De moderne combi: MyRouteApp en TomTom 400+ / Garmin / BMW Navigator

Garmin, TomTom of toch maar een routerol

Moderators: EileRT, JOS WRSM

fransgabler

De moderne combi: MyRouteApp en TomTom 400+ / Garmin / BMW Navigator

Ongelezen bericht door fransgabler »

Edit:
De link voor de exclusieve BMW RT /GS webinar MyRouteApp op donderdag 18 januari om 20.00 uur is bekend:

Vanaf 19.45 uur is er een testbeeld, start de uitzending niet na 20.00 uur vanzelf op? Click dan even op het driehoekje.
.
https://youtu.be/74PKYBigGRg
.
mra.png

Ik lees nog wel eens zaken terug over tyre, basecamp en andere wat achterhaalde programma's. Dat onbekend onbemind maakt weten we maar al te goed. Hoeveel moeite kostte het vroeger niet om van Wordperfect met het kartonnetje boven de functietoetsen over te stappen naar Word? Natuurlijk net als je alle functies eindelijk dacht te kennen.

Afgelopen zomer heb ik me om die reden eerst uitvoerig georiënteerd op verschillende programma s in combinatie met de navigatie op de motor zelf. Ook de video's op youtube van 'MR GPS' Hans Vaessen boden al veel vergelijkende kennis. Mij werd wel duidelijk dat waar Garmin aanvankelijk leidend was, die positie werd overgenomen door TomTom na het lanceren van de Rider serie 400, 410 en 450.

Vorig jaar kocht ik bij MR GPS een nieuwe TomTom Rider 410 met het daarbij behorende computerprogramma 'Mydrive'. Op de TomTom Rider kunnen direct routes worden ingevoerd, al gaat dat op zo n klein schermpje natuurlijk niet heel eenvoudig. Met Mydrive op de computer verloopt het ontwerpen en veranderen van gedetailleerde routes al veel beter.
Met de smartphone als hotspot kunnen vervolgens de Mydrive routes en tracks draadloos worden upgeload vanaf de computer naar de Rider.

Mydrive werkt echter niet volledig op de Iphone en Ipad.
Dat is niet handig onderweg als plannen veranderen, het weer mee- of juist tegenzit in verband met de lengte en profiel van de route enz.

Zoekend naar programma's op de computer waarmee ik mijn TomTom Rider beter kon voeden bleef ik - na eindeloos trial and error - wat langer hangen bij de 'Myroute app'. Dit online programma combineert een aantal functies tot een gebruiksvriendelijke tool en laat zich buitengewoon combineren met zowel de TomTom Rider als de Garmin:
  • Het ontwerpen, downloaden en veranderen van bestaande routes en tracks verloopt heel gebruiksvriendelijk.
    De routes laten zich online heel makkelijk in aparte directories opslaan.
    De basic versie van myroute app is gratis, een acvount aanmaken volstaat al voor 80 % van de functionaliteiten
    In de betaalde gold versie kan er specifiek met Garmin en Tomtom kaarten gewerkt worden, anders dan met de standaard google kaarten.
    Routes en tracks zijn in allerlei bestanden te bewaren en dus ook weer op te roepen en te veranderen.
    Myroute app kan ook op tablet en telefoon routes ontwerpen, veranderen en direct uploaden naar je Tomtom.(handig voor onderweg)
Belangrijker nog is dat de gewenste routes ook direct vanaf de computer/tablet/smarthone met Myroute app draadloos geüpload kunnen worden op de TomTom Rider met de smartphone als hotspot. Traditioneel met een kabeltje kan natuurlijk ook nog steeds.
Ook kunnen gasten uitgenodigd worden om de de ontworpen routes online te bekijken, te downloaden om ze daarna direct te gebruiken of juist aan te passen. Zo vind ik het heerlijk om zelf routes te ontwerpen, maar dat geldt natuurlijk niet voor iedereen. Ik kan dubbel genieten zowel bij het ontwerpen als bij het rijden. What more do you want?

Op die manier heb ik in een database o.a. verschillende Eiffel en Sauerlandroutes in varianten (korte en lange versie van dezelfde route) opgeslagen, die je zo kunt inzien, downloaden en gebruiken mits je tenminste gratis basic-member bent. Betalen voor het Gold membership, dat ik wel heb aangeschaft, kan immers altijd nog...

Veel bestaande routes heb ik aangepast en doorgetrokken vanaf- en naar mijn woonplaats, nabij Amsterdam.

In de mydrive staan alle routes helaas ongeordend door elkaar. De Myroute app biedt de mogelijkheid om routes in aparte directories te plaatsen. Dat biedt inzicht en vooral overzicht in de verschillende gebiedenen rubrieken: Vanaf huis, Eiffel, Sauerland, Limburg enz.
-
Schermafbeelding 2017-12-08 om 10.18.22.png
-
Met die combi van myroute app gold memberschip en de TomTomrider 410 ben ik dik tevreden. Er doen zich in de ontworpen route nauwelijks nog foutjes voor. Gedownloade routes - ik werk uitsluitend nog in gpx formaat - haal ik eerst door Myroute app in de TomTom stand om ze daarna draadloos te transporteren naar de Rider.
-
Schermafbeelding 2017-12-08 om 10.21.39.png
-
Liever verbeter ik een een route of track vanachter de computer met een kop koffie in de hand, dan dat ik bij een vaag kruispunt met mijn 300 kilo RT sta te hannesen tussen de stoplichten en het optrekkende verkeer...

Ik heb nergens belang bij of een belang in, maar kan deze combi iedereen aanraden.

Myroute app ontwikkelt naast het web-based programma ook een speciale smartphone app, de 'MyRoute-app Navigation'.
De bedoeling daarvan is om de fysieke TomTom / Garmin op het stuur te vervangen door de smartphone zelf, bijv in combinatie met een Ram Mount. Ik geloof daar (nog) niet zo in, een specifieke navigatie kent een steviger behuizing, sterker scherm, schittert nauwelijks in de zon, kan met handschoenen bediend worden, is 100% waterdicht enz enz.

Ik moet er niet aan denken mijn smartphone te verliezen bij een ongelukje, er staat immers meer op dan recreatieve routes voor de motor. Bovendien is de smartphone een prima backup als mijn Tomtom het op zou geven.
-
rammountmotor.jpg
-
Wat beide Myroute app programma s kunnen staat precies omschreven op:
http://ondersteuning.myrouteapp.com/sup ... 2000015544

Als je interesse hebt in routes rond Amsterdam, in het Sauerland of in de Eiffel, stuur me een pb' eetje. Dan heb je wel het gratis myrouteapp pakketje nodig.

Het lijkt me een prachtig cadeau voor de kerst of verjaardag?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door fransgabler op 18 jan 2018, 13:12, 12 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Dingeman
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 nov 2011, 11:31
Type: R1200RT
Bijz: Heb veel RT's t/m R1200RT (DOHC) gehad en gereden.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Brabant

Re: De moderne combi: Myroute app en TomTom 400+ / Garmin

Ongelezen bericht door Dingeman »

Nadat ik bovenstaand stuk van je had gelezen komt het bij mij binnen als één groot promotieverhaal voor de TomTom en MRA. Strookt mijn inziens niet met de werkelijkheid. Maar het zal vast en zeker jou waarheid zijn.
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.
Gebruikersavatar
RendeRT
2024
2024
Berichten: 299
Lid geworden op: 23 jul 2014, 22:17
Type: R1250RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Stiens

Re: De moderne combi: Myroute app en TomTom 400+ / Garmin

Ongelezen bericht door RendeRT »

Dingeman schreef: 08 dec 2017, 16:55 Nadat ik bovenstaand stuk van je had gelezen komt het bij mij binnen als één groot promotieverhaal voor de TomTom en MRA. Strookt mijn inziens niet met de werkelijkheid. Maar het zal vast en zeker jou waarheid zijn.
Het lijkt misschien op een promotie verhaal, maar dat is het, volgens mij, niet. Hier zijn al hele discussies gevoerd over TomTom vs Garmin, die discussie hoeft, wat mij betreft, niet opnieuw gevoerd te worden. Wat voor beide apparaten geldt, is dat MRA voor beide systemen heel gemakkelijk is in het gebruik. Ik ken diverse "Garminrijders" die slecht overweg kunnen met basecamp en die MRA een verademing vinden.
Nu: R1250RT. Daarvoor R1200RT (2011), R1200RT (2005). K1100LT (2x privé, 1 x zakelijk) en K75 RT (1 x privé, 3 x zakelijk); Garmin Zumo XT; Scala Rider Freecom 4 plus; Rukka.
Gebruikersavatar
Dingeman
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 nov 2011, 11:31
Type: R1200RT
Bijz: Heb veel RT's t/m R1200RT (DOHC) gehad en gereden.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Brabant

Re: De moderne combi: Myroute app en TomTom 400+ / Garmin

Ongelezen bericht door Dingeman »

RendeRT schreef: 08 dec 2017, 17:28
Dingeman schreef: 08 dec 2017, 16:55 Nadat ik bovenstaand stuk van je had gelezen komt het bij mij binnen als één groot promotieverhaal voor de TomTom en MRA. Strookt mijn inziens niet met de werkelijkheid. Maar het zal vast en zeker jou waarheid zijn.
Het lijkt misschien op een promotie verhaal, maar dat is het, volgens mij, niet. Hier zijn al hele discussies gevoerd over TomTom vs Garmin, die discussie hoeft, wat mij betreft, niet opnieuw gevoerd te worden. Wat voor beide apparaten geldt, is dat MRA voor beide systemen heel gemakkelijk is in het gebruik. Ik ken diverse "Garminrijders" die slecht overweg kunnen met basecamp en die MRA een verademing vinden.
Och RendeRT, ieder zijn waarheid.
Maar vast staat dat er velen zijn die wel goed overweg kunnen met BaseCamp.
En daarom geen redenen hebben om over te gaan naar een al dan niet betaalde MRA.

PS
Maar dat TomTom inmiddels de leidende positie van Garmin heeft overgenomen,,,,,??????????
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.
Gebruikersavatar
WaltzingMatilda
Berichten: 880
Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
Type: R1250RT
Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
Land: LUXEMBOURG
Woonplaats of omgeving: Kautenbach

Re: De moderne combi: Myroute app en TomTom 400+ / Garmin

Ongelezen bericht door WaltzingMatilda »

Ook ik ben een fan van MRA en kan mij volledig vinden in het verhaal van fransgabler.
Alleen gebruik ik de Navigator VI om het simpele feit dat hij mooi in het dashboard van de RT geplaatst kan worden en de TT niet.
Ik denk dat mensen zich eens wat meer moeten verdiepen in MRA en al zijn mogelijkheden.
Tuurlijk zijn er mensen die graag met Basecamp werken, er zijn er ook nog een heleboel die nog graag hun routes maken in Mapsource.
Je kunt als motorclub eigenlijk al niet meer zonder MRA aangezien de ene helft een TT heeft en de andere helft een Garmin.

En denk je nou echt dat Basecamp gratis is?
De prijs van het kaartmateriaal heb je al lang betaald met de aanschaf van je Garmin device.
En bij iedere nieuwe Garmin die je koop betaal je het nog een keer.
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
Gebruikersavatar
Nico4sen
2023
2023
Berichten: 990
Lid geworden op: 03 jul 2011, 12:26
Type: R1200RT
Bijz: Ex-P met mudflap, V-Stream en Grip Puppies
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Hartje Fryslân

Re: De moderne combi: Myroute app en TomTom 400+ / Garmin

Ongelezen bericht door Nico4sen »

Ook ik ben een zeer tevreden MRA gebruiker. Ik navigeer met een Garmin Zumo 450. Basecamp heb ik me nooit eigen kunnen maken en ben al gauw overgestapt op Tyre. MRA is ten opzichte van Tyre een enorme stap voorwaarts. Het mooie van MRA vind ik ook dat het online staat en je dus makkelijk routes kunt delen. Bstaande routes importeren in MRA is ook een fluitje van een cent, waarna je deze weer kunt bewerken. Desalniettemin kan ik me voorstellen dat ervaren Basecamp gebruikers hier zeer tevreden mee zijn.
Gebruikersavatar
WaltzingMatilda
Berichten: 880
Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
Type: R1250RT
Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
Land: LUXEMBOURG
Woonplaats of omgeving: Kautenbach

Re: De moderne combi: Myroute app en TomTom 400+ / Garmin

Ongelezen bericht door WaltzingMatilda »

Geen probleem hoor, bij deze dus:

http://www.myrouteapp.com/support


En klik op Tyre en Myroute-app, hoe zit het nu echt.
Laatst gewijzigd door WaltzingMatilda op 11 dec 2017, 17:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
Bart51
Berichten: 678
Lid geworden op: 26 jan 2010, 19:58
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW R850R
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Groene Hart
Locatie: Ter Aar

Re: De moderne combi: Myroute app en TomTom 400+ / Garmin

Ongelezen bericht door Bart51 »

Naar aanleiding van het bericht van Frans Gabler heb ik me ook eens gewaagd aan My Route.
Ik heb me aangemeld en geregistreerd. Voorlopig wilde ik wel eens kijken hoe het programma werkt.Omdat ik graag zelf mijn routes maak heb ik eerst gekeken naar het profiel voor de gebruiker. Maar nergens kon ik zien waar ik een soort profiel kon instellen. En daarmee kom ik er ook achter dat nou niet bepaald de mooiste routes worden gemaakt, misschien is er alleen een keuze in de snelste route.
Dat valt mij dus tegen. Of moet ik soms eerst de : Gold" versie kopen.
Of zijn er "geheime" codes om een profiel naar mijn wens in te vullen.

Tot nu toe gebruik ik met veel plezier een Garmin voor zowel in mijn auto als op de motor. Daarvoor heb ik dus ook diverse profielen, nl. voor een snelle rit of voor een touristische rit. Ik heb wel de alweer sterk gedateerde motorkaart maar die gebruik ik toch al niet meer. De Garmin kaarten geven mij voldoende info om , als het moet, de leuke weggetjes te vinden. En als ik toeristisch wil rijden dan pak ik gewoon dat profiel (of ik nou op de motor zit of in de auto). Dit is gewoon gemakkelijk.

Bij Garmin heb ik gratis updates van mijn kaarten, ik heb dus ook geen kosten meer. Met My Route moet je voor de Goldversie altijd betalen en dan komt er ook nog de kosten bij voor een toestel.

Eerlijkheidshalve kan ik er wel bij vertellen dat het me ongeveer een jaar heeft gekost om de Garmin te begrijpen.

En na het pleidooi van MrGPS maak ik alleen maar tracks. Dat werkt prima!

tot zover mijn ervaringen met My Route en de Garmin.

Groet Bart
Yamaha Maxim 1986 1996-1999
BMW R1100RS 1994 1999-2001
Honda Transalp 1998 2001-2003
Kawasaki ZR7S 2003 2003-2006
BMW R1100R 1997 2006-2010
BMW R1100RT 1999 2010-2014
BMW F650GS 2001 2014- 2017
BMW R850R 1999 met een Garmin Zumo 350 LM 1997-2020
Gebruikersavatar
WaltzingMatilda
Berichten: 880
Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
Type: R1250RT
Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
Land: LUXEMBOURG
Woonplaats of omgeving: Kautenbach

Re: De moderne combi: Myroute app en TomTom 400+ / Garmin

Ongelezen bericht door WaltzingMatilda »

Waarom probeer je de gold versie niet? Deze mag je 30 dagen gratis proberen.

Klik verder eens op http://www.myrouteapp.com/support

En klik op Tyre en Myroute-app, hoe zit het nu echt.
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
Gebruikersavatar
Gurbe
Berichten: 227
Lid geworden op: 29 apr 2014, 23:59
Type: R1150RT
Bijz: Bagster zadel en V-stream scherm
Land: Ned
Woonplaats of omgeving: Witmarsum
Locatie: Witmarsum

Re: De moderne combi: Myroute app en TomTom 400+ / Garmin

Ongelezen bericht door Gurbe »

ach ja en zo heb je weer heel veel meningen met pro's en con's
Iedereen zijn ding en promotieverhaal?? dat zie je toch meer tegen op dit forum
BMW R1150RT
Shubert C3
Cardo Q3 communicatie
TomTom 450
V-stream
Bagster Zadel
Kisan SM-5
Led Richtingaanwijzers
optische verfraaiingen
Gebruikersavatar
Dingeman
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 nov 2011, 11:31
Type: R1200RT
Bijz: Heb veel RT's t/m R1200RT (DOHC) gehad en gereden.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Brabant

Re: De moderne combi: Myroute app en TomTom 400+ / Garmin

Ongelezen bericht door Dingeman »

WaltzingMatilda schreef: 09 dec 2017, 06:35 Geen probleem hoor, bij deze dus:

http://www.myrouteapp.com/support
Ik zou de uitdaging best aan willen gaan om MRA te gaan leren kennen om tenminste een goed en objectief oordeel te verkrijgen over MRA.
Maar als ik die "supportpagina" zie en "snel" even doorneem, dan heb ik toch sterk de indruk dat 30 dagen wel erg weinig tijd is om MRA goed "tussen de oren" cq "in de vingers" te krijgen.

Mogelijk als men de gratis proefperiode aanzienlijk verlengd dat er dan meer "gebruikers" over gaan op MRA.
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.
Gebruikersavatar
Gurbe
Berichten: 227
Lid geworden op: 29 apr 2014, 23:59
Type: R1150RT
Bijz: Bagster zadel en V-stream scherm
Land: Ned
Woonplaats of omgeving: Witmarsum
Locatie: Witmarsum

Re: De moderne combi: Myroute app en TomTom 400+ / Garmin

Ongelezen bericht door Gurbe »

Op zich is het naar mijn idee simpel in gebruik. je bent er weinig kennis voor nodig om al snel leuke routes te maken. Zelfs op de iPad die wij mee hebben op vakanties maak ik snel even een route als je in een hotel een leuke tip krijgt. Via de cloud functie kan je later de route op je motor starten
BMW R1150RT
Shubert C3
Cardo Q3 communicatie
TomTom 450
V-stream
Bagster Zadel
Kisan SM-5
Led Richtingaanwijzers
optische verfraaiingen
Gebruikersavatar
WaltzingMatilda
Berichten: 880
Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
Type: R1250RT
Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
Land: LUXEMBOURG
Woonplaats of omgeving: Kautenbach

Re: De moderne combi: Myroute app en TomTom 400+ / Garmin

Ongelezen bericht door WaltzingMatilda »

Ik ben begonnen met de gratis versie van MRA en toen ik die een beetje onder de knie had heb ik gekozen voor de gratis Goldversie.
Die beviel toen zo goed dat ik na ongeveer 3 weken (ik kreeg een aanbieding van MRA/10% korting) de lifetime versie gekocht heb.

Het grote voordeel van MRA vind ik dat je niet alleen routes kunt maken op de Garmin (HERE) kaart maar ook op de kaarten van TomTom en Google maps. Ieder heeft zijn eigen kaarten zodat je dan eens op de kaart van TT kunt maken en dan weer in Google.
Daarnaast zijn deze routes ook te maken op bijvoorbeeld die duidelijke Michelinkaarten (met van die groene lijntjes langs toeristische wegen) of de hybride kaarten, satellietkaarten en voor de fietser op de open cyclemap kaarten met fietspaden en routes.
Daarnaast kun je, als je de route aan het maken bent, deze vergelijken met TT en Google.
Je ontdekt dan al heel snel dat, daar waar Garmin een weg heeft, deze helemaal niet op de kaart van TT en/of Google hoeft te staat. Of andersom.
Ik maak altijd mijn routes zo dat ze zowel door Garmin als TT en Google gevolgd worden. Dat kan door waypoints te verplaatsen of toe te voegen.
Dan pas weet je zeker dat de route voor iedereen klopt.
Deze routes controleer ik altijd met Streetview als ik ze aan het maken ben om te controleren of ze niet te slecht van wegdek zijn of te smal of wat dan ook.
Maar er kan meer. Zo weet ik dat er tussen Ouren (Lux) en Harspelt (Dui) een heel mooi weggetje loopt.
Dit weggetjes is niet te plannen op de kaart van Garmin en TT, beiden geven daar een onverharde weg aan.
Zet je een waypoint in Ouren en een in Harspelt krijg je geen rechtstreekse verbinding maar een grote omweg.
Kijk ik op de kaart van Google dan staat daar wel een weg. Om nu toch de route via dat weggetje te laten lopen zit er een soort van overbruggingsfuntie (ik dacht alleen voor Goldmembers) op zodat de route gewoon kan doorlopen zonder omwegen.
Zo kan ik ook alle bekende waypoints (restaurants, tankstations etc) oproepen die ik de buurt zijn maar ook mijn eigen waypoints maken en toevoegen.

Wat ook mooi is is dat ik een route kan maken (ik kan die opslaan in privé, alleen voor vrienden of openbaar) en het "adres" van die route naar je toe sturen. Je kunt deze dan openen in je browser en je hebt exact de route die je kan gebruiken maar ook weer kan aanpassen.
Ik kan deze route aanbevelen zodat iedereen die MRA heeft deze kan gebruiken, all over the world. Ik kan routes bekijken in bv. Australie en deze gebruiken met 1 muisklik, ik kan foto's,filmpjes en teksten toevoegen, routes van anderen liken die mooi zijn, hier commentaar op leveren,ritten organiseren en mensen uitnodigen hiervoor, eigenlijk teveel om op te noemen....

Probeer het maar eens.
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
Gebruikersavatar
Gurbe
Berichten: 227
Lid geworden op: 29 apr 2014, 23:59
Type: R1150RT
Bijz: Bagster zadel en V-stream scherm
Land: Ned
Woonplaats of omgeving: Witmarsum
Locatie: Witmarsum

Re: De moderne combi: Myroute app en TomTom 400+ / Garmin

Ongelezen bericht door Gurbe »

WaltzingMatilda schreef: 17 dec 2017, 19:26 Ik ben begonnen met de gratis versie van MRA en toen ik die een beetje onder de knie had heb ik gekozen voor de gratis Goldversie.
Die beviel toen zo goed dat ik na ongeveer 3 weken (ik kreeg een aanbieding van MRA/10% korting) de lifetime versie gekocht heb.

Het grote voordeel van MRA vind ik dat je niet alleen routes kunt maken op de Garmin (HERE) kaart maar ook op de kaarten van TomTom en Google maps. Ieder heeft zijn eigen kaarten zodat je dan eens op de kaart van TT kunt maken en dan weer in Google.
Daarnaast zijn deze routes ook te maken op bijvoorbeeld die duidelijke Michelinkaarten (met van die groene lijntjes langs toeristische wegen) of de hybride kaarten, satellietkaarten en voor de fietser op de open cyclemap kaarten met fietspaden en routes.
Daarnaast kun je, als je de route aan het maken bent, deze vergelijken met TT en Google.
Je ontdekt dan al heel snel dat, daar waar Garmin een weg heeft, deze helemaal niet op de kaart van TT en/of Google hoeft te staat. Of andersom.
Ik maak altijd mijn routes zo dat ze zowel door Garmin als TT en Google gevolgd worden. Dat kan door waypoints te verplaatsen of toe te voegen.
Dan pas weet je zeker dat de route voor iedereen klopt.
Deze routes controleer ik altijd met Streetview als ik ze aan het maken ben om te controleren of ze niet te slecht van wegdek zijn of te smal of wat dan ook.
Maar er kan meer. Zo weet ik dat er tussen Ouren (Lux) en Harspelt (Dui) een heel mooi weggetje loopt.
Dit weggetjes is niet te plannen op de kaart van Garmin en TT, beiden geven daar een onverharde weg aan.
Zet je een waypoint in Ouren en een in Harspelt krijg je geen rechtstreekse verbinding maar een grote omweg.
Kijk ik op de kaart van Google dan staat daar wel een weg. Om nu toch de route via dat weggetje te laten lopen zit er een soort van overbruggingsfuntie (ik dacht alleen voor Goldmembers) op zodat de route gewoon kan doorlopen zonder omwegen.
Zo kan ik ook alle bekende waypoints (restaurants, tankstations etc) oproepen die ik de buurt zijn maar ook mijn eigen waypoints maken en toevoegen.

Wat ook mooi is is dat ik een route kan maken (ik kan die opslaan in privé, alleen voor vrienden of openbaar) en het "adres" van die route naar je toe sturen. Je kunt deze dan openen in je browser en je hebt exact de route die je kan gebruiken maar ook weer kan aanpassen.
Ik kan deze route aanbevelen zodat iedereen die MRA heeft deze kan gebruiken, all over the world. Ik kan routes bekijken in bv. Australie en deze gebruiken met 1 muisklik, ik kan foto's,filmpjes en teksten toevoegen, routes van anderen liken die mooi zijn, hier commentaar op leveren,ritten organiseren en mensen uitnodigen hiervoor, eigenlijk teveel om op te noemen....

Probeer het maar eens.
Oei weer een promotie verhaal ;-)
BMW R1150RT
Shubert C3
Cardo Q3 communicatie
TomTom 450
V-stream
Bagster Zadel
Kisan SM-5
Led Richtingaanwijzers
optische verfraaiingen
Gebruikersavatar
WaltzingMatilda
Berichten: 880
Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
Type: R1250RT
Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
Land: LUXEMBOURG
Woonplaats of omgeving: Kautenbach

Re: De moderne combi: Myroute app en TomTom 400+ / Garmin

Ongelezen bericht door WaltzingMatilda »

Valt mee toch?
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
Gebruikersavatar
Gurbe
Berichten: 227
Lid geworden op: 29 apr 2014, 23:59
Type: R1150RT
Bijz: Bagster zadel en V-stream scherm
Land: Ned
Woonplaats of omgeving: Witmarsum
Locatie: Witmarsum

Re: De moderne combi: Myroute app en TomTom 400+ / Garmin

Ongelezen bericht door Gurbe »

WaltzingMatilda schreef: 17 dec 2017, 20:04 Valt mee toch?
Ik stoor me er niet aan maar vond de reacties op de poststarter wel vervelend en niet forum vriendelijk ben zelf ook fan van mra.
BMW R1150RT
Shubert C3
Cardo Q3 communicatie
TomTom 450
V-stream
Bagster Zadel
Kisan SM-5
Led Richtingaanwijzers
optische verfraaiingen
Gebruikersavatar
WaltzingMatilda
Berichten: 880
Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
Type: R1250RT
Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
Land: LUXEMBOURG
Woonplaats of omgeving: Kautenbach

Re: De moderne combi: Myroute app en TomTom 400+ / Garmin

Ongelezen bericht door WaltzingMatilda »

Dingeman schreef: 17 dec 2017, 12:35
WaltzingMatilda schreef: 09 dec 2017, 06:35 Geen probleem hoor, bij deze dus:

http://www.myrouteapp.com/support
Ik zou de uitdaging best aan willen gaan om MRA te gaan leren kennen om tenminste een goed en objectief oordeel te verkrijgen over MRA.
Maar als ik die "supportpagina" zie en "snel" even doorneem, dan heb ik toch sterk de indruk dat 30 dagen wel erg weinig tijd is om MRA goed "tussen de oren" cq "in de vingers" te krijgen.

Mogelijk als men de gratis proefperiode aanzienlijk verlengd dat er dan meer "gebruikers" over gaan op MRA.
Valt eigenlijk best mee, je begint bovenaan bij de blauwe balk en klik op routes.
Vervolgens staat er een regel lager en helemaal rechts + nieuw en daar klik je op.
Dan zie je dat je 3 mogelijkheden hebt, een map maken, een route maken of er eentje uploaden. Vervolgens klik je op route
Je ziet dan staan dat je de route een eigen naam kunt geven, de privacy kunt kiezen en of je wilt rijden, fietsen of wandelen.
Vervolgens kies je voor rijden en je krijgt dan een wereldkaart.
Links op de kaart vul je een plaatsnaam en de kaart zoomt in op die plaats en je ziet daar een 1.
Deze kun je eventueel met de linker muisknop vastpakken en verslepen.
Door op de kaart van Google Maps te klikken kun je nog kiezen uit TT of Garmin
Net als bij Basecamp begin je met een eerste klik, daarna een tweede en zo ga je verder.
Wil je iets aanpassen of veranderen kun je gewoon de waypoint oppakken en verslepen en dat alles zonder dat onhandige Basecamp "elastiekje".
Links op het scherm zie je dan het aantal kilometers van de route en de tijd.
Wil je extra functies klik je op Toolkit.
Ben je klaar met je route dan zorg je ervoor dat je navi is aangesloten op je computer, dan klik je op exporteren (de eerste keer moet je ff de connector installeren) en daarna op open route, je device selecteren = Garmin new GPX 1.1 , export to device en je krijgt vanzelf een melding als de route erop staat. Garmin opstarten, route niet opslaan maar gaan naar "sporen", hier een route van maken en klaar ben je.

Dit is eigenlijk de basis om mee te beginnen, voor de rest zie de instructiefilmpjes op de site.
Kom je er niet uit mag je mij altijd een pb'tje sturen.

Grtz.
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
fransgabler

Re: De moderne combi: Myroute app en TomTom 400+ / Garmin

Ongelezen bericht door fransgabler »

Bart51 schreef: 16 dec 2017, 19:25 Naar aanleiding van het bericht van Frans Gabler heb ik me ook eens gewaagd aan My Route.
Ik heb me aangemeld en geregistreerd. Voorlopig wilde ik wel eens kijken hoe het programma werkt.Omdat ik graag zelf mijn routes maak heb ik eerst gekeken naar het profiel voor de gebruiker. Maar nergens kon ik zien waar ik een soort profiel kon instellen. En daarmee kom ik er ook achter dat nou niet bepaald de mooiste routes worden gemaakt, misschien is er alleen een keuze in de snelste route.
Dat valt mij dus tegen. Of moet ik soms eerst de : Gold" versie kopen.
Of zijn er "geheime" codes om een profiel naar mijn wens in te vullen.

Groet Bart
Zie het verhaal hierboven van Waltzingmatilda. Via de 'Toolkit' is dat gewenste profiel prima in te stellen, ook in de gratis basic versie. Zie hiervoor de onderste afbeelding van de opties binnen de Toolkit. In dit geval staat aangevinkt: ' Snelweg vermijden'
.
Schermafbeelding 2017-12-18 om 12.00.10.png
.
.
Nog veel uitgebreider is de optie bij 'Rondrit"in de Gold versie. Zie hiervoor rechtsboven in de menubalk hierboven. Dan zijn afstand, richting, kronkeligheid en hoogteverschil specifiek in te stellen.Ik vermoed dat je dat bedoelt met 'Profiel instellen'? De berekende route kan direct op de nav. gezet worden, maar natuurlijk kan de route ook nog naar eigen wensen worden aangepast. Rijden er Tom én Garmin rijders mee? Dan wordt de route precies gelijk getrokken met de optie uit de Toolkit: 'Vergelijk route met'. Die hele specifieke route is een fluitje van een cent geworden en iedereen heeft exact dezelfde route op zijn nav. Wat wil je nog meer? :D
.
Schermafbeelding 2017-12-18 om 11.49.46.png
.
Als een gratis maand te kort zou zijn om alle Basic en Gold functies te leren kennen, probeer eerst de gratis Basic versie uit. Daar ben je - zeker met de uitleg hierboven - heel vlot uit. Vind je het nog interessant? Probeer dan de tijdelijke Gold versie een maand uit. Met name de Toolkit laat in de Gold versie extra opties zien.

Dan weet je echt wel of je bij je oude programmatuur wilt blijven hangen, voldoende hebt aan de gratis basic versie van MRA of voor de Gold versie wilt gaan. Het is veelzeggend dat 'MR GPS' Hans Vaessen bij zijn trainingen 'Basecamp' de cursisten ook met Mydrive, RouteYou en MRA laat stoeien. De reacties die hij daarna ontvangt varieren van: 'Leuk, maar ik blijf lekker bij Basecamp' tot 'fantastisch, ik gebruik Basecamp nooit meer! Op het BMW GS forum stelt hij onomwonden: 'Ik durf wel te voorspellen dat Basecamp z'n langste tijd gehad heeft en dat we meer en meer naar online planners zullen verschuiven.'
MR GPS is niet de eerste de beste, maar al geruime tijd een onbetwiste autoriteit op het gebied van navigatie.
.
Schermafbeelding 2017-12-17 om 21.41.59.png
Zie de inhoud van de Toolkit, vanuit de Basic en de Gold versie.

Overigens is de kwalificatie van 'promotieverhaal' - waar gebruikers als ondergetekende enthousiast reageren op MRA - misplaatst. Ik heb geen belang in of bij TomTom, Garmin, Tyre, Basecamp, Mydrive, RouteYou of MRA. Er is een niet onbelangrijk verschil tussen enthousiasmeren - vanuit de kennis van de oude en nieuwe programmatuur icm de hardware op het stuur - en platte marketing.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 539
Lid geworden op: 04 jun 2012, 20:03
Type: Ik heb een andere motor
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Wierden

Re: De moderne combi: Myroute app en TomTom 400+ / Garmin

Ongelezen bericht door Hans Vaessen »

fransgabler schreef: 17 dec 2017, 22:20 Het is veelzeggend dat 'MR GPS' Hans Vaessen bij zijn trainingen 'Basecamp' de cursisten ook met Mydrive, RouteYou en MRA laat stoeien. De reacties die hij daarna ontvangt varieren van: 'Leuk, maar ik blijf lekker bij Basecamp' tot 'fantastisch, ik gebruik Basecamp nooit meer! Op het BMW GS forum stelt hij onomwonden: 'Ik durf wel te voorspellen dat Basecamp z'n langste tijd gehad heeft en dat we meer en meer naar online planners zullen verschuiven.'
Correct. De wereld staat niet stil. Jaren hadden we alleen mapsource, opgevolgd door Basecamp. En voor de tomtomers was er Tyre. Een enkele fanatiekeling waagde zich aan bijv itn conv.

Maar doordat we nu met zowel garmin als TomTom prima met tracks uit de voeten kunnen gaat er een nieuwe wereld open. Door de track als uitwisselingsbasis maakt het immers niet zo veel meer uit met welke software je je route maakt. En zeker: ook de track is niet 100% 'heilig', maar is is prima mee te werken.

Persoonlijk vind ik MRA op dit moment de meest interessante planner. Maar dan wel in de Gold versie. MRA kent echter ook een beperking: ze hebben zodanig veel ballen in de boom gehangen dat het best lastig is te mooiste ballen te vinden. Ik vind het onnodig complex; je zult echt even de tijd moeten nemen de kracht van MRA Gold te ontdekken.
Ander puntje is allicht dat het niet gratis is. Sommigen hebben daar bezwaar tegen. Ik vind die discussie onzin: voor niets gaat de zon op. Waarom zou anno vandaag alles gratis moeten zijn? En wil je er niet voor betalen... dan koop je het toch niet?
Toch roept MRA die 'commerciële irritatie' een beetje over zichzelf af. Je wordt redelijk doodgegooid met de MRA marketing via vooral facebook en email. Dat zou wil een tandje minder mogen.

Maarrr: ik raad toch echt aan in deze donkere dagen een weekendje te stoeien met MRA.

Maar het is niet alleen MRA: kijk, ook als Garmin gebruiker, ook naar de tomtom planner. Die is beperkt qua mogelijkheden (bijv niet geschikt om bestaande routes te bewerken) maar daarmee ook supersimpel. Hooguit moet je even in de gaten hebben links te drukken op 'plan route' en vervolgens op het motortje...
Heb je een rider4xx dan werkt het helemaal ideaal (want je zet je route via de cloud naar je toestel, komt geen snoertje bij kijken), maar voor de Garmin kun je je route eenvoudigweg opslaan als gpx en dat bestand naar je toestel overzetten; al dan niet via basecamp.

Zelfde geldt voor Routeyou.com. Ingewikkelder dan mydrive, makkelijker dan MRA. Zowel Mydrive als routeyou zijn gratis te gebruiken.

Wat is dan het voordeel van online? de drie belangrijkste:
- genoemde sites kunnen automatisch een mooie route berekenen, zodat je ook amper viapunten nodig hebt. Zeker: ook basecamp kent de 'kronkelwegen' maar het resultaat daarvan is absolute bagger. Genoemde planners doen dat oneindig beter.
- meestvoorkomende oorzaak van problemen bij basecamp is het plaatsen van via's naast de weg. De online planners corrigeren die punten automatisch en leiden je via de dichtstbijzijnde weg. Moet je, bij bijv afritten of doodlopende wegen, nog steeds opletten. Maar de kans op fouten is veel minder groot.
- ze werken ook op de tablet; laptop hoeft niet mee. Vanwege de cloud bij de TomTom erg makkelijk; bij de garmin wellicht even puzzelen hoe je de gpx dan in je toestel krijgt; maar het kán wel.

Een nadeel van de online planners is er ook:
- ze werken echt alleen online. Voor je tentje op de camping zonder wifi en buiten bereik van mobiele data zul je er niet mee kunnen werken; met basecamp kan dat wel.

Onbekend maakt onbemind. Ik heb de wijsheid beslist niet in pacht, maaar mijn uitspraak dat Basecamp z'n langste tijd gehad heeft komt niet uit de lucht vallen. Just give it a try!
Groet!

Hans Vaessen
www.mrgps.nl
Gebruikersavatar
Dingeman
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 nov 2011, 11:31
Type: R1200RT
Bijz: Heb veel RT's t/m R1200RT (DOHC) gehad en gereden.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Brabant

Re: De moderne combi: Myroute app en TomTom 400+ / Garmin

Ongelezen bericht door Dingeman »

Best Hans,
Naar aanleiding van jou bovenstaand stuk, toch nog even een vraag.
Ik heb een Zumo 590 en gebruik daarbij BaseCamp. Ik werk graag met routes aanmaken of aanpassen op (vakantie)lokatie. Daar zijn verschillende redenen voor. Tot op heden heb ik een kleine laptop bij en werk daarbij met BaseCamp. Jij schrijft hierboven dat je ook vanuit MRA, hoewel het wel even puzzelen is, ook een route kan overzetten met een iPad en/of iPhone naar je Zumo. Kun je mij mogelijk op het juiste spoor zetten hoe dat dan te doen.

Een tweede vraag is. Ik heb de indruk dat de Garmin/Here kaart in MRA niet dezelfde kaart is als in City Navigator Europe NTU kaart in BaseCamp. Zou dit juist zijn?
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.
Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 539
Lid geworden op: 04 jun 2012, 20:03
Type: Ik heb een andere motor
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Wierden

Re: De moderne combi: Myroute app en TomTom 400+ / Garmin

Ongelezen bericht door Hans Vaessen »

Dingeman schreef: 19 dec 2017, 10:54 ook een route kan overzetten met een iPad en/of iPhone naar je Zumo. Kun je mij mogelijk op het juiste spoor zetten hoe dat dan te doen.
Juist bij Ipad/Iphone zal dat het meest lastige zijn. De 'geslotenheid' van deze systemen is voor mij nummer 1 reden om er niet mee te werken.

Ik heb ik het verleden wel een ipad gehad, en daarbij lukte het me uiteindelijk wel met wat extra hard en software om een gpx bestand op een sd kaartje te krijgen (want dat is waar het om gaat). Maar ik weet niet meer hoe en waarmee precies. Wellicht dat anderen hier daar meer recente ervaring mee hebben; en anders zou ik adviseren te zoeken in ipad-gerelateerde fora. Het is immers geen gps-specifiek probleem, maar in kern slechts de vraag 'hoe zet ik een via ipad gedownload bestand op SD'.
Dingeman schreef: 19 dec 2017, 10:54 Een tweede vraag is. Ik heb de indruk dat de Garmin/Here kaart in MRA niet dezelfde kaart is als in City Navigator Europe NTU kaart in BaseCamp. Zou dit juist zijn?
Garmin gebruikt de kaarten van Here. In die zin zijn ze gelijk. Maar wegen zijn altijd opgebouwd uit 'nodes'; als je diep inzoomt zie je rechte lijnen. De positie van die nodes kan verschillen, waardoor de wegen nét iets anders komen te liggen. Dat verschil zie je zelfs als je de Garmin NT kaarten vergelijkt met NTU. Daarnaast kan het zijn dat de Here kaarten in MRA net iets actueler zijn dan die in de Garmin. Ook kan het zijn dat zaken als routeberekening en kaartdetails verschillend zijn.

Juist omdat je werkt met de track maakt dat in de praktijk echter niets uit. Sterker: kun je je route zelfs straffeloos op de tomtom kaart maken. Doordat de trackimport in het toestel gebeurt op basis van projectie wordt de route vanzelf gecorrigeerd naar de kaart in het apparaat. In de derde video op https://www.mrgps.nl/videoreview-tomtom-rider-400/ probeer ik uit te leggen hoe dat zit. Die uitleg betreft weliswaar TomTom maar werkt bij de Zumo net zo.
Groet!

Hans Vaessen
www.mrgps.nl
RonK
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 dec 2017, 12:31
Type: R1150RT
Bijz: 2004
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Balk

Re: De moderne combi: Myroute app en TomTom 400+ / Garmin

Ongelezen bericht door RonK »

Ik heb ook een TomTom 410. Maar thuis gebruik ik Tyre, de Pro-versie van Tyre krijg je gratis en voor nix erbij namelijk.
Dat werkt veel fijner dan MyRouteApp. Bij Tyre kan je max 500 routepunten invoeren, dat werkt dus veel nauwkeuriger.
MRA heeft max 90 routepunten. Ik reeds eens samen met een vriend, beide zelfde route, hij gedaan via MRA, ik via Tyre.
Veel verwarring. Kleine afwijkende weggetjes herkent MRA niet (gewoon te weinig routepunten). Hij dus keren, gevaarlijk en onhandig. Nog een nadeel, bij MRA heb je overzichten van tracks en van routes. Voor mij dus geen MRA maar Tyre.
Trouwens, bezuinigen op de aanschaf vd Pro versie van MRA lijkt kinderachtig, deel de mening van H. Vaessen, waarom moet het allemaal voor nix?
Gebruikersavatar
Dingeman
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 nov 2011, 11:31
Type: R1200RT
Bijz: Heb veel RT's t/m R1200RT (DOHC) gehad en gereden.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Brabant

Re: De moderne combi: Myroute app en TomTom 400+ / Garmin

Ongelezen bericht door Dingeman »

Bovenstaande reactie's maken mij toch wel erg nieuwsgierig naar het gebruik van MRA.

Als al jarenlang fervent Garmin Zumo (550 en 590) en MapSource/BaseCamp gebruiker (kan er mee "lezen en schrijven"), toch maar eens kijken wat ik allemaal (wel en niet) met MRA zou kunnen doen. Alleen met de BasicVersie van MRA werken heeft geen tot weinig zin om een goede indruk te krijgen van wat er met MRA allemaal wel en niet mogelijk is.

Dus dan toch maar eens in de GoldVersie aan de gang gegaan. Duurde even voordat ik de structuur van MRA door had, maar mag stellen dat ik die nu "onder de knie c.q. in de vingers" heb. Verder ben ik het met Hans Vaessen (MrGPS) erg eens dat er inderdaad wel "veel ballen in de boom hangen" en dat het MRA daarmee toch wel tot op zekere hoogte complex maakt, zoals hij dat schrijft. Maar je hoeft al die extra's ("Activiteiten", "Ride & Enjoy", "Bibliotheek", "Tijdlijn", "Blog", "Groepen" en "Evenementen") niet te gebruiken. Maar het is er, in mijn beleving, niet allemaal overzichtelijker en/of gemakkelijker door geworden.

Echter eenvoudig ZELF een simpele route maken, eender in welke kaart (Google Maps, TomTom of Garmin/Here), en eventueel met gebruikmaking van de Toolkit(s), is heel gemakkelijk. Eigenlijk "een kind kan de was doen".

Ik ga nu aan de slag met bestaande routes, uit mijn eigen routebibliotheek en met gedownloade routes van derden. Kijken hoe MRA werkt met deze routes, tracks/sporen, waypoints, POI's, bewerken, kopiëren, spiegelen met de TomTomkaart en Garmin/Here-kaart, transporteren en nog veel meer.

De optie "Ondersteuning" in MRA is daarbij een dankbare "helpdesk", waarmee je niet zonder kunt. Hier wordt MRA, in ieder geval voor mij, duidelijk en goed uitgelegd middels tekst, beeld en video.

Mijn eerste indruk is wel dat MRA meer geschikt is voor TomTomgebruikers en in iets mindere mate voor Garmingebruikers.

Maar mijn "ontdekkingsreis" in MRA gaat de komende periode verder.
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.
Gebruikersavatar
WaltzingMatilda
Berichten: 880
Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
Type: R1250RT
Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
Land: LUXEMBOURG
Woonplaats of omgeving: Kautenbach

Re: De moderne combi: Myroute app en TomTom 400+ / Garmin

Ongelezen bericht door WaltzingMatilda »

Was geschreven ronK
Laatst gewijzigd door WaltzingMatilda op 22 dec 2017, 17:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
Gebruikersavatar
WaltzingMatilda
Berichten: 880
Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
Type: R1250RT
Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
Land: LUXEMBOURG
Woonplaats of omgeving: Kautenbach

Re: De moderne combi: Myroute app en TomTom 400+ / Garmin

Ongelezen bericht door WaltzingMatilda »

Dingeman schreef: 22 dec 2017, 17:14 Bovenstaande reactie's maken mij toch wel erg nieuwsgierig naar het gebruik van MRA.

Als al jarenlang fervent Garmin Zumo (550 en 590) en MapSource/BaseCamp gebruiker (kan er mee "lezen en schrijven"), toch maar eens kijken wat ik allemaal (wel en niet) met MRA zou kunnen doen. Alleen met de BasicVersie van MRA werken heeft geen tot weinig zin om een goede indruk te krijgen van wat er met MRA allemaal wel en niet mogelijk is.

Dus dan toch maar eens in de GoldVersie aan de gang gegaan. Duurde even voordat ik de structuur van MRA door had, maar mag stellen dat ik die nu "onder de knie c.q. in de vingers" heb. Verder ben ik het met Hans Vaessen (MrGPS) erg eens dat er inderdaad wel "veel ballen in de boom hangen" en dat het MRA daarmee toch wel tot op zekere hoogte complex maakt, zoals hij dat schrijft. Maar je hoeft al die extra's ("Activiteiten", "Ride & Enjoy", "Bibliotheek", "Tijdlijn", "Blog", "Groepen" en "Evenementen") niet te gebruiken. Maar het is er, in mijn beleving, niet allemaal overzichtelijker en/of gemakkelijker door geworden.

Echter eenvoudig ZELF een simpele route maken, eender in welke kaart (Google Maps, TomTom of Garmin/Here), en eventueel met gebruikmaking van de Toolkit(s), is heel gemakkelijk. Eigenlijk "een kind kan de was doen".

Ik ga nu aan de slag met bestaande routes, uit mijn eigen routebibliotheek en met gedownloade routes van derden. Kijken hoe MRA werkt met deze routes, tracks/sporen, waypoints, POI's, bewerken, kopiëren, spiegelen met de TomTomkaart en Garmin/Here-kaart, transporteren en nog veel meer.

De optie "Ondersteuning" in MRA is daarbij een dankbare "helpdesk", waarmee je niet zonder kunt. Hier wordt MRA, in ieder geval voor mij, duidelijk en goed uitgelegd middels tekst, beeld en video.

Mijn eerste indruk is wel dat MRA meer geschikt is voor TomTomgebruikers en in iets mindere mate voor Garmingebruikers.

Maar mijn "ontdekkingsreis" in MRA gaat de komende periode verder.
Je zegt het zelf al....Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken :)
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 539
Lid geworden op: 04 jun 2012, 20:03
Type: Ik heb een andere motor
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Wierden

Re: De moderne combi: Myroute app en TomTom 400+ / Garmin

Ongelezen bericht door Hans Vaessen »

RonK schreef: 22 dec 2017, 14:20 Dat werkt veel fijner dan MyRouteApp. Bij Tyre kan je max 500 routepunten invoeren, dat werkt dus veel nauwkeuriger.
Je geeft niet aan met welk toestel je werkt. Is dat met een oudere tomtom dan passen er geen 500 via's in een route. Werk je met een garmin zumo of tt rider 4xx dan moet je bij import vanuit MRA kiezen voor de track. In een track zitten vele duizenden punten en is eea onafhankelijk van berekening door het toestel (gebeurt obv projectie). Dat is beslist de meest nauwkeurige werkwijze. (overigens ook met Tyre mogelijk).
Groet!

Hans Vaessen
www.mrgps.nl
RonK
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 dec 2017, 12:31
Type: R1150RT
Bijz: 2004
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Balk

Re: De moderne combi: Myroute app en TomTom 400+ / Garmin

Ongelezen bericht door RonK »

Ja klopt, ik werk met een Tomtom 410. Inderdaad uitsluitend tracks gebruiken, alles opslaan in Tyre, met zoveel mogelijk routepunten. Dat netjes overzetten naar de Tomtom, of via het kabeltje, maar 10 x makkelijker gewoon uploaden via Tomtom MyDrive.
Wel moet je in je MyDrive directorie telkens de gewone naam van het nieuw upgeloade GPX bestand deleten en de naam van hetzelfde bestand met dezelfde naam even die "T" die ervoor staat alleen even die die "T" verwijderen. Kind kan de was.
Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 539
Lid geworden op: 04 jun 2012, 20:03
Type: Ik heb een andere motor
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Wierden

Re: De moderne combi: Myroute app en TomTom 400+ / Garmin

Ongelezen bericht door Hans Vaessen »

RonK schreef: 23 dec 2017, 20:55 Inderdaad uitsluitend tracks gebruiken, alles opslaan in Tyre, met zoveel mogelijk routepunten.
Als je werkt met tracks maakt het aantal routepunten he-le-maal niets uit. Die routepunten bepalen de vorm van de route in, in dit geval, Tyre. Als die vorm ok is met 20 punten dan heeft het, als je er toch een track van maakt, volstrekt geen nut om dat aantal punten uit te breiden.

Die extra punten zijn alleen van belang als ze gebruikt worden bij import in het toestel. Dat is het geval als je met een oude tomtom werkt (itn) danwel het routebestand uit de export gebruikt (wat je dus inderdaad niet moet doen). Gebruik je de track (inderdaad: met de T ervoor) dan krijg je automatisch duizenden viapunten, ook al had de oorspronkelijke route er maar 10.

Ergo: je huidige werkwijze kan prima werken maar is onnodig ingewikkeld: het uitbreiden van die via's heeft bij de track géén nut.
Groet!

Hans Vaessen
www.mrgps.nl
fransgabler

Re: De moderne combi: Myroute app en TomTom 400+ / Garmin

Ongelezen bericht door fransgabler »

Zie het december nummer van Promotor in 2017, waarin ook het een en ander wordt besproken. De brede inzetbaarheid naar de verschillende hardware op het stuur zorgt ervoor dat Garmin en TomTom rijders gezamenlijk dezelfde route rijden. Dat verklaart dan ook de opmars in verenigings-en groepsverband.
Gebruikersavatar
WaltzingMatilda
Berichten: 880
Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
Type: R1250RT
Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
Land: LUXEMBOURG
Woonplaats of omgeving: Kautenbach

Re: De moderne combi: Myroute app en TomTom 400+ / Garmin

Ongelezen bericht door WaltzingMatilda »

De route van TT en Garmin is toch prima te doen met MRA.
Gewoon op Toolkit klikken en "vergelijk route met".
Daarna is het gewoon een kwestie van een aantal waypoints aanpassen totdat de routes gelijk lopen.
Ik maak mijn routes vaak eerst op de TT kaart en pas ze daarna op de HERE kaart aan.
Laatst gewijzigd door WaltzingMatilda op 02 jan 2018, 09:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
Gebruikersavatar
Dingeman
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 nov 2011, 11:31
Type: R1200RT
Bijz: Heb veel RT's t/m R1200RT (DOHC) gehad en gereden.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Brabant

Re: De moderne combi: Myroute app en TomTom 400+ / Garmin

Ongelezen bericht door Dingeman »

Als fervent BaseCamp gebruiker ben ik toch bezig om de MRA mij eigen te maken. Bij het werken in MRA valt het mij op dat de CN Europe NTU 2018.3 kaart niet altijd gelijk is aan de Garmin/Here-kaart in MRA. Wordt er in MRA mogelijk toch een andere "Garminkaart" gebruikt als de CN Europe NTU 2018.3 in BaseCamp???

Zie hieronder een voorbeeld:
De Garmin NTU 2018.3 kaart vertoont de orginele route, uitgegeven door een "Motor Touristiek Bureau", welke route al eerder door mij is gereden. Bij het "verwerken" van deze route in MRA wordt ik geconfronteerd dat deze route in de MRA Garmin/Here-kaart niet over een bepaald weggedeelte wilt gaan. Zie tussen de punten 27 en 30.
Garmin NTU 2018.3 kaart.PNG
Garmin Here kaart.PNG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.
Gebruikersavatar
WaltzingMatilda
Berichten: 880
Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
Type: R1250RT
Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
Land: LUXEMBOURG
Woonplaats of omgeving: Kautenbach

Re: De moderne combi: Myroute app en TomTom 400+ / Garmin

Ongelezen bericht door WaltzingMatilda »

Misschien zijn er werkzaamheden op deze weg momenteel? En is daardoor de weg tijdelijk afgesloten?
Misschien is dit stukje weg onverhard en staat dit bij jou in je toolbox aangevinkt als "onverhard vermijden".
Daarnaast kun je kijken op de hybride of satellietkaarten of je iets kunt ontdekken. Of zelfs op de OpenCyclemap. (deze gebruik ik vaker om te controleren of het een onverharde weg is)
Probeer anders eens met de TT kaart. Heb je daar hetzelfde probleem dan weet je het zeker.
Wat je ook kunt doen (en dat werkt altijd) is op wp 30 klikken, daarna op het rechtse icoontje (met de 3 puntjes) en vervolgens op het 4wd icoontje.
Je krijgt dan een rechte lijn tussen punt 29 en 30.

Ik wil het ook wel voor je proberen als je geen Goldmember bent, klik links op vrienden uitnodigen en vul WaltzingMatilda in.
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
Gebruikersavatar
Dingeman
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 nov 2011, 11:31
Type: R1200RT
Bijz: Heb veel RT's t/m R1200RT (DOHC) gehad en gereden.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Brabant

Re: De moderne combi: Myroute app en TomTom 400+ / Garmin

Ongelezen bericht door Dingeman »

WaltzingMatilda schreef: 02 jan 2018, 07:22 Misschien zijn er werkzaamheden op deze weg momenteel? En is daardoor de weg tijdelijk afgesloten?
Ik vermoed niet dat de weg (tijdelijk) is afgesloten. Ik heb nog niet eerder meegemaakt dat een Garminkaart op mijn laptop hier rekening mee houdt.
WaltzingMatilda schreef: 02 jan 2018, 07:22 Misschien is dit stukje weg onverhard en staat dit bij jou in je toolbox aangevinkt als "onverhard vermijden".
Dit stukje weg is inderdaad (berijdbaar) onverhard, maar ik heb dit niet aangevinkt. Het is een bestaande route gemaakt en uitgegeven door een Motorrad Touristik Bureau. Als ik daar een van de optie in de Toolkit op "loslaat", dat veranderd een groot deel van deze route.
WaltzingMatilda schreef: 02 jan 2018, 07:22 Daarnaast kun je kijken op de hybride of satellietkaarten of je iets kunt ontdekken. Of zelfs op de OpenCyclemap. (deze gebruik ik vaker om te controleren of het een onverharde weg is)
Hier kan ik niets bijzonders op zien, buiten het feit dat de weg (berijdbaar) onverhard is.
WaltzingMatilda schreef: 02 jan 2018, 07:22 Probeer anders eens met de TT kaart. Heb je daar hetzelfde probleem dan weet je het zeker.
De TomTom-kaart maakt dat stukje nog "vreemder". Zie foto hieronder.
WaltzingMatilda schreef: 02 jan 2018, 07:22 Wat je ook kunt doen (en dat werkt altijd) is op wp 30 klikken, daarna op het rechtse icoontje (met de 3 puntjes) en vervolgens op het 4wd icoontje.
Je krijgt dan een rechte lijn tussen punt 29 en 30.
Inderdaad, dan krijg je een zogenaamde "directe route" tussen de WP 27, 28, 29 en 30, maar dat wil ik niet.
WaltzingMatilda schreef: 02 jan 2018, 07:22 Ik wil het ook wel voor je proberen als je geen Goldmember bent, klik links op vrienden uitnodigen en vul WaltzingMatilda in.
Bedankt voor je aanbod, maar ik ben nog niet zover in MRA dat ik met de optie "Vrienden" enz. enz. weet om te gaan.

Uiteindelijk vind ik het toch bijzonder dat de CN Europe NTU 2018.3 wel toestaat dat de route over het betreffende weggedeelte gaat en de Garmin/Here-kaart in MRA niet. Dus waarschijnlijk toch nog verschillen tussen beide kaarten?

Uiteindelijk wil je toch de route rijden die dat Motorrad Touristik Bureau in zijn brochure aanbiedt. Mijn ervaring heeft mij geleerd dat je dan juist langs de mooie wegen/weggetje en bezienswaardigheden komt omreden dat zij plaatselijk bekend zijn. En meestens zijn deze bezienswaardigheden ook nog eens beschreven in de betreffende brochure.

TomTom-kaart.PNG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.
Gebruikersavatar
WaltzingMatilda
Berichten: 880
Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
Type: R1250RT
Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
Land: LUXEMBOURG
Woonplaats of omgeving: Kautenbach

Re: De moderne combi: Myroute app en TomTom 400+ / Garmin

Ongelezen bericht door WaltzingMatilda »

Wat die tijdelijke wegafsluiting betreft heb ik wel het idee dat dit op de kaart van TT plaatsvind.
Er zijn nl 3 plaatsen onderweg bij een van mijn laatste routes waar ze momenteel aan het werk zijn.
Als ik thuis deze route wil aanpassen met behoud van die waypoints merk ik dat de TT ze niet meer volgt en voor een omleiding zorgt.
Die direct route functie is alleen een rechte lijn tussen routepunt 27 en 30, en waar op je Garmin dan een rechte lijn verschijnt blijf jij gewoon de weg volgen.
Misschien dat MrGPS iets meer kan verklaren?

Hans kom er eens in Big RT Smile
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 539
Lid geworden op: 04 jun 2012, 20:03
Type: Ik heb een andere motor
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Wierden

Re: De moderne combi: Myroute app en TomTom 400+ / Garmin

Ongelezen bericht door Hans Vaessen »

WaltzingMatilda schreef: 02 jan 2018, 13:04 Misschien dat MrGPS iets meer kan verklaren?
Om het echt te verklaren zou je eerst ter plekke moeten kijken.

Mijn eerste gedachte was dat het met seizoensafsluitingen te maken had, maar ook als ik die op de Here kaart in MRA uitzet wil de route niet over die punten.

Vervolgens constateer ik dat de route, inderdaad, zowel bij TomTom als Here niet over die weg wil. Maar in google maps wél.

Google Maps zal je veel vaker over niet toegankelijke wegen sturen dan de TomTom cq Here kaart (die evenmin foutloos zijn, maar wel betrouwbaarder). Google maps laat je zelfs over begraafplaatsen routes plannen... ;)
Ik vermoed dan ook dat de weg in de praktijk voor motorvoertuigen afgesloten is en dat de routemaker de route heeft gemaakt in Google Maps ;)

In andere landen dan Duitsland en Oostenrijk kun je dan nog de hulp van streetview inroepen (om bijvoorbeeld de toegangweg te bestuderen op gesloten-verklaringen); dat lukt hier helaas niet. Wel kun je, met iets nader speuren, zien dat dit gebied 'Weinberg bei Hünfeld' een 'Naturschutzgebiet' is en dat versterkt het vermoeden dat je op die zandpaden niet met de auto/motor mag komen..
Groet!

Hans Vaessen
www.mrgps.nl
Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 539
Lid geworden op: 04 jun 2012, 20:03
Type: Ik heb een andere motor
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Wierden

Re: De moderne combi: Myroute app en TomTom 400+ / Garmin

Ongelezen bericht door Hans Vaessen »

In aanvulling:
Het is opmerkelijk dat City navigator je in Basecamp wél over deze weg laat gaan.

Daarbij vallen twee zaken op:
- de weg staat in CN als verharde weg aangeduid - vreemd - heb ik geen verklaring voor
- met instelling op auto of motor moet je de route wel echt 'dwingen' over die weg te gaan (door extra viapunt te plaatsen).

Dat laatste doet vermoeden dat de weg alleen voor lokaal verkeer toegankelijk is.

Enfin: ga de route rijden en we horen graag wat de werkelijkheid was!
Groet!

Hans Vaessen
www.mrgps.nl
Gebruikersavatar
WaltzingMatilda
Berichten: 880
Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
Type: R1250RT
Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
Land: LUXEMBOURG
Woonplaats of omgeving: Kautenbach

Re: De moderne combi: Myroute app en TomTom 400+ / Garmin

Ongelezen bericht door WaltzingMatilda »

Misschien toch maar een klein omweggetje kiezen beste Dingeman?
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
Gebruikersavatar
Dingeman
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 nov 2011, 11:31
Type: R1200RT
Bijz: Heb veel RT's t/m R1200RT (DOHC) gehad en gereden.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Brabant

Re: De moderne combi: Myroute app en TomTom 400+ / Garmin

Ongelezen bericht door Dingeman »

Hans Vaessen schreef: 02 jan 2018, 19:52 In aanvulling:
Het is opmerkelijk dat City navigator je in Basecamp wél over deze weg laat gaan.

Daarbij vallen twee zaken op:
- de weg staat in CN als verharde weg aangeduid - vreemd - heb ik geen verklaring voor
- met instelling op auto of motor moet je de route wel echt 'dwingen' over die weg te gaan (door extra viapunt te plaatsen).

Dat laatste doet vermoeden dat de weg alleen voor lokaal verkeer toegankelijk is.

Enfin: ga de route rijden en we horen graag wat de werkelijkheid was!
Afgelopen zomer de route gereden zoals hij aangeboden werd door het Motorrad Touristik Bureau in hun brochure. Door mij in BaseCamp verwerkt in een GPX-bestand in zowel een route als een spoor. Het spoor (deze track) geïmporteerd in MRA met de bedoeling om er een gelijke route van te maken, geschikt voor de Zumo en de TomTom. Daarbij werd deze bovengenoemde omissie zichtbaar. En niet alleen deze, maar ook nog twee soortgelijke andere "omleidingen" in deze route.

Ik ga/moet nog meerdere routes in deze regio "bewerken". Even afwachten wat er in die routes gebeurd.
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.
Gebruikersavatar
Dingeman
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 nov 2011, 11:31
Type: R1200RT
Bijz: Heb veel RT's t/m R1200RT (DOHC) gehad en gereden.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Brabant

Re: De moderne combi: Myroute app en TomTom 400+ / Garmin

Ongelezen bericht door Dingeman »

WaltzingMatilda schreef: 02 jan 2018, 20:29 Misschien toch maar een klein omweggetje kiezen beste Dingeman?
Of gewoon de BaseCamp-route rijden, maar om mijn motormaatje tevreden te houden, (die een TomTom heeft), toch dan maar die paar kleine omweggetjes doen in deze route.

PS
Mijn motormaatje (met zijn TomTom) is dan ook de reden dat ik mij MRA eigen wil maken, met de intentie om uiteindelijk toch eens samen een dezelfde route te kunnen rijden.
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.
Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 539
Lid geworden op: 04 jun 2012, 20:03
Type: Ik heb een andere motor
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Wierden

Re: De moderne combi: Myroute app en TomTom 400+ / Garmin

Ongelezen bericht door Hans Vaessen »

Dingeman schreef: 02 jan 2018, 21:15 Afgelopen zomer de route gereden zoals hij aangeboden werd door het Motorrad Touristik Bureau in hun brochure.
Als je de route gereden hebt weet je vermoedelijk de verklaring van het probleem. Of was er ter plekke niets loos?

Verschil tussen Garmin en TomTom in deze is dat je de Garmin kunt dwingen over wegen die niet toegestaan/toegankelijk zijn; sterker: zelfs een route (mn track) zigzaggend door het weiland kunt tekenen. Dat zal met de TT beslist niet lukken: ook al maak je er een track van: de TT zal altijd de relatie met de kaart leggen.
Groet!

Hans Vaessen
www.mrgps.nl
Gebruikersavatar
Dingeman
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 nov 2011, 11:31
Type: R1200RT
Bijz: Heb veel RT's t/m R1200RT (DOHC) gehad en gereden.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Brabant

Re: De moderne combi: Myroute app en TomTom 400+ / Garmin

Ongelezen bericht door Dingeman »

Tja, ik heb er ook geen verklaring voor. Voor zover ik me herinner heb ik deze route gewoon gereden overeenkomstig de brochure. Zoals ik al eerder benoemde werd de route aangeboden middels een brochure. (Dus geen digitale Google Maps-route zoals jij hierboven aanhaalde). Van deze brochure-route heb ik zelf een GPX-bestand gemaakt in BaseCamp. En dat ging zonder problemen, deze GPX-route was gewoon gelijk aan de brochure-route.

Bijgaand nog een afbeelding van het betreffende weggedeelte zoals deze in de brochure staat. Helaas kan ik niet zien wie de kaartproducent is, maar je kunt toch goed zien dat daar het betreffende weggedeelte gewoon staat "ingetekend".

Maar ik denk dat over dit onderwerp al wel genoeg gezegd is. Duidelijkheid ontbreekt wat hier de mogelijke oorzaken van de verschillen in de kaarten van BaseCamp en MRA. Voor mij is het wel duidelijk dat de Garminkaart in BaseCamp en de Garmin/Here-kaart in MRA niet gelijk aan elkaar zijn.

Brochure.PNG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.
Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 539
Lid geworden op: 04 jun 2012, 20:03
Type: Ik heb een andere motor
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Wierden

Re: De moderne combi: Myroute app en TomTom 400+ / Garmin

Ongelezen bericht door Hans Vaessen »

Dingeman schreef: 03 jan 2018, 10:25 Voor mij is het wel duidelijk dat de Garminkaart in BaseCamp en de Garmin/Here-kaart in MRA niet gelijk aan elkaar zijn.
In zoverre: City Navigator is 100% gebaseerd op Here. Alleen: die 'vectordata' worden door software gecodeerd naar het Garmin-format. Zaken als 'roadclass' en toegankelijkheden vormen onderdeel van die codering. Kennelijk gaat daarbij iets mis.
In dit concrete voorbeeld lijkt het dat juist City Navigator c.q. google maps het bij het juiste eind heeft; maar ik vind het vreemd dat zowel Here als TomTom als Michelin als Open street map op deze locatie beperkingen laten zien. En dan is mijn indruk toch dat er sprake is van een conversiefoutje van Garmin (die hier toevallig goed uitpakt).

Ik algemene zin denk ik dat het hier een uitzondering betreft en dat je er veelal van uit mag gaan dat de Here kaart in MRA overeenkomt met CN. Bovendien: als je de route als track exporteert zal hij in de Zumo sowieso overeind blijven.

Als gezegd: bij de TT ligt dat anders en is kaartdekking ter plekke noodzakelijk. Maar dat betreft dan de TT kaart, en niet die van Here.

Hier niet aan de orde, maar wel relevant: als je een situatie als deze tegenkomt in de HERE kaart: even bij 'toolkit' een vinkje plaatsen bij 'uitschakelen seizoensuitsluitingen' lost het gros van die problemen op.
Groet!

Hans Vaessen
www.mrgps.nl
Gebruikersavatar
WaltzingMatilda
Berichten: 880
Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
Type: R1250RT
Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
Land: LUXEMBOURG
Woonplaats of omgeving: Kautenbach

Re: De moderne combi: Myroute app en TomTom 400+ / Garmin

Ongelezen bericht door WaltzingMatilda »

Nog een reden om de voorkeur te geven aan MRA:

viewtopic.php?f=40&t=13897&p=146818#p146818
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
Gebruikersavatar
ErikS
2024
2024
Berichten: 483
Lid geworden op: 19 jan 2014, 19:01
Type: R1250RT
Bijz: Een met radio en BMW navigatie (TFT) en Zumo XT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Veluwe-Vallei
Locatie: De parel van Gelderland
Contacteer:

Re: De moderne combi: Myroute app en TomTom 400+ / Garmin

Ongelezen bericht door ErikS »

Alles gelezen hebbende kom ik tot de volgende vraag: In Mapsource/Basecamp maak ik nog wel eens gebruik van de motorkaart om mooie routes te maken. Hoe kan ik dit in MRA waar ik de motorkaart niet tot mijn beschikking heb? Of is daar een truukje voor?
volg een rijvaardigheidstraining, omdat motorrijden altijd beter (en veiliger) kan!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
met een Sena SC2 in de helm en Zumo XT op de R1250RT-TFT met radio en BMW navigatie.
Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 539
Lid geworden op: 04 jun 2012, 20:03
Type: Ik heb een andere motor
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Wierden

Re: De moderne combi: Myroute app en TomTom 400+ / Garmin

Ongelezen bericht door Hans Vaessen »

ErikS schreef: 03 jan 2018, 17:51 Hoe kan ik dit in MRA waar ik de motorkaart niet tot mijn beschikking heb? Of is daar een truukje voor?
Nee, op de motorkaart plannen kan alleen in Basecamp.

Als je MRA Gold hebt kun je echter kiezen voor de TomTom kaart en dan via toolkit hoogteverschil en bochten op maximaal zetten. Dat levert een vergelijkbaar resultaat als de motorkaart. Hooguit is de motorkaart wat beter in het vermijden ven bebouwde kom.
Alternatief is werken met routeyou.com; als je daar kiest voor het motornetwerk maak ik in feite gebruik van hetzelfde netwerk als de motorkaart (routeyou is de maker van de motorkaart).
Groet!

Hans Vaessen
www.mrgps.nl
Gebruikersavatar
WaltzingMatilda
Berichten: 880
Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
Type: R1250RT
Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
Land: LUXEMBOURG
Woonplaats of omgeving: Kautenbach

Re: De moderne combi: Myroute app en TomTom 400+ / Garmin

Ongelezen bericht door WaltzingMatilda »

ErikS schreef: 03 jan 2018, 17:51 Alles gelezen hebbende kom ik tot de volgende vraag: In Mapsource/Basecamp maak ik nog wel eens gebruik van de motorkaart om mooie routes te maken. Hoe kan ik dit in MRA waar ik de motorkaart niet tot mijn beschikking heb? Of is daar een truukje voor?

Erik, de mooiste routes maak je nog altijd zelf, toch?
Daarnaast kun je natuurlijk ook het bovenstaande van MrGps toepassen.
Komt de route dan teveel binnen de kom versleep je het desbetreffende waypoint naar buiten de kom en er zal een nieuwe boeiende omleiding ontstaan.
Controleer hem eventueel met StreetView en je weet het zeker of de route mooi genoeg is.
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
fransgabler

Re: De moderne combi: Myroute app en TomTom 400+ / Garmin

Ongelezen bericht door fransgabler »

Verschillen in kaart zijn soms opmerkelijk, maar soms wel te verklaren.

In het hiervoor besproken geval komt geen stromend water voor, maar....
De TomTom modus kan zo actueel zijn, dat zelfs kort tijdelijke overstroomde kades de routes tussen 2 of meerdere punten onderbreken. viewtopic.php?p=147012#p147012

De HERE/Garmin en Google kaarten laten je gewoon waden, wat met een laaggeplaatste tourboxer van 280 kilo toch wat lastig is.
Gebruikersavatar
WaltzingMatilda
Berichten: 880
Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
Type: R1250RT
Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
Land: LUXEMBOURG
Woonplaats of omgeving: Kautenbach

Re: De moderne combi: Myroute app en TomTom 400+ / Garmin

Ongelezen bericht door WaltzingMatilda »

Voor de liefhebbers:


https://www.myrouteapp-academy.com/p/registration-page


Morgenavond 11 januari om 20:00 uur
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
fransgabler

Re: De moderne combi: Myroute app en TomTom 400+ / Garmin

Ongelezen bericht door fransgabler »

De link die leidt naar de exclusieve RT /GS webinar MyRoutApp op donderdag 18 januari 2018 om 20.00 uur is inmiddels bekend:
Start de webinar vanuit het welkomsscherm niet vanzelf op om 20.00 uur? Click in dat geval even op het driehoekje.
'
https://youtu.be/74PKYBigGRg
.
.
mra.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
RonK
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 dec 2017, 12:31
Type: R1150RT
Bijz: 2004
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Balk

Re: De moderne combi: MyRouteApp en TomTom 400+ / Garmin / BMW Navigator

Ongelezen bericht door RonK »

Was zeer zinvolle uitleg afgelopen donderdag 18-1 via Youtube. Meteen daarna de Goldversie met 30 % korting gekocht. Tips waren bijzonder waardevol, Goldversie biedt idd meer dan de Basicversie.
Gesloten

Terug naar “Over: GPS en navigatie”