parkeergarage van complex zonder 220v

Welke accu en welk onderhoud

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
marco.dings
Berichten: 7
Lid geworden op: 02 jan 2018, 16:43
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: weert

parkeergarage van complex zonder 220v

Ongelezen bericht door marco.dings »

LS,

Ik bezit een r1200rt LC, nu rijdt ik wel het hele jaar door, maar niet persee elke week ritjes van een uur ofzo.

Vooruitkijken op problemen ben ik aan het kijken hoe ik de accu lekker vol kan houden. Opties

1) toch elke week toer van een uur ofzo maken
2) accu er uit halen in de parkeer garage en mee naar boven nemen
3) tweede accu gebruiken met een step up converter (12V naar 220V) ( bv https://nl.aliexpress.com/item/free-shi ... 0.0.iH3tFd) en dan mbv lader in de garage opladen
3a) variant met directe aansluiting, moeten daar nog extra maatregelen getroffen worden als, loskoppellen van de te laden accu
3b) variant met druppel lader
3c) variant met stappen lader

Ben benieuwd of iemand benadering 3 al eens geprobeerd heeft en zo ja met welk "bron" accu en welke step-up converter

alvast bedankt Marco
Gebruikersavatar
JOS WRSM
Forumoprichter en -beheerder
Forumoprichter en -beheerder
Berichten: 4366
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: momenteel motorloos
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Re: parkeergarage van complex zonder 220v

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Hallo Marco
welkom aan boord van het RT-forum .
Voorstellen in: viewforum.php?f=43 wordt altijd op prijs gesteld.

Op je vraag: Je zegt het zelf al, je rijdt het hele jaar door, de accu zal zo zeker goed blijven en hoef je m.i. niet bij te laden.
Anders gewoon aan de druppellader.
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM

Afbeelding
ciske
Berichten: 486
Lid geworden op: 27 dec 2011, 02:20
Type: Overig R-serie
Bijz: R1200GSA
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: twente

Re: parkeergarage van complex zonder 220v

Ongelezen bericht door ciske »

Optie 2, de accu er telkens uit halen acht ik geen goede oplossing bij de LC.
Veel te omslachtig en met die lus van de kabelboom bovenop de accu lijkt het mij ook vragen om problemen.
Kun je niet ergens een zonnepaneeltje deze klus laten regelen?

gr v Ciske
Gebruikersavatar
Snellecees
Berichten: 300
Lid geworden op: 20 nov 2011, 21:36
Type: R1200RT
Bijz: en een 33 jaar oude BMW R100rt
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Breda

Re: parkeergarage van complex zonder 220v

Ongelezen bericht door Snellecees »

Marco,

Je accu laden vanuit een andere accu heeft alleen zin als de accu waaruit je oplaadt een veel grotere capaciteit heeft dan je motor accu.

Het is net zo iets als een generator aandrijven met een elektromotor :O




Groet
Cees
Gebruikersavatar
mkoskamp
Berichten: 446
Lid geworden op: 24 feb 2011, 21:09
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Deventer

Re: parkeergarage van complex zonder 220v

Ongelezen bericht door mkoskamp »

Is het een gehuurde plek? Er zit vast verlichting in de garage. Misschien informeren of er stopcontactje kan worden gemonteerd in de buurt van een verlichtingspunt?
Gebruikersavatar
siebke
Berichten: 754
Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
Type: R1200RT
Bijz: 2009, bijna full options
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

Re: parkeergarage van complex zonder 220v

Ongelezen bericht door siebke »

Ik zou eerder denken aan een startbooster, i.c.e. Mocht de accu toch onverhoopt eens leeg raken, kun je de motor daarmee starten en dan een uurtje gaan rijden.
Als je de accu steeds loskoppelt, zul je ook telkens moeten resetten. Ook niet zo handig lijkt me om steeds het klokje weer op de juiste tijd in te stellen.
Van welke bron zou je de 12V willen halen voor die inverter? Een losse zwaardere (auto)accu raakt ook weer leeg....
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
Bart51
Berichten: 678
Lid geworden op: 26 jan 2010, 19:58
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW R850R
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Groene Hart
Locatie: Ter Aar

Re: parkeergarage van complex zonder 220v

Ongelezen bericht door Bart51 »

Als ik het goed lees bij optie 3 dan is er een stopcontact. Dan kan je gewoon een druppellader aanschaffen en aansluiten op je motor. Let wel dan op of het kan met je canbussysteem. zie ook: viewtopic.php?f=37&t=11552
Yamaha Maxim 1986 1996-1999
BMW R1100RS 1994 1999-2001
Honda Transalp 1998 2001-2003
Kawasaki ZR7S 2003 2003-2006
BMW R1100R 1997 2006-2010
BMW R1100RT 1999 2010-2014
BMW F650GS 2001 2014- 2017
BMW R850R 1999 met een Garmin Zumo 350 LM 1997-2020
marco.dings
Berichten: 7
Lid geworden op: 02 jan 2018, 16:43
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: weert

Re: parkeergarage van complex zonder 220v

Ongelezen bericht door marco.dings »

JOS WRSM schreef: 23 jan 2018, 14:24 Hallo Marco
welkom aan boord van het RT-forum .
Voorstellen in: viewforum.php?f=43 wordt altijd op prijs gesteld.
Ik ben me er van bewust, heb m'n r1200rt lc echter pas en wil eerst nog wat representatieve plaatjes maken
Op je vraag: Je zegt het zelf al, je rijdt het hele jaar door, de accu zal zo zeker goed blijven en hoef je m.i. niet bij te laden.
Anders gewoon aan de druppellader.
marco.dings
Berichten: 7
Lid geworden op: 02 jan 2018, 16:43
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: weert

Re: parkeergarage van complex zonder 220v

Ongelezen bericht door marco.dings »

Snellecees schreef: 23 jan 2018, 19:33 Je accu laden vanuit een andere accu heeft alleen zin als de accu waaruit je oplaadt een veel grotere capaciteit heeft dan je motor accu.
Het is net zo iets als een generator aandrijven met een elektromotor :O
In de variant met een step-up converter / lader verwacht ik dat het gaat werken, natuurlijk gaat de bron accu leeg maar zolang de step-up converter naar 220V zijn werk doet en het verlies in de converter en lader beperkt blijft hoeft de bron capaciteit mijns inziens niet te "veel" groter te zijn
marco.dings
Berichten: 7
Lid geworden op: 02 jan 2018, 16:43
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: weert

Re: parkeergarage van complex zonder 220v

Ongelezen bericht door marco.dings »

mkoskamp schreef: 23 jan 2018, 21:27 Is het een gehuurde plek? Er zit vast verlichting in de garage. Misschien informeren of er stopcontactje kan worden gemonteerd in de buurt van een verlichtingspunt?
Ja het is gehuurd, maar helaas is alle verlichting laagspanning ( en dito vermogen ).
Er zijn welliswaar wandcontactdozen met sloten in het fietsenstalling gedeelte.. maar daar kom ik met mijn motor niet in ;)
marco.dings
Berichten: 7
Lid geworden op: 02 jan 2018, 16:43
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: weert

Re: parkeergarage van complex zonder 220v

Ongelezen bericht door marco.dings »

siebke schreef: 23 jan 2018, 22:27 Ik zou eerder denken aan een startbooster, i.c.e. Mocht de accu toch onverhoopt eens leeg raken, kun je de motor daarmee starten en dan een uurtje gaan rijden.
Als je de accu steeds loskoppelt, zul je ook telkens moeten resetten. Ook niet zo handig lijkt me om steeds het klokje weer op de juiste tijd in te stellen.
Startbooster is mogelijk een optie
http://bit.ly/2BsNiR7, http://bit.ly/2BsrPrs of http://bit.ly/2nam5hO
Op het eerste gezicht weinig gegeven over de capaciteit van de startter.. wsl nog wat meer googlen
Heeft iemand hier ervaring mee, lijkt er op dat je dan direct op de accu moet aansluiten.
Van welke bron zou je de 12V willen halen voor die inverter? Een losse zwaardere (auto)accu raakt ook weer leeg....
Vanzelfsprekend, maar die kan ik in mijn appartement opladen. He blijft omslachting...
marco.dings
Berichten: 7
Lid geworden op: 02 jan 2018, 16:43
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: weert

Re: parkeergarage van complex zonder 220v

Ongelezen bericht door marco.dings »

ciske schreef: 23 jan 2018, 14:43 Kun je niet ergens een zonnepaneeltje deze klus laten regelen?
Inpandige parkeer garage :(
marco.dings
Berichten: 7
Lid geworden op: 02 jan 2018, 16:43
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: weert

Re: parkeergarage van complex zonder 220v

Ongelezen bericht door marco.dings »

Bart51 schreef: 24 jan 2018, 18:21 Als ik het goed lees bij optie 3 dan is er een stopcontact. Dan kan je gewoon een druppellader aanschaffen en aansluiten op je motor. Let wel dan op of het kan met je canbussysteem. zie ook: viewtopic.php?f=37&t=11552
Hoi ik ben me bewust van het can bus systeem. Helaas zijn er geen stopcontacten ( zie ook andere posts ) vandaar het idee om met een andere accu en een step up converter 220V te maken voor een lader.
Gebruikersavatar
siebke
Berichten: 754
Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
Type: R1200RT
Bijz: 2009, bijna full options
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

Re: parkeergarage van complex zonder 220v

Ongelezen bericht door siebke »

marco.dings schreef: 25 jan 2018, 16:27
Startbooster is mogelijk een optie
http://bit.ly/2BsNiR7, http://bit.ly/2BsrPrs of http://bit.ly/2nam5hO
Op het eerste gezicht weinig gegeven over de capaciteit van de startter.. wsl nog wat meer googlen
Heeft iemand hier ervaring mee, lijkt er op dat je dan direct op de accu moet aansluiten.

Startboosters (jumpstarters): laadspanning meestal 400 A, piek 900 A. Tevens compressor, handig om de bandjes op druk te krijgen/houden. Zelfs types met omvormer (converter) naar 220V mogelijk (voor evt. druppellader, laptop e.d.) en 'zaklamp'.
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: parkeergarage van complex zonder 220v

Ongelezen bericht door EileRT »

siebke schreef: 25 jan 2018, 21:01Startbooster is mogelijk een optie . . . Heeft iemand hier ervaring mee, lijkt er op dat je dan direct op de accu moet aansluiten.
Ik heb hier ervaring mee en heb de startbooster of jumpstarter ooit wel eens gebruikt voor de auto of de motor. Deze staat nog altijd paraat aan de lader in onze garage. Je sluit deze aan als de accu flink op z'n capaciteit heeft ingeleverd en de auto of motor niet meer op z'n accu kan starten.
Feitelijk is het dan al gedaan met de levensduur van de accu en mag je binnen korte termijn opzoek naar een ander exemplaar. Sinds een aantal jaren sluit ik onze beide motoren preventief aan de een Optimate 6 (meertraps acculader) en dit houdt, naast het regelmatig rijden, de accu fris en fruitig.

Uiteraard kan je de jumpstarter meenemen om de accu in een stopcontactloze garage de nodige power te geven wanneer de motor voor langere tijd heeft stilgestaan. Je moet voor de BMW dan wel het e.e.a. aan delen verwijderen. De jumpstarter moet namelijk rechtstreeks op de accu aangesloten worden. Afgezien hiervan is het voor de accu zelf, die voor langere tijd dus niet wordt opgeladen, niet ideaal.

Wellicht zijn er toch mogelijkheden om een 220V aansluiting in de parkeergarage te krijgen voor een goede acculader.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
siebke
Berichten: 754
Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
Type: R1200RT
Bijz: 2009, bijna full options
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

Re: parkeergarage van complex zonder 220v

Ongelezen bericht door siebke »

Ik weet niet hoe goed bereikbaar de accu van de LC is, maar die bij 'mijn' -1200- versie (2009) hoeft het zadel alleen maar los en kan ik zo aan de accupolen. Zo sluit ik mijn -niet canbusgeschikte- acculader altijd aan. Bij de -1100- ligt het idd. iets anders, maar daar kon de acculader dan ook gewoon in een van de twee connectors.
Als ik de tech. specs hier en daar lees, zou er op de jumpstarter een druppellader (0,8 A) voor enige tijd aangesloten kunnen worden.Het is en blijft natuurlijk een alternatief.
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: parkeergarage van complex zonder 220v

Ongelezen bericht door EileRT »

Daar heb je zeker een punt siebke. _004

Ik ken de techische specificaties van de (verschillende) jumpstarters niet. Vergeet ook niet dat jumpstarters ook accu's zijn die, als ze niet geladen worden, spanning verliezen.

Dit is wel een interessant topic. Ik hoop dat de topicstarter met een passende oplossing (alhier) in ieder geval figuurlijk (of misschien toch ook letterlijk) een jumpstart kan gaan maken. _004
siebke schreef: 25 jan 2018, 22:16 Ik weet niet hoe goed bereikbaar de accu van de LC is, maar die bij 'mijn' -1200- versie (2009) hoeft het zadel alleen maar los en kan ik zo aan de accupolen. Zo sluit ik mijn -niet canbusgeschikte- acculader altijd aan. Bij de -1100- ligt het idd. iets anders, maar daar kon de acculader dan ook gewoon in een van de twee connectors.
Als ik de tech. specs hier en daar lees, zou er op de jumpstarter een druppellader (0,8 A) voor enige tijd aangesloten kunnen worden.Het is en blijft natuurlijk een alternatief.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
Wullum
Berichten: 752
Lid geworden op: 17 okt 2010, 16:54
Type: R1250RT
Bijz: Elegance in Manhattan Grün Metallic
Land: DE
Woonplaats of omgeving: 74251

Re: parkeergarage van complex zonder 220v

Ongelezen bericht door Wullum »

Hm, interessant draadje, zit in een vergelijkbare positie met een huurgaragebox zonder stroomaansluiting whatsoever... Verhuurder is bang voor "werkplaatsjes" of "kwekerijtjes". Met enige regelmaat moet de accu van mijn vriendin's R mee naar huis om weer geladen te worden, zeker nu ze er in de winter niet mee rijdt.
De optie van een zware camperaccu o.i.d. met een converter overweeg ik ook.
Vroeger, ooit, 2 Japanners, meh... Later een heel nest BMW's, allemaal met een bijnaam...
Nu: de 6e BMW, die nog geen bijnaam heeft, de 7e BMW rijdt mijn inmiddels ex- op.
Gebruikersavatar
siebke
Berichten: 754
Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
Type: R1200RT
Bijz: 2009, bijna full options
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

Re: parkeergarage van complex zonder 220v

Ongelezen bericht door siebke »

Scootmobielaccu's hebben een 'lange adem' evenals accu's die gebruikt worden voor de movers onder caravans. Hoop niet dat ik hier iets mee in de hand werk..... :mrgreen:
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
Gebruikersavatar
mkoskamp
Berichten: 446
Lid geworden op: 24 feb 2011, 21:09
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Deventer

Re: parkeergarage van complex zonder 220v

Ongelezen bericht door mkoskamp »

Je kan ook een laadpunt voor een electrische auto aanschaffen. Kost je 50 tientjes per jaar Big RT Smile
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: parkeergarage van complex zonder 220v

Ongelezen bericht door Baird »

mkoskamp schreef: 26 jan 2018, 18:35 Je kan ook een laadpunt voor een electrische auto aanschaffen. Kost je 50 tientjes per jaar Big RT Smile
Waar? Bij wie?
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: parkeergarage van complex zonder 220v

Ongelezen bericht door Baird »

In de luchtvaart en ook in boten worden 28V en 24V accu's gebruikt, het lijkt me dat daar met wat electronica best een 12V druppellader aan te knutselen is, door de hogere spanning van die accu's kun je die terugbrengen naar 13 of 14 V om te kunnen laden. Als je 2 stuks 12V accu's in serie zet heb je ook 24V. Die accu's' op een karretje en thuis apart weer opladen als die leeg zijn......

Big RT Smile
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
mkoskamp
Berichten: 446
Lid geworden op: 24 feb 2011, 21:09
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Deventer

Re: parkeergarage van complex zonder 220v

Ongelezen bericht door mkoskamp »

Baird schreef: 26 jan 2018, 22:45
mkoskamp schreef: 26 jan 2018, 18:35 Je kan ook een laadpunt voor een electrische auto aanschaffen. Kost je 50 tientjes per jaar Big RT Smile
Waar? Bij wie?
Sorry niet goed gelezen. Dat was een service abbo. Kosten al snel meer dan 500 euri...
https://www.anwb.nl/auto/themas/elektri ... /laadpalen
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: parkeergarage van complex zonder 220v

Ongelezen bericht door Baird »

mkoskamp schreef: 27 jan 2018, 18:24
Baird schreef: 26 jan 2018, 22:45
mkoskamp schreef: 26 jan 2018, 18:35 Je kan ook een laadpunt voor een electrische auto aanschaffen. Kost je 50 tientjes per jaar Big RT Smile
Waar? Bij wie?
Sorry niet goed gelezen. Dat was een service abbo. Kosten al snel meer dan 500 euri...
https://www.anwb.nl/auto/themas/elektri ... /laadpalen
Ik wou al zeggen: wij, https://opdezon.nl, verkopen en plaatsen ze maar echt niet voor 5 tientjes, daar heb je nauwelijks een fatsoenlijk verlengsnoer voor (dat vervolgens doorsmelt :evil: .......)
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gesloten

Terug naar “Over: Accu en accu-opladers”