Odyssey PC680 na 3,5 jaar versleten?
- Wullum
- Berichten: 752
- Lid geworden op: 17 okt 2010, 16:54
- Type: R1250RT
- Bijz: Elegance in Manhattan Grün Metallic
- Land: DE
- Woonplaats of omgeving: 74251
Odyssey PC680 na 3,5 jaar versleten?
Ook mijn Odyssey PC680, gemonteerd door Kenny in maart 2014, lijkt het na slechts 3,5 jaar begeven te hebben lijkt het.
De eerste 3 jaar hing hij, als de in de schuur stond, altijd netjes aan de OptiMate 6 Ampmatic. Deze zou perfect geschikt moeten zijn om een Odyssey in conditie te houden.
Afgelopen seizoen (7 maanden) heeft de RT niet aan de OptiMate gehangen.
Maar nu zij weer in de schuur aan de OptiMate 6 Ampmatic is gestald meldt deze, na de testcyclus doorlopen te hebben, middels rode led #7 dat de Odyssey gelijk vervangen moet worden.
Op zich vreemd, de RT startte prima na 7 weken stilstand in een koude garagebox, dus zo slecht lijkt de Odyssey nu ook weer niet.
Deze week eerst maar eens de Optimate 3+ van mijn vriendin aan de Odyssey knopen, kijken waar die mee komt...
So much voor de door Odyssey geclaimde 10 jaar levensduur, ik ga nu toch ernstig twijfelen aan die kwaliteit.
De eerste 3 jaar hing hij, als de in de schuur stond, altijd netjes aan de OptiMate 6 Ampmatic. Deze zou perfect geschikt moeten zijn om een Odyssey in conditie te houden.
Afgelopen seizoen (7 maanden) heeft de RT niet aan de OptiMate gehangen.
Maar nu zij weer in de schuur aan de OptiMate 6 Ampmatic is gestald meldt deze, na de testcyclus doorlopen te hebben, middels rode led #7 dat de Odyssey gelijk vervangen moet worden.
Op zich vreemd, de RT startte prima na 7 weken stilstand in een koude garagebox, dus zo slecht lijkt de Odyssey nu ook weer niet.
Deze week eerst maar eens de Optimate 3+ van mijn vriendin aan de Odyssey knopen, kijken waar die mee komt...
So much voor de door Odyssey geclaimde 10 jaar levensduur, ik ga nu toch ernstig twijfelen aan die kwaliteit.
Laatst gewijzigd door Wullum op 04 dec 2017, 12:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Vroeger, ooit, 2 Japanners, meh... Later een heel nest BMW's, allemaal met een bijnaam...
Nu: de 6e BMW, die nog geen bijnaam heeft, de 7e BMW rijdt mijn inmiddels ex- op.
Nu: de 6e BMW, die nog geen bijnaam heeft, de 7e BMW rijdt mijn inmiddels ex- op.
- Baird
- 2023
- Berichten: 4308
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: Odyssey PC680 na 3,5 jaar versleten?
Hmm, mijn PC680 deze zomer vóór de Noorwegentrip preventief vervangen, was 9,5 jaar oud toen en deed het nog prima .....
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
- PaPinkelman
- Berichten: 1013
- Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: BMW F800GT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Helmond
- Locatie: Stiphout
Re: Odyssey PC680 na 3,5 jaar versleten?
Ik denk eerder dat het aan de Optimate ligt, misschien kan deze een Odyssey niet goed doormeten en "denkt"die dat de accu stuk is, terwijl die nog prima in orde is. Odyssey accu's zijn weliswaar lood-zwavelzuur accu's maar met een hele andere constructie en daardoor andere elektrische karakteristieken....
Groeten,
Frank
BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Frank
BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
- EileRT
- Forumbeheerder
- Berichten: 4482
- Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
- Type: R1100RT
- Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Drachten
Re: Odyssey PC680 na 3,5 jaar versleten?
De accu in mijn RT is ook een Odyssey PC680 en is in maart 2012 erin gezet door Kenny (MSA) en is in een goede conditie. De accu hangt in de garage altijd aan een Optimate 6. Ik Echter wel de voorlaatste versie. De nieuwste versie van de 6 is beter. Lees dit oude draadje even door: viewtopic.php?f=37&t=12700.
Ik lees in je bericht dat je deze er in 7 maanden niet aan gehangen hebt. Als je veel en zeer regelmatig rijdt is dat geen probleem, maar als je zo af en toe rijdt dan zal de accu toch langzamerhand ontladen. Zeker als er "stille" verbruikers zijn zoals alarm en CAN-bus.
Bij de Odyssey zitten de zuivere loodplaten dicht op elkaar. Dit zorgt voor een extreem lage interne weerstand. De accu kenmerkt zich door een hoge oplaadstroom die dus zorgt voor een snelle herlading.
Ik lees in je bericht dat je deze er in 7 maanden niet aan gehangen hebt. Als je veel en zeer regelmatig rijdt is dat geen probleem, maar als je zo af en toe rijdt dan zal de accu toch langzamerhand ontladen. Zeker als er "stille" verbruikers zijn zoals alarm en CAN-bus.
Van Baird weet ik dat hij zeer regelmatig rijdt. Dus dat verbaast mij niets. Dat is ook wel de "sleutel" om de accu jaren lang fris-en-fruitig te houden.Wullum schreef: ↑29 nov 2017, 08:53 Ook mijn Odyssey PC680, gemonteerd door Kenny in maart 2014, lijkt het na slechts 3,5 jaar begeven te hebben lijkt het.
De eerste 3 jaar hing hij, als de in de schuur stond, altijd netjes aan de OptiMate 6. Deze zou perfect geschikt moeten zijn om een Odyssey in conditie te houden.
Afgelopen seizoen (7 maanden) heeft de RT niet aan de OptiMate gehangen.
De ("oude") Optimate 6 zal de Odyssey "herkennen" als een AGM accu met een droge celtechniek en meet tevens de conditionele toestand van de accu. Deze geeft als volautomatische meertrapslader uiteindelijk zijn maximale spanning (12,7 V) af. AGM accu's hebben echter een hogere laadspanning (14,7 V) nodig. De Optimate 6 Select geeft wel deze spanningsafgifte.
Bij de Odyssey zitten de zuivere loodplaten dicht op elkaar. Dit zorgt voor een extreem lage interne weerstand. De accu kenmerkt zich door een hoge oplaadstroom die dus zorgt voor een snelle herlading.
Mijn conclusie / advies m.b.t. je huidige accu: schaf de nieuwste "Optimate 6 Select" aan en rijd zeer regelmatig (en dan minstens een uur). Ik kan helaas niet voorspellen of deze acculader jouw Odyssey weer kan herstellen en dus weer fris-en-fruitig kan laten zijn . . .PaPinkelman schreef: ↑29 nov 2017, 11:57 Ik denk eerder dat het aan de Optimate ligt, misschien kan deze een Odyssey niet goed doormeten en "denkt" die dat de accu stuk is, terwijl die nog prima in orde is. Odyssey accu's zijn weliswaar lood-zwavelzuur accu's maar met een hele andere constructie en daardoor andere elektrische karakteristieken....
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert
Eilert
- Snellecees
- Berichten: 300
- Lid geworden op: 20 nov 2011, 21:36
- Type: R1200RT
- Bijz: en een 33 jaar oude BMW R100rt
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Breda
Re: Odyssey PC680 na 3,5 jaar versleten?
Heb ik ook wel eens gehad en ik had de optimate toen via een standaard 12 v aansluitpunt aangesloten op de motor. Op de een of andere wijze maakte de plug slecht contact met het aansluitpunt en toen kreeg ik ook een rood lampje dat de accu slecht was. Daarna de plug opnieuw in het aansluitpunt gestoken en daarna werkte het weer normaal en kreeg ik de melding dat de accu goed was.
Groet
Cees
Groet
Cees
- EileRT
- Forumbeheerder
- Berichten: 4482
- Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
- Type: R1100RT
- Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Drachten
Re: Odyssey PC680 na 3,5 jaar versleten?
Je kunt de lader ook rechtstreeks aansluiten op de accu. Via een contrastekker die (doorgaans) geleverd wordt bij de lader is dat gemakkelijk te realiseren. Je kunt de stekker via de opening bij het zwarte afdekkapje aansluiten. Zo is dat ook bij mij gedaan. Je hebt gegarandeerd verbinding tussen lader en accu en loopt dan onderstaand risico niet.
Snellecees schreef: ↑29 nov 2017, 19:39 Heb ik ook wel eens gehad en ik had de optimate toen via een standaard 12 v aansluitpunt aangesloten op de motor. Op de een of andere wijze maakte de plug slecht contact met het aansluitpunt en toen kreeg ik ook een rood lampje dat de accu slecht was. Daarna de plug opnieuw in het aansluitpunt gestoken en daarna werkte het weer normaal en kreeg ik de melding dat de accu goed was.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert
Eilert
- wil51
- Berichten: 941
- Lid geworden op: 23 apr 2011, 14:34
- Type: R850RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Heemstede
Re: Odyssey PC680 na 3,5 jaar versleten?
Mijn Odyssey accu begaf het na 4 jaar. Toch weer dezelfde accu gekocht. Gebruik de door Nedplex aanbevolen oplader Fronius. Die heb ik samen met de accu bij Nedplex besteld. Was verbaasd dat inspecteur Gadget aangaf dat deze oplader eigenlijk niet geschikt was, terwijl de leverancier Nedplex aangaf deze oplader te moeten gebruiken met de Odyssey PC680.
- Wullum
- Berichten: 752
- Lid geworden op: 17 okt 2010, 16:54
- Type: R1250RT
- Bijz: Elegance in Manhattan Grün Metallic
- Land: DE
- Woonplaats of omgeving: 74251
Re: Odyssey PC680 na 3,5 jaar versleten?
Ik ga dit weekend eens wat experimenteren met een andere OptiMate en op verschillende aansluitpunten...
Vroeger, ooit, 2 Japanners, meh... Later een heel nest BMW's, allemaal met een bijnaam...
Nu: de 6e BMW, die nog geen bijnaam heeft, de 7e BMW rijdt mijn inmiddels ex- op.
Nu: de 6e BMW, die nog geen bijnaam heeft, de 7e BMW rijdt mijn inmiddels ex- op.
- michaelb
- Berichten: 103
- Lid geworden op: 11 aug 2014, 18:20
- Type: R1100RT
- Bijz: 1998, custom paint blauw/groen
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Westrand veluwe
- Locatie: Hoevelaken
Re: Odyssey PC680 na 3,5 jaar versleten?
Als ik het zo lees is de PC680 nogal kritisch op de lader die je gebruikt. Weet iemand hoe het zit met de door Inspector Gadget immer aangeprezen CTEK MXS laders? Ik heb namelijk deze combinatie en ook het gevoel dat de accu na 3 jaar al flink minder capaciteit heeft...
Welke 'laadgewoonte' zou ik er voor de wintermaanden (als er niet gereden wordt) op na moeten houden? De hele winter aansluiten op de 'Druppelladen-modus' of af en toe een paar dagen op de 'Motor-stand'?
Welke 'laadgewoonte' zou ik er voor de wintermaanden (als er niet gereden wordt) op na moeten houden? De hele winter aansluiten op de 'Druppelladen-modus' of af en toe een paar dagen op de 'Motor-stand'?
-
- Berichten: 100
- Lid geworden op: 21 nov 2015, 20:14
- Type: R1100RT
- Bijz: 1999
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Zeist
Re: Odyssey PC680 na 3,5 jaar versleten?
Elke maand een nachtje aan de optimate 6 houdt al mijn accu's al jaren tiptop in orde.
Bij de optimate 6 kan je de spanning instellen voor 1. een agm/deepcycle (14,7V) of 2. een gewone accu (14,4V).
Bij de optimate 6 kan je de spanning instellen voor 1. een agm/deepcycle (14,7V) of 2. een gewone accu (14,4V).
- siebke
- Berichten: 763
- Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
- Type: R1200RT
- Bijz: 2009, import (D)
- Land: Nl
- Woonplaats of omgeving: Peel en Maas
Re: Odyssey PC680 na 3,5 jaar versleten?
Met de oplader van de 'dat zeg ik'-doe-het-zelver van € 35,- had ik nooit problemen om de Odyssee fris en fruitig te houden. Datzelfde gold ook voor de lader van de 'Lidl brown bag'- supermarkt van € 14,95...., alleen was deze niet zo vochtbestendig (IP20). Beiden schakelen over op de onderhoudsmodus én kunnen diepteladen en AGM-accu's dus aan. Aangesloten op de accessoiresaansluiting van de . Tegenwoordig moet ik ff het zadel lichten om de Exide fris en fruitig te houden met de duurste van die twee.
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
- Wullum
- Berichten: 752
- Lid geworden op: 17 okt 2010, 16:54
- Type: R1250RT
- Bijz: Elegance in Manhattan Grün Metallic
- Land: DE
- Woonplaats of omgeving: 74251
Re: Odyssey PC680 na 3,5 jaar versleten?
Vreemd verhaal geworden inmiddels.
Mijn eigen OptiMate 6 Ampmatic (dus de versie welke diepontladen c.q. gesulfateerde accu's zou moeten kunnen herstellen) diagnostiseert de Odyssey als "moet worden vervangen".
Nu is mijn Odyssey vooral niet diepontladen of gesulfateerd, maar netjes volgeladen.
Als ik de Odyssey aan een Optimate 3+ hang (die dus een stuk simpeler is) krijg ik gewoon netjes een groen ledje dat de accu prima in orde en opgeladen is...
Kabeltjes en aansluitpluggen nagelopen, nergens oxidatie of andere indicatie van slechte contacten...
Conclusie lijkt nu dat de OptiMate 6 Ampmatic wellicht zelf niet in orde is... Iemand wellicht een gouden tip hoe dit te controleren is?
Mijn eigen OptiMate 6 Ampmatic (dus de versie welke diepontladen c.q. gesulfateerde accu's zou moeten kunnen herstellen) diagnostiseert de Odyssey als "moet worden vervangen".
Nu is mijn Odyssey vooral niet diepontladen of gesulfateerd, maar netjes volgeladen.
Als ik de Odyssey aan een Optimate 3+ hang (die dus een stuk simpeler is) krijg ik gewoon netjes een groen ledje dat de accu prima in orde en opgeladen is...
Kabeltjes en aansluitpluggen nagelopen, nergens oxidatie of andere indicatie van slechte contacten...
Conclusie lijkt nu dat de OptiMate 6 Ampmatic wellicht zelf niet in orde is... Iemand wellicht een gouden tip hoe dit te controleren is?
Vroeger, ooit, 2 Japanners, meh... Later een heel nest BMW's, allemaal met een bijnaam...
Nu: de 6e BMW, die nog geen bijnaam heeft, de 7e BMW rijdt mijn inmiddels ex- op.
Nu: de 6e BMW, die nog geen bijnaam heeft, de 7e BMW rijdt mijn inmiddels ex- op.
- Wullum
- Berichten: 752
- Lid geworden op: 17 okt 2010, 16:54
- Type: R1250RT
- Bijz: Elegance in Manhattan Grün Metallic
- Land: DE
- Woonplaats of omgeving: 74251
Re: Odyssey PC680 na 3,5 jaar versleten?
Verhaal wordt steeds gekker...
Odyssey 2 weken niet aan een oplader, das Boot staat in een onverwarmde berging gestald, dus ook de accu kreeg het koud.
Vervolgens de Optimate 6 weer op de accessoirestekker in het zijpaneel geplugd, met wederom rode led die oplichtte, dus "vervang accu".
Plug er weer uit, erin en flink wat gemorreld met de plug (beetje de contacten gekrast zeg maar) en plots begon de Optimate weer netjes met testen en vervolgens laden...
Rare is dat de plug er zo op het oog in superconditie uitzag, contactpen en massa netjes schoon en niet geöxideerd, dus dat verwacht je niet...
Als de Odyssey weer vol is de accessoirestopcontactjes meer aans demonteren en schoonmaken...
Odyssey 2 weken niet aan een oplader, das Boot staat in een onverwarmde berging gestald, dus ook de accu kreeg het koud.
Vervolgens de Optimate 6 weer op de accessoirestekker in het zijpaneel geplugd, met wederom rode led die oplichtte, dus "vervang accu".
Plug er weer uit, erin en flink wat gemorreld met de plug (beetje de contacten gekrast zeg maar) en plots begon de Optimate weer netjes met testen en vervolgens laden...
Rare is dat de plug er zo op het oog in superconditie uitzag, contactpen en massa netjes schoon en niet geöxideerd, dus dat verwacht je niet...
Als de Odyssey weer vol is de accessoirestopcontactjes meer aans demonteren en schoonmaken...
Vroeger, ooit, 2 Japanners, meh... Later een heel nest BMW's, allemaal met een bijnaam...
Nu: de 6e BMW, die nog geen bijnaam heeft, de 7e BMW rijdt mijn inmiddels ex- op.
Nu: de 6e BMW, die nog geen bijnaam heeft, de 7e BMW rijdt mijn inmiddels ex- op.