Bijladen via sigaretteplug

Welke accu en welk onderhoud

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
gerrit23
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 mei 2018, 10:51
Type: Overig R-serie
Bijz: R1100RS met volle stroomlijn
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Den Bosch

Bijladen via sigaretteplug

Ongelezen bericht door gerrit23 »

Weten jullie of het mogelijk is de accu bij te laden via de sigarettenplug? Steeds de stroomlijn eraf halen lijkt me niet zo handig. of is er nog een andere manier?
Gebruikersavatar
bmwalter
Berichten: 387
Lid geworden op: 12 jul 2010, 20:17
Type: Ik heb een andere motor
Bijz: Toch maar overgestapt op een Harley...
Land: nl
Woonplaats of omgeving: nijmegen
Locatie: Nijmegen

Re: Bijladen via sigaretteplug

Ongelezen bericht door bmwalter »

Als het stopcontactje direct op de accu aangesloten is kan dat altijd.
Tomos 4L,Zundap KS 50, Matchless 350, Jawa California, R69S, R60-7, Yamaha 920, Yamaha 920 Virago, R100RT, R1100RT, R1150RT, R1200RT, Harley Davidson Road King.
Gebruikersavatar
siebke
Berichten: 754
Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
Type: R1200RT
Bijz: 2009, bijna full options
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

Re: Bijladen via sigaretteplug

Ongelezen bericht door siebke »

Zo deed ik het altijd bij de -1100- . Overigens zal een fatsoenlijke electronische lader een foutmelding geven als er niet geladen kan worden.
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
Gebruikersavatar
QuickFix
Berichten: 726
Lid geworden op: 19 jul 2018, 11:13
Type: R1150RT
Bijz: Titan-grau, 2005
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
Contacteer:

Re: Bijladen via sigaretteplug

Ongelezen bericht door QuickFix »

Ik heb een druppellader waar twee losse snoertjes bijzitten: een daarvan kun je aan je accu schroeven (de ander heeft krokodillenklemmen).
acculader-10-a-sc10-power-premium.jpg
Wanneer hij dan in de stalling gaat hoef ik alleen de zitting even los te halen om de lader aan te koppelen.

Zoals gezegd kun je in theorie de accu ook laden door de sigarettenaanstekeraansluiting te gebruiken, maar de kans bestaat dat deze (in de loop van de tijd) licht geoxideerd raakt, met als gevolg een niet goede weerstandloze verbinding (waardoor er een te grote spanningsval optreedt).
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Freude am Fahren
Gebruikersavatar
siebke
Berichten: 754
Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
Type: R1200RT
Bijz: 2009, bijna full options
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

Re: Bijladen via sigaretteplug

Ongelezen bericht door siebke »

Mijn acculader heeft/had vergelijkbare aansluitingen. Die met de ringen heb ik gebruikt om een universal (BMW/Mercedes) stekker aan te zetten. Gebruik dit al 9 jaar zo (waarvan 5 bij de -1100- ), met de motoren in totaal 7 jaar onder een hoes onder een overkapping, dus buiten maar vrij van neerslag en zon. en in al die tijd geen corrosie o.i.d. bespeurd. Voordeel is dat je niet beide zadels hoeft te verwijderen om de accupolen te proberen te bereiken. Inpluggen, aan de stroom, starttoets en laden. En geen 'rondslingerend' kabeltje onder het zadel.

Bij de -1200- heb ik hiervoor onlangs de achterzijaansluiting rechtstreeks op de accu aangesloten (mét zekering), terwijl hier de accupolen zelfs beter (= wél) bereikbaar zijn.
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
Gebruikersavatar
HenkvanR
Berichten: 389
Lid geworden op: 15 jun 2009, 09:53
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Apeldoorn
Locatie: Apeldoorn

Re: Bijladen via sigaretteplug

Ongelezen bericht door HenkvanR »

siebke schreef:
Bij de -1200- heb ik hiervoor onlangs de achterzijaansluiting rechtstreeks op de accu aangesloten (mét zekering), terwijl hier de accupolen zelfs beter (= wél) bereikbaar zijn.
Bij mij zat de achterzijaansluiting er niet maar wel het gat met een rubber afdichting dus aansluiting er in gemaakt rechtstreeks op de accu en........kleine moeite, groot plezier, erg makkelijk aan te sluiten nu


Groeten van Henk
[groet]
HenkvanR -1200-
snellie
Berichten: 26
Lid geworden op: 02 dec 2018, 15:54
Type: R1200RT
Bijz: R1200RT-P
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Wijk bij Duurstede

Re: Bijladen via sigaretteplug

Ongelezen bericht door snellie »

In de handleiding van mijn -1200- staat dat het direct aansluiten van een druppellader op de accu alleen mag als die is losgekoppeld. Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Ook zeggen ze (natuurlijk) alleen BMW laders te gebruiken, ik zie hier al Optimate voorbij komen, iemand ervaring met Saito (werd eerder via motozoom verkocht, is een 'slimme' lader)??
Gebruikersavatar
HenkvanR
Berichten: 389
Lid geworden op: 15 jun 2009, 09:53
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Apeldoorn
Locatie: Apeldoorn

Re: Bijladen via sigaretteplug

Ongelezen bericht door HenkvanR »

snellie schreef:In de handleiding van mijn -1200- staat dat het direct aansluiten van een druppellader op de accu alleen mag als die is losgekoppeld. Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Ook zeggen ze (natuurlijk) alleen BMW laders te gebruiken, ik zie hier al Optimate voorbij komen, iemand ervaring met Saito (werd eerder via motozoom verkocht, is een 'slimme' lader)??
Zoals ik hierboven zei heb ik hem aangesloten nooit problemen en ik gebruik een ctek lader al een aantal jaren zo ook met vorige motoren gedaan. Ik zou niet weten wat het probleem is maar ik ben dan ook niet zo thuis in de techniek.


Hartelijk groeten van iPhone aan alle forumleden
[groet]
HenkvanR -1200-
Gebruikersavatar
RobNIJ
Berichten: 142
Lid geworden op: 10 apr 2008, 22:18
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Nijmegen
Locatie: Nijmegen/NL

Re: Bijladen via sigaretteplug

Ongelezen bericht door RobNIJ »

de nieuwere motoren hebben de sigarettenaansluitingen op de can-bus zitten. Je moet dus een lader hebben die geschikt is voor can-bus laden. Ook het bouwjaar van de canbus speelt een rol, mijn lader herkent alleen canbus van voor 2006. Daar heb ik nu niets meer aan.
Is er een liefhebber voor om hem over te nemen?
Rob
Laatst gewijzigd door RobNIJ op 02 jan 2019, 14:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Houdhetrubberonder
Robbie uit Nijmegen
R1200RT 2006
(R1150RT 2004)
(R1100RT 1998)
(K1100LT 1996)
Gebruikersavatar
mkoskamp
Berichten: 446
Lid geworden op: 24 feb 2011, 21:09
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Deventer

Re: Bijladen via sigaretteplug

Ongelezen bericht door mkoskamp »

Bij mijn R1100RS zat er een 12V aansluiting in de afdekkap van de startmotor. Dat is aan de linkerkant van de motor. Bij een volle kuip zie ik op foto's die aansluiting niet. Bij alles tot de 1150 kan je in principe elke uppellader op de 12V stekker zetten.
De R1200 heeft een canbus. Die schakelt de 12V aansluiting uit. Ik heb dat opgelost met een extra 12V aansluiting rechtstreeks op de accu (met snoerzekering).
Er zijn ook laders die afschakelen van de canbus voorkomen.

Als je een lader met hoger amperage wilt gebruiken (bijv 5A) dan zou ik de meegeleverde snoeren gebruiken en de aansluiting ergens onder de rand van de buddy uit laten komen.
Gesloten

Terug naar “Over: Accu en accu-opladers”