Problemen groot TFT scherm R1250RT

Garmin, TomTom of toch maar een routerol

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
WaltzingMatilda
Berichten: 880
Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
Type: R1250RT
Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
Land: LUXEMBOURG
Woonplaats of omgeving: Kautenbach

Problemen groot TFT scherm R1250RT

Ongelezen bericht door WaltzingMatilda »

Ben voornemens mijn 2020 RT in te ruilen op een nieuwe 2022 RT met groot TFT scherm.
Heb begrepen dat er nog wat problemen zijn/waren met dit scherm.
Het zou regelmatig op zwart gaan en/of het signaal tussen de telefoon en het scherm zou regelmatig wegvallen waarna eea weer opnieuw opgestart zou moeten worden.
Verder zou het vakje waarin de telefoon opgeladen kan worden te klein zijn voor een Iphone 12 Pro.
Wie weet er meer?
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
barney
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 dec 2020, 21:33
Type: R1250RT
Bijz: Ik gebruik een Garmin Zumo-XT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Zaltbommel

Re: Problemen groot TFT scherm R1250RT

Ongelezen bericht door barney »

Ik heb een nieuwe 1250 RT een paar maanden geleden aangeschaft. Dat het "scherm op zwart gaat" is teveel gezegd.
Men bedoeldt dat het navigatie gedeelte op zwart gaat. De rest van het scherm blijft prima werken. Ik heb ook met mijn iPhone12 pro
geprobeerd met de BMW app te navigeren maar ondervond ook dit probleem. Om te navigeren moet je zowel bluetooth verbinding hebben
als ook wifi verbinden ( om de kaarten zichtbaar te maken). Juist dat wifi connectie faalt waardoor je geen kaart meer ziet. Ik heb ondertussen
wel een update gehad maar verder niet meer geprobeerd. Het hele manier van werken vind ik niet prettig . Ik heb een aparte Garmin gekocht.
Mijn iPhone 12 Pro past prima in het telefoon vakje (zelfs met een dun hoesje). Om goed op te laden moet hem wel goed erin doen. Met de onderkant naar binnen schuiven. Doe je dat andersom dan laad hij niet goed op.
Maar laat je dit niet tegenhouden om deze motor te kopen. Het is een GEWELDIGE motor! ( vind ik dan :-) )

groetjes
Barney
Gebruikersavatar
WaltzingMatilda
Berichten: 880
Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
Type: R1250RT
Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
Land: LUXEMBOURG
Woonplaats of omgeving: Kautenbach

Re: Problemen groot TFT scherm R1250RT

Ongelezen bericht door WaltzingMatilda »

Dank je wel voor je reactie Barney, ik ben vandaag bij de dealer geweest om eea te laten uitleggen.
Het is idd een heel mooi scherm, en mijn IPhone 12 Pro paste in het vak maar alleen zonder de hoes.
Ik begreep dat je wel genoeg vrije GB's op je telefoon moest hebben want West-Europa besloeg ongeveer 40 GB.
Het koppelen tussen de RT en de telefoon verliep vlot maar naar de helm was een probleem dat men niet opgelost kreeg.
Nu heb ik een SENA SC1A, dus zou eigenlijk geen probleem moeten zijn, maar was het dus wel.
Wat ook vervelend was is het wegvallen van de navigatie op het moment dat er bv. een telefoontje "binnen komt", aan de kant stoppen zou dan de enige optie zijn (tenzij je natuurlijk nog de nodige snelwegkilometers moet maken)
En het feit dat je een minuut op 7 bezig bent voordat de navigatie opgestart is..
Ik heb ook een Zümo XT die ik zou kunnen gebruiken maar het is toch van de zotte dat dit niet fatsoenlijk geregeld is op een motor die €29.500,- kost!
Ik blijf nog even twijfelen ben ik bang, het feit dat er ook geen demo aanwezig was voor een proefrit heeft ook niet echt geholpen.
Hoe werkt dat nieuwe remsysteem in de praktijk, merk je het goed als je remt om bv. te keren op een smalle weg?
Ik bedoel, met mijn huidige 1250RT is dat geen probleem maar de 1150RT met dit systeem had ik na 3 maanden alweer ingeruild!
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
BRS07
Berichten: 177
Lid geworden op: 24 okt 2009, 12:04
Type: R1250RT
Bijz: Geheel eigen ontwerp 1250 RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Randstad
Locatie: Randstad

Re: Problemen groot TFT scherm R1250RT

Ongelezen bericht door BRS07 »

Goedendag,

Zo heb ik ook begrepen bij het huidige RT model, dat je de verlichting niet onder het rijden kan aanpassen aan plotselinge weers- of verkeeromstandigheden.

Dus als je op de autobaan zit en het gaat ineens hard regen dan wil je graag beter zichtbaar worden.
Maar dan schijnt het niet mogelijk te zijn om te veranderen van lichtsterkte en zou je eerst moeten stoppen om e.e.a. in te stellen.

Het is niet mijn ervaring want ik heb de 2020 1250RT, dus zonder beeldscherm, maar hoorde dit van een collega RT-rijder met de laatste uitvoering
Hij heeft hiervan melding gemaakt bij BMW Nederland.

[groet] Hans Beijersbergen
Gebruikersavatar
WaltzingMatilda
Berichten: 880
Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
Type: R1250RT
Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
Land: LUXEMBOURG
Woonplaats of omgeving: Kautenbach

Re: Problemen groot TFT scherm R1250RT

Ongelezen bericht door WaltzingMatilda »

Dat zou natuurlijk helemaal triest zijn!
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
Gebruikersavatar
ErikS
2024
2024
Berichten: 482
Lid geworden op: 19 jan 2014, 19:01
Type: R1250RT
Bijz: Een met radio en BMW navigatie (TFT) en Zumo XT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Veluwe-Vallei
Locatie: De parel van Gelderland
Contacteer:

Re: Problemen groot TFT scherm R1250RT

Ongelezen bericht door ErikS »

BRS07 schreef: 19 jan 2022, 10:41 Zo heb ik ook begrepen bij het huidige RT model, dat je de verlichting niet onder het rijden kan aanpassen aan plotselinge weers- of verkeeromstandigheden.
Dus als je op de autobaan zit en het gaat ineens hard regen dan wil je graag beter zichtbaar worden.
Wat bedoel je precies met verlichting aanpassen?
Voor zover ik weet heb je ook op deze motor enkel groot licht of gedimd groot licht. Ik heb ook nergens iets gelezen over het aanpassen van lichtsterkte van je koplamp.
Wat wil je dan aanpassen om beter zichtbaar te zijn?
Of bedoel je de lichtsterkte van het TFT scherm!

Ik heb vandaag een offerte gehad voor de inruil maar zit inderdaad ook nog met dat probleem van de navigatie. Voor de rest een prima motorfiets. IK had hem vorig jaar al willen hebben maar toen waren er leveringsproblemen voor een paar opties die ik wilde. Deze zijn nu kennelijk opgelost. Nu moet ik alleen nog voor elkaar krijgen dat de motor met sleutel geleverd wordt in plaats van Key-less. Maar wel met alle andere opties er op! En dat schijn nu weer een probleem te zijn.
volg een rijvaardigheidstraining, omdat motorrijden altijd beter (en veiliger) kan!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
met een Sena SC2 in de helm en Zumo XT op de R1250RT-TFT met radio en BMW navigatie.
Gebruikersavatar
WaltzingMatilda
Berichten: 880
Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
Type: R1250RT
Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
Land: LUXEMBOURG
Woonplaats of omgeving: Kautenbach

Re: Problemen groot TFT scherm R1250RT

Ongelezen bericht door WaltzingMatilda »

Heb gisteren vernomen dat op de politie RT's een extra beugel komt boven het TFT scherm zodat ze hun eigen navigatiesysteem kunnen gebruiken.
Ik werk op mijn andere motoren met de Zümo XT, prima toestel dat ik/je dan tijdelijk zou kunnen gebruiken.
Het is alleen de vraag wanneer de beugel gaat komen.
Voor de rest lees je in diverse motormedia dat ze bij BMW aan het werken zijn aan een nieuwe 1300 0f 1350 boxermotor.
Deze zal in eerste instantie gebruikt gaan worden in de GS om wat meer tegenwicht te bieden aan allroad's met meer pk's, denk aan de Ducati en de KTM. Deze motor gaat dan uiteraard ook gebruikt worden voor de RT.
De verwachting is dat deze gepresenteerd gaat worden later dit jaar, als dat het geval is zal er een grote update gaan plaatsvinden en dan zal zeker ook de problemen van het TFT scherm aangepakt worden denk ik.
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
BRS07
Berichten: 177
Lid geworden op: 24 okt 2009, 12:04
Type: R1250RT
Bijz: Geheel eigen ontwerp 1250 RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Randstad
Locatie: Randstad

Re: Problemen groot TFT scherm R1250RT

Ongelezen bericht door BRS07 »

Wat wil je dan aanpassen om beter zichtbaar te zijn?
Of bedoel je de lichtsterkte van het TFT scherm!
Het gaat om de koplamp verlichting.

Nog even navraag gedaan wat gevoelig is want de persoon die het probleem had en eigenaar van de RT was is onlangs overleden.
Zijn motormaatje schrijft:

Zijn RT had geen aparte knop om het dimlicht aan te zetten als de verlichting op automatisch stond.
Bij zijn motor moest je dan stoppen en bij de instellingen in de weer gaan.
Daar mopperde hij over en heeft hierover overleg met BMW gehad maar werd daar niet wijzer van.
Mijn nieuwe GS heeft de knop overigens wel weer.

Ik hoop dat dit wat duidelijk geeft.
Heb gisteren vernomen dat op de politie RT's een extra beugel komt boven het TFT scherm zodat ze hun eigen navigatiesysteem kunnen gebruiken.
Als iemand hiervan weet dan is het de firma Huijsmans Service Center in Nieuw Vennep zij doen alle overheidsmotoren en geven ook wel advies aan particulieren.

-groet- Hans Beijersbergen.
jbazelmans
Berichten: 245
Lid geworden op: 19 mei 2020, 12:49
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Midden-Limburg

Re: Problemen groot TFT scherm R1250RT

Ongelezen bericht door jbazelmans »

Bestaan er nog geen after-market navigatiesteunen voor de 1250RT? (zoals bijvoorbeeld voor de 1200RT: https://www.motorenwebshop.nl/webshop/t ... n-r1200rt/)
Gebruikersavatar
ErikS
2024
2024
Berichten: 482
Lid geworden op: 19 jan 2014, 19:01
Type: R1250RT
Bijz: Een met radio en BMW navigatie (TFT) en Zumo XT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Veluwe-Vallei
Locatie: De parel van Gelderland
Contacteer:

Re: Problemen groot TFT scherm R1250RT

Ongelezen bericht door ErikS »

Vandaag over de GPS contact gehad met Simako in Elst. Zij wisten mij te vertellen dat Huisman inderdaad de beugel al kan leveren. Zij hadden inmiddels een paar motorfietsen met deze beugel voorzien van een externe GPS. Dit zou in ieder geval kunnen voor zowel de Zumo XT als de BMW Navigator.

En inderdaad, het handmatig omschakelen van de automatische dag-rij verlichting naar gedimd groot licht kan enkel bij stilstand. Dit is een ingebouwde veiligheid volgens BMW. Maar . . .
Normaal gesproken zou de verlichting automatisch overschakelen bij verslechterde zichtomstandigheden.

Op mijn huidige R1250RT kun je dit inderdaad nog met een knopje regelen, maar tot nu toe is dit bij mij niet nodig geweest. Hij schakelde elke keer netje over als het nodig was. Daarnaast, als de motorfiets van de aangeboden breedstralers voorzien is, is de zichtbaarheid naar mijn idee wat dat betreft wel gewaarborgd. Ook al zou de dag-rij verlichting niet direct overschakelen.

Maar het is misschien wel een puntje.
volg een rijvaardigheidstraining, omdat motorrijden altijd beter (en veiliger) kan!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
met een Sena SC2 in de helm en Zumo XT op de R1250RT-TFT met radio en BMW navigatie.
Gebruikersavatar
nvdw
Berichten: 82
Lid geworden op: 05 jul 2021, 23:40
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Vijfheerenlanden

Re: Problemen groot TFT scherm R1250RT

Ongelezen bericht door nvdw »

Als de lichtsensor van mijn RT (een LC uit 2014) als referentie moet dienen: die is vrij pessimistisch ingesteld, dus die zet het dimlicht al aan op een grauwe namiddag zoals gisteren.
Gebruikersavatar
ErikS
2024
2024
Berichten: 482
Lid geworden op: 19 jan 2014, 19:01
Type: R1250RT
Bijz: Een met radio en BMW navigatie (TFT) en Zumo XT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Veluwe-Vallei
Locatie: De parel van Gelderland
Contacteer:

Re: Problemen groot TFT scherm R1250RT

Ongelezen bericht door ErikS »

nvdw schreef: 20 jan 2022, 13:37 Als de lichtsensor van mijn RT (een LC uit 2014) als referentie moet dienen: die is vrij pessimistisch ingesteld, dus die zet het dimlicht al aan op een grauwe namiddag zoals gisteren.
Bij mij is het niet anders en ik heb een RT uit 2019. Ik verwacht dan ook niet dat ik, (ook bij de nieuwe motor) onder het rijden zelf moet omschakelen.
Daarnaast neem ik ook de Led verstralers zodat ik zeker weet dat de motorfiets opvalt. Met name in het donker geven die net iets meer verlichting op de weg. En die zijn wel handmatig in en uit te schakelen onder het rijden.
Ik heb nog geen idee van de lichtopbrengst van de koplamp maar die zal niet veel meer zijn als bij mijn huidige, dus dan zijn de verstralers een welkome uitbreiding. Maar misschien dat iemand met het nieuwe model met de adaptieve koplamp hier meer over kan zeggen.
volg een rijvaardigheidstraining, omdat motorrijden altijd beter (en veiliger) kan!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
met een Sena SC2 in de helm en Zumo XT op de R1250RT-TFT met radio en BMW navigatie.
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Problemen groot TFT scherm R1250RT

Ongelezen bericht door EileRT »

Graag weer on topic over de problemen met een groot TFT scherm. Bedankt. _004
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
Tieflaar
Berichten: 82
Lid geworden op: 31 jan 2022, 09:31
Type: R1250RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Betuwe

Re: Problemen groot TFT scherm R1250RT

Ongelezen bericht door Tieflaar »

WaltzingMatilda schreef: 18 jan 2022, 21:41
Ik begreep dat je wel genoeg vrije GB's op je telefoon moest hebben want West-Europa besloeg ongeveer 40 GB.
Dat met het aantal GB valt erg mee hoor.
Heel Europa is ongeveer 20GB. Maar je kunt alle landen afzonderlijk downloaden zodat je beduidend minder ruimte nodig hebt. Nederland is bijvoorbeeld 567Mb en België 263MB, Duitsland is wel wat groter 1,77GB.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Grrrroet, Jack
Gebruikersavatar
ErikS
2024
2024
Berichten: 482
Lid geworden op: 19 jan 2014, 19:01
Type: R1250RT
Bijz: Een met radio en BMW navigatie (TFT) en Zumo XT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Veluwe-Vallei
Locatie: De parel van Gelderland
Contacteer:

Re: Problemen groot TFT scherm R1250RT

Ongelezen bericht door ErikS »

Tieflaar schreef: 31 jan 2022, 19:26 Duitsland is wel wat groter 1,77GB.
Maar de grotere landen zijn dan weer opgedeeld zodat je alleen die gedeeltes kunt laden die nodig zijn. Duitsland is bv in 5 delen opgesplitst; Frankrijk in 5 en het verenigd Koninkrijk bv in 4 delen.
En als je ergens bent en WiFi hebt, dan kun je ook gewoon de kaarten die je niet hebt laden.
volg een rijvaardigheidstraining, omdat motorrijden altijd beter (en veiliger) kan!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
met een Sena SC2 in de helm en Zumo XT op de R1250RT-TFT met radio en BMW navigatie.
Gebruikersavatar
WaltzingMatilda
Berichten: 880
Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
Type: R1250RT
Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
Land: LUXEMBOURG
Woonplaats of omgeving: Kautenbach

Re: Problemen groot TFT scherm R1250RT

Ongelezen bericht door WaltzingMatilda »

barney schreef: 17 jan 2022, 12:15 Ik heb een nieuwe 1250 RT een paar maanden geleden aangeschaft. Dat het "scherm op zwart gaat" is teveel gezegd.
Men bedoeldt dat het navigatie gedeelte op zwart gaat. De rest van het scherm blijft prima werken. Ik heb ook met mijn iPhone12 pro
geprobeerd met de BMW app te navigeren maar ondervond ook dit probleem. Om te navigeren moet je zowel bluetooth verbinding hebben
als ook wifi verbinden ( om de kaarten zichtbaar te maken). Juist dat wifi connectie faalt waardoor je geen kaart meer ziet. Ik heb ondertussen
wel een update gehad maar verder niet meer geprobeerd. Het hele manier van werken vind ik niet prettig . Ik heb een aparte Garmin gekocht.
Mijn iPhone 12 Pro past prima in het telefoon vakje (zelfs met een dun hoesje). Om goed op te laden moet hem wel goed erin doen. Met de onderkant naar binnen schuiven. Doe je dat andersom dan laad hij niet goed op.
Maar laat je dit niet tegenhouden om deze motor te kopen. Het is een GEWELDIGE motor! ( vind ik dan :-) )

groetjes
Barney
Je geeft aan een Garmin gekocht te hebben, hoe heb je deze gemonteerd?
Ik heb zelf nog een Zümo XT die ik gebruik voor mijn andere motoren.
Bij mij is het probleem niet de routes, dat lukt wel, maar ik krijg geen gesproken aanwijzingen van het TFT scherm tenzij...
Ik aan het bellen ben, dan komen ze wel door...
Geen idee waar dat aan ligt, dealer weet het ook (nog) niet.
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
Daffy Duck
Berichten: 20
Lid geworden op: 03 jan 2022, 16:51
Type: R1250RT
Bijz: Triple Black
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Lansingerland

Re: Problemen groot TFT scherm R1250RT

Ongelezen bericht door Daffy Duck »

Hoi allen, sinds het aanmelden en voostellen hier alleen maar meegelezen, en rijden is ook nog niet zo veel van gekomen (ben een redelijke mooi weer rijder, en wintertijd is nou niet iets om de grenzen van je nieuwe motor op te gaan zoeken :geek: )

Ben wel in de weer geweest om naast de mogelijkheden van het TFT scherm ook een plekje te zoeken voor mijn oude vertrouwde Zumo 660 en wil dit even delen als reactie op de andere vraag om een Zumo XT te monteren.

Zoals ik van meerderen lees hier, heb ook ik toch enkele problemen ondervonden hier met de connectiviteit zoals wegvallen wifi deel van de verbinding zodat net je navi schermpje op zwart gaat als je in een vreemde stad de route naar je bestemming aan het rijden bent.. :(

Het grootste nadeel in mijn geval is echter dat je herberekenen niet kan uitschakelen. Zeker met het oog op de tocht naar Ierland die geplanned staat met mijn collega pensionados, is het zaak om allemaal dezelfde route voor je neus te hebben op een schermpje, maakt niet uit welk systeem als t maar hetzelfde is…

Om die reden heb ik mijn ouwe vertrouwde Zumo “makkelijk” afneembaar gemaakt.
Heb als 1e de kabel van de houder voorzien van een stekker die ik in de normale 12v socket kan doen.
Daarnaast via Amazon (kon ze bij Wunderlich niet vinden voor een RT) een (wat zij noemen) mobiele telefoon verlengstuk geplaatst op de stuurhelft.
Daarna de Zumo houder met een middellange knijper gemonteerd op een RAM tough claw.

Na nog wat finetunen zit de Zumo nou voor mij op een bruikbare plek op het stuur (trillen valt mee, stuuruitslag op de uiteinden even in de gaten houden, klittebandje om het kabeltje), en ben in ieder geval voorbereid om het ding te kunnen gebruiken op vakantie.
Als het uiteindelijk niet nodig blijkt doordat de connectiviteit wel in orde is voor me, dan is met 10 sec. het hele setje in een koffer gedaan.

Weet niet of het lukt maar zal trachten wat fotos hierbij te plaatsen.


https://www.dropbox.com/s/pymt1rbj13fu ... 4.jpg?dl=0

https://www.dropbox.com/s/90vri9wg6e8w ... 5.jpg?dl=0

https://www.dropbox.com/s/q1mndsoxv58y ... 0.jpg?dl=0

https://www.dropbox.com/s/nabm3gmmpuxf ... 0.jpg?dl=0

https://www.dropbox.com/s/j7fa0vrppbwb ... 8.jpg?dl=0
Laatst gewijzigd door Daffy Duck op 26 feb 2022, 13:33, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Tieflaar
Berichten: 82
Lid geworden op: 31 jan 2022, 09:31
Type: R1250RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Betuwe

Re: Problemen groot TFT scherm R1250RT

Ongelezen bericht door Tieflaar »

Kan het zijn dat je linkjes hebt geplaatst naar foto's op een ander forum?
Ik kan ze namelijk niet zien.
Grrrroet, Jack
Daffy Duck
Berichten: 20
Lid geworden op: 03 jan 2022, 16:51
Type: R1250RT
Bijz: Triple Black
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Lansingerland

Re: Problemen groot TFT scherm R1250RT

Ongelezen bericht door Daffy Duck »

Klopt, zal even een ander plekje moeten zoeken om ze te plaatsen.
(Ben ook zo’n deels digitaal gehandicapte op leeftijd, dus mogelijk even geduld :cry: )
Daffy Duck
Berichten: 20
Lid geworden op: 03 jan 2022, 16:51
Type: R1250RT
Bijz: Triple Black
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Lansingerland

Re: Problemen groot TFT scherm R1250RT

Ongelezen bericht door Daffy Duck »

Er zouden via de linkjes een paar gedeelde plaatjes zichtbaar moeten zijn, indien niet zichtbaar laat maar weten, dan puzzel ik verder :$
Gebruikersavatar
Tieflaar
Berichten: 82
Lid geworden op: 31 jan 2022, 09:31
Type: R1250RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Betuwe

Re: Problemen groot TFT scherm R1250RT

Ongelezen bericht door Tieflaar »

Tnx. Ze zijn nu zichtbaar.
Deze bevestiging zou niet mijn keuze zijn omdat de Sumo voor het TFT scherm komt. Maar misschien valt dat mee als je op de motor zit.
Grrrroet, Jack
Gebruikersavatar
ErikS
2024
2024
Berichten: 482
Lid geworden op: 19 jan 2014, 19:01
Type: R1250RT
Bijz: Een met radio en BMW navigatie (TFT) en Zumo XT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Veluwe-Vallei
Locatie: De parel van Gelderland
Contacteer:

Re: Problemen groot TFT scherm R1250RT

Ongelezen bericht door ErikS »

Ik heb via mijn dealer vernomen dat er inmiddels een houder voor de Zumo XT is, welke boven/achter het TFT scherm geplaatst wordt waardoor de Zumo net boven het TFT scherm komt te zitten. Dit is eigenlijk dezelfde stand als zoals Navigator zat. Het enige wat ik (nog) niet weet is of de Zumo Lock er nog bij past vanwege de onderste stand van het windscherm. Deze oplossing wordt kennelijk ook door de politie op dit model motoren gebruikt.
Mijn dealer gaat deze voor mij bestellen en bij de aflevering wordt deze meteen gemonteerd en de Zumo aangesloten.
volg een rijvaardigheidstraining, omdat motorrijden altijd beter (en veiliger) kan!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
met een Sena SC2 in de helm en Zumo XT op de R1250RT-TFT met radio en BMW navigatie.
Gebruikersavatar
Tieflaar
Berichten: 82
Lid geworden op: 31 jan 2022, 09:31
Type: R1250RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Betuwe

Re: Problemen groot TFT scherm R1250RT

Ongelezen bericht door Tieflaar »

Ik ga de komende vier dagen toeren en ga dan ervaren hoe de BMW Connected app werkt in combinatie met de recente TFT software.
Natuurlijk heb ik al een paar ritten gedaan. Geen problemen ervaren daarbij.
Maar ik heb voordat ik de RT aanschafte alleen ervaring met Garmin navigators.
Het belangrijkste zal dus zijn om te gaan vertomtommen. ;)
[groet]
Grrrroet, Jack
Gebruikersavatar
Tieflaar
Berichten: 82
Lid geworden op: 31 jan 2022, 09:31
Type: R1250RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Betuwe

Re: Problemen groot TFT scherm R1250RT

Ongelezen bericht door Tieflaar »

De afgelopen vier dagen zo'n 1100 kilometer getoerd met gebruik van de BMW Connected app in combinatie met het TFT scherm.
En de ervaring is gewoon goed. Er is (bijna) helemaal niks mis gegaan.
Koppelen van de iPhone en de App is steeds probleemloos gegaan. En het duurt beslist niet te lang voordat de verbindingen tot stand komen. Binnen een minuut is alles in paraatheid. Maar als je moet wachten is een minuut niet kort. De oplossing is voor mij heel simpel. Ik kom bij de motor aan schakel het contact in en zorg dat de app op de iPhone actief is. Daarna doe ik de overige voorbereidingen om weg te rijden, zoals verwijderen slot, helm op enz.
Voordat ik m'n handschoenen aantrek, zijn de verbindingen tot stand gekomen.
Er is wel één irritant ding. Een enkele keer start de kaartmodus niet meteen (zichtbaar op het tft-scherm door het knipperende kaartmodussymbool) en moest ik op het scherm van de iPhone klikken om dat in orde te krijgen. Dat is jammer maar voor mij niet meer dan jammer.
De combinatie telefoneren en navigeren is ook okay. En tijdens een telefoongesprek komen route aanwijzingen gewoon door. Het telefoongesprek wordt er niet door onderbroken. Dat heeft dan ook weer het nadeel dat je twee stemmen door elkaar kan hebben.
Telefoneren heeft wel invloed op de weergave van het TFT scherm. Het scherm wordt voor tweederde gevuld met de gegevens van de telefoon en de kaart wordt verkleind getoond op eenderde aan de rechterkant van het TFT scherm. Aan het eind van het gesprek wordt dat niet herstelt.
Om niet door het menu te hoeven scrollen heb ik onder een favoriet knop <Navigatie> gezet. Een druk op de knop zorgt er dan voor dat het scherm weer terug in de navigatiemodus komt.
Onder een andere favoriet knop zit de telefoon. Ook om te voorkomen dat ik door het menu moet scrollen om te kunnen telefoneren.
Ik vind het wel vervelend dat je in de navigator "herberekenen" niet uit kan zetten en dat de oorspronkelijke track niet in beeld kan brengen. Daar was/ben ik als Garmin adept eigenlijk wel heel er aan gehecht.
Echter het systeem werkt zo comfortabel dat ik op dat punt best wel wil vertomtommen Big RT Smile
Grrrroet, Jack
Gebruikersavatar
Nightstalker
Berichten: 232
Lid geworden op: 21 feb 2022, 17:38
Type: R1250RT
Bijz: Is ie nou zwart of toch donkerblauw?
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Re: Problemen groot TFT scherm R1250RT

Ongelezen bericht door Nightstalker »

Kan je wel naar die track/route navigeren?
En dan bedoel ik niet tijdens de rit, want dan navigeer je naar het volgende routepunt, meen ik.

Maar als je van de route afgeweken bent. De boel heb uitgeschakeld en nadien weer terug naar de route wil.
Dat heb ik nog wel eens bij een overnachting die niet precies op de route ligt.
Veelgitariër
Daffy Duck
Berichten: 20
Lid geworden op: 03 jan 2022, 16:51
Type: R1250RT
Bijz: Triple Black
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Lansingerland

Re: Problemen groot TFT scherm R1250RT

Ongelezen bericht door Daffy Duck »

Hoe was het tijdens je ritten gesteld met de accu van je telefoon?
Past jouw iphone in het vakje onderaan op het dashboard en kan deze draadloos opladen?

Mijn eigen telefoon (Oppo A72) past niet in het vakje met aangesloten USB laadkabel, en ondersteunt ook geen draadloos opladen.
Van de week had die 50% van zijn best wel grote accu capaciteit gebruikt op 3 uurtjes rijden.
Heb als truc de telefoon en een powerbank als extra capaciteit in mijn mini tanktasje zitten.

Maar je ervaring met het niet uitschakelbare automatisch herberekenen is herkenbaar.
jandekker
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 dec 2019, 06:54
Type: Ik ben van plan om een BMW....RT te kopen
Land: Netherlands
Woonplaats of omgeving: Lelystad

Re: Problemen groot TFT scherm R1250RT

Ongelezen bericht door jandekker »

Goedemorgen,
Ben ook eigenaar geworden van een blauwe 2021 model
Heb op het forum gezocht maar kon mij probleem niet zogauw vinden.
Als ik via de app navigeer dan slaat ie na een paar minuten uit. Ik denk dat mijn s21 ultra in de standby gaat.
Als ik mij tomtom go aanzet blijft mijn Samsung gewoon aan. Iemand een idee hoe ik dat kan veranderen voor de bmw app?

Bedankt
Jan
Gebruikersavatar
Tieflaar
Berichten: 82
Lid geworden op: 31 jan 2022, 09:31
Type: R1250RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Betuwe

Re: Problemen groot TFT scherm R1250RT

Ongelezen bericht door Tieflaar »

Nightstalker schreef: 03 mar 2022, 08:44 Kan je wel naar die track/route navigeren?
En dan bedoel ik niet tijdens de rit, want dan navigeer je naar het volgende routepunt, meen ik.

Maar als je van de route afgeweken bent. De boel heb uitgeschakeld en nadien weer terug naar de route wil.
Dat heb ik nog wel eens bij een overnachting die niet precies op de route ligt.
Ik heb nu van tracks gereden omdat ik niet alleen was.
Maar we zijn van de route afgeweken om te tanken. (met een nieuwe route naar het tankstation gereden)
Na het tanken de route weer gestart en daarbij gekozen voor de optie <Directe weg>.
Daarmee wordt je naar het dichtstbijzijnde punt op de route gebracht.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Grrrroet, Jack
Gebruikersavatar
Tieflaar
Berichten: 82
Lid geworden op: 31 jan 2022, 09:31
Type: R1250RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Betuwe

Re: Problemen groot TFT scherm R1250RT

Ongelezen bericht door Tieflaar »

Daffy Duck schreef: 03 mar 2022, 09:15 Hoe was het tijdens je ritten gesteld met de accu van je telefoon?
Past jouw iphone in het vakje onderaan op het dashboard en kan deze draadloos opladen?

Mijn eigen telefoon (Oppo A72) past niet in het vakje met aangesloten USB laadkabel, en ondersteunt ook geen draadloos opladen.
Van de week had die 50% van zijn best wel grote accu capaciteit gebruikt op 3 uurtjes rijden.
Heb als truc de telefoon en een powerbank als extra capaciteit in mijn mini tanktasje zitten.

Maar je ervaring met het niet uitschakelbare automatisch herberekenen is herkenbaar.
Ik heb een iPhone XR die past goed in het vakje. (waar die opgeladen wordt)
Aan het eind van de rit was de accu steeds 100% geladen.
Grrrroet, Jack
Gebruikersavatar
Nightstalker
Berichten: 232
Lid geworden op: 21 feb 2022, 17:38
Type: R1250RT
Bijz: Is ie nou zwart of toch donkerblauw?
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Re: Problemen groot TFT scherm R1250RT

Ongelezen bericht door Nightstalker »

Tieflaar schreef: 03 mar 2022, 13:08
Nightstalker schreef: 03 mar 2022, 08:44 Kan je wel naar die track/route navigeren?
En dan bedoel ik niet tijdens de rit, want dan navigeer je naar het volgende routepunt, meen ik.

Maar als je van de route afgeweken bent. De boel heb uitgeschakeld en nadien weer terug naar de route wil.
Dat heb ik nog wel eens bij een overnachting die niet precies op de route ligt.
Ik heb nu van tracks gereden omdat ik niet alleen was.
Maar we zijn van de route afgeweken om te tanken. (met een nieuwe route naar het tankstation gereden)
Na het tanken de route weer gestart en daarbij gekozen voor de optie <Directe weg>.
Daarmee wordt je naar het dichtstbijzijnde punt op de route gebracht.
Dat is dan zelfs beter dan bij de Navigator/Garmin!
Thx.
Veelgitariër
Gebruikersavatar
Nightstalker
Berichten: 232
Lid geworden op: 21 feb 2022, 17:38
Type: R1250RT
Bijz: Is ie nou zwart of toch donkerblauw?
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Re: Problemen groot TFT scherm R1250RT

Ongelezen bericht door Nightstalker »

Kan je op het scherm ook info met betrekking tot flitspalen krijgen?

Reed gisteren een stuk door Vlaanderen en daar stikt het inmiddels van de trajectcontroles.
Mijn Garmin blééf piepen.
Veelgitariër
Gebruikersavatar
Tieflaar
Berichten: 82
Lid geworden op: 31 jan 2022, 09:31
Type: R1250RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Betuwe

Re: Problemen groot TFT scherm R1250RT

Ongelezen bericht door Tieflaar »

Nope dat gaat niet.
Grrrroet, Jack
Gebruikersavatar
PanEuRoel
2024
2024
Berichten: 839
Lid geworden op: 18 okt 2019, 01:48
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: HULST

Re: Problemen groot TFT scherm R1250RT

Ongelezen bericht door PanEuRoel »

Nightstalker schreef: 14 mar 2022, 18:20 Kan je op het scherm ook info met betrekking tot flitspalen krijgen?

Reed gisteren een stuk door Vlaanderen en daar stikt het inmiddels van de trajectcontroles.
Mijn Garmin blééf piepen.
Beter een preventieve piep, dan post naderhand! 😊
Groeten, Roelof
R1200RT; Hornig RVS valbeugels; Stebel Nautilus Marine; 180 graden flitser; Garmin Zümo XT met Zümolock; TopSellerie Comfort Zadel
Daffy Duck
Berichten: 20
Lid geworden op: 03 jan 2022, 16:51
Type: R1250RT
Bijz: Triple Black
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Lansingerland

Re: Problemen groot TFT scherm R1250RT

Ongelezen bericht door Daffy Duck »

Heb ergens gelezen (bron ben ik even kwijt) dat de reden waarom het niet in de app zit dat het in sommige landen niet toegestaan is om flitspaal en andere controle data weer te geven op je navigatie systeem.
Hoewel dus niet van toepassing voor Belgie en Nederland, is de hele functionaliteit er maar uit gelaten.
Gelukkig is wel de plaatselijk toegestane snelheid zichtbaar op je dashboard als je de app gekoppeld hebt.

(Maar is ook lastig als je snelheidsmeter zo’n 9% afwijkt net als bij mij :cry: , en nee, volgens de dealer is hier niets aan bij te stellen, valt nog binnen de toegestane wettelijke marge van min.3 en max. 10%
Dus toch maar een losse Zumo of TT erbij plaatsen?)
Gebruikersavatar
Nightstalker
Berichten: 232
Lid geworden op: 21 feb 2022, 17:38
Type: R1250RT
Bijz: Is ie nou zwart of toch donkerblauw?
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Re: Problemen groot TFT scherm R1250RT

Ongelezen bericht door Nightstalker »

Hmmmm, dan word ik toch weer iets minder enthousiast.

Te langzaam rijden is ook weer zo wat.

Of kan je Filtsmeister mee laten lopen en die info in je oortje krijgen?
Veelgitariër
Gesloten

Terug naar “Over: GPS en navigatie”