BMW connected app in combinatie met de nieuwe BMWR1250RT

Garmin, TomTom of toch maar een routerol

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Wil maas
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 jan 2020, 15:13
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Hulsel

BMW connected app in combinatie met de nieuwe BMWR1250RT

Ongelezen bericht door Wil maas »

Wie van de BMW boxer fanaten heeft kennis en ervaring met de BMW connected app in combinatie met de nieuwe BMWR1250RT en dan betreft het voornamelijk de navigatie instellingen. Het herberekenen kan je hier niet uitschakelen, wat gebeurt er met een route als je een verkeerde afslag neemt of er is een wegafsluiting? Er is hier weinig info over bekend. Deel je kennis en ervaring.

Groetjes
dirkie
Berichten: 9
Lid geworden op: 06 nov 2020, 13:53
Type: Ik ben van plan om een BMW....RT te kopen
Land: België
Woonplaats of omgeving: Kortrijk

Re: BMW connected app in combinatie met de nieuwe BMWR1250RT

Ongelezen bericht door dirkie »

Morgen krijgt m'n RT het eerste onderhoud en de broodnodige update. Zal je daarna m'n ervaringen kunnen delen. Momenteel werkt de app in combinatie met de RT, niet zo goed. Zo op reis vertrekken zou niet ideaal zijn. Maar blijkbaar werkt 't een stuk beter na de update.
barney
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 dec 2020, 21:33
Type: R1250RT
Bijz: Ik gebruik een Garmin Zumo-XT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Zaltbommel

Re: BMW connected app in combinatie met de nieuwe BMWR1250RT

Ongelezen bericht door barney »

De navigatie die ik nu heb is een BMW Navigator 6 ( eigenlijk een Garmin volgens mij ). Is de ingebouwde navigatie van de 1250RT ook
vergelijkbaar met een Garmin?
Wil maas
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 jan 2020, 15:13
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Hulsel

Re: BMW connected app in combinatie met de nieuwe BMWR1250RT

Ongelezen bericht door Wil maas »

Dinsdag een halve dag gereden met de r1250rt om het een en ander uit te proberen, en inderdaad stuur de navi je terug naar de route, maar er zijn nogal wat vragen over het navigeren en de gesproken aanwijzingen ( sena headset gekoppeld, maar krijg geen geluid) wordt vervolgd.
KoDirkson
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 mei 2021, 11:33
Type: R1250RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Limmen

Re: BMW connected app in combinatie met de nieuwe BMWR1250RT

Ongelezen bericht door KoDirkson »

Veel getest met de navigatie in combinatie met een Iphone X, helmset is een Sena for Shoei Neotec2.
Als oude TomTom rider gebruiker mis ik een hoop en als dit niet opgelost is voor grote rit ga ik zeker terug naar de TomTom.
De volgend problemen kwam ik tegen. Map modus valt vaak weg na pauze en dan niet meer werkend te krijgen.
Na telefoon gesprek valt verbinding weg en moet je stoppen om app weer te starten.
Geluid van muziek en aanwijzingen volume alleen te regelen met volume van Iphone en helmset.

Nog een vraag richting BMW connected gesteld voor de POI's krijg ik niet zichtbaar op de kaart, bij de TomTom zit dit rechts met afstand naar 1 volgende tankstation.
Gebruikersavatar
ErikS
2024
2024
Berichten: 482
Lid geworden op: 19 jan 2014, 19:01
Type: R1250RT
Bijz: Een met radio en BMW navigatie (TFT) en Zumo XT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Veluwe-Vallei
Locatie: De parel van Gelderland
Contacteer:

Re: BMW connected app in combinatie met de nieuwe BMWR1250RT

Ongelezen bericht door ErikS »

Ik heb onlangs ook een proefrit gemaakt en daarbij de app gebruikt. Het was wel even een hele klus om alles werkend te krijgen.
De Navigatie viel mij qua scherm en gebruik erg tegen. Wel gemerkt dat als je verkeerd rijdt, de route automatisch wijzigt en de navigatie probeert je er weer terug op te brengen.
Helaas is de wijze waarop de navigatie met de telefoon moet combineren niet goed. Beter was een systeem a la Apple carplay te gebruiken, of nog beter, gewoon de kaarten direct op de motorfiets laden net als een route. Nu viel de navigatie bij elke pauze weg en was lastig weer aan de gang te krijgen. Misschien onwennigheid, maar voor mij een van de redenen om nog niet voor de nieuwe R1250RT te kiezen. Daarnaast schept dze wijze van navigatie ook de verplichting om je telefoon altijd bij je te hebben.
En als ik de nieuwe R1250RT wel zou aanschaffen dan denk ik dat ik mijn huidige Navigator4 op de een of andere manier op de motor ga bevestigen. Of misschien koop ik dan wel een Zumo XT!
volg een rijvaardigheidstraining, omdat motorrijden altijd beter (en veiliger) kan!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
met een Sena SC2 in de helm en Zumo XT op de R1250RT-TFT met radio en BMW navigatie.
Gebruikersavatar
Leatherneck
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 apr 2021, 22:10
Type: R1250RT
Bijz: MY2021
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Gorinchem

Re: BMW connected app in combinatie met de nieuwe BMWR1250RT

Ongelezen bericht door Leatherneck »

Ik heb een iPhone 11 en een Sena SMH10. Die heb ik allebei aan de BMW 1250RT (model 2021) gekoppeld. Ik heb de Sena niet aan de iPhone gekoppeld. Het beluisteren van media in combinatie met navigatieaanwijzingen gaat prima. Als je alleen navigatieaanwijzingen wil beluisteren, moet je de media pauzeren, niet uitzetten. Radio in combinatie met navigatieaanwijzingen beluisteren, lukt mij niet. Als je zelf gaat bellen, wordt de navigatie verbroken; als je gebeld wordt volgens mij niet. Indien je routes consequent als tracks upload (bijvoorbeeld via My Route App) pakt de navigatie bij het missen van een trackpoint het eerstvolgende punt op de route op. Herbereken uitzetten gaat dus niet en is op deze manier ook niet nodig. Voor mij is dit werkbaar. Zou mooi zijn als ook de radio gebruikt kan worden in combinatie met navigatieaanwijzingen.
KoDirkson
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 mei 2021, 11:33
Type: R1250RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Limmen

Re: BMW connected app in combinatie met de nieuwe BMWR1250RT

Ongelezen bericht door KoDirkson »

Vandaag instellingen van helmset gewijzigd, eerst alle verbindingen verwijderd uit de helmset en helmset ook verwijderd uit TFT scherm.
Helmset laten pairen als telefoon en in TFT helmset gekoppeld.
Helmset2.png
Nu alles getest en lijkt goed te werken, aanwijzingen hoor je pas nadat 1x muziek afgespeeld is. Daarna blijft het actief.
Zowel gebeld als zelf bellen geen probleem meer gehad.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Leatherneck
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 apr 2021, 22:10
Type: R1250RT
Bijz: MY2021
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Gorinchem

Re: BMW connected app in combinatie met de nieuwe BMWR1250RT

Ongelezen bericht door Leatherneck »

Welk merk helmcommunicatiesysteem gebruik je dan? En heb je dan niet dat als je belt of gebeld wordt, de kaart van de scherm verdwijnt en ook niet meer terugkeert na het beëindigen van het telefoongesprek? Werkt bij jou de radio in combinatie met navigatie-aanwijzingen? Groet,

Rob
Gebruikersavatar
fschuurman
Berichten: 353
Lid geworden op: 18 feb 2020, 22:51
Type: R1200RT
Bijz: R 1200 RT LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heerhugowaard
Contacteer:

Re: BMW connected app in combinatie met de nieuwe BMWR1250RT

Ongelezen bericht door fschuurman »

Volgens mij betreft de set de Sena SLR of SRL2
Groet,
Frank

Sinds 2018 herintreder op de motor.
Yamaha XT350 - Honda NT650V - BMW R1200RT/LC
KoDirkson
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 mei 2021, 11:33
Type: R1250RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Limmen

Re: BMW connected app in combinatie met de nieuwe BMWR1250RT

Ongelezen bericht door KoDirkson »

Ik heb de Sena voor shoei neotec2, radio werkt nog niet op de BMW wegens levering probleem
HansRiet
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 apr 2021, 09:32
Type: Ik ben van plan om een BMW....RT te kopen
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Pijnacker

Re: BMW connected app in combinatie met de nieuwe BMWR1250RT

Ongelezen bericht door HansRiet »

Goedemorgen. Ik heb een vraag betreffende de connected app en het tft scherm op de r1250rt.
Is het mogelijk om flitsers en snelheidscontroles hierop te krijgen op een of andere manier? Of moet ik alsnog een extra telefoon op de motor monteren? 😕 Niet dat ik snelheid of roodlichtcamera's wil omzeilen of wegpiraat ben, dat zeker niet. Maar een onoplettendheid/foutje zit in een klein hoekje en kost veel geld. Wie kan mij dat vertellen?
Groet, Hans van Dorp.
Gebruikersavatar
Henk7777
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 jun 2015, 15:39
Type: Overig R-serie
Bijz: 40 jaar GS editie
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Ter Aar
Locatie: Ter Aar

Re: BMW connected app in combinatie met de nieuwe BMWR1250RT

Ongelezen bericht door Henk7777 »

HansRiet schreef: 10 jun 2021, 06:53 Goedemorgen. Ik heb een vraag betreffende de connected app en het tft scherm op de r1250rt.
Is het mogelijk om flitsers en snelheidscontroles hierop te krijgen op een of andere manier? Of moet ik alsnog een extra telefoon op de motor monteren? 😕 Niet dat ik snelheid of roodlichtcamera's wil omzeilen of wegpiraat ben, dat zeker niet. Maar een onoplettendheid/foutje zit in een klein hoekje en kost veel geld. Wie kan mij dat vertellen?
Groet, Hans van Dorp.
Hans, ik heb de app ook, niet op de RT maar op de GS maar de werking is volgens mij hetzelfde.

Flitsmeister kun je er niet op zetten, het is geen android auto waar het wel op kan..

Helaas..

Henk7777
BMW R1250GS 40 jaar GS editie 2021
Kawasaki Z750 H ltd 1981
Yamaha FS1 1969
avdleeuw
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 sep 2018, 16:38
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Apeldoorn

Re: BMW connected app in combinatie met de nieuwe BMWR1250RT

Ongelezen bericht door avdleeuw »

KoDirkson schreef: 10 mei 2021, 20:00 Vandaag instellingen van helmset gewijzigd, eerst alle verbindingen verwijderd uit de helmset en helmset ook verwijderd uit TFT scherm.
Helmset laten pairen als telefoon en in TFT helmset gekoppeld.Helmset2.png
Nu alles getest en lijkt goed te werken, aanwijzingen hoor je pas nadat 1x muziek afgespeeld is. Daarna blijft het actief.
Zowel gebeld als zelf bellen geen probleem meer gehad.
Afgelopen vrijdag heb ik ook mijn nieuwe RT op mogen halen. het lukt mij echter (nog) niet om de gesproken aanwijzingen van de navigatie te horen. Zou dit ook over de luidsprekers hoorbaar moeten zijn wanneer je dit op de motor ingesteld hebt? Dan zou ik iets beter kunnen onderzoeken waar het probleem zit.
Gebruikersavatar
Brouwer
Berichten: 28
Lid geworden op: 27 feb 2017, 19:55
Type: R1250RT
Bijz: Rood/zwart
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Ede

Re: BMW connected app in combinatie met de nieuwe BMWR1250RT

Ongelezen bericht door Brouwer »

Ik rijdt momenteel een BMW 1250 RT met Navigator VI en Sena S10
Ik heb een dag met de nieuwe R1250 rt met Connected app gereden en dat viel tegen door alle verbindingsproblemen.
Allereerst is het verbinden een langdurig proces waarbij zowel Bluetooth als WiFi verbinding met de motor gemaakt moet worden De verbinding daarna is niet stabiel hij viel 1 maal al rijdend uit niet alleen de landkaart verdween en de pijltjes routeaanduiding bevroor op het scherm De enige oplossing was om te stoppen de telefoon uit zijn specifieke laatje tevoorschijn te halen en opnieuw verbinding te maken. GeLukkiig :cry: goot het van de regen en moeten de handschoenen uit om de telefoon uit het bakje te krijgen…..
Later viel de navigatie uit toen de melding dat ik moest tanken op het scherm verscheen…….
vervolgens moest ik na het tanken weer opnieuw verbinding maken…..
Ik heb contact opgenomen met BMW Motorrad en die zeggen dat het probleem wordt veroorzaakt door de Bluetooth manager van de IPhone en dat het probleem in het najaar ( november) met een update zal worden opgelost.

Een ander probleem dat bij mij optrad was datmijn iPhone 11 met beschermhoesje en screenprotector net te breed is voor het bakje waardoor beide knoppen aan de zijkant gelijk worden ingedrukt en de telefoon zelfstandig 112 gaat bellen en dit doorgeeft aan mijn vrouw en kinderen ( zo heb ik dat ingesteld op de telefoon) je kunt je de paniek voorstellen toen de hele familie bericht ontving dat ik 112 had geheld in Zwolle :O

Positief:
Route importeren is simpel
Geen vertaalfouten bij het importeren wat bij Garmin vaak wel gebeurd
Een ander opvallend verschil met de navigator VI is dat de zijwegen veeel minder goed te zien zijn op het scherm

Ik heb geen ervaring met het koppelen aan mijn Sena 10 ( ik heb heb dat bewust overgeslagen omdat ik s avonds weer met mijn eigen motor op pad moest en ik die koppeling niet wilde verstoren
Laatst gewijzigd door Brouwer op 05 jul 2021, 15:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Jawa250, Jawa 350, BMW: R69S, R60/6, R60/7 RT, K75 RT, R1200 RT LC
Gebruikersavatar
fschuurman
Berichten: 353
Lid geworden op: 18 feb 2020, 22:51
Type: R1200RT
Bijz: R 1200 RT LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heerhugowaard
Contacteer:

BMW connected app in combinatie met de nieuwe BMWR1250RT

Ongelezen bericht door fschuurman »

Wauw. Goede review van je ervaringen. Zouden ze bij BMW de navigatie mensen van Renault hebben ingehuurd? Man man. In deze tijd….
Groet,
Frank

Sinds 2018 herintreder op de motor.
Yamaha XT350 - Honda NT650V - BMW R1200RT/LC
barney
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 dec 2020, 21:33
Type: R1250RT
Bijz: Ik gebruik een Garmin Zumo-XT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Zaltbommel

Re: BMW connected app in combinatie met de nieuwe BMWR1250RT

Ongelezen bericht door barney »

Ik heb gister mijn nieuwe R1250RT opgehaald. Ook aan het klooien geweest om alles aan de praat te krijgen. Mijn telefoon ( iPhone 12 ) met de TFT scherm ge-paired daarna mijn helm ( Packtalk Bold ) met TFT verbonden. Tijdens het navigeren meerdere keren wifi contact verloren. Je hebt dan geen kaart meer op je scherm :-( . Muziek beluisteren ging maar het telefoneren ging niet goed. Veel storing op de lijn, gesprek was niet helder. Heb daarna alle links verbroken en mijn iPhone weer direct met mijn Packtalk gepaired. Toen ging het telefoneren weer als vanouds. Ik kon toen ook "He Siri" gebruiken. Aangezien ik mijn motor veel voor het werk gebruik en navigatie nodig heb heb besloten om een lossen navigatie te kopen. De BMW-app laat ik voor wat het is. Maar genoeg negatief gepraat. Die motor is voor de rest geweldig om op te rijden!!
Gebruikersavatar
ErikS
2024
2024
Berichten: 482
Lid geworden op: 19 jan 2014, 19:01
Type: R1250RT
Bijz: Een met radio en BMW navigatie (TFT) en Zumo XT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Veluwe-Vallei
Locatie: De parel van Gelderland
Contacteer:

Re: BMW connected app in combinatie met de nieuwe BMWR1250RT

Ongelezen bericht door ErikS »

Tijdens mijn proefrit een paar maanden geleden, heb ik dezelfde problemen met de navigatie ervaren.
Mede door deze knullige manier van navigeren heb ik besloten geen nieuwe R1250 RT aan te schaffen. Eerst maar eens wachten hoe BMW met een oplossing hiervoor komt. Het vervelende is inderdaad dat de motor de telefoon nodig heeft voor de navigatie. En het telkens opnieuw moeten koppelen van de telefoon is ook zeer irritant. Waarom de kaarten en navigatiesoftware niet gewoon in de motor? onafhankelijk van de telefoon! (stel dat hij onderweg kapot gaat of je hem verliest?)
Ik gebruikte trouwens een Android telefoon (Samsung S10A) maar ik had dezelfde ervaring als hierboven.

Mocht BMW de navigatie niet veranderen dan denk ik dat als ik de motor toch aanschaf, ik ook een Zumo XT aanschaf met een craddle zodat ik die voor de navigatie kan gebruiken. Het is dan misschien wel niet zo mooi maar wel effectief. Dan kan ik zelfs ook nog voor een TomTom kiezen.
volg een rijvaardigheidstraining, omdat motorrijden altijd beter (en veiliger) kan!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
met een Sena SC2 in de helm en Zumo XT op de R1250RT-TFT met radio en BMW navigatie.
KoDirkson
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 mei 2021, 11:33
Type: R1250RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Limmen

Re: BMW connected app in combinatie met de nieuwe BMWR1250RT

Ongelezen bericht door KoDirkson »

Ben alle problemen met de app en scherm helemaal zat en een Zumo-XT aangeschaft wat is dat weer heerlijk. Navigatie start gelijk op telefoon werkt perfect. BMW mag zijn huiswerk opnieuw doen. Inmiddels is radio ook geleverd mooi geluid, maar ook weer problemen om ander apparatuur te koppelen. Motor rijdt wel perfect maar display i.c.m. ander apparatuur is duidelijk te snel op de markt gebracht.
Wil maas
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 jan 2020, 15:13
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Hulsel

Re: BMW connected app in combinatie met de nieuwe BMWR1250RT

Ongelezen bericht door Wil maas »

Beloofd is beloofd, hier mijn ervaring met de nieuwe R1250rt, tijdens de 1e proefrit dacht ik dat gaat hem niet worden, maar ik heb de gok toch genomen en ik moet zeggen ik ben zeer tevreden.5 maanden en 7000km verder durf ik te zeggen dat ik niet meer anders wil. In het begin waren er nog wel wat problemen zoals het wegvallen van de wifi verbinding en geluid, na een update en maar uitproberen heb ik hier bijna geen probleem meer mee. Tijdens mijn 5 daagse trip door de Eifel is mijn kaart een keer uitgevallen, scroll door het menu en activeer het kaartmateriaal en we gaan weer door.
Mijn android mobil heb ik gewoon op zak (te groot) pas als deze bijna leeg is koppel ik hem aan de USB poort in het opbergvakje.al met al ben ik zeer tevreden.
Mocht er iemand vragen hebben, dan probeer ik die goed mogelijk te beantwoorden.
dirkie
Berichten: 9
Lid geworden op: 06 nov 2020, 13:53
Type: Ik ben van plan om een BMW....RT te kopen
Land: België
Woonplaats of omgeving: Kortrijk

Re: BMW connected app in combinatie met de nieuwe BMWR1250RT

Ongelezen bericht door dirkie »

Mijn ervaring, na zo'n 6000 km en twee update's, is dat de app toch al veel verbeterd is. Onlangs op 'n rit van zo'n 600 km, is de navigatie maar één keer uitgevallen. Wat nog steeds stoort, is de zeer trage verbinding met de wifi die elke keer moet gemaakt worden. Om aanwijzigingen te kunnen horen, moet je nog steeds, éérst muziek op de gsm opzetten, deze dan op pauze zetten, en pas daarna krijg ik de aanwijzingen door. Tevens opgemerkt dat de ventilator, die het telefoonbakje moet afkoelen, nogal overuren draait, zelfs bij minder warm weer.
Maar er is nog steeds twijfel, of er volgend jaar misschien toch nog 'n Zümo XT bijkomt.
Gebruikersavatar
PanEuRoel
2024
2024
Berichten: 839
Lid geworden op: 18 okt 2019, 01:48
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: HULST

Re: BMW connected app in combinatie met de nieuwe BMWR1250RT

Ongelezen bericht door PanEuRoel »

dirkie schreef: 13 okt 2021, 11:20 .....Onlangs op 'n rit van zo'n 600 km, is de navigatie maar één keer uitgevallen. Wat nog steeds stoort, is de zeer trage verbinding met de wifi die elke keer moet gemaakt worden. Om aanwijzigingen te kunnen horen, moet je nog steeds, éérst muziek op de gsm opzetten, deze dan op pauze zetten, en pas daarna krijg ik de aanwijzingen door. Tevens opgemerkt dat de ventilator, die het telefoonbakje moet afkoelen, nogal overuren draait, zelfs bij minder warm weer.......
Eigenlijk te triest voor woorden: "...is maar één keer uitgevallen......" Een motorfiets in deze prijscategorie 😞
Groeten, Roelof
R1200RT; Hornig RVS valbeugels; Stebel Nautilus Marine; 180 graden flitser; Garmin Zümo XT met Zümolock; TopSellerie Comfort Zadel
Gebruikersavatar
MotoCon
Berichten: 210
Lid geworden op: 16 jul 2021, 10:40
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200R (2012) ABS / ESA / ASC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Wessem

Re: BMW connected app in combinatie met de nieuwe BMWR1250RT

Ongelezen bericht door MotoCon »

PanEuRoel schreef: 13 okt 2021, 17:40 Eigenlijk te triest voor woorden: "...is maar één keer uitgevallen......" Een motorfiets in deze prijscategorie 😞
Het gaat meer om een navgiatie-toestel in deze prijsklasse.

Ik vind het een enorm stom idee om navigatieapparatuur vast in te bouwen in een voertuig. Zeker in een tijd dat iedereen sowieso al een navigatie-systeem in zijn broekzak heeft. Waarom zou je je navigatie niet op meerdere motoren gebruiken, en waarom zou je die niet mee willen nemen naar je volgende motor? Elke keer overstappen naar een ander navigatie systeem als je een ander transportmiddel koopt zie ik absoluut niet zitten.

Een vast schermpje waarop je je mobiel kunt mirorren zie ik dan weer wel zitten, maar kost onderhand méér dan het toestel dat je mirrort. Maar dan zul je zien dat je mirrordsiplay je nieuwste mobiel weer niet ondersteund... Linksom of rechtsom legt vast ingebouwde apparatuur je ALTIJD teveel beperkingen op.
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle.
Kawasaki Vulcan 750 - Honda Shadow 1100 - Yamaha FJR 1300 - BMW R1200R
fransgabler

Re: BMW connected app in combinatie met de nieuwe BMWR1250RT

Ongelezen bericht door fransgabler »

MotoCon schreef: 14 okt 2021, 09:45
PanEuRoel schreef: 13 okt 2021, 17:40 Eigenlijk te triest voor woorden: "...is maar één keer uitgevallen......" Een motorfiets in deze prijscategorie 😞
Ik vind het een enorm stom idee om navigatieapparatuur vast in te bouwen in een voertuig.
Met PanEuroel ben ik het absoluut eens en ook in bovenstaande stelling van Motorcon kan ik me vinden. Als lichtend voorbeeld: Een vriend van me heeft een wat oudere BMW vierwieler met - toen state of the art - een naar huidige maatstaven gedateerd ingebouwd BMW navigatie systeem. Het laat zich al jaren niet meer updaten, laat staan dat mirrorren tot de mogelijkheden behoort.

De vraag doet opgeld waarom BMW graag een eigen plasje over bestaande navigatiesystemen - de navigator was altijd al een aangepaste Zumo - doet met alle beperkingen van dien? Dat heeft alles te maken met een bestaande BMW cultuur en een fabrikant die deze cultuur graag ondersteunt en er wel bij vaart. Het is een symbiose tussen enerzijds de fabrikant en anderzijds een belangrijk deel van de afnemers.

De problematiek die een integraal navigatiesysteem met zich meebrengt doet zich immers niet voor bij de eerste eigenaar. Een niet onbelangrijk deel van de BMW klanten koopt met regelmaat een nieuwe motor. De afschrijving is dan aanzienlijk, maar dat is niet voor iedereen een obstakel. Gelukkig maar, dat maakt de weg vrij voor anderen om een gebruikte BMW aan te schaffen. Vervolgens kopen deze nieuwkoop klanten graag BMW gemarkeerde accessoires, specifieke BMW attributen compleet met het logo er op. Dat is dan terug te zien aan de aanschaf van een BMW pak, BMW helm, BMW handschoenen, BMW laarzen en noem maar op. Een eigen navigatiesysteem past in deze lijn bij deze specifieke klantenkring die de BMW lijn graag doortrekt in de eigen motor. Een 'eigen' navigatiesysteem komt bij andere merken motoren immers niet/nauwelijks voor, met uitzondering van de Goldwing waarop zich ongeveer dezelfde update-problematiek voordoet.


Wat mij dan wel verbaast is dat BMW meegaat in de risicovolle trend dat deze klantenkring met de nieuwe features wordt gezien als praktijktester. Niet alleen uit het RT forum blijkt dat malfuncties, langdurig wachten op verlossende updates en een verondersteld hoog gehalte aan IT vaardigheden vanuit de fabrikant bij de vaste klantenkring voorkomt. In alle bescheidenheid herken ik - als het om de navigatiesystemen gaat - nauwelijks iets van bovenstaande problemen in mijn eenvoudige TomTom Rider 400 en 550. De kosten daarvan zijn een fractie van de accessoires waar het BMW logo op staat vermeld en ik maak nog wel eens solo binnenlandse en buitenlandse tripje waarbij betrouwbaarheid en gebruiksgemak voorop staan.

Het heeft dus alles te maken met een merkencultuur en BMW bedient op die manier een trouw deel van de vaste klantenkring. Nix mis mee, maar als de motor niet brandnew meer is, geeft een vast navigatiesysteem - wat integraal in de vormgeving van de motor is opgenomen - absoluut problemen in de toekomst m.b.t.capaciteit, gebruiksgemak, de mogelijkheid om up te daten en wat al niet meer.

Ik heb nergens een oordeel over, behalve dat het onaanvaardbaar is dat klanten die aanzienlijk investeren in een nieuwe motor en / of nieuwe apparatuur met zulke basale problemen geconfronteerd worden die de betrouwbaarheid raken.
dirkie
Berichten: 9
Lid geworden op: 06 nov 2020, 13:53
Type: Ik ben van plan om een BMW....RT te kopen
Land: België
Woonplaats of omgeving: Kortrijk

Re: BMW connected app in combinatie met de nieuwe BMWR1250RT

Ongelezen bericht door dirkie »

MotoCon schreef: 14 okt 2021, 09:45
PanEuRoel schreef: 13 okt 2021, 17:40 Eigenlijk te triest voor woorden: "...is maar één keer uitgevallen......" Een motorfiets in deze prijscategorie 😞
Het gaat meer om een navgiatie-toestel in deze prijsklasse.

Ik vind het een enorm stom idee om navigatieapparatuur vast in te bouwen in een voertuig. Zeker in een tijd dat iedereen sowieso al een navigatie-systeem in zijn broekzak heeft. Waarom zou je je navigatie niet op meerdere motoren gebruiken, en waarom zou je die niet mee willen nemen naar je volgende motor? Elke keer overstappen naar een ander navigatie systeem als je een ander transportmiddel koopt zie ik absoluut niet zitten.

Een vast schermpje waarop je je mobiel kunt mirorren zie ik dan weer wel zitten, maar kost onderhand méér dan het toestel dat je mirrort. Maar dan zul je zien dat je mirrordsiplay je nieuwste mobiel weer niet ondersteund... Linksom of rechtsom legt vast ingebouwde apparatuur je ALTIJD teveel beperkingen op.
Maar dat is 't 'm net, het betreft geen vast ingebouwd toestel, maar je gsm moet op die " Connected app" draaien, met bluetooth en wifi verbinding. Valt die verbinding ( en dan zeker wifi) eventjes weg, dan ben je onmiddellijk je kaart kwijt. Je krijgt dan enkel nog pijltjesnavigatie. Na 'n inkomende oproep is het net zo. Triestig is hierbij dat je dan telkens moet stoppen om de verbinding opnieuw te maken( dus stoppen, handschoenen uit, gsm uit bakje halen, opnieuw connectie maken, lang wachten tot connectie er is, gsm terug in vakje stoppen, handschoenen terug aan en na ettelijke minuten ben je terug op weg.Pfff...). Veel beter had men Auto Carplay toegepast, dan navigeerde je met de app die je zelf kiest, en die op uw breedbeeldtv wordt geprojecteerd.
Gebruikersavatar
wannesie
2024
2024
Berichten: 157
Lid geworden op: 08 jun 2010, 21:43
Type: R1200RT
Bijz: R1200RT LC uit 2014
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zutphen
Contacteer:

Re: BMW connected app in combinatie met de nieuwe BMWR1250RT

Ongelezen bericht door wannesie »

Het probleem dat ik er mee heb is dat áls je dan besluit om een merkeigen navigatieoplossing te ontwikkelen, je het aan je klanten verplicht bent om op het huidige niveau en liefst daarboven in te stappen qua oplossing.

Maar dat doet herr BMW niet. Die komt met een knullige en ronduit amateuristische oplossing die allerlei beperkingen en uitvalsverschijnselen heeft. Ik ben serieus benieuwd naar de reactie van de verantwoordelijke beslissers toen dit door de bedenkers aan hun gepresenteerd werd.

En de pest is dat ze nu niet meer terug kunnen zonder grote aanpassingen te doen. En de klant? Die moet knarsentandend toegeven dat hij met een prachtige breedbeeldtv rondrijdt die het belangrijkste niet kan. En ter compensatie zet hij er een klein tv-tje bovenop (bijvoorbeeld die geweldige Garmin Zumo XT ;) ) die precies doet wat hij moet doen.

Zo! Dat lucht op zeg. 8)_
Gebruikersavatar
MotoCon
Berichten: 210
Lid geworden op: 16 jul 2021, 10:40
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200R (2012) ABS / ESA / ASC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Wessem

Re: BMW connected app in combinatie met de nieuwe BMWR1250RT

Ongelezen bericht door MotoCon »

dirkie schreef: 14 okt 2021, 13:48Veel beter had men Auto Carplay toegepast, dan navigeerde je met de app die je zelf kiest, en die op uw breedbeeldtv wordt geprojecteerd.
Dat is dus precies wat ik bedoel met mirroren. Android Auto doet iets vergelijkbaars.
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle.
Kawasaki Vulcan 750 - Honda Shadow 1100 - Yamaha FJR 1300 - BMW R1200R
Wil maas
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 jan 2020, 15:13
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Hulsel

Re: BMW connected app in combinatie met de nieuwe BMWR1250RT

Ongelezen bericht door Wil maas »

dirkie schreef: 13 okt 2021, 11:20 Mijn ervaring, na zo'n 6000 km en twee update's, is dat de app toch al veel verbeterd is. Onlangs op 'n rit van zo'n 600 km, is de navigatie maar één keer uitgevallen. Wat nog steeds stoort, is de zeer trage verbinding met de wifi die elke keer moet gemaakt worden. Om aanwijzigingen te kunnen horen, moet je nog steeds, éérst muziek op de gsm opzetten, deze dan op pauze zetten, en pas daarna krijg ik de aanwijzingen door. Tevens opgemerkt dat de ventilator, die het telefoonbakje moet afkoelen, nogal overuren draait, zelfs bij minder warm weer.
Maar er is nog steeds twijfel, of er volgend jaar misschien toch nog 'n Zümo XT bijkomt.
Om gesproken aanwijzingen te horen hoef ik geen muziek op de gsm te zetten, scrol door het menu naar media en duw de Multi-Contoller naar rechts en klaar is kees.
Gesloten

Terug naar “Over: GPS en navigatie”