Garmin/Tom Tom

Garmin, TomTom of toch maar een routerol

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Wout67
Berichten: 17
Lid geworden op: 19 okt 2015, 14:33
Type: R1200RT
Land: ned
Woonplaats of omgeving: Nederweert

Garmin/Tom Tom

Ongelezen bericht door Wout67 »

Ben toe aan een nieuw gps apperaat,kan iemand mij vertellen wat het eigenlijk inhoud bochtige en heuvelachtige roures,is dat hetzelfde als snelwegen vermijden?Of is het echt iets dat je zegt van nou nou pom pom?
Gebruikersavatar
HenkvanR
Berichten: 389
Lid geworden op: 15 jun 2009, 09:53
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Apeldoorn
Locatie: Apeldoorn

Re: Garmin/Tom Tom

Ongelezen bericht door HenkvanR »

In TomTom zijn het kronkelwegen en is heel wat anders dan snelwegen vermijden. Je kan de kronkelwegen met een schuifje veel of minder laten kronkelen, althans in mijn TT rider (oud model).
En Garmin heb ik totaal geen ervaring mee maar vind TT erg makkelijk, denk maar net wat je gewend bent.


Groeten van Henk
[groet]
HenkvanR -1200-
Gebruikersavatar
PaPinkelman
Berichten: 1013
Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Helmond
Locatie: Stiphout

Re: Garmin/Tom Tom

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

lees maar eens de review van de TomTom Rider 400/450 op www.mrgps.nl
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Gebruikersavatar
RendeRT
2024
2024
Berichten: 299
Lid geworden op: 23 jul 2014, 22:17
Type: R1250RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Stiens

Re: Garmin/Tom Tom

Ongelezen bericht door RendeRT »

Ik heb sinds ongeveer 1,5 jaar de TomTom 400 en maak veel gebruik van de instelling, kronkelroute. Bij deze instelling navigeert TomTom je zoveel mogelijk over bochtige wegen, prachtige wegen als de rit zelf belangrijker is dan het reisdoel en de reistijd. Het zijn de wegen waar je graag overheen rijdt als je een blok om gaat.

Bij de instelling "vermijdt snelwegen" zul je zo weinig mogelijk over snelwegen worden genavigeerd. Dit hoeven dus geen bochtige wegen te zijn.

De TomTom 400 (e.v.) kan ook een mooie rondrit voor je berekenen. Kies hiervoor de toets "Plan een spannende route". Geef vervolgens op de touchscreen twee of meer punten aan waar je langs wilt rijden en de TomTom berekent een mooie route voor je. Hierbij kun je zelf de mate van kronkelingen en hoogteverschillen instellen.Je hoeft dus van te voren geen route te plannen op je pc.

Ik heb geen enkele ervaring met Garmin. Evenmin ben ik op wat voor wijze dan ook verbonden met het bedrijf TomTom, maar ik ben uitermate tevreden over de TomTom 400.

Grt. Rendert.
Nu: R1250RT. Daarvoor R1200RT (2011), R1200RT (2005). K1100LT (2x privé, 1 x zakelijk) en K75 RT (1 x privé, 3 x zakelijk); Garmin Zumo XT; Scala Rider Freecom 4 plus; Rukka.
Gebruikersavatar
Nico4sen
2023
2023
Berichten: 990
Lid geworden op: 03 jul 2011, 12:26
Type: R1200RT
Bijz: Ex-P met mudflap, V-Stream en Grip Puppies
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Hartje Fryslân

Re: Garmin/Tom Tom

Ongelezen bericht door Nico4sen »

Garmin heeft in ieder geval niet zo'n (werkende) functie. Als dit is wat je zoekt, zou ik voor de Tomtom gaan. Heb zelf nu al een jaar of 3, 4 een Garmin maar zou denk nu ook een TomTom gekocht hebben...

Hartelijke groet,

Nico

Gebruikersavatar
Gurbe
Berichten: 227
Lid geworden op: 29 apr 2014, 23:59
Type: R1150RT
Bijz: Bagster zadel en V-stream scherm
Land: Ned
Woonplaats of omgeving: Witmarsum
Locatie: Witmarsum

Re: Garmin/Tom Tom

Ongelezen bericht door Gurbe »

gezien de ontwikkelingen die de TT sinds de introductie van de 4xx toestellen heeft doorgemaakt zou ik ook voor de TT gaan.
Zeker is spannende routes een erg leuke optie en heb je zonder veel gedoe, alleen wat tikken op het scherm een pracht van een route. E
Maar wil je meer dan is het in combinatie met Myrouteapp een geweldig product. Big RT Smile
BMW R1150RT
Shubert C3
Cardo Q3 communicatie
TomTom 450
V-stream
Bagster Zadel
Kisan SM-5
Led Richtingaanwijzers
optische verfraaiingen
MaartenGS-R-RT

Re: Garmin/Tom Tom

Ongelezen bericht door MaartenGS-R-RT »

Ik heb sinds een paar maanden een Garmin Zumo 395, en daar kan je de navigatie instellen op "Garmin adventurous routing". Ik heb het een paar keer gedaan, en ben er echt niet enthousiast over: héél sporadisch ontdek je een weggetje dat er mee doorkan, maar meestal word je gewoon langs gewestwegen gestuurd.
Heel teleurstellend, zeker in vergelijking met de OnRoute motorkaart.
B foot

Re: Garmin/Tom Tom

Ongelezen bericht door B foot »

de routering van TT is veel leuker dan bij Garmin.
We zijn terug van een 3 weekse motorreis met een TT 4xx.

's avonds een hotel boeken voor de volgen de dag. Bij het ontbijt de iPad erbij halen adres van hotel als bestemming ingeven. Nog enkele leuke plekken aan de route toevoegen en naar de Cloud zenden en wat later bij de motor de BT van je slimmeGSM aanzetten , TT aan en na enkele tellen krijg je de melding " er is een nieuwe bestemming ontvangen" je kan de parameters van de trip aanpassen op de TT een rijden maar. Tijdens de rit een extra punt toevegen is een fluitje van een cent en als het te laat wordt kan je met enkele klikken van kronkelroute naar snelste route gaan.

Ik heb hier ook een fiets GPS van Garmin en krijg de vliegende ... van Basecamp en de EDGE.

Groeten Peter
Wout67
Berichten: 17
Lid geworden op: 19 okt 2015, 14:33
Type: R1200RT
Land: ned
Woonplaats of omgeving: Nederweert

Re: Garmin/Tom Tom

Ongelezen bericht door Wout67 »

Dank jullie wel,we gaan dus voor de TOM TOM
Gebruikersavatar
Zwiety
Berichten: 212
Lid geworden op: 03 apr 2013, 00:08
Type: R1200RT
Land: Nld
Woonplaats of omgeving: A'foort

Re: Garmin/Tom Tom

Ongelezen bericht door Zwiety »

Tja, een herhaling van wat eigenlijk al gezegd is...

Ook ik ben van BMW Navigator over gestapt op TT.
Was eigenlijk wel een beetje klaar met Basecamp en Garmin Express... Aangeboden routes monden ook altijd in een rijroute die net even anders was dan de rest van de groep. :shock:
Dus laat ik maar zeggen dat Garmin te professioneel voor mij was :geek:

Ben nu met de TT Rider 450 Plus aan het experimenteren. Via MrGPS besteld (je krijgt nog een leuke korting als je t forum noemt -top- ). Bevalt tot heden erg goed. Gewoon no nonsens. Nog geen ervaring met routes opgedaan.

Succes met je TT.

Ps. Via je dealer even een los stekkertje bestellen zodat je TT op de accessoire stekker bij het balhoofd past. Werkt bij mij uitstekend.
Gebruikersavatar
aantzeetje
Berichten: 503
Lid geworden op: 09 jul 2010, 14:56
Type: R1200RT
Land: B
Woonplaats of omgeving: Oostduinkerke

Re: Garmin/Tom Tom

Ongelezen bericht door aantzeetje »

grootste nadelen voor TT zijn voor mij: je hebt internet nodig om een route te kunnen maken en je kan het herberekenen niet uitzetten. Dat je nu een track kan inladen en daar een route van kan laten berekenen is al stapje vooruit maar nog niet optimaal daar TT die track toch niet 100% gaat omzetten in een route zoals Garmin dat doet (andere wegenclassificatie). TT echter beschouw ik wel nog altijd als de beste gps om van A naar B te rijden en dit eventueel via kronkelige wegen. Wil je routes delen en 99.9% perfect rijden dan kies ik nog steeds voor Garmin en BC.

ik moet wel een beetje lachen met Zwiety zijn opmerking dat er steeds een net iets andere route gereden werd. Met je TT zal het alleen maar erger worden als je van de route afwijkt. In een route maken die 100% waterdicht is kruipt tijd. Als je een andere rijdt, nou ja, dan is er wat aan de hand. Eigen schuld, dikke bult daar je een aangeboden route nooit zomaar in je gps stopt zonder na te kijken in BC. Je nav kan tracks aan, had jij en iedereen de track laten omzetten in een route in je nav, had iedereen dezelfde route gereden ;)

heb het voordeel dat ik a sinds het begin der tijden met MS en BC werk dus ik speel er mee en vind het helemaal niet ingewikkeld. Integendeel ik erger me aan andere routeprogramma's (zeker Tyre en Google Maps) en voor het commentaar los barst, heb ook een MRA golden account (gebruik ik om de TT'ers plezier te doen om club routes 100% gelijk te krijgen) en een account op MyDrive om de wegwerkzaamheden en gesloten passen na te kijken op de route(s).
ArnoR
Berichten: 132
Lid geworden op: 21 dec 2014, 17:05
Type: R1200RT
Bijz: R1200RT LC (na 8jaar DOHC)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Philippine

Re: Garmin/Tom Tom

Ongelezen bericht door ArnoR »

Heb ook 2x TomTom Rider 450 besteld bij MrGPS, na lang dubben, wikken en wegen (kon trouwens niks vinden over kortingen via het Forum, helaas)

Blijft moeilijk, ook omdat ik een Garmin man ben, maar als je alles zo is een beetje doorspit heeft TomTom schijnbaar toch een inhaal slag gemaakt
Ook dit draadje was wel leerzaam om te volgen, ik zal hier later in Augustus nog eens mijn bevindingen neer pennen ;-)
Gebruikersavatar
Gurbe
Berichten: 227
Lid geworden op: 29 apr 2014, 23:59
Type: R1150RT
Bijz: Bagster zadel en V-stream scherm
Land: Ned
Woonplaats of omgeving: Witmarsum
Locatie: Witmarsum

Re: Garmin/Tom Tom

Ongelezen bericht door Gurbe »

aantzeetje schreef: 07 jul 2017, 11:00 grootste nadelen voor TT zijn voor mij: je hebt internet nodig om een route te kunnen maken en je kan het herberekenen niet uitzetten. Dat je nu een track kan inladen en daar een route van kan laten berekenen is al stapje vooruit maar nog niet optimaal daar TT die track toch niet 100% gaat omzetten in een route zoals Garmin dat doet (andere wegenclassificatie). TT echter beschouw ik wel nog altijd als de beste gps om van A naar B te rijden en dit eventueel via kronkelige wegen. Wil je routes delen en 99.9% perfect rijden dan kies ik nog steeds voor Garmin en BC.

ik moet wel een beetje lachen met Zwiety zijn opmerking dat er steeds een net iets andere route gereden werd. Met je TT zal het alleen maar erger worden als je van de route afwijkt. In een route maken die 100% waterdicht is kruipt tijd. Als je een andere rijdt, nou ja, dan is er wat aan de hand. Eigen schuld, dikke bult daar je een aangeboden route nooit zomaar in je gps stopt zonder na te kijken in BC. Je nav kan tracks aan, had jij en iedereen de track laten omzetten in een route in je nav, had iedereen dezelfde route gereden ;)

heb het voordeel dat ik a sinds het begin der tijden met MS en BC werk dus ik speel er mee en vind het helemaal niet ingewikkeld. Integendeel ik erger me aan andere routeprogramma's (zeker Tyre en Google Maps) en voor het commentaar los barst, heb ook een MRA golden account (gebruik ik om de TT'ers plezier te doen om club routes 100% gelijk te krijgen) en een account op MyDrive om de wegwerkzaamheden en gesloten passen na te kijken op de route(s).
Sinds invoering van de Tracks bij de 4** series rijdt de TOMTOM ook de gemaakte routes perfect voor 99,9 % Een track is als een met pen getrokken lijn die door TT perfect wordt gevolgd. Raak je van de route af dan stuurt TT je perfect terug naar het dichtst bijzijne track punt. Dus waarom zou ik een functie als herberekenen aan/uit nodig hebben. Ook kan je op je scherm heel makkelijk een (spannende) route maken zonder tussenkomst van je computer.
Je hoort en ziet steeds meer "trouwe" garmin gebruikers overstappen vanwege de simpelheid van het gebruik met de TT Rider.

Maar ja, deze discussie TT versus Garmin zal altijd blijven. Maar als zelf mr. gps meer richting TT Rider gaat tja....
BMW R1150RT
Shubert C3
Cardo Q3 communicatie
TomTom 450
V-stream
Bagster Zadel
Kisan SM-5
Led Richtingaanwijzers
optische verfraaiingen
Gebruikersavatar
Dingeman
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 nov 2011, 11:31
Type: R1200RT
Bijz: Heb veel RT's t/m R1200RT (DOHC) gehad en gereden.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Brabant

Re: Garmin/Tom Tom

Ongelezen bericht door Dingeman »

Kort geleden met mijn motormaatje vier dagen Eifel/Moezel gedaan. Hij met zijn TomTom en ik met de Zumo 590. Ik had met BC vier dagroutes gemaakt. Ik twee dagen voorop rijden en motormaatje de andere twee dagen. Het was goed dat we middels de Sena een intercom verbinding hadden. De TomTom moest te dikwijls door mij gecorrigeerd worden om de echte route te rijden.

Motormaatje (TomTom): "Ik ga over 300 mtr rechtsaf."
Ikke (Zumo 590): "Doe maar niet, ga over 50 meter maar linksaf."

Het was schering en inslag dat de TomTom toch de route anders wilde rijden dan door mij in BC gemaakt.
Wat ik ook bijzonder vond is dat mijn Zumo 590 de route volgde en de TomTom deze weg niet kende en daardoor een flinke omweg voorstelde.
Het zal altijd wel wat zijn tussen de Zumo,s en de TomToms.

Bijna geheel de motorclub rijdt met de Zumo en met zijn TomTom is er altijd wel wat.
Maar mijn motormaatje overweegt nu toch maar om een Zumo aan te gaan schaffen.
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.
Gebruikersavatar
Gurbe
Berichten: 227
Lid geworden op: 29 apr 2014, 23:59
Type: R1150RT
Bijz: Bagster zadel en V-stream scherm
Land: Ned
Woonplaats of omgeving: Witmarsum
Locatie: Witmarsum

Re: Garmin/Tom Tom

Ongelezen bericht door Gurbe »

Dingeman schreef: 07 jul 2017, 18:14 Kort geleden met mijn motormaatje vier dagen Eifel/Moezel gedaan. Hij met zijn TomTom en ik met de Zumo 590. Ik had met BC vier dagroutes gemaakt. Ik twee dagen voorop rijden en motormaatje de andere twee dagen. Het was goed dat we middels de Sena een intercom verbinding hadden. De TomTom moest te dikwijls door mij gecorrigeerd worden om de echte route te rijden.

Motormaatje (TomTom): "Ik ga over 300 mtr rechtsaf."
Ikke (Zumo 590): "Doe maar niet, ga over 50 meter maar linksaf."

Het was schering en inslag dat de TomTom toch de route anders wilde rijden dan door mij in BC gemaakt.
Wat ik ook bijzonder vond is dat mijn Zumo 590 de route volgde en de TomTom deze weg niet kende en daardoor een flinke omweg voorstelde.
Het zal altijd wel wat zijn tussen de Zumo,s en de TomToms.

Bijna geheel de motorclub rijdt met de Zumo en met zijn TomTom is er altijd wel wat.
Maar mijn motormaatje overweegt nu toch maar om een Zumo aan te gaan schaffen.
Had je maatje al de Rider 400 serie? Ik maak ze in Myrouteapp. vergelijk ze even met de Garmin Here kaarte en we gaan allebei exact dezelfde route rijden. Maar zoals ik eerder al zei, een discussie waarbij beide partijen voor's en tegens voor beide systemen zullen inbrengen.
draadje kan dicht, wout67 heeft een Tomtom gekocht
BMW R1150RT
Shubert C3
Cardo Q3 communicatie
TomTom 450
V-stream
Bagster Zadel
Kisan SM-5
Led Richtingaanwijzers
optische verfraaiingen
Gebruikersavatar
RT1
Berichten: 128
Lid geworden op: 11 okt 2012, 20:53
Type: Ik heb een andere motor
Bijz: Honda GOLDWING 1800A
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Deurne

Re: Garmin/Tom Tom

Ongelezen bericht door RT1 »

TomTom 4xx , na jarenlang Garmin gebruik Big RT Smile
[b]Honda: Gold Wing 1800 - Honda Deauville 650 - BMW R75/6[/b]: vroeger: R1200RT, PE 1100
Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 539
Lid geworden op: 04 jun 2012, 20:03
Type: Ik heb een andere motor
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Wierden

Re: Garmin/Tom Tom

Ongelezen bericht door Hans Vaessen »

Paar opmerkingen naar aanleidinbg vam bovenstaande:

Het moet goed mogelijk zijn in zowel de Zumo als de TT dezelfde route te hebben. Mits je dan bij beiden maar werkt met de track. Zie in dat verband https://www.mrgps.nl/mrgps-methode/

Dan kan het hooguit mi gaan bij de zgn 'destination roads' - wegen die delen van de dag afgesloten zijn en de TT daardoor mogelijk negeert. Maar dat zijn uitzonderingen. TIP: zie je verschil in afstand tussen beide toestellen: kies dan bij de TT voor fietsroute - dan zijn de destination roads wel toegankelijk.

Qua keuze garmin versus TomTom: klopt: 'zelfs MrGPS' is behoorlijk van Garmin naar TomTom verschoven. Heeft ondermeer met de 'spannende route' cq kronkelwegen te maken. Garmin kijkt niet verder dan N-wegen, de TT wel en dat levert een veel beter resultaat. Ook het laden van routes en de omgang met een track gaat bij de TT makkelijker en beter. Toch zijn er ook situaties waarbij de Zumo nog steeds een betere keuze is (bijvoorbeeld als je ook offroad gaat).

Op https://www.mrgps.nl/garmin-of-tomtom/ heb ik een soort van kieswijzer gemaakt als hulpmiddel om te bepalen wat voor jou persoonlijk de beste keuze is.
Groet!

Hans Vaessen
www.mrgps.nl
Gebruikersavatar
Dingeman
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 nov 2011, 11:31
Type: R1200RT
Bijz: Heb veel RT's t/m R1200RT (DOHC) gehad en gereden.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Brabant

Re: Garmin/Tom Tom

Ongelezen bericht door Dingeman »

Hans Vaessen schreef: 11 jul 2017, 10:58 Paar opmerkingen naar aanleidinbg vam bovenstaande:

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,knip,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Op https://www.mrgps.nl/garmin-of-tomtom/ heb ik een soort van kieswijzer gemaakt als hulpmiddel om te bepalen wat voor jou persoonlijk de beste keuze is.
Duidelijk Hans jou kieswijzer als het, zoals je schrijft, een persoonlijke keuze moet zijn voor jou als individu.

Maar welk advies geef jij als je met meerderen (soms wel tot 10 of meer) in groeps- of clubverband een dagtocht of een meerdaagse motortour gaat rijden en men nagenoeg allen een Garmin Zumo gebruikt?

Zoals het nu is heb ik heel sterk de indruk dat op veel plaatsen nog steeds de groep/de motorclub: "Garmin Zumo ademt". Nu is het nog zo dat je met een TomTom "het buitenbeentje" bent in de groep of in de motorclub.
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.
Gebruikersavatar
AGVerheij
Berichten: 852
Lid geworden op: 14 jun 2010, 11:01
Type: R1200RT
Bijz: RT-P uit 2015 in prachtig mat-blauw
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Utrecht
Locatie: Utrecht

Re: Garmin/Tom Tom

Ongelezen bericht door AGVerheij »

Dingeman schreef: 11 jul 2017, 12:01Maar welk advies geef jij als je met meerderen (soms wel tot 10 of meer) in groeps- of clubverband een dagtocht of een meerdaagse motortour gaat rijden
Ik rij niet vaak in groepsverband, maar als basis geldt in het algemeen "de voorrijder heeft gelijk", dan hou je in ieder geval de groep bij elkaar - en rij je dus als groep verkeerd :lol:
Bij de RT-Forumritten ook toegepast, alleen moet degene voorop wel genoeg vertrouwen hebben in zijn navigatie & route.
Groets, GerbeRT

Dictionary:
"MOTORCYCLIST" noun, singular [moh-ter-sahy-klist] A person willing to take a container of combustable liquid, mount it on top of a hot, moving engine and then place the whole contraption between their legs.
Gebruikersavatar
aantzeetje
Berichten: 503
Lid geworden op: 09 jul 2010, 14:56
Type: R1200RT
Land: B
Woonplaats of omgeving: Oostduinkerke

Re: Garmin/Tom Tom

Ongelezen bericht door aantzeetje »

Maar welk advies geef jij als je met meerderen (soms wel tot 10 of meer) in groeps- of clubverband een dagtocht of een meerdaagse motortour gaat rijden en men nagenoeg allen een Garmin Zumo gebruikt?
Denk dat Hans dan de raad gaat geven: rij allen een route op basis van de track. Elke dag een andere track. Eventueel opgesplitst in delen bv start dag 1 - stop dag 1, stop dag 1 - einde dag 1 enz... Of je moet al je stopplaatsen even in een gpi'tje stoppen en dat in de poi zetten van de zumo's dan heb je genoeg aan 1 track per dag en wordt je verwittigd van de naderende stop.
Gebruikersavatar
Dingeman
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 nov 2011, 11:31
Type: R1200RT
Bijz: Heb veel RT's t/m R1200RT (DOHC) gehad en gereden.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Brabant

Re: Garmin/Tom Tom

Ongelezen bericht door Dingeman »

Mijn vraag behelst niet hoe ik routes moet rijden, dat weet ik ook wel.
Maar n.a.v. het door mij gestelde voorbeeld, welke navigatie zou MrGPS adviseren, moest ik er nog een aanschaffen.
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.
Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 539
Lid geworden op: 04 jun 2012, 20:03
Type: Ik heb een andere motor
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Wierden

Re: Garmin/Tom Tom

Ongelezen bericht door Hans Vaessen »

Toch klopt het antwoord wel. Mijn advies in algemene zin is om te rijden met een track; aka 'de mrgps methode'. Zie ook https://www.mrgps.nl/kennis/mrgpsmethode/

Dat advies geldt al van ruim vóór dat de Rider400 ten tonele verscheen. Ook al rijdt iedereen met een Zumo, dan nog zijn er, bij gebruik van de traditionele route, zó veel mogelijke probleemveroorzakers dat zich altijd wel een moment voordoet dat de ene links en de ander rechts denkt te moeten gaan.

Het is mijn 100% overtuiging dat gebruik van de track de beste manier is om de kans op dat soort problemen te voorkomen.

Met dat (de track) als uitgangspunt terug naar de vraag: Garmin of TomTom?

Beiden zijn ok, maar er zijn wel relevante verschillen:

Voordeel Garmin:
- track wordt ook gevolgd als er geen kaartdekking is (ook offroad mogelijk)
- je kunt de track op de kaart 'projecteren'; die blijft atijd 1op1 gelijk

Nadeel Garmin:
- bij activeren track MOET je OP de track staan, anders wordt je linea recta naar het eindpunt gestuurd
- herbekekenen MOET uit staan; bij afwijken wordt je anders eveneens linea recta naar het eindpunt gestuurd. Terugrijden naar de route moet dus 'op zicht' gebeuren, zonder aanwijzingen.

Voordeel TomTom:
- de Rider 4xx is in staat je 'dynamisch' terug te brengen naar de route. Hij gebruikt daartoe immers geen vaste punten maar kijkt naar jouw positie tov de route en past zich tekens aan. Herberekenen is niet uitschakelbaar maar dat is hierdoor ook volstrekt niet nodig.
- activeren mag ook als je niet op de track staat: je wordt gewoon naar het dichtsbijzijnde punt van de route gestuurd. Je kunt echter ook aangeven naar het startpunt gebracht te willen worden.
- je kunt de track ook via 'de cloud' laden - hoeft geen kabel of computer aan te pas te komen.
- de verkeersinformatie toont evt afgesloten wegen op de route (track-route wordt echter niet automatisch aangepast)

Nadeel TomTom:
- geen offroad mogelijk
- m.n. bij wegen die delen van de dag afgesloten zijn (destination roads) kan er afwijking in de route plaatsvinden; instelling op 'fietsroute' voorkomt dat. (zal vermoedelijk nog door TT aangepast worden).

Tot dusverre was het reëel te zeggen 'kies maar voor een Garmin, die heeft de rest ook'. En dat an sich houdt allicht de Garmin hegemonie in stand.

Maar dat 'bolwerk' kraakt momenteel in al z'n voegen. Er worden momenteel substantieel meer Riders dan Zumo's verkocht. En dat komt voor een groot deel omdat de Rider veel minder 'nukkig' is als de Zumo; en dat geldt ook in 'clubverband'....
Groet!

Hans Vaessen
www.mrgps.nl
Gebruikersavatar
aantzeetje
Berichten: 503
Lid geworden op: 09 jul 2010, 14:56
Type: R1200RT
Land: B
Woonplaats of omgeving: Oostduinkerke

Re: Garmin/Tom Tom

Ongelezen bericht door aantzeetje »

de truuk met instellen op fietsroute op de TT heb ik denk ik 6 jaar geleden al eens als advies moeten geven bij een clubroute waar de route ter plaatse diende ingeladen te worden. TT (toendertijd nog met Tyre) wou anders voor geen meter door dat geasfalteerde boswegeltje en stuurde je 35 km om.

ik raad trouwens iedereen, zowel Germin als TT gebruikers aan om een account aan te maken op MyDrive van TT (is gratis) en daar je track eens in te laden. Waarom? Op MyDrive zie je de wegenwerkzaamheden en afsluitingen langsheen je route. Twee jaar geleden heb ik me het pleurus gezocht waaom MyRouteApp die ene baan niet wou nemen op de TT kaart terwijl deze dat wel deed op de HERE en Google kaarten. Tijdens een eureca moment de track eens ingeladen in MyDrive en ja hoor, daar waren wegenwerken en die ene straat was afgesloten. Uit uitvoerige gesprekken met Michel (die wist dus eerst ook niet waarom lol) er achter gekomen dat MRA dezelfde kaarten gebruikt als MyDrive echter de wegenwerken niet toont maar er wel rekening mee houdt bij de routering. Ze zijn sinds dan in gesprek met TT om deze ook zichtbaar te kunnen maken in MRA. 't Is maar dat je het weet lol
Gesloten

Terug naar “Over: GPS en navigatie”