TomTom 550

Garmin, TomTom of toch maar een routerol

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
fransgabler

TomTom 550

Ongelezen bericht door fransgabler »

Er is flink wat voorpubliciteit geweest bij de verwachte release van de nieuwe TomTom 550, de opvolger van de 4xx serie.

MR GPS geeft daar in kort bestek een prima overzicht van op:
https://www.youtube.com/watch?v=oymk_pB ... 9ylCh9m--6

Het is een apparaat dat ik in de toekomst wellicht zal willen gebruiken. Ik heb nu een jaartje de TomTom 410 en kan daar mee lezen en schrijven in combinatie met RouteYou, Mydrive en vooral MyRouteApp. Het apparaat biedt als stand alone ook al ongekende mogelijkheden. Als mijn zoon de navigatie leent, onder strikte voorwaarden en hartkloppingen mijnerzijds, dan zet hij - ondanks zijn achtergrond als ict er - de route het liefst 10 minuten voor vertrek uit op het apparaat zelf. Dat is wel zo makkelijk en efficiënt.

Wat ik vooral haal uit het verhaal van MR GPS is, dat de 550 een aantal voordelen biedt die vooral de rekensnelheid, de gevoeligheid van het scherm en de ingebouwde wifi aangaan. Met de ingebouwde wifi is de 550 niet langer afhankelijk van de smartphone. Dat gaat dan o.a. om het overzetten van de routes vanaf de computer of tablet via de bluetooth verbinding. Voortaan kan dat rechtstreeks, mits er wifi in de buurt en anders alsnog via de smartphone. Op zich nukt m'n iphone wel eens bij het tot stand komen van de verbinding, dus dat is dan wel opgelost. Het is ook een groot voordeel dat de 550 nu onafhankelijk van de computer kan worden geüpdated. Geen kabeltje meer tussen computer en navigatie om via Tomtom Connect de kaarten te updaten.

Belangrijker vind ik dat Tomtom ook nog aan de klanten van de 400 serie denkt, door een sterke upgrade van Mydrive. Bij aanschaf van mijn Tomtom 410 stonden 100 ongevraagde routes al voor-geïnstalleerd, die ik overigens al vlot delete. Mappen kunnen in de 4xx serie niet worden aangemaakt en dan wordt het aanzicht van al die routes al gauw die van een kinderkamer na een middagje bezoek van vriendjes: een onoverzichtelijke bende.

TomTom heeft er nu voor gekozen om allerlei interessante routes gecatalogiseerd aan te bieden op MyDrive. Tip: tik die routes bovenin het scherm aan (bij roadtrips) en niet links in het menu, je ziet vanzelf wel waarom. Perfect, want dat maakt het overhevelen op de navigatie wel zo eenvoudig, Ook de POI zijn nu in Mydrive verwerkt en kunnen makkelijk in je route verwerkt worden.

MR GPS demonstreert het allemaal heel precies in zijn video.

De 410 start wat langzamer op dan de 550, die tijd gebruik ik bij de voorbereiding van het aankleden, opstappen, starten en wegrijden. Dat is al enige tijd een routine geworden. Ook aan de rekensnelheid erger ik me nog niet. Aan Siri commando s waag ik me niet en op voorgelezen appjes zit ik niet te wachten. MR GPS kan daar overigens in zijn video smakelijk over vertellen.

Al met al voor mij (nog) geen reden om de Tomtom410 nu direct op marktplaats aan te bieden en en te gaan voor de eerste serie 550 ers. Maar dat als de rekensnelheid van de 410 me gaat irriteren, dan weet ik het nog zo net niet.
Laatst gewijzigd door fransgabler op 05 apr 2018, 11:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Berrybeer
2023
2023
Berichten: 1414
Lid geworden op: 05 okt 2009, 14:40
Type: R1150RT
Bijz: met alles d'rop & d'ran..
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Uden
Locatie: Uden

Re: TomTom 550

Ongelezen bericht door Berrybeer »

Inderdaad een mooi stukje techniek die Rider 550 en uiteraard weer wat geavanceerder dan de vorige toestellen. Echter, als je puur kijkt naar de redenen waarom velen zo gecharmeerd zijn van de TT: gebruikersgemak & bv de optie spannende routes icm MyDrive, werkt de 550 in principe exact hetzelfde als alle andere 400 modellen. Oké de 550 doet het allemaal net ff sneller, maar zoals Frans ook al schreef, als ik de mijne aanzet is hij volledig functioneel tegen de tijd dat ik mijn helm op- en ik mijn handschoenen aan heb ;)
Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 539
Lid geworden op: 04 jun 2012, 20:03
Type: Ik heb een andere motor
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Wierden

Re: TomTom 550

Ongelezen bericht door Hans Vaessen »

Klopt helemaal. Als je nu al een 4xx hebt hoef je dat dus ook helemaal niet jammer te vinden.

Sta je echter voor aanschaf van een nieuwe dan zou ik persoonlijk voor de 550 gaan.
Groet!

Hans Vaessen
www.mrgps.nl
fransgabler

Re: TomTom 550

Ongelezen bericht door fransgabler »

@Berrybeer, je hebt natuurlijk het gelijk aan je zijde.

Tomtom heeft vanuit een wat benarde marktpositie echt een grote sprong voorwaarts gemaakt met de Rider400. De daaropvolgende modellen zijn meer finetuners op het nieuw ingeslagen pad van deze 4xx serie. Ook de standaard met programma 's als MyRouteApp, Mydrive, RouteYou en Kurviger sloten in diezelfde periode mooi aan met het inmiddels gestandaardiseerde *.*gpx formaat.

Dat de 550 sneller is, maakt me niet echt uit. Onderweg zit ik zelden aan het apparaat en ik heb nog niet meegemaakt dat de 410 mijn brommerd niet bijhield. Ook het touchscreen/handschoenenverhaal is betrekkelijk, dat verleidt tot ongewenste vingerwijzingen onder het rijden. Eigenlijk wil je niet vergeleken worden met een appende automobilist. Daar is onze tak van sport te kwetsbaar voor. Solo zet ik de fiets altijd aan de kant bij vingerwijzen, in een gezelschap rijdt er wel iemand voor je uit die je kunt volgen.

De wifi is handig, maar dan moet er wel wifi in de buurt zijn. Er zit immers (nog) geen 4 g kaartje in. De hotels die ik wel eens aandoe leveren over het algemeen wifi die het kijken van nederlandse tv niet mogelijk maken, zeker niet na 16.00 uur. Het signaal is standaard ondermaats en er wordt bovendien door veel gasten - en hun gamende kroos - aan gelurkt. Waarschijnlijk is de bluetooth verbinding met de smartphone sneller dan menig hotel-wifi. Misschien bezoek ik te goedkope hotels, dat kan natuurlijk ook. Om die reden haalde ik wel eens een extra ijsje bij een MacDonald, waar vaak redelijk goede wifi voorhanden is. Gelukkig is sinds vorig jaar het datagebruik - althans in West Europa - prima te bekostigen.

Wat mij betreft sluit MR GPS de discussie mooi kort door te stellen dat de 550 bij een eerste aanschaf de voorkeur zou genieten. De 400 serie kan voorlopig nog prima meekomen. De 560 of 650 ligt - met een hogere resolutie kleurenscherm of 4 g kaartje - ongetwijfeld al op de tekentafel. ...
fransgabler

Re: TomTom 550

Ongelezen bericht door fransgabler »

Naast de innovatie van de bestaande traditionele navigatie-apparatuur is er inmiddels een nieuwe trend te bespeuren.
Zie hiervoor op dit forum:viewtopic.php?f=40&t=14313

De techniek staat niet stil.
Gesloten

Terug naar “Over: GPS en navigatie”