Accu leeg! Laden lijkt niet te lukken.

Welke accu en welk onderhoud

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Ruud218
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 mar 2017, 10:59
Type: R1100RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: ALKMAAR

Accu leeg! Laden lijkt niet te lukken.

Ongelezen bericht door Ruud218 »

Ik heb een BMW 1100 RT uit 1997. Van de winter heeft hij niet op een acculader of druppelaar gestaan. Dus helaas is de accu nu leeg. Ik heb hem nu op een Optimate3 lader staan met een verloop naar mijn sigarettenaansteker op het dashboard. Maar de lader geeft aan dat de accu niet gecharged wordt.
Onder het zadel achter het zwarte kapje heb geen tweede 'laadpunt'kunnen vinden. En onder de tank kom ik niet bij de + van de accu. Hoe los ik dit op?

Met vriendelijke groet,
Ruud
beckysmile

Re: Accu leeg! Laden lijkt niet te lukken.

Ongelezen bericht door beckysmile »

Bekleding links en rechts demonteren, tank aan de achterzijde omhoog, accu afkoppelen en eruit nemen maar, en dan maar hopen dat de accu niet gesneuveld is door de mogelijk langdurige staat van ontlading.
Mocht de accu wel gesneuveld zijn, heb je in elk geval al alle voorbereidende werk voor het plaatsen van een nieuwe gedaan...

Groet, Aad
Robbel
Berichten: 17
Lid geworden op: 05 sep 2014, 01:59
Type: R1100RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Schagen

Re: Accu leeg! Laden lijkt niet te lukken.

Ongelezen bericht door Robbel »

Bekleding aan de linkerzijde is m.i. genoeg. Eventueel tank ietsje omhoog.

Scheelt weer werk.

Succes
Rob
Gebruikersavatar
PaPinkelman
Berichten: 1013
Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Helmond
Locatie: Stiphout

Re: Accu leeg! Laden lijkt niet te lukken.

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

Accu's zijn slecht bestand tegen (langdurig) diep ontladen, dus ik zou er rekening mee houden dat je een nieuwe moet aanschaffen. Volgens mij is de 12V aansluiting op het dashboard geschakeld via het contactslot, dus logisch dat je daarmee niet kunt laden. Direkte aansluiting is het beste. En, als je toch de accu gaat vervangen, sluit dan gelijk een connector voor de Optimate aan op de polen, zodat je altijd kunt laden.
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Inspector Gadget

Re: Accu leeg! Laden lijkt niet te lukken.

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

PaPinkelman schreef:Volgens mij is de 12V aansluiting op het dashboard geschakeld via het contactslot, dus ....
Bij de 1100RT zit de accessoires-aansluiting op het dashboard & naast het zadel links direct aangesloten op de accu via zekering F3 (15 ampère) dus die is prima te gebruiken om een acculader of, in dit geval, druppellader op aan te sluiten.
Het contactslot heeft hier dus geen enkele invloed op, alleen op de radio enzo.
Wel is het zo dat door corrosie & vuil je DIN-plug soms wat minder goed contact maakt, dus ff schoonmaken, ietwat jotteren etc.
Gesloten

Terug naar “Over: Accu en accu-opladers”