acculader

Welke accu en welk onderhoud

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
wim57
Berichten: 89
Lid geworden op: 19 nov 2015, 21:13
Type: R1100RT
Bijz: zwart
Land: nl
Woonplaats of omgeving: zh

acculader

Ongelezen bericht door wim57 »

dames en heren.
mijn IC twin accu/druppellader is permanent aangesloten op mijn 1100rt,doet zn werk goed,mijn vraag is kan ik deze lader in het stopkontakt laten zitten en alleen de sigarenplug loskoppel als ik ga rijden,bij terugkomst de sigarenplug er weer in,,en hij staat weer onder lading.
ik weet niet of dat kwaad kan voor de lader,of is uit het stopkontakt halen beter,
mvg.wim
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: acculader

Ongelezen bericht door EileRT »

Ik haal de stekker van de lader altijd uit het stopcontact . . . of het kwaad kan om deze er wel in te laten zitten als deze niet verbonden is met de accu van de motor weet ik niet. Ik doe dit dus niet. Dat geldt overigens ook voor andere laders welke niet zijn aangesloten op een apparaten zoals iPad, MacBook, etc . . .
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
wim57
Berichten: 89
Lid geworden op: 19 nov 2015, 21:13
Type: R1100RT
Bijz: zwart
Land: nl
Woonplaats of omgeving: zh

Re: acculader

Ongelezen bericht door wim57 »

bedankt voor de reactie,het lijkt mij ook beter de lader uit het stopkontact te halen,ik dacht mischien kan het geen kwaad hem te laten zitten,motor staat buiten de schuur en draadje loopt via ventilatieopening in de muur de schuur in,plug uit motor halen en wegrijden,nu plug uit motor halen en in de schuur de lader uit stopkontact halen ik denk achteraf dat dit wel beter is,dank voor de reactie,mvg.wim
Ghostrider
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 sep 2020, 16:41
Type: R1200RT
Bijz: groot windscherm
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: gelderland

Re: acculader

Ongelezen bericht door Ghostrider »

mijn is door de bmw dealer geadviseerd om de acculader een week erin en dan weer een week eruit te halen , was beter voor de accu zei hij . _004
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: acculader

Ongelezen bericht door EileRT »

Topicstarter vraagt zich af of het er toe doet of de lader, wanneer deze is losgekoppeld van de accu, aangesloten moet blijven op het elektriciteitsnet.

De status van de accu doet er hierbij dus niet toe.

Wanneer de motor bij mij gestald staat heb ik deze permanent aan de (druppel)lader. En ik doe dit inmiddels al 8 jaar met dezelfde Odyssey accu. Maar dat terzijde.
Ghostrider schreef: 27 sep 2020, 11:31 mijn is door de bmw dealer geadviseerd om de acculader een week erin en dan weer een week eruit te halen , was beter voor de accu zei hij . _004
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
ErikS
2024
2024
Berichten: 482
Lid geworden op: 19 jan 2014, 19:01
Type: R1250RT
Bijz: Een met radio en BMW navigatie (TFT) en Zumo XT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Veluwe-Vallei
Locatie: De parel van Gelderland
Contacteer:

Re: acculader

Ongelezen bericht door ErikS »

Buiten het feit dat, als de motor niet aan de oplader aangesloten is maar de acculader wel aan het elektriciteitsnet aangesloten blijft, deze een klein beetje stroom verbruik, kan het verder geen kwaad.
Althans zo is het mij verteld toen ik deze vraag stelde bij mijn werkgever. Daar staan de motorfietsen als ze in ruste zijn altijd aan de oplader. Bij gebruik van de motorfiets blijven de opladers echter gewoon aan het elektriciteitsnet aangesloten. In een aantal gevallen was het ook niet anders mogelijk omdat de stekkers en stopcontacten slechts met een trap bereikbaar waren.
volg een rijvaardigheidstraining, omdat motorrijden altijd beter (en veiliger) kan!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
met een Sena SC2 in de helm en Zumo XT op de R1250RT-TFT met radio en BMW navigatie.
Gebruikersavatar
DickJe
Berichten: 142
Lid geworden op: 02 jul 2018, 10:05
Type: R1150RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Obdam

Re: acculader

Ongelezen bericht door DickJe »

Of een acculader in het stopcontact kan blijven zitten, is ook afhankelijk van het type acculader. In de handleiding van de Optimate 4 die ik afgelopen week binnen kreeg staat, dat eerst de plug in de motor gestoken dient te worden, voordat de stekker in het stopcontact gaat. En andersom; eerst de stekker uit het stopcontact, dan pas de plug uit de motor.
En voor een week erin, dan een week eruit, geldt hetzelfde; dat is ook afhankelijk van de lader. Sommige laders zijn ‘intelligent’ en regelen dat zelf.
Ooit: Suzuki T500, Honda CB750-four, Honda CB400-four, Honda CX-500, Kawasaki GPZ-900, Suzuki GSX-600F, BMW R1100RT, Honda CB500, Yamaha Fazer 600, BMW R1150R
Nu: BMW R1150RT, Honda NC750X DCT
Gesloten

Terug naar “Over: Accu en accu-opladers”