Haalt de Smartphone de navigatie van Tomtom @ Garmin in?

Garmin, TomTom of toch maar een routerol

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
fransgabler

Haalt de Smartphone de navigatie van Tomtom @ Garmin in?

Ongelezen bericht door fransgabler »

Steeds vaker zie ik motoren rondrijden met meer dan één smartphone op het stuur, in X Ram Mounts op het stuur gemonteerd. Eén exemplaar blijkt traditioneel gebruikt te worden voor de communicatie, het tweede wordt vervolgens uitsluitend ingezet voor de navigatie.

Het typische van motornavigatie is niet zozeer gericht om de afstand van A naar B in een zo kort mogelijke tijd te overbruggen, maar juist toegespitst op het rijden van een interessante route. De wijze waarop de afstand wordt overbrugd is belangrijker dan het op tijd bereiken van de bestemming. Met name Tomtom blinkt uit in het uitzetten van de zogenaamde kronkelroutes met hoogteverschillen die direct op het apparaat zelf, zonder tussenkomst van een tablet, computer of smartphone, kunnen worden uitgezet. De techniek van traditionele navigatie apparatuur ontwikkelt zich verder, zo zijn er al apparaten te koop waar de wifi verbinding zelfstandig - zonder smartphone - tot stand wordt gebracht. Appjes, sms jes , siri enz zijn al geïntegreerd - icm de smartphone 'in de binnenzak' - opgenomen en worden op het scherm van de navigatie weergegeven. Persoonlijk zit ik daar niet op te wachten, vermijd dat soort berichten juist met de motor, maar er zijn wellicht rijders die daar heel anders over (moeten) denken. Appen en Siri op een motor? Ik weet het niet...

Toch lijkt er een trend ingezet te worden om niet langer uitsluitend te vertrouwen op de traditionele motor navigatie-apparatuur. De producenten van smartphones zien een nieuwe - zij het voorlopig niche - markt in het leveren van zogenaamde rugged smartphones voor allerhande toepassingen buiten de veilige voordeur. Die exemplaren zijn waterdicht, kunnen al beter tegen een stootje en lijken gaandeweg meer op de navigatiesystemen van Garmi en Tomtom. Er zijn zelfs rugged tablets op de markt verschenen, waarmee je bij wijze van spreken kunt frisbeëen.

De doorsnee smartphone is nog niet te vergelijken met de robuuste en waterdichte behuizing van een apparaat, dat specifiek ontworpen is voor op het stuur van een motorfiets. Garmins en Tomtoms kunnen tegen een stootje, trillingen en .... een forse regenbui. Daarnaast is hun scherm in de meeste gevallen redelijk afleesbaar met een spiegelende hemel en bovendien te bedienen met handschoenen. Er wordt een passende houder bijgeleverd, waar de voeding vanuit de motor op kan worden aangesloten en het geheel is tamelijk bulletproof uitgevoerd. Aan deze eigenschappen kunnen de meeste smartphones nog niet tippen.

Op een smartphone staan veelal data die niemand kwijt wil raken door een val, breuk of waterschade. Denk daarbij aan aantekeningen, afspraken, foto's en filmpjes. Niet iedereen plaatst zijn dure smartphone zomaar in een houder op het stuur van zijn/haar motor. Ook daarmee houden fabrikanten inmiddels rekening door het brengen van goedkope rugged smartphones met beperkte mogelijkheden. Zo'n robuuste smartphone zou qua prestaties en prijsstelling overwogen kunnen worden en exclusief voor de motor-navigatie worden ingezet in plaats van de bestaande navigatie-apparatuur.

Zo is er al een nieuwe Geatel voor 73 euro, https://www.gearbest.com/cell-phones/pp ... OkQAvD_BwE, of voor iets meer a 130 euro een Numo ST10 https://www.geekbuying.com/item/NOMU-S1 ... rans/en/nl

Er is al bewezen software op de markt, die specifiek voor smartphones in combinatie met motornavigatie is ontwikkeld. Myrouteapp Navigation is zo'n programma in een app, dat voor iets minder dan 4 tientjes geleased kan worden voor een periode van 3 jaar. Zie: https://navigation.myrouteapp.com/nl/home. Ook een programma als Calimoto is voor de smartphone volop in ontwikkeling. (https://calimoto.eu/en/)
Met deze software verandert een goedkope rugged smartphone opeens in een concurrerend navigatieapparaat, met de functies die de navigerende motorrijder gewend is vanuit zijn/haar traditionele apparatuur. Deze combi lijkt een goed alternatief voor de bestaande traditionele navigatie apparatuur te worden.

De afgelopen twee jaar heb ik genoten van de traditionele navigatie apparatuur op m'n RT. Die zal ik niet snel inwisselen voor een smartphone met tenminste dezelfde en wellicht meer mogelijkheden. Ik ben tevreden met wat ik heb en kan lezen en schrijven met de instellingen, mogelijkheden en onmogelijkheden, allerhande nukken en alle brede toepassingen ervan.
Echter, de technische ontwikkelingen staan niet stil. Tegen de tijd dat mijn Tomtommetje het misschien allemaal niet meer zo goed bij kan houden, sluit ik niet uit om tot aanschaf van een rugged smartphone met de toepassing van MyRouteApp Navigation over te gaan.

Als overgang overweeg ik bovenstaande combi als backup op mijn huidige telefoon. Ik sta toch gek te kijken als de navigatie het in het buitenland het opgeeft, om wat voor reden dan ook, en dat de zorgvuldig uitgezette routes niet meer beschikbaar zijn. Om dan voor vier tientjes een backup in de binnenzak te hebben op de bestaande smartphone is een geruststellende gedachte. Mijn vrees voor een lekke band op slecht onderhouden en vochtige L weggetjes verdween ook met een goede plakset onder de buddy...

De toekomst zal het leren of de rugged smartphone, voorzien van goede motor-navigatie software, de plek van het navigatiesysteem op het stuur kan overnemen. Het is de moeite waard om de ontwikkelingen te volgen en het zal mij benieuwen hoe de markt er over pakweg drie jaar uitziet.
Laatst gewijzigd door fransgabler op 12 jun 2018, 17:31, 25 keer totaal gewijzigd.
Tommeke
Berichten: 42
Lid geworden op: 26 okt 2013, 14:53
Type: R850RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: Kluisbergen

Re: Haalt de smartphone de Navigatie van Tomtom en Garmin in?

Ongelezen bericht door Tommeke »

Ik geloof er in, maar niet gemonteerd op het stuur.

Ik droom eigenlijk van een soort mirrorscreen, mooi ingebouwd en zowel voor auto als moto, waarbij via BT verbinding wordt gemaakt met de gsm. Via dit scherm zou men dan idealiter alle functies van de gsm moeten kunnen bedienen, waarbij je zelf eventueel bepaalde functies kan uitschakelen voor meer veiligheid tijdens het rijden.
fransgabler

Re: Haalt de smartphone de Navigatie van Tomtom en Garmin in?

Ongelezen bericht door fransgabler »

Dromen is altijd goed, dat is de basis voor innovatie.
Gebruikersavatar
Gurbe
Berichten: 227
Lid geworden op: 29 apr 2014, 23:59
Type: R1150RT
Bijz: Bagster zadel en V-stream scherm
Land: Ned
Woonplaats of omgeving: Witmarsum
Locatie: Witmarsum

Re: Haalt de Smartphone de navigatie van Tomtom @ Garmin in?

Ongelezen bericht door Gurbe »

Ik ben Beta tester geweest van de Myroute software, maar heb het nooit op het stuur van de motor gehad. Mijn Iphone is waterdicht maar bediening met een handschoen is niet mogelijk om dat de homebuton mijn vingers niet kan "lezen". Daarnaast blijf ik huiverig een dure iphone op de motor te monteren. Kortom, bij mij zal het de motornavigatie apparaten blijven en niets anders
BMW R1150RT
Shubert C3
Cardo Q3 communicatie
TomTom 450
V-stream
Bagster Zadel
Kisan SM-5
Led Richtingaanwijzers
optische verfraaiingen
Gebruikersavatar
WaltzingMatilda
Berichten: 880
Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
Type: R1250RT
Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
Land: LUXEMBOURG
Woonplaats of omgeving: Kautenbach

Re: Haalt de Smartphone de navigatie van Tomtom @ Garmin in?

Ongelezen bericht door WaltzingMatilda »

De smartphone kun je in je zak houden en alleen met de stem in je helm kom je ook al een eind.
Deze is nl beter dan de combinatie Navigator VI - Helm.
Je navigator op het stuur lees je dan en via de smartphone kun je de route horen.
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
Gebruikersavatar
Lemoi
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 feb 2012, 21:08
Type: R1200RT/LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: 's-Hertogenbosch

Re: Haalt de Smartphone de navigatie van Tomtom @ Garmin in?

Ongelezen bericht door Lemoi »

ik gebruik bijna altijd de smartphone voor navigatie (naast mijn nav op mijn BMW).
Voordeel smartphone (galaxy S7 waterdicht met ram mount enzo):
- sygic is een plezierige app (beter al s de NAV van BMW)
- levenslange traffic info voor 19,95
- veel makkelijker om "even" een route ter plaatse uit te zetten (Dat doe ik nogal eens als ik bij een klant wegga in bijv duitslands en nog tijd heb om te toeren. De BMW NAV laat ik dan de kortste route naar huis berekenen en met sygic de weggetjes binnendoor. De NAV houd dan mijn aankomst naar huis in de gaten terwijl ik aan het rijden ben. Dan kan ik onderweg nog besluiten om langer te rijden of juist niet.

JA klinkt overdreven, 2 stuks maar vind het voor de lange ritten wel makkelijk. TMC traffic info is toch niet zo goed als de life traffic info
Korte ritten de smartphone want die heb ik toch al bij me en hoef niet nog een extra nav mee te slepen
fransgabler

Re: Haalt de Smartphone de navigatie van Tomtom @ Garmin in?

Ongelezen bericht door fransgabler »

Wat een vindingrijke combi's, daar had ik nog niet eens aan gedacht.
Het is als het beeld van een voetbalwedstrijd bekijken met het radio commentaar aan. The best of two worlds
  • Navigeren op het oog met de Navigator V1 en de gesproken aanwijzingen volgen van de smartphone? In dat geval moeten de routes wel precies gelijk lopen, anders wordt het wat gecompliceerd ipv helder en duidelijk. Hoe krijg je het voor elkaar dat de apparaten voor beeld en geluid precies dezelfde route volgen en van daaruit elkaar synchroon aanvullen?
  • Navigeren via Sygic op kronkelroutes, voorzien van life traffic info uit de smartphone icm de grote lijn op weg naar huis vanuit de navigatie om tijdig de kronkelroute te verkorten of juist te verlengen? Heb je dan via bluetooth de smartphone op je oor met de kronkelroute en/of de life traffic info? Is het dan nog nodig om bijvoorbeeld flitsmeister aan te hebben op een derde device of levert life traffic info die specifieke info ook?
Gebruikersavatar
Lemoi
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 feb 2012, 21:08
Type: R1200RT/LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: 's-Hertogenbosch

Re: Haalt de Smartphone de navigatie van Tomtom @ Garmin in?

Ongelezen bericht door Lemoi »

fransgabler schreef: 06 jun 2018, 22:43 Wat een vindingrijke combi's, daar had ik nog niet eens aan gedacht.
Het is als het beeld van een voetbalwedstrijd bekijken met het radio commentaar aan. The best of two worlds
  • Navigeren op het oog met de Navigator V1 en de gesproken aanwijzingen volgen van de smartphone? In dat geval moeten de routes wel precies gelijk lopen, anders wordt het wat gecompliceerd ipv helder en duidelijk. Hoe krijg je het voor elkaar dat de apparaten voor beeld en geluid precies dezelfde route volgen en van daaruit elkaar synchroon aanvullen?
  • Navigeren via Sygic op kronkelroutes, voorzien van life traffic info uit de smartphone icm de grote lijn op weg naar huis vanuit de navigatie om tijdig de kronkelroute te verkorten of juist te verlengen? Heb je dan via bluetooth de smartphone op je oor met de kronkelroute en/of de life traffic info? Is het dan nog nodig om bijvoorbeeld flitsmeister aan te hebben op een derde device of levert life traffic info die specifieke info ook?
Ik gebruik de Nav als een soort master. Daar kijk ik af en toe op en luister ik niet naar (ook handig als iemand je belt want dan zie je je navigatie niet meer op je telefoon). Hij geeft mij aan hoe lang het is naar het eindpunt als ik er direct heen rijd. De (kronkel) route laad ik meestal op mijn telefoon en soms ook op de NAV. Deze zullen waarschijnlijk dan niet 100% hetzelfde zijn. Nooit uitgeprobeerd.

Volgens mij heb je ook iets van speed camera's. Sygic geeft in ieder geval de vaste aan (weet niet of dat in alle landen is).

Mijn meest gebruikte situaties zijn:
- ik ben bij een klant op bezoek, bijv zuid Duitsland. Ik weet niet wanneer ik er klaar ben. Heb van te voren alvast een kronkel route /binnendoor rit gemaakt en op sygic geladen. Nu als ik bij de klant weg ga kan het zijn dat ik heel laat thuis kom als ik alleen kronkel weggetjes zou rijden (bijv 0.00 's-nachts). Dan zou ik dus de route moeten gaan aanpassen. Maar dat doe ik niet. Als ik bijv om 22.00 thuis wil zijn dan rijd ik gewoon de kronkel weg totdat de nav zegt dat het nu tot 22.00 zou duren als ik direct naar huis rijd. Dan stop ik met kronkel weggetjes en rijd dan op de nav naar huis
- vakantie bijv vorig jaar op vakantie in Sud Tirol. Ik had wat kronkel routes in beide geladen. Maar tijdens het rijden bleken dat nogal wat "scheur" routes te zijn voor mensen die denken dat ze snel gaan ;-). Met Sygic kan ik heel makkelijk al a minute de route veranderen naar een andere kronkel route. Dus echt de route verleggen of zelfs compleet nieuwe maken. Dat gaat niet zomaar lukken bij NAV.
- gewoon op klant bezoek met kortste route. Sygic berekent ze met in acht houden van de files. De NAV met TMC ook wel maar net zo nauwkeurig . Zo vergelijk ik wel eens routes op beide navigaties om zelf te beslissen wat te doen. De NAV volgen (en tussen de file door) of sygic

Zoals je ziet nogal specifiek voor mij hoe ik het gebruik
btw, heb dus beide in het zicht en gebruik soms de gesproken tekst via BT en dan alleen van de sygic
Gebruikersavatar
Wouter5
Berichten: 120
Lid geworden op: 11 sep 2016, 19:53
Type: R1200RT
Bijz: biarritz blue metallic; 2007
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Zoetermeer
Contacteer:

Haalt de Smartphone de navigatie van Tomtom @ Garmin in?

Ongelezen bericht door Wouter5 »

Ik gebruik de afgelopen 2 jaar en bijna 40000 km alleen een iPhone op mijn motor. De iPhone 6s in een Lifeproof Nüüd, nu met de iPhone 7 (waterdicht) in een gewone case. Op de Waypoint steun heb ik een iBolt houder gemonteerd waar meerdere types iPhone op kunnen. Het is een actieve houder wat betekend dat die ook gelijk de telefoon oplaad. Voor woon-werk (Apeldoorn - Amsterdam Sloterdijk) gebruik ik Flitsmeister. Voor de gewone routes Waze. Maar als ik ga touren maak ik gebruik van Scenic, een hele fijne motorplanner.
Overigens, niet appen, maar Siri is wel zo prettig om “voice-dailing” te gebruiken.
Huidig:
R1150RT - 2004 - saffierzwart metallic

Hiervoor:
R850RT-P - 1996 - matzwart
Gesloten

Terug naar “Over: GPS en navigatie”