CTEK MXS 5.0

Welke accu en welk onderhoud

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Jeroen1962
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 apr 2019, 18:25
Type: R1200RT
Bijz: 2007
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Lelystad

CTEK MXS 5.0

Ongelezen bericht door Jeroen1962 »

Vanmorgen had ik dus het probleem dat mijn R1200RT uit 2007 niet wilde starten vanwege een te lage accuspanning.
Heb vanavond de accu losgekoppeld en aan de lader gehangen, een CTEK MXS 5.0. Binnen 2 uur was de accu voldoende opgeladen om hem wel te kunnen starten.
Nu is mijn vraag de volgende.
Kan ik de bijgeleverde kabel aansluiten op de accu en deze laten zitten zodat ik de lader altijd aan kan sluiten zonder de accu los te moeten koppelen?
Ik had dit bij mij K75RT ook zo zitten en dat beviel prima. Of gaat dit problemen geven voor de aanwezige elektronica?

-1200-
Gebruikersavatar
Ben1200RT
2024
2024
Berichten: 226
Lid geworden op: 09 nov 2010, 15:40
Type: R1200RT/LC
Bijz: Divers
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Salland

Re: CTEK MXS 5.0

Ongelezen bericht door Ben1200RT »

Hallo Jeroen, ja die kan rechtstreeks op de accu. Daardoor omzeil je de canbus als het ware, maar dan niet de Ctek op canbus instelling zetten!
Bij mijn 1200 uit 2009 heb ik dat ook zo gedaan.

Groeten Ben1200RT
Wie op tijd vertrekt ................ hoeft zich niet te haasten.
Jeroen1962
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 apr 2019, 18:25
Type: R1200RT
Bijz: 2007
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Lelystad

Re: CTEK MXS 5.0

Ongelezen bericht door Jeroen1962 »

Dank je wel Ben.
Op de CTEK die ik heb zit geen instelling voor canbus, dus daar zal het niet fout mee gaan.
Scheelt een hoop werk, accupolen losmaken en weer aansluiten, klok opnieuw instellen.
Ga er mee aan de slag.

-1200-
Gebruikersavatar
siebke
Berichten: 754
Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
Type: R1200RT
Bijz: 2009, bijna full options
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

Re: CTEK MXS 5.0

Ongelezen bericht door siebke »

Waarom zou je de kabel vast aan de accu willen aansluiten? Je moet dan toch evengoed het zadel lichten om de kabel te bereiken. De accu bij de -1200- is dan net zo gemakkelijk te bereiken om de krokodillenklemmen er op te zetten. Heb je niet die (losse) kabel 'in de weg' zitten.
Eerder zou ik overwegen om de achterste accessoirestekker rechtstreeks op de accu aan te sluiten; of ter hoogte van die stekker, maar dan rechts, een nieuwe directe 'sigarettenaanstekerstekker' te monteren. Je ziet vanzelf waar dat de bedoeling van herrn BMW is geweest.
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
Jeroen1962
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 apr 2019, 18:25
Type: R1200RT
Bijz: 2007
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Lelystad

Re: CTEK MXS 5.0

Ongelezen bericht door Jeroen1962 »

Siebke,
Dat zou inderdaad de makkelijkste oplossing zijn, echter mijn -1200- heeft geen accessoirestekkerdoos achterop zitten.
Ik heb toch voor de oplossing onder het zadel gekozen, is een kleine moeite om het zadel omhoog te doen en de kabel ligt niet in de weg.

Maar in ieder geval dank voor het meedenken.
Gebruikersavatar
HenkvanR
Berichten: 389
Lid geworden op: 15 jun 2009, 09:53
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Apeldoorn
Locatie: Apeldoorn

Re: CTEK MXS 5.0

Ongelezen bericht door HenkvanR »

Jeroen1962 schreef:Siebke,
Dat zou inderdaad de makkelijkste oplossing zijn, echter mijn -1200- heeft geen accessoirestekkerdoos achterop zitten.
Ik heb toch voor de oplossing onder het zadel gekozen, is een kleine moeite om het zadel omhoog te doen en de kabel ligt niet in de weg.

Maar in ieder geval dank voor het meedenken.
Mijn R1200RT had ook geen accessoire stekkerdoos maar wel de uitsparing dus heb er zelf 1 ingebouwd rechtstreeks op de accu en kan nu makkelijk lader er aan en stekker in het stopcontact, klaar.


Groeten van Henk
[groet]
HenkvanR -1200-
Gesloten

Terug naar “Over: Accu en accu-opladers”