Er zijn diverse oplossingen, zoals door PanEuroel voorgesteld en waarvan FSchuurman de uitvoering met een speciale canbus druppellader laat zien.
De makkelijkste en tevens duurste oplossing is om de Optimate 4 aan te schaffen, die de canbus aan de praat kan houden. De canbus is het elektrische kabelsysteem van BMW dat zowel signalen zendt als ontvangt. De canbus zet de contacten uit van de 12 volt Din aansluitingen met het afsluiten van het contactslot. Het gevolg is dat de accu niet oplaadt vanaf de 12 volt Din aansluiting. Voorbeelden van gewone druppelladers zijn de Optimate 2 of 3.
Met een speciale canbus druppellader, die kan 'communiceren' met de canbus, kan de accu toch worden opgeladen nadat het contactslot is uitgezet. De Optimate 4 kan dat bijvoorbeeld. Zie hiervoor ook het voorbeeld van Fschuurman. BMW brengt natuurlijk zelf ook een druppellader op de markt die compatible is met de optimate 4, maar die prijs nog even overstijgt. Het kan altijd duurder met een BMW logo erop. Deze speciale communicatieve druppelladers zijn prijzig; Paneuroel gaf dat al aan.
Er zijn twee oplossingen die veel goedkoper zijn en minstens zo goed - zoniet beter - werken. De 1200RT heeft standaard twee Din BMW aansluitingen, ook wel bekend als Hella Din aansluitingen die via de canbus verbonden zijn met de accu.
oplossing 1:
Haal bij voorkeur de achterste Din aansluiting los uit de canbus. Tape de draden netjes af of sluit ze af met krimpkous. Verbindt vervolgens de Din aansluiting gezekerd direct met beide accupolen. Op die manier kun je na het rijden altijd een din plug inpluggen vanuit een gewone druppellader naar de accu toe. De accu wordt dan gewoon opgeladen.
.
Links het extra 12 volt Din aansluitpunt, rechts met de BMW Din plug aan de druppellader.
oplossing 2:
Vind je het zonde om een bestaande canbus aansluiting op te offeren voor een rechtstreekste verbinding met je accu? Maak dan een extra din aansluitpunt. Gespiegeld aan de bestaande canbus din aansluiting achteraan de motor, zit aan de andere kant een verdikt plaatje als voorbereiding op een extra Din aansluiting. Koop een Din chassisdeel, plaats dat in het geboorde gat en verbindt dat gezekerd rechtstreeks op de accu.
In deze opzet behoud je beide Din canbus aansluitingen en je voegt er een extra directe verbinding buiten het canbus systeem aan toe. De accu kan nu aan het extra DIn contactpunt met een gewone druppellader worden opgeladen.
" Elk nadeel hep z'n voordeel" en dat is hier ook het geval. Sinds de invoering van de canbus - en de aanschaf van een communicatieve druppellader - hebben veel mensen een ongebruikte optimate 2 of 3 liggen. Die zijn dan ook al vanaf 25 euro op marktplaats te verkrijgen, een din chassisdeel [/url] kost ook een paar euro en een din stekker kost bij Waypoint 8 euro. ( bij de BMW dealer maar liefst 23 euro).
Het is heel plezierig om een extra punt te hebben dat niet canbus afhankelijk is. Ik gebruik het - behalve voor de Optimate 3 druppellader - om er bijvoorbeeld de banden mee op te pompen, de accuspanning af te lezen zonder eerst het contact aan te zetten.
Na het lezen van een artikel door beheerder JosWrsm over
accu's en wat druppelladers daarin teweegbrengen, heb ik gedurende lange winterperiodes de accu niet langer permanent op de druppellader staan. Dat artikel is de moeite waard met winter in aantocht om even door te nemen.
Tip voor Frank:
Misschien even kijken naar het ogenschijnlijk wat gammele schroefje waaraan de prijzige Optimate 4 nog net-aan hangt..