BMWerkplaats - specialist in BMW Boxermotoren
Motorhuis Zwolle

 

Ottenhoff Motoren - Badhoevedorp

 

Motor Service Amersfoort - Ede

 
Mordamus - webhosting - emailhosting - domeinnamen
Onderdeel Quispel Motoren - Deurne

 
Mordamus - webhosting - emailhosting - domeinnamen
QCMotortechniek - Almere

 

motorbanden en motoronderdelen
 

Wat is er te doen?

 

Accu's. toebehoren, energiesystemen
 

Het BMW RT Forum steunt al 7 jaar de CliniClowns

BMW Navigator geeft verkeerde datum (Roll Over probleem)

Garmin, TomTom of toch maar een routerol

Moderators: JOS WRSM, Bert M

Gebruikersavatar
ErikS
2020
2020
Berichten: 187
Lid geworden op: 19 jan 2014, 19:01
Type: R1250RT
Bijz: Een nieuwe met Nav5 en BlueBike in de helm
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Veluwe-Vallei
Locatie: De parel van Gelderland
Contacteer:

BMW Navigator geeft verkeerde datum (Roll Over probleem)

Ongelezen bericht door ErikS » 26 nov 2019, 13:41

Voor de mensen met een BMW Navigator op de motorfiets:
Ook deze GPS heeft momenteel last van het Week Number Roll-Over probleem, een inmiddels bekend probleem in de GPS wereld. Dit probleem doet zich bij nagenoeg alle GPS-en voor en is medio April dit jaar voor een tweede maal begonnen. In of omstreeks 1999 heeft het bij mijn weten ook al eens plaats gevonden.
Het probleem ligt namelijk in het feit dat de satellieten maar 1024 weken kunnen tellen en dan springt de teller weer op 0. Een GPS toestel krijgt dan verkeerde informatie door over de huidige datum waarin we zitten, met name 1999. Dit speelt nu vanaf 6 april 2019.

Hierover is inmiddels melding gemaakt bij BMW Motorrad Nederland en volgens hun is men bij Garmin bezig dit op te lossen met een update via Garmin Express. Men weet alleen nog niet wanneer!

Misschien dat er iets meer druk gelegd moet worden. Dus. . . mocht je het probleem ook ondervinden, meldt het via BMW!

zie ook https://forum.gps.nl/viewtopic.php?f=138&t=51426&start=15.

Afbeelding
volg een rijvaardigheidstraining, omdat motorrijden altijd beter (en veiliger) kan!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
met een Bluebike BT set en Nav 5 (op de R1250RT)
(meer weten: www.poboxes.nl)

Gebruikersavatar
Henk7777
Berichten: 136
Lid geworden op: 01 jun 2015, 15:39
Type: R1200RT/LC
Bijz: kleur Ebony
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Ter Aar
Locatie: Ter Aar

Re: BMW Navigator geeft verkeerde datum (Roll Over probleem)

Ongelezen bericht door Henk7777 » 26 nov 2019, 16:43

Ik heb een BMW Navigator V en het viel me laatst op dat de automatische tijd niet meer klopte..

Ik ging in de instellingen kijken en daar trof ik ook een vreemde datum aan..
Kon de datum niet stellen heb daarom de klok maar op handmatig gezet..

Nu ik jouw bericht lees klopt het helemaal...

Hoop dat Garmin dit op kan lossen..

Henk7777
BMW R1200RT LC Ebony 2015
BMW R65 Tic ( nu Scrambler) 1986
Kawasaki Z750 H ltd 1981
Yamaha FS1 1969

Gebruikersavatar
ErikS
2020
2020
Berichten: 187
Lid geworden op: 19 jan 2014, 19:01
Type: R1250RT
Bijz: Een nieuwe met Nav5 en BlueBike in de helm
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Veluwe-Vallei
Locatie: De parel van Gelderland
Contacteer:

Re: BMW Navigator geeft verkeerde datum (Roll Over probleem)

Ongelezen bericht door ErikS » 26 nov 2019, 17:47

Hoop dat Garmin dit op kan lossen..
via de site bij Garmin NL melden en misschien ook bij BMW. Hoe meer meldingen hoe eerder het opgelost wordt!

BMW klantenservice: bmwklantenservice@bmw.nl
Garmin: NLsupport@garmin.com
volg een rijvaardigheidstraining, omdat motorrijden altijd beter (en veiliger) kan!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
met een Bluebike BT set en Nav 5 (op de R1250RT)
(meer weten: www.poboxes.nl)

Gebruikersavatar
Guusvb
Berichten: 98
Lid geworden op: 10 apr 2014, 20:50
Type: R1200RT/LC
Bijz: type 2014
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Venray

Re: BMW Navigator geeft verkeerde datum (Roll Over probleem)

Ongelezen bericht door Guusvb » 26 nov 2019, 21:30

Henk7777 schreef:
26 nov 2019, 16:43
Ik heb een BMW Navigator V en het viel me laatst op dat de automatische tijd niet meer klopte..

Ik ging in de instellingen kijken en daar trof ik ook een vreemde datum aan..
Kon de datum niet stellen heb daarom de klok maar op handmatig gezet..

Nu ik jouw bericht lees klopt het helemaal...

Hoop dat Garmin dit op kan lossen..

Henk7777
Ik heb ook een BMW Nav V. De "Automatisch" ingestelde tijd klopt en ik kan bij de instellingen niet vinden waar de (huidige) datum staat / moet staan.

Zijn er verschillende versies NAV V?

Guusvb

Gebruikersavatar
ErikS
2020
2020
Berichten: 187
Lid geworden op: 19 jan 2014, 19:01
Type: R1250RT
Bijz: Een nieuwe met Nav5 en BlueBike in de helm
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Veluwe-Vallei
Locatie: De parel van Gelderland
Contacteer:

Re: BMW Navigator geeft verkeerde datum (Roll Over probleem)

Ongelezen bericht door ErikS » 27 nov 2019, 07:24

Volgens mij is het enige scherm waar je de datum ziet het scherm met wereldtijden! zie de geplaatste afbeelding.
Een andere pagina met de datum heb ik op de GPS ook nog niet kunnen vinden en de datum is niet met de hand instelbaar.
Wat je ook kunt doen om het te controleren is de rittenhistorie bekijken van de laatste dagen. Dan zou er ook een foutieve datum moeten staan
volg een rijvaardigheidstraining, omdat motorrijden altijd beter (en veiliger) kan!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
met een Bluebike BT set en Nav 5 (op de R1250RT)
(meer weten: www.poboxes.nl)

Gebruikersavatar
ErikS
2020
2020
Berichten: 187
Lid geworden op: 19 jan 2014, 19:01
Type: R1250RT
Bijz: Een nieuwe met Nav5 en BlueBike in de helm
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Veluwe-Vallei
Locatie: De parel van Gelderland
Contacteer:

Re: BMW Navigator geeft verkeerde datum (Roll Over probleem)

Ongelezen bericht door ErikS » 28 nov 2019, 11:38

Inmiddels op de site van garmin https://support.garmin.com/en-IN/?faq=d ... 8Ca1Nigce5 het volgende hierover gevonden:
We’ve identified an issue with this product that causes the date and/or time to be wrong after the GPS Rollover on November 3rd, 2019. However, all functions not dependent on date and/or time will continue to work normally.

For the BMW Motorrad NAV IV - update the device software by following the steps in Updating Automotive Maps and Software with Garmin Express to correct the issue.

For the BMW Motorrad NAV V - We are currently working on a software update that will address this issue. Please contact Product Support to be put on an email distribution list to be notified after the software has been released.
Nu nog proberen mij op de emaillijst te laten plaatsen!

(trouwens, zelf nog steeds geen bericht terug ontvangen van Garmin!)
volg een rijvaardigheidstraining, omdat motorrijden altijd beter (en veiliger) kan!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
met een Bluebike BT set en Nav 5 (op de R1250RT)
(meer weten: www.poboxes.nl)

Plaats reactie

Terug naar “Over: GPS en navigatie”