Welke accu gaan we nu proberen?

Welke accu en welk onderhoud

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Jekihero
Berichten: 527
Lid geworden op: 30 sep 2011, 22:06
Type: R1200RT
Bijz: Model 2011, full option
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Noord Holland

Welke accu gaan we nu proberen?

Ongelezen bericht door Jekihero »

Deze kan na twee jaar trouwe dienst naar de gemeentewerf.
Elke twee weken aan de 5 amp. acculader mocht niet baten en heeft hem de winter niet laten overleven.

De ori BMW accu hield het 5 jaar uit.
Zijn er accu's die langer meegaan?

Ronald
Laatst gewijzigd door Jekihero op 12 mar 2017, 21:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Inspector Gadget

Re: Welke accu gaan we u proberen?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Mijn laatste Odyssey PC680 was ook een vroegtijdige dood gestorven, maar toen nog bij een 1100RT.
Maar het is dan ook "slechts" een 16Ah accu (met een CCA-waarde van 220) en niet de 19Ah die OEM gemonteerd zat.
De OEM was tevens ook een gel-accu, en die kan net iets meer hebben qua grote(re) (start)stromen.

Ik zou gaan voor een MotoBatt MB51814, die is volgens opgave 22Ah (en een CCA-waarde van 260, heel behoorlijk)
En kost ook nog eens minder versus de Odyssey PC680, zo'n 80 euro versus 120+ euro.

Of je moet voor een (vrij dure) LiFePO4 accu willen gaan maar dan heb je ook een andere lader nodig.

PS: de datum-code op jou doos van "14066" betekend 66e dag van 2014 dat deze verzonden is vanuit de fabriek.
Er staat ook een serienummer op je accu, waarin de exacte productie-datum in te vinden is.
Odyssey geeft overigens aan dat hun accu's zo'n 10 jaar mee moeten kunnen gaan.
Jekihero
Berichten: 527
Lid geworden op: 30 sep 2011, 22:06
Type: R1200RT
Bijz: Model 2011, full option
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Noord Holland

Re: Welke accu gaan we nu proberen?

Ongelezen bericht door Jekihero »

Gaat die LiFePO4 dan wel samen met de dynamo?
Het lijkt me een sterk product, maar waarom die speciale lader?
Heb je er zelf ervaring mee?

Ronald
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Welke accu gaan we nu proberen?

Ongelezen bericht door EileRT »

Dat is een wel een korte levensduur van je Odyssey . . . :(
Jekihero schreef:Deze kan na twee jaar trouwe dienst naar de gemeentewerf.
Mijn Odyssey zit er inmiddels vijf jaren in. Ik rij regelmatig (doorgaans meer dan een uur) en het beestje hangt thuis permanent aan een Optimate 6. Nog vijf jaren te gaan (hoop ik). Fingers crossed! ;)
Inspector Gadget schreef:Odyssey geeft overigens aan dat hun accu's zo'n 10 jaar mee moeten kunnen gaan.
[groet] Eilert
Laatst gewijzigd door EileRT op 13 mar 2017, 11:42, 10 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Inspector Gadget

Re: Welke accu gaan we nu proberen?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ja. de LiFePO4's kunnen ook prima met de BMW's.
Een LiFePo4 is pas volledig opgeladen bij 14,4 volt. En je kunt onchristelijke laadstromen gebruiken, binnen 10 ~ 20 minuten is de accu weer volledig opgeladen.
Gebruik ze zelf ook, en heb ervaringen met Shorai en Ballistic Performance.
Maar zijn duur, echt heel duur. (200 ~ 300 euro, easy.)

De speciale lader zorgt er voor dat alle cellen evenredig opgeladen worden & houden, het is een balanceer-lader.
Maar ja, 21Ah en een CCA van 360.

PS: Heb je toevallig een alarm op jou 1200RT zitten?
Het is een gekende issue (Odyssey waarschuwt daar ook voor in hun documentatie) dat parasitaire verbruikers een Odyssey het tijdelijke met het eeuwige kan doen verwisselen. En dan het advies een goede acculader permanent aangesloten te hebben om dat te compenseren.
Daarnaast heb ik wel eens 1 ampère gemeten terwijl de 1200RT in rust was, CAN-bus gaat blijkbaar nooit 100% helemaal uit.
Jekihero
Berichten: 527
Lid geworden op: 30 sep 2011, 22:06
Type: R1200RT
Bijz: Model 2011, full option
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Noord Holland

Re: Welke accu gaan we nu proberen?

Ongelezen bericht door Jekihero »

Bedankt Rob,

Ja ik heb alarm op de motor maar dat staat uit omdat ik mijn huisalarminstallatie ook op de garage heb.
Ik weet dat idd het alarm (en de Zumo houder) "sluip"-verbruikers zijn daarom ook dat ik elke 14 dagen de CTEK eraan hang.
Ik ga me inlezen wat betreft de LiFePo4.

Ronald
Inspector Gadget

Re: Welke accu gaan we nu proberen?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Graag gedaan! _004

Moderne acculaders verbruiken zelf zo weinig stroom (paar euro per jaar) en de "stille" verbruikers van moderne voertuigen zijn veelvuldig dat ik al mijn voertuigen permanent aan de acculader hebt zitten. En ik doe inderdaad easy 10+ jaar met mijn accu's als het moet.
Maar meten=weten&wordt de meeste tijd mee versleten, dus ik meet & test ook nog.

En als je nog vragen hebt ... :lol:
Ik heb zowel balanceer-laders als ook "gewone" LiFePO4 laders.
En bijvoorbeeld zo'n balanceer-lader;
https://www.conrad.nl/nl/voltcraft-v-50 ... 16554.html

"Gewone" LiFePO4 lader (niet-gebalanceerd):
http://tecmate.com/products/optimatelith5a/

En tester;
http://tecmate.com/products/ts-126/

1 ding wat je zoal leest over LiFePO4's is dat ze vrij slecht tegen koude omstandigheden kunnen bij starting, dat klopt, bij sommige merken;
Je moet dan wat langer op de start-knop drukken om de accu ff "op te warmen". Of je lichten ff een tijdje aanzetten vóór starting.
En begin eerst te kijken naar de prijzen, mogelijk ben je dan al vrij snel "genezen". ;)
http://www.wunderlich.de/shop/en/lithiu ... 100-1.html

Voor de 1200RT is het Shorai LFX21L6-BS12 of de EVX20L-24 102-040 van Ballistic Performance.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Welke accu gaan we nu proberen?

Ongelezen bericht door Baird »

Op dit verhaal inhakend heb ik ook een vraag:

Als je kijkt bij https://www.advitek.nl/merken/odyssey/index-2.html dan zien we daar 4 modellen van de PC680 voor ongeveer hetzelfde geld. Toen ik ongeveer 8 jaar geleden een nieuwe accu kost was dat een PC680, dezelfde die nu nog steeds in gebruik is.

Q: Ik heb dus geen idee welke van die 4 ik heb, en als ik zou vervangen welke ik dan zou moeten kiezen? _001
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Inspector Gadget

Re: Welke accu gaan we nu proberen?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

De Odyssey PC680 had je altijd al in principe dan de "gekende" 2x modellen (de accu-behuizing van versterkt kunststof of metaal, MJ= Metal Jack die speciaal bedoelt is voor offroad, vliegtuigen e.d)

Kijkende op de officiële website van Odyssey (http://www.odysseybattery.com) zijn die 2x te vinden.
(http://shop.odysseybattery.com/p/pc680/ ... orts?pp=25, respectievelijk http://shop.odysseybattery.com/p/pc680m ... ies?pp=12v)

Die aangehaalde 7x(!) verschillende versies bij Advitek kom ik vooralsnog niet tegen op de website van de fabrikant zelf.
Mogelijk dat Advitek het zoeken (lees: vinden) wilt vergemakkelijken, aangezien ze 16Ah, 17Ah en 18Ah en zelfs een 68Ah?) aangeven, afhankelijk van het model;

16Ah;
https://www.advitek.nl/merken/odyssey/o ... ccu-1.html
https://www.advitek.nl/merken/odyssey/o ... -accu.html

17Ah;
https://www.advitek.nl/stroom/odyssey/o ... -accu.html
https://www.advitek.nl/stroom/odyssey/o ... -accu.html

18Ah;
https://www.advitek.nl/merken/odyssey/o ... -185x.html
https://www.advitek.nl/merken/odyssey/o ... 169-m.html

68Ah;
https://www.advitek.nl/merken/odyssey/o ... 71-mm.html
(maar in de omschrijving staat weer
Omschrijving Odyssey PC680MJ 12V 18Ah
en
Nom cap 12V 16Ah
Koudstart 170 SAE
-naughty-

Kortom, volgens mij bestaan er nog altijd maar 2x Odyssey PC680's. _001 )
Gebruikersavatar
Nico4sen
2023
2023
Berichten: 990
Lid geworden op: 03 jul 2011, 12:26
Type: R1200RT
Bijz: Ex-P met mudflap, V-Stream en Grip Puppies
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Hartje Fryslân

Re: Welke accu gaan we nu proberen?

Ongelezen bericht door Nico4sen »

Baird schreef:Op dit verhaal inhakend heb ik ook een vraag:

Als je kijkt bij https://www.advitek.nl/merken/odyssey/index-2.html dan zien we daar 4 modellen van de PC680 voor ongeveer hetzelfde geld. Toen ik ongeveer 8 jaar geleden een nieuwe accu kost was dat een PC680, dezelfde die nu nog steeds in gebruik is.

Q: Ik heb dus geen idee welke van die 4 ik heb, en als ik zou vervangen welke ik dan zou moeten kiezen? _001
Wat ik mij herinner van toen ik een Odessey kocht is dat ze deze ook speciaal voor BMW aanbieden er zitten dan haakse poolaansluitingen bij. Dit zou 4 "modellen" kunnen verklaren.

Overigens wil mijn lader de Odyssey, nadat deze een jaar ongebruikt in de kast heeft gestaan, niet meer opladen. Kennelijk heeft de Odessey de geest gegeven...
Gebruikersavatar
PaPinkelman
Berichten: 1013
Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Helmond
Locatie: Stiphout

Re: Welke accu gaan we nu proberen?

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

Een Odyssey accu zou echt veel langer mee moeten gaan dan 2 jaar. Lijkt erop dat je een zware 'sluipverbruiker' hebt. Als je er niet permanent een goede lader aanhangt (automatisch laden & druppelen) zal een andere accu ook niet veel meer langer meegaan, wat je ook kiest.
Je kunt natuurlijk ook op zoek gaan naar die stroomvreter....
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Inspector Gadget

Re: Welke accu gaan we nu proberen?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Die haakse aansluitingen zijn optioneel en (ook) los verkrijgbaar;
http://www.odysseybattery.com/documents ... 2-0413.pdf

Dat neemt niet weg dat sommige verkopers dit zullen bundelen om te voorkomen dat de klant vergeet dit mee te bestellen.
Kan ik mij zo voorstellen. ;)

Omdat je nu eenmaal met schroef-polen (M6) een wereld aan mogelijkheden geeft hoe je het kunt c.q. moet gaan monteren.
Nico4sen schreef:Overigens wil mijn lader de Odyssey, nadat deze een jaar ongebruikt in de kast heeft gestaan, niet meer opladen. Kennelijk heeft de Odyssey de geest gegeven...
Kan ook aan de lader liggen (merk? model?) als deze bemerkt dat de laadstroom die nodig is om de accu te laden, groter is dan wat de lader denkt te kunnen leveren. Met name druppelladers hebben vaak last van dit fenomeen.
Dan kan je beter een meer-traps acculader aansluiten, die zal proberen toch die accu gecontroleerd op te laden, met allerlei tussentijdse testen & monitoring van dien.
Gebruikersavatar
Nico4sen
2023
2023
Berichten: 990
Lid geworden op: 03 jul 2011, 12:26
Type: R1200RT
Bijz: Ex-P met mudflap, V-Stream en Grip Puppies
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Hartje Fryslân

Re: Welke accu gaan we nu proberen?

Ongelezen bericht door Nico4sen »

Inspector Gadget schreef:Die haakse aansluitingen zijn optioneel en (ook) los verkrijgbaar;
http://www.odysseybattery.com/documents ... 2-0413.pdf

Dat neemt niet weg dat sommige verkopers dit zullen bundelen om te voorkomen dat de klant vergeet dit mee te bestellen.
Kan ik mij zo voorstellen. ;)

Omdat je nu eenmaal met schroef-polen (M6) een wereld aan mogelijkheden geeft hoe je het kunt c.q. moet gaan monteren.
Nico4sen schreef:Overigens wil mijn lader de Odyssey, nadat deze een jaar ongebruikt in de kast heeft gestaan, niet meer opladen. Kennelijk heeft de Odyssey de geest gegeven...
Kan ook aan de lader liggen (merk? model?) als deze bemerkt dat de laadstroom die nodig is om de accu te laden, groter is dan wat de lader denkt te kunnen leveren. Met name druppelladers hebben vaak last van dit fenomeen.
Dan kan je beter een meer-traps acculader aansluiten, die zal proberen toch die accu gecontroleerd op te laden, met allerlei tussentijdse testen & monitoring van dien.
Betreft een lader van de Lidl. Is een lader met voldoende ampères en ook een zgn winterstand.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Welke accu gaan we nu proberen?

Ongelezen bericht door Baird »

Inspector Gadget schreef:De Odyssey PC680 had je altijd al in principe dan de "gekende" 2x modellen (de accu-behuizing van versterkt kunststof of metaal, MJ= Metal Jack die speciaal bedoelt is voor offroad, vliegtuigen e.d)

knip knip

Kortom, volgens mij bestaan er nog altijd maar 2x Odyssey PC680's. _001 )
Ondanks de door hun gecreëerde onduidelijkheid is het mij nu weer duidelijk, _004
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Inspector Gadget

Re: Welke accu gaan we nu proberen?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Baird schreef:..door hun gecreëerde onduidelijkheid is het mij nu weer duidelijk, _004
Het is een (weder)verkoper, dus je kunt het hen niet echt helemaal kwalijk nemen.
Zeg nou zelf, hoeveel kennis heb jij ondertussen al niet opgedaan over BMW motoren of de 1150RT omdat je er zoveel mee bezig bent? (bijvoorbeeld).
Een (weder)verkoper heeft vaak heel veel merken, en geen tijd of zin om in elk merk diep te duiken.
Nico4sen schreef:..Betreft een lader van de Lidl. Is een lader met voldoende ampères en ook een zgn winterstand.
Je zou eigenlijk bij iemand op bezoek moeten gaan met een Ctek lader of een Optimate 5 (of hoger).
Of bij een bevriende BMW dealeRT of motorwerkplaats langs gaan, die hebben vaak wat krachtige laders staan die soms een te diep ontladen accu weer opgeladen kunnen krijgen.
Gebruikersavatar
wil51
Berichten: 941
Lid geworden op: 23 apr 2011, 14:34
Type: R850RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heemstede

Re: Welke accu gaan we nu proberen?

Ongelezen bericht door wil51 »

Toen ik aan een nieuwe accu toe was paar jaar geleden was Odyssey het advies op dit forum. Dat was de beste accu voor de BMW. Er kan dus al veel veranderen in paar jaar tijd. Ik kreeg het advies van de leverancier dat je na volledig opladen de accu rustig 6 maanden kan laten staan.Geen druppellader gebruiken die permanent aangesloten is. Accu was ook bestand tegen diep ontladen. Ongeveer 1.5 jaar geleden heb ik mijn tweede Odyssey moeten plaatsen. De eerste is denk ik 4 jaar mee gegaan. De enige stroomverbruiker is het klokje als de motor in de garage staat.
Met de originele BMW accu's heb ik geen goede ervaringen. Zowel op mijn vorige K75RT als de R850RT gingen die maar 2 jaar mee.
Gebruikersavatar
siebke
Berichten: 754
Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
Type: R1200RT
Bijz: 2009, bijna full options
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

Re: Welke accu gaan we nu proberen?

Ongelezen bericht door siebke »

Ik zag gisteravond de reclamefolder van de Lidl met hun 3,8 A acculader voor €11,95. Als ik me niet vergis is de 'winter'toets van de Lidl lader nou juist de toets voor AMG-accu's én het diepladen.
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
Inspector Gadget

Re: Welke accu gaan we nu proberen?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Acculaders "controleren" de accu (door het meten van de interne weerstand, laadstroom en dergelijke) en sommige laders zijn in staat diep-ontladen accu's te laden.
Sommige acculaders daarentegen haken mogelijk "te vroeg af" en weigeren een diepte-ontladen accu desondanks op te laden.

De Odyssey's zijn in principe goede accu's, maar kunnen het beste nooit met een druppellader geladen worden maar met een acculader.
Dat geeft ook het document (welke ik veelvuldig bijgesloten had, verholen_odyssey_drycell_batteries.pdf) van de fabrikant(!) ook aan.
De Odyssey PC680 wordt in mijn ogen iets te veel "magische krachten" (mijn woorden!) toegekend, want het is en blijft een 16Ah accu, AGM type, met een CCA van "slechts" 220.
Volgens de fabrikant een PHCA (ook een soort van CCA, een "puls-stroom" van 5 seconden) van 680 ampère.
Vandaar ook de model-naam. ;)

De BMW OEM accu's zijn vaak Exide of Varta. Dat zijn gel-accu's en die kunnen iets beter zware stromen bieden (voor het starten, ABS e.d) maar zijn duurder, zwaarder qua gewicht. Alleen kunnen heel slecht tegen lage temperaturen, diepte-ontladen e.d
En zijn vaak ook nog behoorlijk duur.

Een druppellader zal nooit een accu, aangesloten op de motor of niet, nooit volledig opgeladen krijgen, daarvoor is de laadstroom te laag.
Het op de plank leggen van een accu voor langere tijd kan, mits volledig(!) opgeladen. Ook dat geeft de fabrikant aan.
(pagina 5 en 18 van voorgenoemde document)
Gebruikersavatar
HenkvanR
Berichten: 389
Lid geworden op: 15 jun 2009, 09:53
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Apeldoorn
Locatie: Apeldoorn

Welke accu gaan we nu proberen?

Ongelezen bericht door HenkvanR »

Ter info
Ik heb een paar jaar geleden van onze "inspector" een ctek mxs7000 accu lader overgenomen en mijn R1200RT staat bijna altijd aan de lader als ik weet dat ik weinig of niet ga rijden en dan is het loskoppelen en rijden. Mijn motor is van 2006 en heeft afgelopen jaar (2016) een nieuwe accu Odessey PC680 gekregen en volgens mij zat de originele er nog in. Ik zet de lader op het winter sterretje als de temperatuur onder of richting de 5 graden gaat zakken en verder op stand normaal. Nooit problemen verder.

Groet Henk
[groet]
HenkvanR -1200-
Inspector Gadget

Re: Welke accu gaan we nu proberen?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Big RT Smile _004
Een goede accu met een "slechte" (lees: inadequate druppel- of accu-)lader kan voor behoorlijke problemen zorgen.
Waaronder het vroegtijdig overleden van de goede accu.
Odyssey geeft zelf ook aan (wederom in het eerder aangegeven document) dat de "stille" verbruikers (ook) hun accu vroegtijdig kan doen overlijden. (!)

En ik durf zelfs te stellen dat een goede acculader de levensduur van een accu in principe kan verlengen, tot een bepaalde hoogte.
Jekihero
Berichten: 527
Lid geworden op: 30 sep 2011, 22:06
Type: R1200RT
Bijz: Model 2011, full option
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Noord Holland

Re: Welke accu gaan we nu proberen?

Ongelezen bericht door Jekihero »

Rob,
op deze site;

http://www.amt.nl/techniek/artikel/2008 ... 2-10113889

Lees ik m.i. iets anders over de nodige laadstroom.
Zou je daar jouw visie op willen geven?

Dit interesseert mij omdat ik nog een BMW lader heb uit 2013 met een zeer beperkte laadstroom.

Ronald
Inspector Gadget

Re: Welke accu gaan we nu proberen?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Dat aangehaalde artikel gaat eigenlijk in essentie over iets anders, in mijn optiek;
Kan je straffeloos je huidige accu vervangen door een (veel) zwaardere uitvoering of niet.
Vervangen door een ander type en model/techniek of niet.

Het laadcircuit van je motor (lees: dynamo & spanningsregelaar) is aangepast (of beter: afgestemd) op wat de engineers van de motor (én vaak ook de accu-fabrikant in samenwerking met die motorfabrikant) uitgepluist hebben wat de motor zoal nodig zal hebben om goed te kunnen starten, de motor-circuits van de juiste energie (lees: met name voldoende stroom) te voorzien én dat de accu ook nog ruimhartig opgeladen kan worden, na starting.
Kortom, voldoende stroom en de nodige reserves.
Daarbij heb je dus 3x belangrijke onderdelen als ik het enigszins ietwat mag simplificeren;
De accu die dus voldoende capaciteit (met name de Ah-waarde én de koude-start amperes, de CCA-waarde) moet hebben, ook met niet-draaiende motor.
De dynamo (uitgedrukt in Watts) die voldoende spanning én stroom moet kunnen leveren om de accu op te laden.
De spanningsregelaar, die moet regelen & "meten" dat de accu van voldoende laadstroom & laadspanning voorzien wordt maar er ook voor zorgt dat de accu niet overladen wordt.

Bij de overheidsversie van de 11xxRT, de 11xxRT-P, wordt er af-fabriek een zwaardere dynamo geplaatst, naast een 2e accu om alle toeters-en-bellen (ook) van voldoende stroom te kunnen voorzien.

De BMW 12xx worden af-fabriek al reeds voorzien van de "zwaardere" Varta of Exide Gel-accu's in de latere productie-versies.
Dit zijn zogenoemde gel-accu's.
Kortom, de dynamo en spanningsregelaar zijn al geschikt voor de hoge(re) laadspanningen voor dergelijke accu's.
Desalniettemin zie je vaak dat (ook) "natte" accu's gebruikt worden omdat die vaak aanzienlijk goedkoper zijn als de accu vervangen moet worden.
Terwijl dit vaak niet degene is die OEM gemonteerd zat.
En dan met een druppellader die weer proberen op te laden met de overbekende ervaringen uit het verleden van letterlijk drooggekookte "natte" accu's afhankelijk het merk druppellader.

Moderne acculaders (en sommige druppelladers) zijn meer-traps laders die het type accu (Gel, natte, AGM, SLA, etc) herkennen en het laadproces aanpassen aan de accu, de laadtoestand en hoe de accu reageert op het laadproces.
Sommige laders kennen ook speciale modi voor bepaalde type accu's, zoals AGM waar voor he juist & volledig laden van de accu een hogere maximale (= dus niet permanent, maar gedurende het laadproces) laadspanning mag hebben van 14,7 volt.

Kortom, je moet de juiste lader gebruiken voor jou accu.
Een druppellader kan je gebruiken mits je begrijpt dat a) je accu nooit 100% opgeladen raakt want daarvoor is de laadstroom te laag (zie het als een soort van waterdruk) en b) dat een druppellader hoofdzakelijk bedoelt is op je accu tot zo'n 80% op te laden (voldoende voor starting) en compensatie voor de "stille" gebruikers., zoals alarm, can-bus e.d
1x proberen te starten met een te lege accu kan al nadelige gevolgen hebben voor de start-capaciteit (CCA-waarde) van de accu, als de motor niet start. Dan loop je het risico van diepte-ontlading, permanente schade van je accu. Starting zal dan nog moeilijker worden, opladen gaat vrij slecht (terwijl de lader aangeeft dat de accu wel vol is, maar zeker niet is) en op een gegeven moment, zeker met kouder weer, stopt de accu helemaal er mee.

Maar je moet ook de juiste accu bij de motor gebruiken.

Bij de 11xxRT werd in den beginne (ook) "natte" accu's gebruikt;
61210403224_1_B.jpg
Welke later vervangen werden door "onderhoudsarme" versies (lees: volledig geseald waardoor er geen verdamping in principe(!) kon plaats vinden, een gesloten systeem met nog wel veiligheidsventielen in verband met overdruk e.d)
En dit is een Gel-type(!)
61212346800_1_B.jpg
De dynamo van de "reguliere" R11xxRT is 50 ampère, van de R11xxRT-P is deze 60 ampère.
(van de 1200RT overigens 55 ampère)

Dus is die BMW lader uit 2013 nog geschikt?
Dat ligt aan het type, en dan met name de laadstroom.
Idealiter om een accu goed op te laden is een laadstroom van 10% van de Ah-waarde van de accu aanbevolen.
Dus een accu van 19Ah, is een laadstroom van 1,9 ampère.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Jekihero
Berichten: 527
Lid geworden op: 30 sep 2011, 22:06
Type: R1200RT
Bijz: Model 2011, full option
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Noord Holland

Re: Welke accu gaan we nu proberen?

Ongelezen bericht door Jekihero »

Duidelijk.

Is een interessant onderwerp voor leken.

Ronald
Gebruikersavatar
Yamaco Charlie
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 mar 2010, 15:01
Type: R1100RT

Re: Welke accu gaan we nu proberen?

Ongelezen bericht door Yamaco Charlie »

Ik heb mijn Odysse PC680 in 2006 aangeschaft en tijdens de winterbeurt nog even de motor gestart (accu hangt gemiddeld 3x per winter aan de lading). Helaas kwam ik er gistermiddag achter dat het nu gebeurt was met de accu. Ruim 10 jaar z'n werk gedaan. Da's toch zeker géén slechte beurt voor een accu!

Charles
Gebruikersavatar
Kees BMW
Berichten: 615
Lid geworden op: 28 mar 2008, 19:31
Locatie: Harlingen

Re: Welke accu gaan we nu proberen?

Ongelezen bericht door Kees BMW »

Goedenavond.
Mijn Varta Gel Accu stond 25 maart precies 7 jaar in mijn R 1150 RT en heeft tot nu toe nog voldoende stroom.Als druppellader gebruik ik zo,n klein blauw ladertje van Fritec werd vroeger ook als BMW lader verkocht.
Gr-Kees.
Kees BMW
Gebruikersavatar
BMWeetje
Berichten: 20
Lid geworden op: 15 okt 2009, 19:58
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Nijmegen

Re: Welke accu gaan we nu proberen?

Ongelezen bericht door BMWeetje »

Hallo allemaal, met interesse heb ik deze draad gelezen. Inmiddels is ook mijn oem accu van een R1200RT van 2011 aan het overlijden. Ik zoek dus ook een andere. Nu hoor ik behoorlijk goede verhalen over de Japanse Yuasa YT19BL-BS. Wat zijn de ervaringen met deze accu?
Overal zit muziek in. Als je het maar wil horen
Honda CD 50 1974 - BMW R1150 RT 2001 - Honda SevenFifty 1992 - Kawasaki 1000 GTR 1996 - BMW R 1200 RT 2011 - Kawasaki Z 750 2008 - Kawasaki ER-6F 2012
Inspector Gadget

Re: Welke accu gaan we nu proberen?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

BMWeetje schreef:..Nu hoor ik behoorlijk goede verhalen over de Japanse Yuasa YT19BL-BS. Wat zijn de ervaringen met deze accu?
Yuasa is qua merk redelijk, niet echt heel bijzonder.
Maar gezien de bijzonder lage CCA-waarde van 170 lijkt het bijna een "natte" accu, en dat zie je soms hier-en-daar ook staan "zuur pakket meegeleverd".
Sommige leveranciers geven aan dat het een AGM accu is maar dan is het een AGM accu met 1 van de meest lage CCA-waarde. :shock:

Ikzelf zou voor een "echte" AGM accu gaan met een wat hogere CCA waarde en waarbij je geen zuur zelf moet toevoegen.
Bijvoorbeeld MotoBatt. ;)
Gebruikersavatar
japachap
Berichten: 771
Lid geworden op: 11 jan 2011, 19:46
Type: R1150RT
Bijz: LEDs en reflectors, Fans en Farkles
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Enschede

Re: Welke accu gaan we nu proberen?

Ongelezen bericht door japachap »

Qua opladers, mag ik de Optimate 4 voorstellen? Die heeft een instelling voir zowel CanBus als niet CanBus motoren.
Een alarm gekoppeld met een oplader dat geeft te veel stroom voor een 'gesloten' accu kan alleen te een heel korte levensduur van de accu leiden.
Mijn OE accu deed minstens 8 jaren mee.
Daarna had ik een Varta gewonnen- maar die ging niet zo lang...
Nu heb ik een Odyssey via MSA en die is na 1jaar zonder probleem
(excuuses als mijn taalgebruik niet altijd goed is- Nederlands is mijn tweede taal, maar ik verbeter het snel!)

Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
Gebruikersavatar
Jeroen1969
Berichten: 267
Lid geworden op: 09 sep 2012, 14:37
Type: R1250RT
Bijz: Spezial Option 719 Blue Planet
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Lage Vuursche

Re: Welke accu gaan we nu proberen?

Ongelezen bericht door Jeroen1969 »

OK. Ik heb ook in 2014 een PC680 accu aangeschaft na tips van hier. Vooral ook omdat ik 's winters door rijdt en de motor dan een paar dagen voor Schiphol onder een nogal koud en tochtig afdakje staat. Mijn RT heeft de afgelopen 3 jaar alleen aan de druppellader gehangen toen ik door een val uit een boom enige maanden niet kon rijden (gebroken ruggenwervels). Hij hangt dan aan een Optimate 4 Duo, maar dan wel rechtstreeks op de accu polen middels een verlengsnoer van Optimate dat ik op de polen heb aangesloten en soort van weggewerkt achter een buis van het frame. Met een rubber dopje op de aansluiting (bij aanschaf van het snoer kan je kiezen uit een rood of zwart dopje, ik heb er een zwart dopje op).
Sinds de aanschaf van een R1200RS "voor er bij" rijdt de RT in de winter meerdere keren per week maar vanaf het voorjaar wordt dat vrij vlot eens per 14 dagen. Tot op heden dus nog geen centje pijn, ook al heb ik de motor niet aan de Optimate 4. Maar begrijp ik uit dit verhaal dat ik, als het weer een poosje "RS weer" is, dat ik er beter aan doe de RT maar aan de Optimate te knuppen?

De R1200ST van mijn vrouw staat eigenlijk wel permanent aan de Optimate 4.... Maar haar fiets staat ook zomaar eens een week of 6 stil. Zij is een echte mooi weer rijdster. Ik probeer haar er van te overtuigen dat het verstandig is als ik regelmatig die fiets van haar eens naar het werk pak omdat stilstand voor een motor achteruitgang betekend. Maar uiteindelijk bepaalt zij wanneer het moment daar is dat haar fiets weer eens van stal komt als ze er zelf niet aan toegekomen is. In haar ST zit bij mijn weten nog de accu die er in zat toen we haar motor kochten. Geen idee hoe oud dat ding is... De fiets is van 20006. Lijkt me sterk dat de accu origineel is, wij kochten de ST september 2015 van een meneer die er nauwelijks mee gereden had. Ik heb wel begrepen dat de PC680 te groot schijnt te zijn voor de ST... Volgens mij zit er in mijn RS ook maar en klein accuutje...
Voorheen: 1981 Yamaha Maxim 550, 2001 R1150RS, 2010 R1200RT, 2015 R1200RS, 2017 R1200RS. Spätzi = 2019 R1250RT, ja ze heeft een naam, nee ik schaam me nix.
Jekihero
Berichten: 527
Lid geworden op: 30 sep 2011, 22:06
Type: R1200RT
Bijz: Model 2011, full option
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Noord Holland

Re: Welke accu gaan we nu proberen?

Ongelezen bericht door Jekihero »

Tot mijn stomme verbazing wist de oude Exide accu uit 2010 na een powershot van 12 uur de RT weer aan het lopen te krijgen.
Naar deze accu was gedurende het gebruik van de PC680 niet meer gekeken.

In weerwil van alle goede adviezen van de inspecteur heb ik toen (uit gemakzucht ?) bij de servicebeurt uiteindelijk toch gekozen voor de standaard Exide accu en de nieuwe standaard BMW oplader.

Sorry Rob ;)

Ronald
Inspector Gadget

Re: Welke accu gaan we nu proberen?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Geen probleem hoor! :lol:
Je hebt in ieder geval de prima acculader. _004

De Exide accu is op zich niet slecht maar echt heel erg duur, zeker als je de specificaties bekijkt versus niet-OEM accu's.
En met 170 A als CCA heb je niet echt heel veel "reserve".
maar dat is mijn mening natuurlijk, trek je daar vooral niets van aan. ;)

Let wel op:
Een accu die echt slechter aan het worden is, merk je in den beginne het wat lastiger starten en "zo van het ene moment op het andere moment" korte tijd later dat de accu dan echt helemaal de geest heeft gegeven. Dus als de tekenen komen, wees op je hoede dat het je niet overkomt op een zeer ongunstig moment of (parkeer)plek.
Just saying...
Gesloten

Terug naar “Over: Accu en accu-opladers”