Accu op laag pitje na een rit

Welke accu en welk onderhoud

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
RToon
Berichten: 273
Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:06
Type: R1100RT
Bijz: Kofferdeksels in kleur gespoten
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Asten
Locatie: Asten

Accu op laag pitje na een rit

Ongelezen bericht door RToon »

Gisteren een kleine 135 km gereden
De motor staat in de garage altijd aan de Ctek lader
Vertrokken dus met een volle accu
Bij thuiskomst de lader weer netjes aangesloten
Maar die gaf maar 3 oranje lichtjes terwijl hij anders snelgenoeg door gaat naar druppellading dus het eerste groene lampje
Vanmorgen Brande het eerste groene lichtje weer netjes wel
Wat kan er mis zijn
Rij altijd met verlichting aan totaal 4 maal gestart tijdens de rit
Dinamo niet meer goed
Of de accu niet meer goed
Die zit er net een jaar in
een gezond mens heeft duizend wensen
een ziek mens heeft er maar een
Inspector Gadget

Re: Accu op laag pitje na een rit

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Het is wat lastig via een forum exacte diagnose te stellen natuurlijk, maar ik zou met een voltmeter de spanning meten op de accu (of accessoires-stekker) welke welke spanning je meet met draaiende motor.
Die moet zo'n 13,8 volt zijn. (om precies te zijn, tussen de 14 en 14,5 volt);
Screen Shot 2017-02-03 at 18.37.43.jpg
Als die spanningsmeting andere waardes aangeeft kan de dynamo zijn (spanningsregelaar bijvoorbeeld), maar ook misschien een verbinding (corrosie, losse moer o.i.d) van de accu naar dynamo, of een massa-probleem.

Als je een dynamo-probleem hebt zou je mogelijk iets gemerkt moeten hebben bij de 3e of 4e starting, ging die net zo vlot als starting #1 & #2?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
RToon
Berichten: 273
Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:06
Type: R1100RT
Bijz: Kofferdeksels in kleur gespoten
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Asten
Locatie: Asten

Re: Accu op laag pitje na een rit

Ongelezen bericht door RToon »

Meet waardes controleren ga ik inderdaad doen
Starten was telkens geen enkel probleem
Tot thuis toe zelfs
Bij het afstappen per ongeluk op de start knop gedrukt
Als die een gevoel had gehad stond deze nu nog te huilen zo vel was de start motor
een gezond mens heeft duizend wensen
een ziek mens heeft er maar een
Inspector Gadget

Re: Accu op laag pitje na een rit

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Maar hoe sluit je de CTek lader aan, bij thuiskomst? _001
Formeel dien je eerst de lader op je accu (altijd de plus als eerste aansluiten!) aan te sluiten en pas daarna op netstroom aansluiten.

Want als je bij vertrek de lader los neemt van de accu (altijd eerst de min loshalen, pas daarna de plus!) maar de netstroom aangesloten laat, kán de processor in een onbepaalde toestand komen. Immers 1 van de vele stappen van het laadproces is onderbroken.
Het kán zijn dat je dan bij thuiskomst de CTek lader nog ergens in een bepaalde laad-stap staat en je na het aansluiten van de lader pas een paar minuten (zegge 15 minuten) kan zien wat de daadwerkelijke toestand is.

CTek laders kennen vaak wel een soort van standby-stand (herkenbaar dat bijna alle leds uit zijn, behalve 1tje die staat te knipperen) maar dan nog is de voorgenoemde procedure raadzaam te volgen.

Mogelijk was je iets te snel met het aflezen van de laadtoestand.
Want als je gereden hebt, wordt je accu (natuurlijk) opgeladen.
Als je dan het contact uitzet, moet je sowieso eigenlijk ff een uur wachten of zo, want door de chemie & werking van een accu zal de lading nog niet volledig door de hele(!) accu geabsorbeerd zijn (wat in goed Nederlands surface-charge heet :lol: ).
Lood-accu's zijn ietwat traag in het absorberen van de lading. Hierdoor zijn de gebieden nabij de accupolen wel geladen maar de onderkant van de platen nog niet helemaal. Je krijgt dan ook een onzorgvuldige meting. (vaak te positief, te hoge spanning).
Je kunt overigens die surface-charge ook versnelt afbouwen door ff je verlichting voor een tiental seconden aan te zetten, lees, ff de accu goed kortstondig te belasten.

Gezien de symptomen (lees: het vooral afwezig zijn daarvan, zoals moeilijk starten o.i.d) vermoed ik dat er eigenlijk niets aan de hand is.
Gebruikersavatar
RToon
Berichten: 273
Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:06
Type: R1100RT
Bijz: Kofferdeksels in kleur gespoten
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Asten
Locatie: Asten

Re: Accu op laag pitje na een rit

Ongelezen bericht door RToon »

Het aansluiten gaat via het originele kabeltje van de CTek lader rechtstreeks op het accessoires stopcontact
Dan gaat de lader op de 220
Het loskoppelen gaat eerst de ladder van de 220 af dan de stekker uit het accessoires stopcontact
een gezond mens heeft duizend wensen
een ziek mens heeft er maar een
Inspector Gadget

Re: Accu op laag pitje na een rit

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Kortom je procedure is goed.

En nog een paar vragen;
- welk model Ctek lader gaat het hier om?
- zit aan de onderkant van de lader een serie-nummer?
- zit er aan de onderkant op 1 van bouten een rode verzegeling c.q anti-tampering maatregel? Of zijn het "gewoon" 4x kruiskop schroeven??
- wat heeft de lader gekost versus de adviesprijs? Erg groot verschil?
Ik vraag dit omdat:
* Mogen wij u er op attenderen dat er CTEK laders in omloop zijn welke door derden werden geopend / gemodificeerd waardoor uw persoonlijke veiligheid mogelijk in het gedrang komt. Deze laders zijn niet langer CTEK origineel, worden in veel gevallen goedkoper aangeboden en vallen niet onder de fabrieksgarantie. Vanzelfsprekend distantiëren wij ons volledig van dit soort activiteiten. Rest ons u te adviseren bij aankoop na te gaan of uw lader is voorzien van originele CTEK serienummers. Wanneer deze ontbreken raden wij u aan niet tot aankoop over te gaan. U heeft vragen ? Wij staan u graag te woord.
http://www.ctekbeneluxshop.com
Niet dat het bij jou het geval hoeft te zijn natuurlijk, maar ik ben ze in NL bij sommige verkopers wel eens tegen gekomen, helaas.
(1x ken ik bij naam & faam, heeft verschillende bedrijfsnamen & webshops maar ga ik hier verder niet noemen)

Ik zou ook de accessoires-stekker van de 1100RT zelf goed bekijken;
Naast dat daarin de nodige vuil in kan zitten, ben ik ze ook wel eens tegen gekomen met roest.
Meestal herkenbaar dat als je de stekker in de accessoires-stekker ronddraait, contact-problemen te bemerken zijn op het aangesloten apparaat.

Ik heb een CTek MXS 10 die bij thuiskomst en aangesloten op de 240Ah accu van de 4-wielige de eerste paar minuten ook aangeeft dat de accu niet volledig is opgeladen. :$
15 minuten later is de accu volgeladen.
Gebruikersavatar
RToon
Berichten: 273
Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:06
Type: R1100RT
Bijz: Kofferdeksels in kleur gespoten
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Asten
Locatie: Asten

Re: Accu op laag pitje na een rit

Ongelezen bericht door RToon »

Type MXS 3.8
12 volt3,8 A
Verzegeling kan ik morgen middag pas bekijken
Wat hij gekost heeft weet ik niet
Was een cadeau
een gezond mens heeft duizend wensen
een ziek mens heeft er maar een
Gebruikersavatar
ErikS
2024
2024
Berichten: 482
Lid geworden op: 19 jan 2014, 19:01
Type: R1250RT
Bijz: Een met radio en BMW navigatie (TFT) en Zumo XT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Veluwe-Vallei
Locatie: De parel van Gelderland
Contacteer:

Re: Accu op laag pitje na een rit

Ongelezen bericht door ErikS »

Ik herken dit een beetje.
Als ik na een (lange) rit thuis kom en meteen de oplader aansluit zie ik het zelfde. Maar als ik een paar minuten wacht dan is er niets (meer) aan de hand en geeft de oplader gewoon "groen" licht.

Ik maak momenteel op de fiets gebruik van een verwarmd vest, mistlampen, radio en GPS. Kennelijk heeft de accu na het uitschakelen van de motor even een paar minuten tijd nodig om te herstellen.
Ik gebruik een Optimat4 en de motor hangt eigenlijk altijd aan de lader.
volg een rijvaardigheidstraining, omdat motorrijden altijd beter (en veiliger) kan!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
met een Sena SC2 in de helm en Zumo XT op de R1250RT-TFT met radio en BMW navigatie.
Gebruikersavatar
RToon
Berichten: 273
Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:06
Type: R1100RT
Bijz: Kofferdeksels in kleur gespoten
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Asten
Locatie: Asten

Re: Accu op laag pitje na een rit

Ongelezen bericht door RToon »

De Mat schreef:Type MXS 3.8
12 volt3,8 A
Verzegeling kan ik morgen middag pas bekijken
Wat hij gekost heeft weet ik niet
Was een cadeau
er zit geen verzegeling op
ook geen schroefjes
het lijkt dat het een klik systeem is om hem eventueel open te maken
een gezond mens heeft duizend wensen
een ziek mens heeft er maar een
Gebruikersavatar
peijsj
Berichten: 359
Lid geworden op: 20 jan 2009, 12:20
Type: R1100RT
Locatie: Asten Heusden

Re: Accu op laag pitje na een rit

Ongelezen bericht door peijsj »

Heb geen oplossing maar wel een vraag over deze kwestie. Waarom sluit je een lader aan na een (lange) rit? Heb altijd begrepen dat na een lange rit de accu vol zit (uiteraard indien de dynamo zijn werk doet).
Bovendien heb ik begrepen dat het niet eens goed is de druppellader, welke dan ook, permanent aangesloten te hebben op de accu.
Waar zit ik mis ?
Inspector Gadget

Re: Accu op laag pitje na een rit

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Dat je een lader niet permanent aangesloten mag laten stamt nog uit de tijd van de "natte" accu's en laders (maatje "las-trafo" die ook vaak ook bromde qua geluid) die maar "1" programma kende, laden.
Risico op "droog-koken".
Moderne (meer-traps) laders meten de conditie van de accu en de lading van de accu en passen daarop hun laad-proces aan.

Moderne motoren gaan nooit helemaal "uit" als je het contact af zet, door "stille" verbruikers zoals alarm. Of, zoals bij de 1200-serie, de CAN-bus.
Die kennen slaap-toestanden maar zijn nooit helemaal uit, dus verbruiken stroom.

Het meest dodelijke voor elke accu is diepte-ontlading, waar in "1" klap de accu vrijwel volledig ontladen raakt.
Denk hierbij aan herhaaldelijke start-pogingen waar de startmotor zijn best doet maar de motor niet gestart raakt (om wat voor reden dan ook).
Daar kan je zelfs een splinter-nieuwe accu gelijk naar het Eeuwige mee jagen in het ongunstigste geval.
In het "gunstigste" geval loopt de start-capaciteit terug, wat een vrijwel permanente beschadiging van de accu is.
Wat zich na verloop van tijd openbaart dat de accu wel volledig opgeladen is maar geen kracht meer heeft om de startmotor te laten ronddraaien.

Daarnaast is koude een vijand voor elke accu, omdat lading en het laden een chemisch process is.

Door de accu ten alle tijden onder alle condities volledig opgeladen te houden voorkom je dit alles en heb je langer plezier van je accu.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Accu op laag pitje na een rit

Ongelezen bericht door Baird »

Ik hang de PC680 accu pas aan de lader als er een week of 3 niet mee gereden is, typisch januari/februari dus en de niet-motor-zomervakanties dus zie niet in waarom dat ding er zo vaak aan moet.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
ErikS
2024
2024
Berichten: 482
Lid geworden op: 19 jan 2014, 19:01
Type: R1250RT
Bijz: Een met radio en BMW navigatie (TFT) en Zumo XT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Veluwe-Vallei
Locatie: De parel van Gelderland
Contacteer:

Re: Accu op laag pitje na een rit

Ongelezen bericht door ErikS »

In het voorjaar, de zomer en het najaar is het ook niet noodzakelijk als er regelmatig met de motorfiets gereden wordt. Maar in de winter, met name als de temperatuur buiten onder het nulpunt zakt, neemt de capaciteit van de accu ontzettend af. Om nu te voorkomen dat de capaciteit zodanig verminderd is, dat de motor dus niet meer wil starten is het zinvol om de accu een beetje te helpen door hem continue onder spanning te houden waardoor deze dus de maximale spanning kan leveren op het moment dat je start.
Want door de koude heeft de startmotor het namelijk ook moeilijk, want de olie, welke in het motorblok zit, is dan ook wat dikker dan in warme toestand. Dus de startmotor moet er meer aan trekken. En dan kan dat kleine beetje extra, wat je met de druppellader in de accu stopt, net voldoende zijn om de motor aan de praat te krijgen.
volg een rijvaardigheidstraining, omdat motorrijden altijd beter (en veiliger) kan!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
met een Sena SC2 in de helm en Zumo XT op de R1250RT-TFT met radio en BMW navigatie.
Gesloten

Terug naar “Over: Accu en accu-opladers”