Ervaringen TomTom VIO

Garmin, TomTom of toch maar een routerol

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
jolle
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 nov 2018, 02:16
Type: R1100RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Dordrecht

Ervaringen TomTom VIO

Ongelezen bericht door jolle »

Ik zie hier op dit forum allemaal luxe navigatie voorbijkomen, dacht, misschien wel leuk om mijn low-budget ervaring ook te delen.

Voorheen reed ik met een TomTom Rider v1 op mijn R1100R, maar dat is alweer bijna tien jaar geleden. Nu ik mij weer op twee wielen voortbeweeg na een aantal jaren auto en OV, was het ook tijd voor een andere navi. In de auto gebruik ik een houder voor mijn iPhone en Apple Maps/Siri om mij de weg te wijzen. Op de motor vind ik, al zijn de mounts erg goed tegenwoordig, een telefoon op het stuur een beetje eng. Niet dat hij er af valt, maar ik ga hem een keer vergeten als ik hem in hartje Amsterdam neerzet....

Ik had bedacht dat ik een paar opties had: Navigeren puur op geluid (via de Cardo Freecom 2 aan mijn helm, iPhone in mijn broekzak) of een luxe (eventueel tweedehands) navi, steun die op slot kan etc etc. Dit zou al snel in de honderden euro's lopen... en de kostprijs van mijn RT zelfs snel overschrijden.

Toen kwam ik de TomTom VIO tegen. 99 euro bij waypoint.

De VIO heeft geen GPS, geen kaarten... het is eigenlijk een tweede scherm voor je telefoon. Op mijn iPhone worden alle berekeningen gedaan, haalt de info van de GPS binnen, haalt de verkeersinfo binnen, etc etc. Op de VIO zelf alleen maar hele simpele bedieningsmogelijkheden, efin, op internet genoeg reviews verder te lezen.

Nu rij is er een paar weken mee rond en ik ben aangenaam verrast. De VIO heeft maar één groot nadeel: je kan geen eigen routes plannen, je bent gebonden aan de simpele tomtom algoritmes "snelste, vermijd snelwegen, kortste, etc etc). Ongeschikt voor tourtochten dus... maar die doe ik niet... voor als je gewoon van A naar B wilt, of na een avontuurlijke offline tocht "naar huis" in tikt, is het een uitstekende goedkope oplossing.

Scherm is groot genoeg om te zien waar je naar toe moet, klein genoeg om simpel weg te werken, audio komt goed over in de helm (zeker achter een groot windscherm) en bediening is makkelijk. Het op en van de motor klikken gaat ook super simpel.

Aanrader die voor ieder die geen toertochten rijd maar toch een simpele navi voor alledag wil, beetje zoals in de auto...
This one goes to eleven (hundred)!
reneRT
Berichten: 117
Lid geworden op: 14 mar 2018, 21:01
Type: Ik heb een andere motor
Bijz: Groen
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Rijswijk

Re: Ervaringen TomTom VIO

Ongelezen bericht door reneRT »

Goed om te weten.

Ik heb overigens vaak leuke routes gereden met mijn iphone + TomTom GO door gebruik te maken van "vermijd snelwegen".
Dus routes plannen heb je niet perse nodig voor leuke tourtochten.
Gr,
René
jps100
Berichten: 8
Lid geworden op: 23 aug 2016, 20:58
Type: R1200RT
Land: nl
Woonplaats of omgeving: Heerenveen

Re: Ervaringen TomTom VIO

Ongelezen bericht door jps100 »

Hallo.

Ik gebruik voor het navigeren mijn lg g6 in een houder deze telefoon is stof en waterdicht.
Ik gebruik Here maps deze kun je offline gebruiken .
Samen met mijn bleuthoothset gaat alles prima muziek gebeld worden en ondertussen ook navigeren.
Het toestel is het duurste en de navigatie is gratis.

Groet Paul.

Hartelijke groeten van LG-H870 aan alle forumleden

Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 539
Lid geworden op: 04 jun 2012, 20:03
Type: Ik heb een andere motor
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Wierden

Re: Ervaringen TomTom VIO

Ongelezen bericht door Hans Vaessen »

Ik heb ooit eens een review over de Vio gemaakt, te vinden op https://www.mrgps.nl/review-tomtom-vio/

Eigenlijk een erg leuk apparaatje, ook al kunnen er geen routes in (wat wel heel erg jammer is). Vooral interessant voor wie vooral van A naar B rijdt, liefst met smartphone wil werken maar toch tegen de beperkingen daarvan aanloopt.

Het opmerkelijke is echter dat de Vio TOTAAL niet verkoopt. Ik heb m zelf dan ook uit assortiment gehaald nadat ik de laatste voor 89 euro verkocht had.

Links en rechts kom je 'm wel voor 99 euro tegen; daarbij de tip: tien tegen één is dat resterende voorraad en geldt voor die prijs op is op. Doe er, al dan niet, je voordeel mee. Bij mij is ie in ieder geval op... ;)
Groet!

Hans Vaessen
www.mrgps.nl
Gebruikersavatar
QuickFix
Berichten: 726
Lid geworden op: 19 jul 2018, 11:13
Type: R1150RT
Bijz: Titan-grau, 2005
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
Contacteer:

Re: Ervaringen TomTom VIO

Ongelezen bericht door QuickFix »

Hans Vaessen schreef: 08 jan 2019, 15:12Het opmerkelijke is echter dat de Vio TOTAAL niet verkoopt.
Jammer, want qua ontwerp ziet het er goed uit en het idee is ook leuk, zo'n compact tweede schermpje.

Aan de andere kant: zou ik hem (als zowel motorscooter- als tourmotor-rijder) zelf kopen?
Nee, ik denk het niet inderdaad en waarschijnlijk denken er meer mensen zo over.
Hans Vaessen schreef: 08 jan 2019, 15:12Ik heb m zelf dan ook uit assortiment gehaald nadat ik de laatste voor 89 euro verkocht had.
Je moet alleen nog wel je review-pagina aanpassen. ;)
MrGPS website schreef:De TomTom Vio is uit voorraad leverbaar en HIER te bestellen.
Freude am Fahren
Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 539
Lid geworden op: 04 jun 2012, 20:03
Type: Ik heb een andere motor
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Wierden

Re: Ervaringen TomTom VIO

Ongelezen bericht door Hans Vaessen »

QuickFix schreef: 08 jan 2019, 22:47 Je moet alleen nog wel je review-pagina aanpassen. ;)
Done, dank je!
Groet!

Hans Vaessen
www.mrgps.nl
Gebruikersavatar
Lemoi
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 feb 2012, 21:08
Type: R1200RT/LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: 's-Hertogenbosch

Re: Ervaringen TomTom VIO

Ongelezen bericht door Lemoi »

misschien is voor sommige mensen de beeline moto een leuke oplossing. Weet alleen niet hoe goed de app is du sdit kan dan ook een probleem zijn. Mischien wat voor Mr GPS om te testen? ;) :D
Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 539
Lid geworden op: 04 jun 2012, 20:03
Type: Ik heb een andere motor
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Wierden

Re: Ervaringen TomTom VIO

Ongelezen bericht door Hans Vaessen »

Ik heb er een blik op geworpen. Vind het een grappig concept maar denk niet dat dit 'm gaat worden. Niet voor routes, omdat je daarbij ook een kaaart in beeld wilt (ook om zijwegen en bochten te kunnen zien), niet voor A naar B omdat de Vio daan ongeveer hetzelfde kosst en meer biedt.
Bovendien ben ik niet heel erg onder de indruk van de app.

Je kunt overigens de beeline app ook zónder dat je een beeline hebt, gratis downloaden en zo ook de pijl navigatie testen.
Groet!

Hans Vaessen
www.mrgps.nl
Gebruikersavatar
pc2049
Berichten: 50
Lid geworden op: 18 jan 2017, 20:16
Type: R1100RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Ravenstein

Re: Ervaringen TomTom VIO

Ongelezen bericht door pc2049 »

In aanvulling op al datgene wat al geschreven is hier en op internet. Heb nu een weekje gereden met de Vio (99 euro bij Louis.de) en die doet idd wat ie moet doen van A naar B wel of niet icm mijn N-Com van Nolan. Accuduur prima met 4 tot 5 uur, gemakkelijk in de jaszak mee te nemen, en prima zodanig te monteren dat ie nergens het zich beneemt op andere instrumenten dan wel spiegels. Montagemateriaal M8 slotbout dus het hoeft niet veel te kosten.
Toch nog wel iets te zeuren; ik vind de vergrendeling op de houder griezelig licht, ben benieuwd of de Vio niet op de grond belandt op enig moment.
Voorlopig ben ik blij met deze kleine upgrade. Big RT Smile

Wat ik me zo afvraag; waarom zijn er nog geen schermen te koop die de telefoon spiegelen/dupliceren, zoals ik nu in mijn auto heb? Te kleine markt voor motoren? Met zo'n scherm zou je toch helemaal klaar zijn. TT Go er op incl kronkelen en klaar!

Groet,
Mark


IMG_2957.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
QuickFix
Berichten: 726
Lid geworden op: 19 jul 2018, 11:13
Type: R1150RT
Bijz: Titan-grau, 2005
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
Contacteer:

Re: Ervaringen TomTom VIO

Ongelezen bericht door QuickFix »

pc2049 schreef: 12 apr 2019, 16:33waarom zijn er nog geen schermen te koop die de telefoon spiegelen/dupliceren, zoals ik nu in mijn auto heb? Te kleine markt voor motoren?
Ik denk inderdaad dat de markt er te klein voor is (en mirror link nog te nieuw).

In principe kun je, als je een beetje handig bent, zelf wel iets dergelijks in elkaar vogelen met een mirror link ontvanger (± €20) en het schermpje van een DVR (± €30) (kun je meteen ook je rit opnemen op SD kaart) uit China, maar het blijft vooralsnog experimenteren. ;)
Freude am Fahren
Gesloten

Terug naar “Over: GPS en navigatie”