Nieuwe Garmin Zumo XT

Garmin, TomTom of toch maar een routerol

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 539
Lid geworden op: 04 jun 2012, 20:03
Type: Ik heb een andere motor
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Wierden

Nieuwe Garmin Zumo XT

Ongelezen bericht door Hans Vaessen »

Hey... da's verrassend: op dit uitgesproken toerrijders forum nog geen draadje over de nieuwe Garmin Zumo XT!?

Terwijl dat toch echt een belangrijk apparaat is dat op vele fronten de vernieuwing biedt waar we bij Garmin al zo'n 10 jaar op zaten te wachten ;)

Op
https://www.youtube.com/watch?v=ZSHUjUpe5yo een, relatief, korte review. Op https://www.mrgps.nl/zumo-xt/ totaal ruim een uur aan video over de nieuwe XT


Het slechte nieuws: er is inmiddels een beperkt aantal toestellen uitgeleverd maar hij is nu al weer overal uitverkocht. Garmin kan op dit moment volstrekt geen uitsluitsel geven over wanneer het apparaat weer leverbaar zal zijn..
Groet!

Hans Vaessen
www.mrgps.nl
Gebruikersavatar
Nico4sen
2023
2023
Berichten: 990
Lid geworden op: 03 jul 2011, 12:26
Type: R1200RT
Bijz: Ex-P met mudflap, V-Stream en Grip Puppies
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Hartje Fryslân

Re: Nieuwe Garmin Zumo XT

Ongelezen bericht door Nico4sen »

Ziet er goed uit. Ze hebben goed naar TomTom gekeken.

Hartelijke groet, Nico
Gebruikersavatar
scan
Berichten: 753
Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Everywhere

Re: Nieuwe Garmin Zumo XT

Ongelezen bericht door scan »

Hans, ik snap dat je enthousiast bent maar ik ben, door jarenlange eigen ervaringen, toch iets sceptischer.
De praktijk zal het nog moeten uitwijzen, voor ik weer overstag ga... en wacht de berichten voorlopig even af.
Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 539
Lid geworden op: 04 jun 2012, 20:03
Type: Ik heb een andere motor
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Wierden

Re: Nieuwe Garmin Zumo XT

Ongelezen bericht door Hans Vaessen »

Owww... daar is best wat voor te zeggen. Al is het maar afwachten tot de eerste kinderziektes er uit zijn (want uiteraard zijn die er ;)).
Groet!

Hans Vaessen
www.mrgps.nl
Gebruikersavatar
GerritR
Berichten: 40
Lid geworden op: 18 sep 2013, 14:50
Type: R1200RT
Bijz: Full options excl.radio
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Stiens

Re: Nieuwe Garmin Zumo XT

Ongelezen bericht door GerritR »

Ondanks de genoemde kinderziektes toch net een exemplaar besteld, ik mag aannemen dat de benodigde updates snel komen.
Gebruikersavatar
BéRTke
Berichten: 76
Lid geworden op: 20 feb 2013, 22:45
Type: R1200RT
Bijz: Ostra Grey
Land: België
Woonplaats of omgeving: Kempen

Re: Nieuwe Garmin Zumo XT

Ongelezen bericht door BéRTke »

Na een nieuwe Garmin komt soms / vaak ook een nieuwe Navigator.... is hier omtrent al wat bekend vanuit BMW hoek, of houd men alles stil, om de markt voor de Navigator VI niet te laten "instorten" als de nieuwe vooral beter (en waarschijnlijk ook "goedkoper" (lees : minder duur)) zou gaan worden ???

… toch nog even wachten voor ik mijn Navigator IV ga "updaten" … ;)

Benny
R1150RT - 2004 - Biarritz Blue
R1200RT - 2011 - Ostra Grey
R1200RT - 2017 - Platina Bronze
Gebruikersavatar
Guusvb
Berichten: 101
Lid geworden op: 10 apr 2014, 20:50
Type: R1200RT/LC
Bijz: type 2014
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Venray

Re: Nieuwe Garmin Zumo XT

Ongelezen bericht door Guusvb »

De melding van Hans - MrGps - op dit forum (BMW RT Boxer) vind ik opmerkelijk. Past deze Garmin in de typische RT behuizing? Of misschien met een adapter? En werkt het scrollwheel hier ook en misschien wel beter als met de BMW Navigator V?
Ik heb de 10 minuten introductie video bekeken maar daar wordt er niets over gezegd...
Weet iemand hier al antwoorden?

-groet- Guus
Gebruikersavatar
Tourist64
Berichten: 100
Lid geworden op: 26 jan 2013, 18:55
Type: Overig R-serie
Bijz: R1200 GS Adventure
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Ede

Re: Nieuwe Garmin Zumo XT

Ongelezen bericht door Tourist64 »

Of de Zumo XT in de RT kuip gaat passen durf ik niet te zeggen, maar scrollwheel of ook wel wonder wheel gaat niet werken omdat er geen integratie is met de canbus.
Beetje hetzelfde idee dat je het volume niet kunt regelen met met het scroll wheel als je geen BMW head set hebt.
1992 Yamaha XJ750 Maxim, 1995 Honda VT1100 Shadow, 1999 Yamaha XJ900 Diversion, 2013 een R1200RT en sinds 2018 een R1200 GS Adventure
fransgabler

Re: Nieuwe Garmin Zumo XT

Ongelezen bericht door fransgabler »

In navolging van Nico:

Het lijkt erop dat Garmin vooral aan de late kant naar TomTom heeft gekeken. Een fors aantal nieuwkomers of instappers zal indertijd voor de Tomtom 400 gekozen hebben, waardoor Garmin een flink marktaandeel aan nieuwe klanten miste. Om Garmin hing en hangt ook nog steeds de basecamp geur en die is inmiddels redelijk muffig. Geen updates, geen ondersteuning, You love it or you hate it.

De nieuwe Garmin zal vooral bestaande Garmin gebruikers aanspreken en wat minder de route-instappers. Tomtom blijft gebruiksvriendelijker vanuit een logische opbouw vanaf de 400 serie en voor het prijsverschil tussen beide systemen kan met een Tomtom 550 op het stuur tot zo'n zes keer extra getankt worden Dat Garmin een vaste gebruikersgroep kent, blijkt wel uit de eerste serie die meteen is uitverkocht. Het zal ongetwijfeld een goed apparaat zijn, wat ook wel mag voor een klein vermogen a 499 euro. Die kwaliteit blijkt ook uit het eerste review van Hans Vaessen, die met name het scherm roemt. Hans' reviews zijn zonder uitzondering betrouwbaar, genuanceerd en daarmee onafhankelijk van welk merk dan ook.

Het lijkt er op dat beide merken weinig overstappers kennen, eenmaal gekozen voor een systeem van routeplannen blijven klanten trouw aan hun keuze. Vanuit de RT wereld zal niemand geÏnteresseerd zijn in off-road rijden, wat Garmin wel- en Tomtom niet biedt.

Veel weekendtourders zullen hun heil inmiddels zoeken in (rugged) smartphone toepassingen. Voor 20 euro per jaar myrouteapp navigation en met een X ram op het stuur a 45 euro zullen veel motorrijders voldoende bediend kunnen worden, ondanks de beperkte afleesbaarheid van het scherm in vergelijk met de 'echte' navs op het stuur. Het gaat erom wat een rijder nodig heeft en wat er financieel aan besteed kan worden om voldoende bediend te worden. Ik heb een Tomtom 550, maar neem op vakantie ook myrouteapp navigation mee als backup. Over die twee tientjes per jaar kom ik wel heen binnen het vakantiebudget.

Er zijn tenminste zo'n vier goed werkende gratis programma s waarmee online gpx routes gemaakt kunnen worden en die verrassend veel bieden, ook ten opzichte van elkaar. Denk daarbij aan Kurviger, RouteYou, Mydrive en Myrouteapp. Zo laad ik routes vanuit Myrouteapp regelmatig even extra in bij Routeyou en/of Kurviger die een handig grafisch overzichtje bieden van de hoogteverschillen die onderweg verwacht kunnen worden. In Nederland niet echt belangrijk, maar bij het rijden van de Route Des Grandes Alpes heen en de Route Napoleon terug wel degelijk.
.
Schermafbeelding 2020-04-02 om 22.11.55.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door fransgabler op 28 apr 2020, 17:06, 1 keer totaal gewijzigd.
fransgabler

Re: Nieuwe Garmin Zumo XT

Ongelezen bericht door fransgabler »

De laatste tijd begin ik me een beetje te storen aan de hoge prijzen die nog steeds voor traditionele navigatie apparatuur moet worden neergeteld. Voor de Tomtom 550 is dat rond de 350 euro en de nieuwe Zumo XT doet daar nog een flink schepje bovenop met maar liefst 499 euro. Als er 10 jaar gewacht moet worden op ontwikkelingen bij Garmin/Zumo en er bij die bedragen dan evengoed nog sprake is van kinderziektes, wordt de koper flink in het ootje genomen. Dan moet je echt een hondstrouwe gebruiker zijn van een bepaald merk. Zelf heb ik een Tomtom 550, waar ik behoorlijke reizen zonder navigatieproblemen in Europa mee heb gereden, maar ik zie me niet vanzelfsprekend een TT opvolger meer aanschaffen. Daarvoor zijn er te interessante technische en prijstechnische ontwikkelingen op het gebied van recreatieve motornavigatie.

Over prijsontwikkelingen en kijkend wat een gemiddelde toerrijder nodig heeft voor recreatief interessante routes in binnen- en buitenland die op een betrouwbare manier in elkaar gestoken kunnen worden zonder al te veel kennis van zaken - een gedrocht als basecamp is echt geschiedenis - schreef ik op dit forum een artikel over een aantal betaalbare alternatieven. Wellicht niet interessant voor mensen die zonder met de ogen te knipperen op voorhand de nieuwste Navigator - een Zumo met het BMW logo erop dat een koppeling kent met het BMW keuzemenu op het stuur - bestellen, maar misschien dat een deel van de de RT rijders ook geïnteresseerd is in alternatieve en vooral betaalbare apparatuur en software.

In mijn beleving is het einde van de dure traditionele kastjes met gps signaal en computertjes op het stuur - naar analogie van de navigatie in auto s - binnen niet al te lange tijd in zicht.

"Times, they are a changing' , te vinden op: viewtopic.php?f=40&t=16063
Laatst gewijzigd door fransgabler op 02 mei 2020, 22:12, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
joekes
Berichten: 143
Lid geworden op: 22 nov 2017, 08:21
Type: R1200RT/LC
Bijz: BJ 2015 Callisto grey matt
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Tilburg

Re: Nieuwe Garmin Zumo XT

Ongelezen bericht door joekes »

Inmiddels zijn er al redelijk wat reviews over de XT. Het schijnt dat deze Garmin toch echt een verbetering is t.o.v. de oude series.

Ik heb zelf de luxe van 2 navigaties : de BMW Navigator V en een TT550.
De TT550 is een "moderne" GPS met alle toeters en bellen en verbinding met het internet. Toch heb ik een lichte voorkeur voor de Navigator. Het scherm is beter afleesbaar (qua grootte en helderheid) en ik ben iemand van het maken van routes op voorhand en minder vanaf de GPS.

Verder is een navigatie een hulpmiddel en blijft het rijden op de motor zonder instructies ook een hele fijne bezigheid.... Big RT Smile

Groet,
Jack
Diversen RT's gereden...momenteel een R1200RT Lc uit 2015 callisto grey matt
Gebruikersavatar
Henk7777
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 jun 2015, 15:39
Type: Overig R-serie
Bijz: 40 jaar GS editie
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Ter Aar
Locatie: Ter Aar

Re: Nieuwe Garmin Zumo XT

Ongelezen bericht door Henk7777 »

Hallo,

Ik heb nu 5 jaar de navigatorV op de lc zitten en die bevalt me goed, maar heeft wel af en toe z'n nukken...

En ik zie die nieuwe zumo XL eigenlijk wel zitten...

Maar nu de grote vraag..... Past de Zumo XL qwa maat en aansluiting zo op de LC ???

Dat de functie met de "ring" niet werkt zou ik geen probleem vinden, die gebruik ik toch nooit...

Henk7777
BMW R1250GS 40 jaar GS editie 2021
Kawasaki Z750 H ltd 1981
Yamaha FS1 1969
Gebruikersavatar
joekes
Berichten: 143
Lid geworden op: 22 nov 2017, 08:21
Type: R1200RT/LC
Bijz: BJ 2015 Callisto grey matt
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Tilburg

Re: Nieuwe Garmin Zumo XT

Ongelezen bericht door joekes »

Henk,
De XT heeft een andere aansluiting dan de Navigators. Dat gaat niet passen dus. Of de XT met de eigen steun aangesloten kan worden weet ik niet. Volgens mij is de XT iets groter. Op een andere plek kan natuurlijk wel met de bijgeleverde rammounts. Aansluiting op de bestaande bedrading met het canbus systeem is misschien ook een probleem. De zou dat bij de dealer kunnen navragen.

Groet, Jack
Diversen RT's gereden...momenteel een R1200RT Lc uit 2015 callisto grey matt
BRS07
Berichten: 177
Lid geworden op: 24 okt 2009, 12:04
Type: R1250RT
Bijz: Geheel eigen ontwerp 1250 RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Randstad
Locatie: Randstad

Re: Nieuwe Garmin Zumo XT

Ongelezen bericht door BRS07 »

De XT heeft een andere aansluiting dan de Navigators. Dat gaat niet passen dus. Of de XT met de eigen steun aangesloten kan worden weet ik niet. Volgens mij is de XT iets groter. Op een andere plek kan natuurlijk wel met de bijgeleverde rammounts. Aansluiting op de bestaande bedrading met het canbus systeem is misschien ook een probleem. De zou dat bij de dealer kunnen navragen.
Ik heb bij mijn 1250 RT met navigatie voorbereiding zelf een aanpassing gemaakt zodat de Garmin 396 op de plaats van de Nav 5 of 6 zit.
De bediening ring werkt niet voor de navigatie maar wel voor de instellingen van de motor zelf.
Garmin 1.jpg
De voeding gaat via het Garminmoduul en zo blijft de 396 gewoon aan als het contact even wordt uitgezet om even te tanken of iets dergelijks.

Ik ga eerdaags wel even passen om te kijken of ik de XT ook op de zelfde manier kan monteren. Mocht dit mogelijk zijn dan overweeg ik over te stappen naar een XT maar ik ben ook heel blij met de 396. _004
-groet- Hans.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door BRS07 op 10 mei 2020, 08:59, 1 keer totaal gewijzigd.
BRS07
Berichten: 177
Lid geworden op: 24 okt 2009, 12:04
Type: R1250RT
Bijz: Geheel eigen ontwerp 1250 RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Randstad
Locatie: Randstad

Re: Nieuwe Garmin Zumo XT

Ongelezen bericht door BRS07 »

Ik ga eerdaags wel even passen om te kijken of ik de XT ook op de zelfde manier kan monteren. Mocht dit mogelijk zijn dan overweeg ik over te stappen naar een XT maar ik ben ook heel blij met de 396.
En inderdaad de XT past ook bij de RT keurig op de originele plaats door middel van een adapter. Maar afgelopen zaterdag heb ik 417 km foutloos gereden met de 396 die het toch ook wel erg fijn doet. Dus ja ik wil wel overstappen naar een XT maar dan wil ik eerst een redelijke prijs voor de 396 krijgen.

Dus zowel de 396 als ook de XT past keurig in het dashboard van de BMW RT met een adapter, maar werkt de "Ring" op het stuur hier niet voor de navigatie.

-groet- Hans Beijersbergen.
fransgabler

Re: Nieuwe Garmin Zumo XT

Ongelezen bericht door fransgabler »

De 396 is eigenlijk te goed om weg te doen, omdat de prijzen van gebruikte navs onder druk staan. Voor wat het apparaat presteert, ontvang je er betrekkelijk weinig voor.
Hans Vaessen analyseerde de prijzen op marktplaats voor de diverse modellen van zowel Garmin/Zumo als Tomtom. De Zumo 396 zou in die analyse tussen de 225 en 275 opbrengen, maar sinds de TomTom 550 aanzienlijk in prijs is gedaald naar slechts 298 euro zal dat de prijzen van gebruikte navs nog verder doen kelderen.

Hert resultaat van het monnikenwerk door MR GPS over gebruikte navs op marktplaats is in te zien op:
https://www.mrgps.nl/wat-is-mijn-oude-gps-nog-waard/
Laatst gewijzigd door fransgabler op 10 mei 2020, 20:50, 1 keer totaal gewijzigd.
BRS07
Berichten: 177
Lid geworden op: 24 okt 2009, 12:04
Type: R1250RT
Bijz: Geheel eigen ontwerp 1250 RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Randstad
Locatie: Randstad

Re: Nieuwe Garmin Zumo XT

Ongelezen bericht door BRS07 »

De Zumo 396 zou in die analyse tussen de 225 en 275 opbrengen

Ik denk dat ik daar wel mee zou kunnen leven ondanks dat de 396 nog geen jaar oud is _004

-groet- Hans Beijersbergen.
Gebruikersavatar
ErikS
2024
2024
Berichten: 483
Lid geworden op: 19 jan 2014, 19:01
Type: R1250RT
Bijz: Een met radio en BMW navigatie (TFT) en Zumo XT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Veluwe-Vallei
Locatie: De parel van Gelderland
Contacteer:

Re: Nieuwe Garmin Zumo XT

Ongelezen bericht door ErikS »

Hoe groot (of klein) is de kans dat BMW binnen afzienbare tijd met een nieuwe Navigator uitkomt die afgeleid is van de Zumo XT.
Als ik het me goed herinner is de afgelopen jaren telkens ongeveer een jaar nadat Garmin met een nieuw toestel uitkwam na verloop van tijd een daarvan afgeleide Navigator geïntroduceerd. Iemand al geruchten hierover gehoord?

Ik ga er daarnaast wel vanuit dat BMW moeite zal doen om een eventueel nieuw uit te geven exemplaar, dat ge-ent is op de Zumo XT wel passend zal zijn in de huidige serie BMW's die voorbereid zijn voor een Navigator of hier ene simpele oplossing voor zal aanbieden.
volg een rijvaardigheidstraining, omdat motorrijden altijd beter (en veiliger) kan!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
met een Sena SC2 in de helm en Zumo XT op de R1250RT-TFT met radio en BMW navigatie.
Gebruikersavatar
Wullum
Berichten: 752
Lid geworden op: 17 okt 2010, 16:54
Type: R1250RT
Bijz: Elegance in Manhattan Grün Metallic
Land: DE
Woonplaats of omgeving: 74251

Re: Nieuwe Garmin Zumo XT

Ongelezen bericht door Wullum »


Henk7777 schreef: Dat de functie met de "ring" niet werkt zou ik geen probleem vinden, die gebruik ik toch nooit...
Henk7777
In het kader van de opmerking inzake de "ring" vraag ik mij af of je een eventueel in de boordcomputer aangemeldde Navigator (en/of de cradle) moet laten àfmelden als je die Navivator of cradle verwijdert en vervangt door een standaard Garmin 590 welke je
op de canbus-accessoire-stekker aansluit?

Sent from my GM1903 aan alle forumleden

Vroeger, ooit, 2 Japanners, meh... Later een heel nest BMW's, allemaal met een bijnaam...
Nu: de 6e BMW, die nog geen bijnaam heeft, de 7e BMW rijdt mijn inmiddels ex- op.
Gesloten

Terug naar “Over: GPS en navigatie”