch wel een jaar of 5 heb gehad en gebruikt gekocht. Dus, persoonlijk begrijp ik al die moeilijke high tech toestanden niet, ik blijf gewoon lekker bij mijn eenvoudige lader.
Inspector Gadget

Re: Nieuwe motobatt geplaatst

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Een lader is nooit afgesteld op een vaste spanning, maar ik begrijp wat je bedoelt;
Het is pas belangrijk(er) als je de motor lange(re) tijd niet bestuurd, een moderne(re) accu gebruikt (zoals bijvoorbeeld AGM, LiFePo4 e.d) en de accu wilt opladen met een acculader en in top-conditie wilt houden.
Geen moeilijke technische toestanden maar het loont wel te weten wat juist, raadzaam en onjuist is. Dan heb je echt heel wat jaren meer plezier van je accu. Of je moet elke 5 jaar overstappen op een andere motor, dan begint "de teller" weer op nul, bij wijze van spreken.

Het is een balans tussen te simplistisch omgaan met je accu en waardoor je, afhankelijk van de omstandigheden, in de winter opeens stil komt te staan, wat elk jaar hele volksstammen overkomt, elke keer weer. Of wellicht iets te overdreven, waardoor ik zo'n 10+ jaar doe met een accu.
Ieder z'n ding.

En anders gewoon dit onderwerp overslaan. :idea:
Gebruikersavatar
Speedy Gonzales
Berichten: 45
Lid geworden op: 09 nov 2015, 18:31
Type: Ik heb een ander type BMW
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Burgum

Re: Nieuwe motobatt geplaatst

Ongelezen bericht door Speedy Gonzales »

afwijkende mening /ervaring niet gewenst ???
Inspector Gadget

Re: Nieuwe motobatt geplaatst

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Alle meningen & ervaringen zijn welkom, maar dan moet je geen zaken stellen die onjuist zijn. -naughty-

Waar ik wars van ben is het soms te simplistisch weergeven van zaken die juist wel de nodige/correcte aandacht verdienen.
Omdat, zoals vaker te lezen is op het forum, een BMW motor een hele rijke schakering aan allerlei (o.a.) start-, ABS, alarm, dashboard- en andere technische problemen kan hebben, die ultimo veroorzaakt worden door een te lege accu.

Voor de rest, als het voor jou werkt en verder tevreden bent, prima toch.
hewi66
Berichten: 12
Lid geworden op: 13 jan 2017, 23:48
Type: R1150RT
Bijz: 50dkm
Land: nl
Woonplaats of omgeving: Twenterand

Goedkope motobatt geplaatst

Ongelezen bericht door hewi66 »

Ook een nieuwe Motobatt geplaatst 82,- incl verzending

www.jaramoto.eu

goeie Deal :D :D
Gebruikersavatar
bmwalter
Berichten: 387
Lid geworden op: 12 jul 2010, 20:17
Type: Ik heb een andere motor
Bijz: Toch maar overgestapt op een Harley...
Land: nl
Woonplaats of omgeving: nijmegen
Locatie: Nijmegen

Re: Nieuwe motobatt geplaatst

Ongelezen bericht door bmwalter »

Ik heb de motobatt er nu ruim een jaar inzitten. Geen stroom in de stalling dus geen druppel- of anderssoortige lader. Start altijd, ook bij temperaturen onder nul en ook bij die enkele keer dat er een paar weken niet gereden wordt (bij sneeuw op de weg blijft ie binnen). Hij komt er wel altijd voor een paar uur uit en wordt dus geladen weer gestald.
Mooi toch?
Tomos 4L,Zundap KS 50, Matchless 350, Jawa California, R69S, R60-7, Yamaha 920, Yamaha 920 Virago, R100RT, R1100RT, R1150RT, R1200RT, Harley Davidson Road King.
Inspector Gadget

Re: Nieuwe motobatt geplaatst

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Inderdaad mooi! _004

Ff voor de volledigheid, heeft jou RT een alarm?
Gebruikersavatar
bmwalter
Berichten: 387
Lid geworden op: 12 jul 2010, 20:17
Type: Ik heb een andere motor
Bijz: Toch maar overgestapt op een Harley...
Land: nl
Woonplaats of omgeving: nijmegen
Locatie: Nijmegen

Re: Nieuwe motobatt geplaatst

Ongelezen bericht door bmwalter »

Ja, maar dat activeer ik in de stalling niet. Motor op slot, garage op slot en een radiografische bediende slagboom voor het terrein. Bovendien: wie hoort het en belangrijker: wie doet er wat als ie het hoort.
Ik laat wel regelmatig de Zumo 595 in de houder zitten, houder direct op de accu. Ook een risicofactor heb ik begrepen.
Tomos 4L,Zundap KS 50, Matchless 350, Jawa California, R69S, R60-7, Yamaha 920, Yamaha 920 Virago, R100RT, R1100RT, R1150RT, R1200RT, Harley Davidson Road King.
Inspector Gadget

Re: Nieuwe motobatt geplaatst

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Inderdaad, een alarm is meer "overlast voor de omgeving" dan dat er vaak daadwerkelijk op wordt gereageerd.

De Zumo 595 met houder aangesloten direct op de accu is inderdaad een risicofactor, maar dat is in mijn optiek pas van belang bij een te lege accu of een accu die niet meer zo fris-en-fruitig meer is en dan weken/maanden achter elkaar, zonder acculader etc.
Maar je kunt het heel eenvoudig zelf in de gaten houden;
Zet je motor op contact nadat deze een uur stil gestaan heeft en meet de spanning op (bijvoorbeeld) de accessoires-aansluiting.
Zet contact weer uit.
En zodra je weer van plan bent om te gaan rijden, contact aan en de motor ff nog niet starten en wederom de spanning meten op het voorgaande meetpunt. Daar mag vrijwel geen verschil tussen mogen zitten. Is het verschil daarentegen meer dan 1,5 volt dan zou ik het wel gaan heroverwegen.

Zou je Zumo 595 aangesloten zijn op de daarvoor bedoelde aansluiting (n het vooronder, nabij het balhoofd), zal de ZFE die herkennen, en de aansluiting afsluiten zodra de interne accu van de Zumo 595 volledig is opgeladen. De Zumo 595 is niet voorzien dat deze die poort weer kan heropenen, in tegenstelling tot can-bus acculaders, zover mij bekend.
Gebruikersavatar
hanslundbeck
Berichten: 24
Lid geworden op: 08 okt 2015, 22:02
Type: R1100RT
Bijz: Glacier Grün, xenon
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zoetermeer

Re: Nieuwe motobatt geplaatst

Ongelezen bericht door hanslundbeck »

Mijn 1100rt start niet meer, is er iemand in de regio Zmeer waarvan ik een optimate 4 dual even kan lenen? Vervangen van de accu ziet er nogal omslachtig uit...[emoji16]


Hartelijk groeten van iPad aan alle forumleden
Gebruikersavatar
theotrucker
Berichten: 66
Lid geworden op: 21 aug 2016, 19:36
Type: R1100RT
Bijz: 2004
Land: nl
Woonplaats of omgeving: landgraaf

Re: Nieuwe motobatt geplaatst

Ongelezen bericht door theotrucker »

Vervangen accu valt wel mee. Als het nodig is moet het. Het was het eerste wat ik gedaan heb. Een uurtje ben je klaar. Zelfs ik kan dat. Ik heb een oude autoacculader met A meter, daar een accesoirestekker aan gezet. In een paar uurtjes is ie vol, als je accu nog goed is.
In de buurt ben ik helaas niet.
Theo
De mooiste weg van A naar B is geen rechte lijn!
Gebruikersavatar
hanslundbeck
Berichten: 24
Lid geworden op: 08 okt 2015, 22:02
Type: R1100RT
Bijz: Glacier Grün, xenon
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zoetermeer

Re: Nieuwe motobatt geplaatst

Ongelezen bericht door hanslundbeck »

theotrucker schreef:Vervangen accu valt wel mee. Als het nodig is moet het. Het was het eerste wat ik gedaan heb. Een uurtje ben je klaar. Zelfs ik kan dat. Ik heb een oude autoacculader met A meter, daar een accesoirestekker aan gezet. In een paar uurtjes is ie vol, als je accu nog goed is.
In de buurt ben ik helaas niet.
Theo
Ok Theo, dank voor je reactie! Ik ga aan de klus [emoji16]


Hartelijk groeten van iPad aan alle forumleden
Gebruikersavatar
theotrucker
Berichten: 66
Lid geworden op: 21 aug 2016, 19:36
Type: R1100RT
Bijz: 2004
Land: nl
Woonplaats of omgeving: landgraaf

Re: Nieuwe motobatt geplaatst

Ongelezen bericht door theotrucker »

Ik heb mijn motobatt van motomoto.nl. Geen verzendkosten 2de dag thuis minder dan 80 €.
De kortingscode invullen, staat op de site.
De mooiste weg van A naar B is geen rechte lijn!
Gesloten

Terug naar “Over: Accu en accu-opladers”