TomTom noch Garmin, Times they are a changin'

Garmin, TomTom of toch maar een routerol

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
fransgabler

TomTom noch Garmin, Times they are a changin'

Ongelezen bericht door fransgabler »

De subtitel van dit forumdeel beperkt zich logischerwijs tot TomTom & Garmin en maakt dan een enorme sprong naar het verleden met de routerol. De ontwikkelingen heb ik een beetje gevolgd vanaf Basecamp tot en met de TomTom 550 en de Zumo XT. Er zijn recente en ontwikkelingen op het gebied van soft- én hardware, die het waard zijn om op dit forum even gedeeld te worden.

Over de software:
Over Basecamp meld ik niets, het programma is achterhaald en wordt niet meer geüpdated anders dan door er onderdelen uit te verwijderen. Misschien is het nog even bruikbaar voor hardcore puzzelaars en wellicht voor off-roaders, maar die zullen op dit forum - met typische zware tourmachines - niet veel voorkomen.
Al snel bleek dat het gratis Mydrive ( https://mydrive.tomtom.com/) niet alleen een prettige koppeling bood om de TomTom 410 te voorzien van routes, maar ook dat het opeens kinderlijk eenvoudig was om routes op een computer te maken na een kort avondje zelfstudie.

Vervolgens ben ik overgestapt op een programma dat wat meer mogelijkheden bood, in dit geval Myrouteapp (https://www.myrouteapp.com/), waar ik inmiddels al twee jaar een enthousiast gebruiker van ben. In beginsel geknutseld met het gratis account en na enige tijd de betaalde Gold versie aangeschaft. Dat programma bood toch net meer features dan Mydrive voor de motortochten naar het buitenland met de TomTom op het stuur. Zo is het bijzonder handig om de weg concreet op het scherm te zien met de geïntegreerde streetview om vooraf te kunnen bepalen of dit een interessante route of toch een wat saaie doorgaande weg is.
Heerlijk om tijdens winteravonden al van de komende zomer voor te genieten. Van Corona - als een zich snel verspreidend virus - had immers nog niemand gehoord. Daarnaast wilde ik graag de Here/Garmin kaarten kunnen vergelijken met de TomTom kaarten. Door dezelfde routes vanuit de verschillende kaarten over elkaar te projecteren, komen er verschillen voor, waaruit weer keuzes gemaakt kunnen worden. Bij rondritten van een dag kan het handig zijn om dezelfde route in de andere richting te rijden; de route kan dan worden omgedraaid. Om onduidelijkheden in de uiteindelijke track te voorkomen, is het prettig oom de route te voorzien van extra routepunten, wat met de 'route uitbreiden' mogelijk blijkt.

Inmiddels zijn er meer (gratis) programma s op de markt gekomen, die uitstekend blijken te voldoen. Een belangrijke voorwaarde daarbij is dat een programma web-based is en dat het routes en/of tracks kan exporteren als gpx bestand. Eenmaal een gpx route gemaakt, kan het bestand in diverse devices op het stuur worden ingeladen. Web-based is buitengewoon handig, waardoor zelfs met een smartphone in het buitenland routes kunnen worden gemaakt en/of onderweg kunnen worden bijgesteld. Daarvoor hoeft er geen zware en kwetsbare laptop meer in bagage worden meegenomen. Data en/of wifi zijn in de meeste landen en hotels wel voorhanden en anders voldoet de plaatselijke MacDonald wel onder het genot van wat Franse frietjes.

Twee nieuwkomers wil ik hierbij expliciet vermelden:
Daarvan is de absolute nr 1 - wat mij betreft - Kurviger,
(https://kurviger.de) ,een zeer bruikbaar en zichzelf wijzend programma.
.
Schermafbeelding 2020-04-23 om 12.00.39.png
Wat kun je ermee?
De kern van het programma zit hem in dit submenuutje:
.
Schermafbeelding 2020-04-23 om 12.01.08.png
Van links naar rechts:
  • route omkeren
  • naam veranderen van waypoint
  • snelste route (snelwegen)
  • snelle en bochtige route , ook snelwegen
  • bochtig, geen snelwegen en steden
  • extra bochtig, kan behoorlijke omwegen maken
Met Kurviger is veel mogelijk. Zo is het heel plezierig dat bij elke route het hoogteprofiel onderin beeld wordt weergegeven. Streetview is - bij mijn weten -(nog) niet mogelijk. Onderstaande afbeelding een dagroute zoals ik die maakte als onderdeel van een voorgenomen reis over de Route des Grandes Alpes, in dit geval een dagrit over de Col de la Bonette. Behalve de route, geeft het programma ook het hoogteprofiel weer. Dat geeft van te voren al wat meer inzicht over de de haalbaarheid van zo n dag (ben 65 plusser hè, mijn motor kan meer dan ik) Vervolgens bekijk ik de weg dan ook nog even concreet op streetview van MyRouteApp en in het bijzonder hoe het wegdek er ter plekke uitziet. Allemaal 's winters, heerlijk voorgenieten.
.
Schermafbeelding 2020-04-23 om 12.12.55.png
.
.
Een tweede programma dat het vermelden waard is, heet RouteYou ( https://www.routeyou.com/)
Dit is veelomvattend programma, ook webbased uitgevoerd voor zowel de wandelaar, de fietser als het gemotoriseerde verkeer. Er is een gratis toepassing en als er betaald wordt, is er nog veel meer mogelijk. Dit programma munt uit in een enorme database aan bezienswaardigheden onderweg. Als er een route in Routeyou gemaakt wordt, wordt er na verloop van enige tijd een beschrijving bij gevoegd, van bezienswaardigheden die nog onbekend waren bij het maken van de route. De database zit dan ook vol routes met en vanuit allerlei thema's.
.
R1enR2.png
-
Voor een typische rijder - en soms een beetje cultuurbarbaar - als ondergetekende, die graag alleen reist omdat ie dan uitsluitend hoeft te stoppen bij een tankbeurt of wanneer de prostaat protesteert, is al die informatie eigenlijk alleen maar ballast. Maar als er interesse bestaat in typische lokale gebruiken, evenementen en/of bezienswaardigheden, dan biedt dit programma specifieke lokale informatie. Het menu om de informatie op te roepen, compleet met beschrijvingen en foto s is in het bovenstaande menu eenvoudig op te roepen.

Wel moeten er eerst wat velden worden ingevuld voordat een route kan worden geüpload of kan worden gemaakt. Het is een beetje gedoe, even vlot een route maken is er eigenlijk niet bij. Het is echt de bedoeling om er even voor te gaan zitten. Mooi is wel dat het hoogteprofiel groot bovenin- en prominenter nog dan in Kurviger - overzicht biedt.

samenvattend:
  • Mydrive is een eenvoudig en gratis programma dat al wat langer bestaat. Routes maken is kinderspel maar de mogelijkheden zijn beperkt.
  • MyRouteapp is nog gebruiksvriendelijker, biedt in de gratis versie al meer mogelijkheden en in de betaalde versie nog veel meer toepassingen die er toe doen. Denk aan routes in diverse kaarten over elkaar projecteren, routes uitbreiden met routepunten, streetview, een rondrit plannen en het omdraaien van een route.
  • Kurviger laat zich het meest eenvoudig hanteren als het gaat om vlot een rijtechnisch interessante route te maken.
  • Routeyou levert behalve een route ook informatie wat er onderweg allemaal te zien en te beleven is.
Een combi ligt dan wel voor de hand: Maak de route in Kurviger en laadt het gpx bestand in de database van Routeyou, waarna er binnen een paar uur allerlei info vanuit RouteYou bij het bestand wordt vermeld.

Zo had ik voor het voorjaar van 2020 een typische culturele route samengesteld naar Normandie, gericht op de vijf stranden en bezienswaardigheden rondom de invasies van 6 juni 1944. In zo'n geval is het handig om die route ook even 'door RouteYou te halen' voor aanvullende informatie. Zo 'n platte cultuurbarbaar ben ik ook weer niet. Maar een route richting Marseille heen via de Route des Grandes Alpes en terug via de Route Napoleon door Routeyou te halen, laat ik wel uit het hoofd. Daarvoor zijn de afstanden te groot en is het doel vooral de reis zelf. Rijden in de bergen met een RT is nu eenmaal het mooiste wat er is.
.
Schermafbeelding 2020-04-23 om 22.50.45.png
.
Mocht je interesse hebben in een of beide routes: Over de oude en nieuwe hardware:
Vervolgens gaat het erom hoe de routes op de motor concreet gereden worden. Ook daar zijn verrassende ontwikkelingen in techniek en in financiën te melden:
De navigatie motorwereld heeft jarenlang op de benchmark Basecamp ( toch nog één keertje noemen) en Garmin genavigeerd met de reeks Zumo's. Apparaten die kostbaar waren en lastig aan te sturen bovendien. Op het apparaat zelf kon geen interessante route worden uitgezet. Om het een en ander onder de knie te krijgen, moest er avonden gestudeerd worden om een vooraf uitgezette route op het apparaat te krijgen. MR GPS Hans Vaessen stelde hele lessencycli daarover ( https://www.mrgps.nl/motor/basecamp/ ) samen en menigeen boog zich tijdens lange winteravonden over die lastige software. Ik weet niet of Hans er rijk van is geworden, maar het heeft hem veel werk bezorgd.

De ommekeer vond pas onlangs rond 2015 plaats met een Giant Leap door de introductie van de TomTom 400.
Grote voordelen:
- Op het apparaat zelf konden al direct routes worden gemaakt
- Daarbinnen waren al keuzes in parameters als te vermijden routes, veerboten, snelwegen enz
- Kronkelwegen konden nu eenvoudig als rit of rondrit worden gemaakt
- Er kwam een gratis koppeling met Mydrive, in een uurtje studie te snappen en met drie uurtjes geheel onder de knie
- de gemaakte routes konden draadloos met bluetooth op de Tomtom worden geplaatst.

Bovendien bleek het apparaat betaalbaar te zijn. Vanaf de 400 werd de gang ingezet naar het laatst uitgekomen model, de huidige TomTom 550. Garmin bleef wat lang rekenen op de vaste Zumo gebruikers en verloor vanaf dat moment het contact met veel nieuwe gebruikers. Die doelgroep wilde snel een interessante route kunnen maken op het apparaat zelf of met de smartphone en die draadloos op het apparaat kunnen zetten. Er hoefde ook geen onhandige laptop meer mee in een van de koffers. Geen wifi? Geen probleem, via de data van de smartphone werd de route eenvoudig draadloos overgezet. Pas in april 2020 reageerde Garmin met de Zumo XT op de ontwikkelingen zoals TomTom die al jaren eerder had ingezet. Beide merken verdelen het motorvolk en elke gebruiker kan moeiteloos de voordelen opnoemen van zijn/haar navigatiesysteem, niet gehinderd door enige kennis over de mogelijkheden van de concurrent... .

Waar het in dit item om gaat is het alternatief voor beide apparaten, die een forse aanslag plegen op het (vakantie) budget. Hoe dat komt? Hoewel beide merken in de motorwereld wereldberoemd zijn, blijft motornavigatie toch slechts een niche-markt. De aantallen zijn tov de losse en ingebouwde navigatiesystemen in auto s marginaal te noemen. Dat betekent ook dat de ontwikkelkosten - van zowel de software thuis op de computer, in het kastje als het kastje zelf - relatief hoog liggen. Die kosten kunnen alleen terugverdiend worden bij aankoop van een navigatiesysteem op het stuur. De prijzen schommelen enigszins vanwege incidentele cashback acties van TomTom, maar op dit moment van schrijven kost een TomTom 550 met een tijdelijke cashback tot 7 juni 2020 289 euro en de Garmin XT doet daar met 499 euro nog een aardig schepje bovenop.
.
beiden.png
.
Dat zijn forse bedragen in relatie tot bijvoorbeeld recreatief gebruik in een paar weekenden en/of tijdens de vakantie. Daar komt nog bij dat er gemiddeld om de twee à drie jaar een nieuw apparaat uitkomt, dat weer meer en andere mogelijkheden biedt. Die aanzienlijke bedragen hebben de markt voor goedkopere oplossingen wakker geschud. Natuurlijk bestond er al van A naar B navigatie met de smartphone in de auto. 'Kaarten' en 'Google Maps' bestaan al wat langer, kosten nix en worden bovendien gratis up tot date gehouden. Wat oudere auto's met ingebouwde navigatie moesten vaak duur worden geüpdated, voor zover de bestaande hardware dat nog aankon en/of toeliet. De nieuwste ontwikkeling legt zich al neer bij de navigatie met de smartphone doordat het vaste scherm in de auto wordt aangestuurd door de up-tot-date data uit de smartphone. Let op: hier gaat de motorwereld op aansluiten, al is dat concreet nog niet het geval (* zie onderaan: conclusies)

Het merendeel van de motorrijders gebruikt de navigatie echter niet als van A naar B navigatie met een paar variabelen, maar wil graag op voorhand eenvoudig, ingewikkeld of zelfs gecompliceerd routes kunnen bedenken, uitzetten en die rijden. Het gaat immers bij de recreatieve rijders niet om de bestemming maar om de reis zelf.

Smartphones kunnen steeds meer aan en ze zijn prima te gebruiken om de positie tov het Global Positioning System - met dank aan Bill Clinton die dat systeem vrijgaf voor civiel gebruik - netwerk te bepalen. De GPS chips in de smartphones zijn tegenwoordig net zo snel als de allernieuwste navigatiesystemen. Dat heeft er mee te maken dat het GPS signaal een wat trage frequentie heeft van 1 hertz per seconde. Op rotondes is die lage frequentie goed waar te nemen, waardoor de afslagen op het scherm achterlopen tov de werkelijke positie van de motorrijder. Voor veel rijder die niet ver van te voren kijken welke afslag ze moeten hebben, is dit een bekend fenomeen. Zowel de navigatiesystemen als de smartphones zijn afhankelijk van de snelheid waarmee het GPS signaal wordt doorgegeven.

Vanuit het moederbedrijf van Myrouteapp is een programmaatje speciaal ontwikkeld voor de motorrijder en zijn/haar smartphone (en cabriorijder, wandelaar, fietser en de skater enz) om de route tussen A en B heel specifiek in te vullen zoals het ook op een TomTom of Garmin Zumo gaat. Dat programmaatje heet Myrouyteapp Navigation (https://www.myrouteapp.com/nl/products/navigation) en het is voor minder dan 2 tientjes per jaar direct te gebruiken op de smartphone. Met een gratis of betaald account op Myrouteapp kunnen GPX routes worden gemaakt en/of geüpload vanaf de computer en/of allerlei sites. Een X-Rammount op het stuur kost een tientje bij tante Alie en drie tientjes bij Waypoint. Mijn zoon studeert en heeft dus weinig te besteden, kocht er eentje bij tante Alie waarna ik besloot er eentje bij Waypoint aan te schaffen. Tante Alie levert een gratis grote knijper, maar het bolletje op de X-grip is net ff kleiner dan de echte X-RamMount op het stuur, het veertje kraakt en klemt wel erg sterk en ik had bovendien zin in een nuttig motorritje via Loosdrecht naar Hilversum.
.
alie XRammount.png
Op beide foto's is de linker die van tante Alie, rechts de originele X-Rammount Voorheen leverde Alie plastic achtige rubbers, die nauwelijks in staat waren om de dure smartphone vast te houden, maar dat is ten goede veranderd. De Alie rubbers kennen dezelfde samenstelling als de originele Rammounts en zijn zelfs in een iets groter formaat uitgevoerd. Op de rechter foto is het verschil in diameter tussen beide bollen goed te zien. RamMount zette met dit bolletje de standaard neer en wellicht is dit formaat gepatenteerd. De knijper moet bij verschil in diameter met de bol op het stuur behoorlijk worden aangedraaid om verlies van de dure smartphone in de tante Alie houder te voorkomen.
.
Er bestaan wat achterhaalde voor-oordelen over het gebruik van een smartphone op het stuur voor diverse doeleinden:
  • In vroegere tijden stak de smartphone anders in elkaar dan nu het geval is, zo was de waterdichtheid nog een issue. Voor zover een recreatieve rijder al in de regen vertrekt, kan hij/zij er alsnog wel eens in verzeild raken. Moderne smartphones zijn vaak al waterresistent ( onder de douche) of waterdicht (echt onder water) Bovendien is de plek waar de smartphone wordt geplaatst meestal een beschermde plek, achter de klokken of ruit(je) Een beetje RT rijders houdt op die plek zelfs vloeipapier nog droog.
  • De smartphone zou slecht af te lezen zijn, met name in het zonlicht. TomTom en Garmin claimen een grote zichtbaarheid van het scherm, zelfs onder zonnige omstandigheden. Als de zon van achter op mijn TomTom 550 schijnt, valt het beeld zo goed als weg en heb ik me aangeleerd met het bovenlijf en helm enige schaduw te maken. Vanmiddag was ik bij Waypoint te H'sum en de verkoper bood me aan de Zumo XT buiten in de zon af te lezen. MR GPS Hans Vaessen was zeer enthousiast over de afleesbaarheid van de Zumo XT, maar ik kan zijn enthousiasme niet echt delen. Zolang er spiegelend glas wordt toegepast voor het scherm, zal de zon daarop reflecteren ongeacht de hoeveelheid licht vanuit het scherm zelf. Vreemd dat de fabrikanten dat nog steeds niet in de gaten hebben. De moderne smartphone is - net zo goed als welk navigatiescherm - afleesbaar en soms moet er - net zoals bij de TomTom en Zumo - even wat schaduw worden gemaakt.
  • De gevoeligheid van het scherm zou anders zijn. De navigatieapparaten claimen dat ze met handschoenen te bedienen zijn. Twee praktische zaken daarover: 1 Onderweg gebeurt het zelden dat ik het scherm zou willen aanraken. Blijkt dat bij uitzondering toch het geval te zijn, dan zet ik ( gedegen 65 plusser) de motor aan de kant. 2 Het is echt onzin om een piepklein scherm met winterhandschoenen te willen bedienen. Dat lukt niet goed en zeker niet als de handschoenen van zacht materiaal zijn. De smartphone reageert daarmee niet anders dan de allernieuwste navigatiesystemen.
  • De smartphone zou niet tegen de trillingen van de motor kunnen. Ooit bezat ik een Yamaha XS 650 en de 360 graden opstelling van de cilinders zou wellicht in staat zijn geweest om de eerste serie GSM phones aan gruzelementen te trillen. Immers, de X-Rammount grip bestond nog niet en de echte smartphone ook niet. De moderne smartphone is echter hufterproof, kan tegen trillingen en zelfs tegen valpartijen van de trap af. De zacht rubberen grips op de X-Rammount vangen overigens trillingen al grotendeels af.

Wat biedt de smartphone in combinatie met Myrouteapp Navigation?
.
alleschermen.png
Uiterst links het openingsscherm, waarvan de buttons meteen al helder aangeven welke functies daarmee geactiveerd worden. Van links naar rechts:
  • Scherm 1: Met ‘navigeren en tracken' worden drie functies weergegeven. Met de functie ‘zoeken’ kan er een van A naar B navigatie worden opgestart met de varianten: vermijden van snelwegen, tolwegen, veerboten, tunnels en onverharde wegen. Dit is eigenlijk de traditionele vorm van navigeren. Met ‘routes ’opent het uiterste rechterscherm zich met eerder gemaakte of gedownloade routes. ‘Routes plannen’ is de kern van het programma. Tijdens het rijden kan van de route een track gemaakt worden, die oproepbaar is met ‘gereden tracks’ Soms is het leuk om zonder enige routeplanning rond te rijden, maar wel terug te kunnen kijken waar gereden is. ‘Offline kaarten’ biedt de mogelijkheid om kaarten van bijvoorbeeld landen of hele werelddelen vooraf te downloaden, waarmee het dataverkeer tot bijna 0 wordt teruggebracht. ‘Informatie en ondersteuning’ tenslotte geeft antwoorden op de meest gestelde vragen van beginnende gebruikers.Bij 'evenementen' kan een gebeurtenis worden aangemaakt, bijvoorbeeld door op een bepaald tijdstip een route gezamenlijk te rijden. Linksboven in dit scherm staat ook het bekende radertje als icoontje voor de algemene instellingen. Denk daarbij aan het uit/aan zetten van keuzes als: online/offline gebruik, geluid aan/uit bij overschrijden van de plaatselijke max snelheid, wel of niet waarschuwingen voor flitsers, wel of geen gesproken routebegeleiding enz. Het is handig die voor gebruik eerst even eenmalig in te vullen naar de eigen voorkeuren toe.
  • Scherm 2 Na het activeren van het ‘route plannen’ op scherm 1 verschijnt scherm 2. Hierop worden de routes gepland en daar is het de recreatieve motorrijder natuurlijk om te doen. De route kan waypoint na waypoint worden opgebouwd op verschillende manieren. Routes kunnen worden gemaakt en geüpload vanuit een gratis account van Myrouteapp. Na het maken of uploaden van de route verschijnt deze vanzelf in de database en in de routes van de app. Een gemaakte route hoeft dus niet eerst geüpload te worden van het account naar de app. De routemodus is variabel en kan worden ingesteld op rijden, fietsen of te voet.
  • Scherm 3: Dit scherm geeft aan wat de rijder voorgeschoteld krijgt op het scherm van zijn smartphone bij het rijden van de geplande route of de traditionele van A naar B navigatie. Dit voorbeeld is een zeer kleine route, zonder tankstation. Bij een langere route worden de eerste twee tankstations vermeld, waardoor de rijder zijn/haar tankstops goed kan plannen. Uiteraard wordt het beeld met geluid ondersteund, afhankelijk van de smartphone kan dat bedraad en/of met bluetooth worden weergegeven. Het is heel plezierig dat de geplaatste routepunten tijdens het rijden nog steeds zichtbaar blijven. In bovenstaand voorbeeld heeft routepunt 2 een afwijkende kleur, daar kan bijvoorbeeld informatie in opgeslagen worden over een bezienswaardigheid, een lunchplek of iets dergelijks. Die info wordt leesbaar door op het scherm het routepunt te selecteren. Dit is een groot voordeel tov de traditionele navigatieapparaten, waarbij de routepunten tijdens het rijden niet zichtbaar zijn. Tevens wordt andere info getoond als afstand, duur van de rit, tijd van aankomst, huidige snelheid en de maximum toegestane snelheid.
  • Scherm 4: Dit is de het overzicht in de database van opgebouwde en bewaarde routes, waaruit gekozen kan worden. Een gekozen route kan ook - nog voor het rijden - eerst weer bewerkt worden.
Specifieke zaken voor het navigeren met een smartphone en slotconclusies
  • 1 Natuurlijk zijn er nog kleine verschillen tussen de specifieke navigatieapparatuur en de smartphone op het stuur. Zo is het geluid uit de speakertjes van bijvoorbeeld een Tomtom op een RT nog goed te horen tot zo n 70 km/uur. Een dergelijk volume - in een dorpje kijkt iedereen voor de eerste rotonde verschrikt op van het lawaai uit de de nav - zal een smartphone niet kunnen bereiken. De 12 volt voeding is ook een punt van zorg. Bij een TomTom en/of Garmin is de voeding hufterproof ondergebracht in de houder zelf. Het stroomkabeltje loopt naar de houder en niet naar de nav zelf. Bij de smartphone zal de voeding wel direct in het apparaat zelf gaan, waarbij enige voorzichtigheid geboden is. De plek op het stuur van een motor is een wat dynamischer omgeving dan het nachtkastje thuis, althans in de meest voorkomende gevallen. Houd er rekening mee dat de verbinding niet onder een hoek komt te staan, het kabeltje niet klem raakt bij het sturen enz.waardoor de aansluiting op de smartphone uitlubbert. Dan valt het stekkertje er telkens spontaan uit, waarna de smartphone uiteindelijk niet meer opgeladen kan worden.
  • 2 Financieel is het absoluut interessant om met de bestaande smartphone te navigeren op de motor. Het is zelfs te overwegen om een goedkope rugged smartphone aan te schaffen ipv een traditioneel navigatieapparaat. Met via wifi gedownloade offline kaarten is er geen/nauwelijks dataverkeer en volstaat een eenvoudig pre-paid sim kaartje, waarmee een terugkerend abonnement vermeden wordt. Zo verloopt binnenkort m'n Iphone 6 abbo en wordt een Iphone SE 20 aangeschaft. De Iphone 6 verblijft dan - met een goedkoop pre-paid kaartje erin- permanent in de motor, handig altijd route navigatie bij de hand.
  • 3 Zie 2, mijn huidige Tomtom kon wel eens mijn laatste specifieke nav zijn. De mogelijkheden van de smartphone en de software zijn - in de meest gebruikte toepassingen - volstrekt vergelijkbaar met die van de traditionele prijzige navigatieapparatuur.
  • 4 Het ligt voor de hand dat de navigatie op de motor de navigatie in de auto in ontwikkeling volgt. Dat betekent dat er op het stuur geen traditioneel computertje of smartphone meer wordt geplaatst met een zelfstandige GPS tracking, maar slechts een soort van monitortje. Wat op het monitortje verschijnt wordt aangestuurd door de zich ontwikkelende smartphone die elders op de motor een veilig plekje vindt. Updates op de nav zijn niet meer nodig, de updates op de smartphone volstaan. Zie daarvoor Android Auto en / of Apple Carplay
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door fransgabler op 06 jul 2020, 12:48, 53 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: TomTom noch Garmin, Times they are a changin'

Ongelezen bericht door Baird »

Mooi overzicht, ik mis echter het nog steeds door mij gebruikte MapSource in je overzicht. Onovertroffen i.c.m. met mijn GPS276Cx en de gewone C met NT-kaarten. Als dat doorontwikkeld was hadden we het gedrocht BaseCamp kunnen overslaan.

Ik heb ooit van een windows7 computer de hele map gekopieerd uit de program files, deze map wordt gedumpd op de volgende win computer, shortcut maken naar de desktop en draait nu ook heerlijk op mijn win10 laptop van 2020 ..... _004 Basecamp wordt alleen gebruikt om de nieuwe kaarten te downloaden en dan gauw weer uit :D .
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: TomTom noch Garmin, Times they are a changin'

Ongelezen bericht door HansD »

Goed verhaal Frans! Bedankt! _004 Ik ga zeker een paar van deze apps proberen.
fransgabler

Re: TomTom noch Garmin, Times they are a changin'

Ongelezen bericht door fransgabler »

Toegevoegd aan het openingsartikel: de smartphone als hardware 'op het stuur'
Gebruikersavatar
SanderB
Berichten: 14
Lid geworden op: 05 mar 2020, 21:17
Type: R1200RT
Bijz: 2015, Full options behalve radio
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Arnhem

Re: TomTom noch Garmin, Times they are a changin'

Ongelezen bericht door SanderB »

Interessante bevindingen.

Ik moet zeggen dat ik juist steeds minder tijd kwijt wil zijn aan routes maken en dus ook zo min mogelijk wil switchen tussen programma's.
Intussen weer van systeem overgestapt van Tomtom naar Garmin vanwege mooie integratie op de R1200RT maar ik blijf voor het snel maken van een mooie route tot nu toe bij mydrive. 1 of 2 punten selecteren, kiezen voor bochtige route en er komt direct iets moois uit. Dan nog wel via Basecamp op de Navigator 6 zetten (deze stap zou ik dolgraag willen overslaan, maar nog geen oplossing gevonden) en rijden maar.
Door de vele positieve verhalen nog wel eens in MRA gekeken maar ik zie hier toch geen toegevoegde waarde voor mijn gebruik: overbodige functies en daardoor wat minder overzichtelijk.

Nu raak ik door jouw verhaal wel geïnteresseerd in Kurviger.de.
Zou je zeggen dat dit programma mooiere routes maakt dan mydrive?
Welke kaartlaag gebruik je?Esri streets, Kurviger liberty? Weet je toevallig wat de kenmerken van deze kaarten zijn? Komen er wezenlijk andere routes uit of is dit alleen visueel (kwestie van smaak?)

Gr,

Sander
fransgabler

Re: TomTom noch Garmin, Times they are a changin'

Ongelezen bericht door fransgabler »

Het maken van routes is voor sommigen deel van het plezier voor het hele motorgebeuren. Het is als sleutelen, voor sommigen is dat een doel op zich en voor anderen is dat een noodzakelijk kwaad dat bij voorkeur uitbesteed wordt. Uiteraard met alle varianten die zich tussen die uitersten bewegen. Zo kan ik me wel eens verwonderen over het gedrag van mijn zoon, die voornamelijk aan zijn motor prutst en/of poetst en nauwelijks rijdt.

Ik kan veel tijd besteden aan het maken van routes , zo neem ik bij het uitzetten van een kronkelroute zelden genoegen met het resultaat tussen A en B van een programma met de parameters mate van kronkelen en hoogteverschil. Vervolgens kijk ik naar het type weg op diverse kaarten, naar de streetview en het hoogteprofiel. Mijn vrouw zegt wel eens gekscherend dat die route niet meer gereden hoeft te worden, omdat ie na voltooiing op de computer al bekend is. Onzin natuurlijk, het is als een Fifa spel op de computer: niet te vergelijken met The Real Thing.
Pas als de routes naar mijn zin zijn, volgt de apotheose: Het rijden en het oplossen van problemen onderweg die vooraf niet altijd in te schatten zijn. Daarnaast is het leuk om anderen van routes te laten genieten of op ideeën te brengen. Om die reden beheer ik de 'Bestemming en Rondritten groep' op https://www.myrouteapp.com/nl/social/gr ... in=members. Op dat platform worden routes integraal uitgewisseld en vervolgens direct toegepast dan wel naar eigen smaak aangepast. Ook kan in een blog de beleving van een gegeven route worden weergegeven in tekst en foto's. Zie bijvoorbeeld:https://www.myrouteapp.com/blog/open/1017

Daar sta jij heel anders in en daar is nix mis mee.
Als je op je motor geniet van de route die Mydrive voor je maakt en die je via het onvermijdelijke Basecamp op je Zumo zet, heb je verder echt niets te wensen. Dat scheelt alleen maar een hoop gedoe, gepuzzel, tijd en geld.

Programma s vergelijken is ook een beetje appels met peren vergelijken vanwege de beschikbare parameters:
- Bij Mydrive en MyRouteApp kunnen de mate van kronkelen en hoogteverschillen los van elkaar in drie stadia worden ingesteld.
- In Myrouteapp kan gekozen worden uit diverse kaarten waaronder Michelin, Here,TomTom, Open Streetmap en Google maps
- In Kurviger kan gekozen worden voor een wat bochtiger route of juist veel bochtiger maar uitsluitend in combinatie met bergen naast snelste route enz.
- In Routeyou kan alleen voor 'mooiste motorroute ' worden gekozen naast snelste enz. Ook hier geen aparte gradaties in bochten of hoogteverschillen.

Of- en in hoeverre kaarten van elkaar verschillen vanuit standaard situaties weet ik niet omdat ik de route toch anders laat lopen dan de keuzes die de verschillende programma s maken. Is het leuk of juist heel vervelend als kronkelroutes door plaatsjes en/ of de bebouwde kom lopen of juist niet? Is door een stadje rijden leuker dan de rondweg te nemen? Ik kies dat liever per dag zelf uit dan dat een programma dat voor me bepaalt.
In de praktijk komt het er meestal op neer dat ik begin en eindig met MyRouteApp Gold vanwege de gebruiksvriendelijkheid, de geïntegreerde streetview, het over elkaar kunnen projecteren van dezelfde route op de Garmin/Here en de Tomtom kaart en het direct draadloos kunnen overzetten van de route op de TT 550. Juist de gedetailleerdheid en mogelijkheden trekken me aan, waar anderen juist voor eenvoud kiezen.

Wat je vraag over mooiere routes en Kurviger betreft: Give it a try en ga er eens een uurtje voor zitten op een regenachtige avond en vergelijk de route eens met MyDrive. Het is zó leuk om dit soort verschillen zelf te ontdekken. Terecht haal je zelf al het begrip 'smaak' aan, wat de een mooi en geweldig vindt, vindt een ander boring. Tsja, zoveel mensen, zoveel wensen.

Ieder zijn meug, er is keuze genoeg en zo is het goed.
.
Schermafbeelding 2020-05-05 om 20.00.25.png
.

De onvergelijkbaarheid in beeld gebracht met dezelfde motorroute vanuit het gemiddelde in kronkelwegen en dito in hoogteverschillen. (voor zover dat in de programma s mogelijk is vooraf in te stellen) van links naar rechts vanuit:
Myrouteapp, RouteYou, Mydrive en Kurviger.

De keuzes verschillen aanzienlijk van elkaar, wat voor sommigen van ons reden zou zijn om eens naderbij te kijken met hoogteverschillen, afstand, streetview en plaatsjes die onderweg worden opgenomen dan wel vermeden. Het blijft geen corona crisis ...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door fransgabler op 19 aug 2020, 11:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Lemoi
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 feb 2012, 21:08
Type: R1200RT/LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: 's-Hertogenbosch

Re: TomTom noch Garmin, Times they are a changin'

Ongelezen bericht door Lemoi »

""Bij de smartphone zal de voeding wel direct in het apparaat zelf gaan, waarbij enige voorzichtigheid geboden is. De plek op het stuur van een motor is een wat dynamischer omgeving dan het nachtkastje thuis, althans in de meest voorkomende gevallen. Houd er rekening mee dat de verbinding niet onder een hoek komt te staan, het kabeltje niet klem raakt bij het sturen enz.waardoor de aansluiting op de smartphone uitlubbert. Dan valt het stekkertje er telkens spontaan uit, waarna de smartphone uiteindelijk niet meer opgeladen kan worden."

Je hebt draadloze laders zoals de SP connect.. Weet nu niet of ze wat verbeterd zijn maar met mijn keyless ride en radio had ik nog wel eens last van storingen en dus weer verwijdert.
Maar ik rij iets van ~40K per jaar voor werk (nu effe niet dus) en gebruik dus wel altijd kabeltje voor de telefoon. Deze telefoon al meer als 2 jaar, geen probleem. Vorige telefoon ook ~2 jaar gebruikt en nu al bijna 3 jaar door mijn dochter. Ook geen probleem met kabeltje.
Enig probleempje is als het heel erg veel/hard regent, dan wil er wel eens water in de connector komen.
fransgabler

Re: TomTom noch Garmin, Times they are a changin'

Ongelezen bericht door fransgabler »

Maar ik rij iets van ~40K per jaar voor werk (nu effe niet dus) en gebruik dus wel altijd kabeltje voor de telefoon. Deze telefoon al meer als 2 jaar, geen probleem. Vorige telefoon ook ~2 jaar gebruikt en nu al bijna 3 jaar door mijn dochter. Ook geen probleem met kabeltje.
Enig probleempje is als het heel erg veel/hard regent, dan wil er wel eens water in de connector komen.
Kijk eens aan, da's een mooi voorbeeld uit de dagelijkse praktijk!

Dat zijn nog eens afstanden, jaarlijks letterlijk in kilometers de wereld rond op de motor met een smartphone. Als een smartphone 80.000 km overleeft in twee jaar en daarna nog drie jaar gebruikt wordt op een andere motor, dan overleeft ie ook wel de recreatieve rijder die bij echte plensbuien toch even een viaduct of bushokje opzoekt.
.
around1.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door fransgabler op 06 jul 2020, 12:54, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Lemoi
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 feb 2012, 21:08
Type: R1200RT/LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: 's-Hertogenbosch

Re: TomTom noch Garmin, Times they are a changin'

Ongelezen bericht door Lemoi »

Frans, ik rij voor mijn werk door europa, tenminste NL, D, B, F, A, DK. Klanten bezoeken (ja bevoorrecht :-) ) en terug weg bijna altijd een stuk binnendoor toeren. Doe ik al ruim 6 jaar en met telefoon (en BMW nav. Heb ik in een andere draadje uitgelegd waarom) en nooit een probleem behalve dus met regen. En 1 keer had ik de navigatie op de telefoon op "beste prestaties" gezet. Toen kon de lader het niet aan en ging de telefoon langzaam leeg.
Maar voor de rest ben ik heel tevreden met mijn telefoon.
En ik ben niet zo'n figuur die avonden en dagen zit om een route uit te zetten. 98% van de gevallen doe ik dat uit de vrije hand. Zoek gewoon de kronkel weggetjes op, op de kaart.
Gebruikersavatar
joekes
Berichten: 143
Lid geworden op: 22 nov 2017, 08:21
Type: R1200RT/LC
Bijz: BJ 2015 Callisto grey matt
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Tilburg

Re: TomTom noch Garmin, Times they are a changin'

Ongelezen bericht door joekes »

Mooi overzicht Frans....bijna complete geschiedenis.... :D

Ik heb ooit ook een routerol gehad, en dat ging toen i.c.m. kaarten ook goed hoor...
(niet gesproken over het bekijken van de kaart als het regende.... Big RT Smile
Diversen RT's gereden...momenteel een R1200RT Lc uit 2015 callisto grey matt
fransgabler

Re: TomTom noch Garmin, Times they are a changin'

Ongelezen bericht door fransgabler »

joekes schreef: 07 mei 2020, 20:40 (niet gesproken over het bekijken van de kaart als het regende.... Big RT Smile
Ook als het niet regende was het lastig, de motorkap als kaartentafel ontbrak immers op de brommerd. Op de een of andere manier spiegelde precies net het kaartgedeelte waar het om ging achter het verkreukte plastic van de tanktas. Veel gedoe en niet ongevaarlijk: geen details, geen geprojecteerde afslagen met borden en gesproken instructies. Kaartlezen op de motor leidde de aandacht veel meer af dan welke nav dan ook, ervan uitgaande dat er rijdend geen appjes mee worden verstuurd.
-naughty-

Lemoi schreef: 07 mei 2020, 16:06 Doe ik al ruim 6 jaar en met telefoon (en BMW nav. Heb ik in een andere draadje uitgelegd waarom) en nooit een probleem behalve dus met regen.
Natuurlijk heb ik gepoogd het bericht terug te vinden, maar je hebt ongeveer 14 pagina' s x 25 berichten. Onbegonnen werk, tenzij ik er dagen aan ga zitten. Ben wel benieuwd naar de combi met de BMW nav, dus als je het draadje zelf nog weet en kunt linken, dan houd ik me aanbevolen.
Bens
Berichten: 142
Lid geworden op: 08 jul 2017, 09:39
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: 1200 GS
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: West-Friesland

Re: TomTom noch Garmin, Times they are a changin'

Ongelezen bericht door Bens »

Lemoi schrijft het volgende.
""Bij de smartphone zal de voeding wel direct in het apparaat zelf gaan, waarbij enige voorzichtigheid geboden is. De plek op het stuur van een motor is een wat dynamischer omgeving dan het nachtkastje thuis, althans in de meest voorkomende gevallen. Houd er rekening mee dat de verbinding niet onder een hoek komt te staan, het kabeltje niet klem raakt bij het sturen enz.waardoor de aansluiting op de smartphone uitlubbert. Dan valt het stekkertje er telkens spontaan uit, waarna de smartphone uiteindelijk niet meer opgeladen kan worden."

Ik gebruik een magnetische usb-kabel en hoop op deze manier bovenstaande te voorkomen. Helaas te kort mee gereden om een oordeel te kunnen geven. Bij Amazon ca. 11 euro bij Ali vanaf 0,65 euro.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
siebke
Berichten: 754
Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
Type: R1200RT
Bijz: 2009, bijna full options
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

Re: TomTom noch Garmin, Times they are a changin'

Ongelezen bericht door siebke »

Lemoi schreef: ↑
07 mei 2020, 16:06
Doe ik al ruim 6 jaar en met telefoon (en BMW nav. Heb ik in een andere draadje uitgelegd waarom) en nooit een probleem behalve dus met regen.
Fransgabler schreef:
Natuurlijk heb ik gepoogd het bericht terug te vinden, maar je hebt ongeveer 14 pagina' s x 25 berichten. Onbegonnen werk, tenzij ik er dagen aan ga zitten. Ben wel benieuwd naar de combi met de BMW nav, dus als je het draadje zelf nog weet en kunt linken, dan houd ik me aanbevolen.
Dat moet dan dit draadje zijn, gevonden in 10 minuten (was ook nieuwsgierig ;) )
viewtopic.php?p=152676#p152676
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
fransgabler

Re: TomTom noch Garmin, Times they are a changin'

Ongelezen bericht door fransgabler »

Dat moet dan dit draadje zijn, gevonden in 10 minuten (was ook nieuwsgierig ;) )
viewtopic.php?p=152676#p152676
Da's knap gevonden, want het draadje gaat over de bevestiging van een nav op een 1100...

Interessante discussie in dat draadje tussen Lemoi en Mr GPS Hans Vaessen. Hans staat boven elk merk, maar heeft natuurlijk wel belang bij de verkoop van de Garmin/Zumo en TomTom kastjes op het stuur. Hans is van beide merken dealer en uit ervaring weet ik dat hij ook een goede dealer is die alles van die apparaten weet en echt te hulp schiet bij problemen.

Ik vond een draadje van hem van enige tijd terug met een berekening van de smartphone ten opzichte van een traditionele nav (dedicated device) op het stuur.
zie:https://www.mrgps.nl/smartphone-op-de-m ... t-of-niet/ Het is een artikel uit november 2018, zo lang is dat niet terug. Zo snel ook gaan ontwikkelingen met de smartphone o.a. als navigatietoestel, dat het artikel indertijd zeker opgeld deed maar inmiddels al grotendeels is achterhaald. Het artikel dateert anderhalf jaar voor het uitkomen van de Zumo XT voor het kleine vermogen a 499 euro. Zo is de onmogelijke combi Iphone en gpx routes bij het in- en uitlezen al enige tijd opgelost. Om een compleet beeld te geven: De TomTom 550 kost - as we write - via een cashback a 50 euro tot 7 juni 2020 slechts 289 euro.

Waar Myroute navigation voor de smartphone nog in zou kunnen groeien is het correct weergeven van flitspalen. gedateerde niet werkende palen staan er op, maar van de de moderne infra rood camera's die met het internet verbonden zijn, ontbreekt tenminste een aantal die daar overigens al een paar jaar staan. Daarnaast is de kronkelroute under construction, waar het belang overigens wel van onderkend en ook intensief aan gewerkt wordt. Dat komt wel goed en is een belangrijke aanvulling op de navigation app.

Waar ik benieuwd naar ben is het verkoopcijfer van de Zumo XT, maar dan aan het eind van 2020. Wat ik lees schijnt er een run op te zijn, ondanks kinderziektes en torenhoge aanschafprijs, wellicht stoppen veel mensen daar nu hun vakantiegeld in. Dat moet - voor een aantal motorrijders - zolang de grenzen potdicht zitten dit jaar toch ergens aan besteed worden.
.
money.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
fransgabler

Re: TomTom noch Garmin, Times they are a changin'

Ongelezen bericht door fransgabler »

Evaluatie na een half jaar gebruik van MyRouteApp Navigation icm gratis MyRouteApp account :

Myrouteapp Navigation geeft zelf al aan dat de smartphone minder stabiel is dan een genuine navigatiesysteem. Deze constatering kan ik wel onderschrijven. Als voorbeeld: bij de Normandie rit ( zie https://www.myrouteapp.com/nl/social/fo ... mode=share) was de Iphone SE 2020 zoveel en ook zolang aan het herberekenen, dat uiteindelijk de 'traditionele' TomTom 550 uit het handschoenenkastje van de RT te voorschijn werd gehaald. Er werden tijdens het langdurig herberekenen met de smartphone teveel afslagen gemist.

In de beperkte module - a 20 euro op jaarbasis - moet de route heel precies worden ingevuld op het gratis Myrouteapp account. Helaas kan daar uitsluitend een route worden ingevuld binnen de 'open-street-map' kaart. Ook gpx routes van vrienden of derden worden in dit account vertaald naar deze kaart, waardoor wegen opeens lijken te verdwijnen en de route ook niet in alle gevallen doorloopt. Omdat ik onderweg nog wel eens vastliep, de route maakte opeens onbegrijpelijke lussen of vertoonde 'gaten', keek ik de route na afloop thuis nog eens goed na op de computer binnen de beperkte open-street-map. Daar bleken de geconstateerde lussen en/of gaten echter niet in alle gevallen voor te komen, correcties konden dus op die manier niet plaatsvinden.

Dat betekent dat de route voorafgaand aan het rijden heel precies op de smartphone eerst zelf bekeken moet worden, om problemen onderweg voor te zijn. Niet in alle gevallen lukt het dan om fouten in de route op de smartphone zelf- of op de computer in de open-street-map - te verbeteren.

Als voorbeeld een route waarbij wegen elkaar kruisen en /of dicht naderen: Een route tussen de diverse spottersplaatsen van de Nordschleife van de Nurburgring. (zie: https://www.myrouteapp.com/nl/social/ro ... mode=share) Altijd leuk om bij zo'n hek allerhande huisvaders met een skibox op het dak voor 25 euro zich Max Verstappen te zien wanen, met hier en daar een verdwaalde pseudo-Valentino Rossi op een twee- of driewieler tussen de auto's door...

Onderstaand de route zoals die in de TomTOM map in MyrouteApp als Goldmember werd gemaakt. De route laat zich prima vertalen naar de TomTom 550, vertoont nergens gaten tussen routenummers en/of lussen dan wel verkeerde afslagen. De vertaling van het gpx bestand vanuit de computer naar de navigatie verloopt uitstekend en is daarmee betrouwbaar.
.
Tomtom.png
.
Als bovenstaande gpx route wordt ingeladen in de open-street-map van het gratis account van MyrouteApp wordt dit het resultaat:
.
openstreetmap.png
.
Ondanks verwoede pogingen om met de hand - routepunt voor routepunt - de TomTom route alsnog in de open-street-map te krijgen, lukt dat niet. De route blijft gaten vertonen en legt zelfstandig ongewenste verbindingen tussen diverse wegen en niet opeenvolgende routepunten. In dit overzichtje valt direct op dat de weg tussen routepunt 13 en 14 ontbreekt en er een ongewenste verbinding is verschenen tussen de routepunten 14 en 23.
Als deze route dan wordt ingeladen op Myroute Navigation op de smarthone, verschijnt het volgende beeld.
.
mranav.png
.
Als de heen- en terugweg elkaar raken en/of over dezelfde weg lopen, lijkt het erop dat de open-street-map en/of MyRouteApp Navigation dan wel de smartphone daar nog niet goed raad mee weten.Hoe meer er vertaald wordt van kaart naar device, hoe meer ongewenste varianten er verschijnen. Uiteindelijk is de geplande route vanaf de computer op de smartphone niet te rijden.

Voorlopige conclusies:
  • Voor een eenvoudige gpx route, binnen de landgrenzen ivm de stabiliteit van het gps signaal waarbij de heen- en terugweg enigszins bij elkaar uit de buurt blijven, leent MyRouteApp Navigation zich prima.
  • Het direct op de smartphone maken van een route binnen MyRouteApp Navigation lukt zonder gaten en/of lussen, houd wel rekening met enig gepriegel op het schermpje van de smartphone. Conversiefouten tussen kaarten/ computer/smartphone worden op die manier vermeden.
  • Navigeren op de smartphone met bijv MyRouteApp Navigation zit er ongetwijfeld aan te komen - voor beduidend lagere bedragen dan de traditionele navigatiesystemen - maar vooralsnog zou ik op dit moment nog niet definitief overgaan op de navigatie per smartphone.
  • Het zelfstandig laten uitvoeren van een rondrit en/ of kronkelroute- door het aangeven van een aantal parameters - behoort helaas nog steeds niet tot de mogelijkheden.
  • Als backup voor een buitenland route volstaat het basisaccount van MyRouteApp Navigation nog niet. Vooral de beperkingen van de gratis open-street-map kaart en wellicht het beperkte gps signaal dan wel de niet-stabiele verwerking ervan in de smartphone zijn daar debet aan. Mogelijk dat met een Goldmember account - waardoor de TomTom en Garmin/Here kaarten kunnen worden ingezet - het een en ander beter uitpakt.
  • Er lijkt nog wel wat werk aan de winkel voordat de smartphone gelijkwaardig is aan de genuine dure navigatie-apparaten van TomTom en Garmin/Zumo.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door fransgabler op 18 sep 2020, 20:06, 3 keer totaal gewijzigd.
fransgabler

Re: TomTom noch Garmin, Times they are a changin'

Ongelezen bericht door fransgabler »

Verklaring van een aantal veel voorkomende termen:
  • MyRouteApp (voortaan MRA genoemd) is een programma waarmee o.a. GPX routes kunnen worden gemaakt en/of worden geïmporteerd. Gemaakte en/of bewerkte GPX routes kunnen worden opgeslagen en kunnen vervolgens o.a. als bestand geëxporteerd worden. Er is een basic gratis versie en een betaalde versie, die veel meer mogelijkheden biedt. De routes kunnen rechtstreeks worden geëxporteerd naar zowel een Tomtom als een Garmin/Zumo. Naast de sotware van MRA is dus altijd een TomTom of Garmin/Zumo nodig om de route te kunnen rijden.
  • MyRouteApp Navigation (voortaan MRA Navigation) is een speciaal voor de smartphone ontworpen programma, waar ook GPX routes op gemaakt en geïmporteerd kunnen worden. Met dezelfde - of een andere - smartphone op het stuur kunnen de routes vervolgens ook gereden worden zonder tussenkomst van een TomTom of Garmin/Zumo. MRA Navigation kost standaard 20 euro per jaar. Beide programma's zijn web-based en werken uitstekend samen, zeker vanuit de betaalde versie van MRA
  • TomTom à 369 euro en Garmin/Zumo à 499 euro zijn compacte computertjes die de GPX route met behulp van het GPS signaal omzetten in een afleesbare route. Deze apparaten worden meestal op het stuur en in ieder geval in het zicht van de bestuurder gemonteerd. De routebegeleiding kan ook nog aangevuld worden met (bluetooth) stembegeleiding, waarschuwingen voor te hard rijden en flits- en fileinfo
  • TomTom gebruikt bij voorkeur de eigen TomTom kaarten en de Garmin/Zumo's gebruiken vooral de HERE kaarten
Het leek me de moeite waard om het programma MRA Navigation ook eens te testen vanuit de betaalde versie van MRA. Dat sluit ook goed aan bij mijn filosofie dat een gratis account een eerste inkijk kan bieden en niet alles op internet gratis hoeft te worden aangeboden. Om kwaliteit te verkrijgen vind ik het prima om te betalen, bij de bakker om de hoek doe ik dat immers ook.

Omdat ik het programmaatje MRA Navigation aan mijn zoon cadeau gaf, kon ik mijn eigen betaalde account van MRA daar niet voor gebruiken. MRA Navigation biedt echter de mogelijkheid om 14 dagen het account gratis te gebruiken vanuit de betaalde versie van MRA. Een laat midweekje boxertoeren - met diverse routes vanuit hotel am Ceresplatz te Manderscheid - leek zich in september 2020 voor het testen van deze tijdelijk betaalde versie uitstekend te lenen. Je vindt de Eifel routes hier

Wat opvalt is dat de betaalde versie van MRA al direct beter samenwerkt met MRA Navigation, zowel in de voorbereiding als de uitwerking op de weg. Dat komt vooral omdat dan de beperkte Open Street Map vermeden kan worden en o.a. de TomTom, Garmin/Here en Michelin kaarten kunnen worden ingezet.
.
Schermafbeelding 2020-09-18 om 10.50.04.png
.
Deze route in de Eifel vanaf Manderscheid verliep aanvankelijk zonder problemen, tot een wegversperring roet in het eten gooide. Heel vervelend, want daarna bleef MRA Navigation op de smartphone problemen genereren. Als voorbeeld onderstaande illustratie:
.
Schermafbeelding 2020-09-18 om 19.05.16.png
.
Gelukkig is hier links de routenummering nog net te zien, waardoor het bij deze T splitsing voor de hand ligt om linksaf te gaan, waar met de blauwe routelijn zowel linksaf als rechtsaf wordt aangegeven. Dit keuze-proces herhaalde zich verschillende keren, er werden toch weer verbindingen gelegd die vooraf niet in de route van MRA waren opgenomen. Het gedoe met uit- en weer inzoomen op zoek naar routepunten - handschoenen uit en weer aan bij kruispunten waar de route twee verschillende kanten op wees - ontnam bij 32 graden buitentemperatuur al snel het plezier in het rijden van de route. Om die reden werd alsnog de TomTom 550 op het stuur gemonteerd. Die pakte de in MRA gemaakte route volgens verwachting feilloos weer op om die zonder keuzestress tot een goed einde te brengen.

Ik ben geen MR GPS die met allerlei hardware vanuit de auto allerlei types routes - met een notitieblok en video onder handbereik - rijdt om zaken door en door te testen. Een gedegen review van zijn hand over dit specifieke onderwerp heb ik nog niet gevonden. Wellicht houdt MR GPS enige afstand van dit specifieke product door zijn dealerschap van de traditionele navigatie apparatuur. Dat hij een uitstekende dealer is, vermeldde ik al eerder. Bij problemen doet Hans er alles aan om tot een goede oplossing te komen en hij schuwt niet om bij voorbaat al problemen aan te geven.

De gebruikte hardware om de route met MRA Navigation te volgen is niet verouderd, het gaat om een Iphone SE versie 2020 met de snelle A13 chip als kloppend hart. Niet duidelijk wordt het bij deze test of het aan het programma MRA Navigation ligt, of alsnog aan het beperkte vermogen van de smartphone om het GPS signaal op te pikken en met de software van MRA Navigation om te zetten in een eenduidige route.

Om MRA Navigation vervolgens in Nederland te testen, gaf ik een aantal rondritten - ook weer vanuit de betaalde versies - aan mijn zoon mee. Het begin- en eindpunt liggen op enige afstand van elkaar en ook tijdens de route kunnen geen onbedoelde dwarsverbindingen optreden doordat de route zichzelf niet kruist of dicht benadert en de routepunten vooral 'smart' te plaatsen. (zie hiervoor de aanbevelingen)

MRA Navigation blijkt in de betaalde versies onder die voorwaarden uitstekend te functioneren. Zelf reed ik ook nog wat routes, die bijna probleemloos verliepen. Om de grenzen van de hardware te verkennen reed ik ook eens een route met een verouderde Iphone 6, waar zelfs geen simkaartje meer in stak.Voor het rijden werd de route met wifi op de simloze Iphone geplaatst. De route zag er op voorhand goed uit, al wordt een onverwacht probleempje onderweg hieronder nog even belicht vanuit 'routepunt 5'.
.
De aangescherpte conclusie is dan ook dat MRA Navigation voor de gemiddelde motorrijder - in ieder geval in Nederland - een voordelig alternatief is voor de traditionele navigatieapparatuur om niet al te ingewikkelde GPX motorroutes te kunnen maken, importeren en te rijden. Let wel: Dan gaat het wel om MRA navigation in combinatie met de betaalde versie van MRA, waardoor van de beperkte mogelijkheden van de Open Street Map kaart afgeweken kan worden. Dan kunnen betrouwbare kaarten als de TomTom, de Garmin /Here als ook de Michelin worden ingezet.
.
Bij onverwachte veranderingen in de route als wegopbrekingen en dergelijke doet MRA Navigation er alles aan om de rijder - na het volgen van borden of de eigen intuïtie - weer naar de oorspronkelijke route toe te leiden. Ook bij het per ongeluk verkeerd rijden van de route vraagt MRA Navigation of er routepunten kunnen worden overgeslagen om de rijder vervolgens weer terug te leiden naar de oorspronkelijke route achter de overgeslagen routepunten. Dat is een belangrijke functie, denk daarbij aan tanken of koffie drinken waardoor de route even wordt verlaten. Garmin/Zumo gebruikers - die vergeten het herberekenen uit te zetten - hoor ik daar nog wel eens over klagen. Zij worden na een tankbeurt of koffiepauze linea directa naar het eindpunt geleid, zonder dat de resterende route nog gevolgd wordt. Beetje sneu van zo'n kostbaar apparaat.

Daarnaast verdient het aanbeveling om :
  • Tussen begin- en eindpunt van een rondrit enige afstand te houden. Het handigste is om het eindpunt bij een rondrit zo'n 5 km van huis te plaatsen. Die laatste kilometers zullen zonder navigatie wel te overbruggen zij, tenzij er net verhuisd is. Bij een rondrit op vreemde grond is het juist weer handiger om het eerste routepunt wat verder weg te plaatsen. De route leidt je immers feilloos vanaf het vertrekpunt naar het eerste routepunt toe.
  • Routepunten 'smart' te plaatsen. Plaats op lange doorgaande wegen met kruispunten ná elk kruispunt alsnog een routepunt.Dat voorkomt dat het programma op eigen gelegenheid ongewenste dwarsverbindingen gaat leggen die thuis op de computer niet- maar onderweg op de smartphone wel zichtbaar zijn.Plaats eerder wat teveel dan te weinig routepunten
  • Ervoor te zorgen dat de route zichzelf niet kruist of dat ver uiteen gelegen numerieke routepunten - bijvoorbeeld no 4 en 36 - elkaar op de kaart bijna raken. Dat is vragen om misverstanden door ongewenste dwarsverbindingen.
  • Ook op provinciale wegen de routepunten heel precies te plaatsen. Ik merkte op enig moment dat er een lus in een N weg voorkwam van een punt 5 terug naar punt 4. Thuis aangekomen bleek dat op de computer niet het geval te zijn, maar bij nauwkeurig inzoomen bleek dat routepunt 5 wat slordig links van de N weg was neergezet. Deze slordigheid uit zich direct in een lus, die onderweg wel heel onverwacht verschijnt.
  • Sterk in te zoomen als een route stap voor stap op de smartphone zelf wordt gemaakt. Dat voorkomt bovenstaande problemen.
.
Voorbeeld van een bijna probleemloos gereden route (op routepunt 5 na)
.
Schermafbeelding 2020-09-18 om 17.40.18.png
.
  • Zie dat er ruime afstand is genomen tussen het begin- en eindpunt.
  • Opvallend zijn de routepunten 27, 28 en 29 waar een lus in de route is opgenomen, die eigenlijk ongewenst is. Die plaatsing zo dicht langs elkaar heen geeft het programma immers aanleiding om ongewenste dwarsverbindingen te plaatsen. Bij nader inzien - door in te zoomen - blijkt dat het hier om een watertje gaat tussen de routepunten.
  • Om een nat pak en een verzopen motor te vermijden zal het programma het water respecteren en de motorrijder er keurig om heen leiden.
.
Schermafbeelding 2020-09-18 om 17.39.48.png
.
Bij het genoemde ongewenste lusje in routepunt 5 blijkt het na inzoomen om een wat slordig geplaatst routepunt te gaan. Ondanks dat het hier niet om een vier- maar gewone tweebaans provincieweg gaat, bouwt het programma toch een lusje in vanaf routepunt 5 terug naar het routepunt 4 via een kruispunt. Thuis op de computer niet te zien, onderweg op de smartphone helaas wel.
.
Schermafbeelding 2020-09-18 om 17.51.26.png
.
Het inmiddels wat lange wachten op de toegezegde mogelijkheid om in MRA Navigation de bekende kronkelroutes en rondritten te maken is tot op de dag van vandaag, de dato 18 september 2020, nog niet beloond. Dat zou wel een enorme boost aan het programma kunnen geven, maar tevens het wat duurdere huis- hoofdprogramma MRA stevig concurrentie aandoen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door fransgabler op 28 sep 2020, 18:35, 22 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
fschuurman
Berichten: 353
Lid geworden op: 18 feb 2020, 22:51
Type: R1200RT
Bijz: R 1200 RT LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heerhugowaard
Contacteer:

Re: TomTom noch Garmin, Times they are a changin'

Ongelezen bericht door fschuurman »

Mooie review. Mijn idee dat dit gebeurt komt door geplaatste route punten die het programma wilt “langsgaan”. Scenic heeft hier een instelling voor om deze “gemiste” punten te negeren en door te gaan met je route naar het eerst volgende “bezoek” punt op je route. Het kan ook daar nog voorkomen als je punt binnen 1 km ligt.
Groet,
Frank

Sinds 2018 herintreder op de motor.
Yamaha XT350 - Honda NT650V - BMW R1200RT/LC
fransgabler

Re: TomTom noch Garmin, Times they are a changin'

Ongelezen bericht door fransgabler »

Een nieuwe ontwikkeling - die ik graag wil aanstippen en het liefst zelf ook wil testen - is de TomTom Go Navigation app, die helaas alleen nog maar voor Android bestuurde smartphones beschikbaar is. Mijn zoon rijdt met deze app feilloos de routes af uit ondergetekende's MyRouteApp account. De routes worden vervolgens gesynchroniseerd vanaf zijn gratis Mydrive account naar de Android app op zijn smartphone.
.
De kosten van de TomTom Go app voor Android komen op slechts 12,99 op jaarbasis.

Door de synchronisatie van het TomTom kaartmateriaal vanuit Mydrive naar het TomTom kaartmateriaal van de TomTom Go app op de smartphone komen er in de overdracht geen verschillen in de geplande routes voor.

Zelf kan ik de app helaas nog niet testen.
Vanuit het IOS systeem van Iphone is TomTom Go wel beschikbaar, maar nog niet in staat om GPX routes te importeren of te synchroniseren vanuit MyDrive. Daar begint en eindigt routeplanning voor de motorfiets natuurlijk mee. Het lijkt erop dat deze mogelijkheid aan het eind van 2020 beschikbaar wordt gesteld. Eerder begon ook de Android versie zonder de mogelijkheid om GPX routes te importeren. Apple vaart zijn eigen koers en dat is bij routeplanning niet altijd even handig gebleken.
Zie op dit forum: viewtopic.php?f=40&t=16492&p=161629#p161629
.
Schermafbeelding 2020-09-19 om 20.26.32.png
.
.
Het lijkt me meer dan de moeite waard om deze mogelijkheid te monitoren, wordt vervolgd.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door fransgabler op 01 nov 2020, 16:16, 1 keer totaal gewijzigd.
fransgabler

Re: TomTom noch Garmin, Times they are a changin'

Ongelezen bericht door fransgabler »

Er is een leuke aanbieding van TomTom Go Navigation, die nu een maand gratis uit te proberen is.

Nadat ik die voor mijn Iphone gedownload heb, blijkt de app tot m'n teleurstelling nog steeds niet in staat te zijn om gpx routes vanuit het gratis mydrive account te importeren. Behalve live traffic en flitsers blijft het daarmee voor het IOS besturings-systeem nog steeds een simpele van A naar B navigatie. Jammer hoor, want de live traffic & flitsers met een TomTom en Iphone - van Garmin Zumo weet ik het niet - blijkt door de bluetooth van IOS in de praktijk niet te werken.

Voor Android gebruikers is het importeren van gpx routes vanaf het gratis Mydrive account al enige tijd mogelijk vanuit de betaalde versie. Voor Android gebruikers is het zeker de moeite waar om de app een maand gratis uit te proberen. Overigens hoef je het voor de jaarlijkse kosten a 12,99 niet te laten. Flitsers en files worden vermeld en bij een beschikking ben je - nog los van de hoogte van de boete - al 9 euro aan administratiekosten kwijt. Dan heb je een jaarabbo van de betaalde versie er al bijna uit.

Android smartphone? Gewoon een maandje gratis TomTom Go Navigation uitproberen!
.
Schermafbeelding 2020-10-31 om 21.33.20.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
fransgabler

Re: TomTom noch Garmin, Times they are a changin'

Ongelezen bericht door fransgabler »

Nog geen nieuws over de TomTom Go Navigatie voor Iphone, maar wel over een ander sterk verbeterd programma dat hierboven besproken is.

Omdat ik verschillende programma's gebruik om routes te maken en te checken, is het handig als de interfaces daarvan - het eerste plaatje van waaruit gewerkt wordt aan routes - overeenkomsten vertonen bij de eerste aanblik. Bij de hierboven beschreven programma's is dat het geval, alleen RouteYou vormde daar een uitzondering op. Hoewel dat een uitstekend programma is, was het tot voor kort elke keer weer opnieuw zoeken hoe een route gemaakt, bewerkt, bewaard enz kon worden. Niet omdat het heel ingewikkeld is, maar wel omdat de geboden structuur afwijkt van de meeste andere routeplanners. Er wilde nog wel eens een reclame opploppen, precies over een 'bevestigen' button heen. Geen probleem als je weet dat die button op die specifieke plek zit, maar anders zoek je eindeloos. De interface oogde nogal overdadig en daarmee ook wat rommelig.

Een sterk punt van een routeplanner is dat de interface vanuit een heldere en vooral simpele menustructuur overzicht biedt en dat na selecteren blijft bieden totdat het doel bereikt wordt. Dat is het moment om aanvullende info te bieden aan de gebruiker. Door meteen aan het begin veel info te bieden, verdwijnt het overzicht en daarmee ook de motivatie om met het programma verder te gaan. Dan is er echt een lockdown nodig met een strenge avondklok om niet heel eenvoudig over te schakelen naar een ander programma dat wel een heldere interface biedt.
Zie het als een aflevering van the Voice, waarin een kandidaat in een nummer van anderhalve minuut alles uit de kast wil halen. Het resultaat is dat de luisteraar afhaakt en en tenminste één jury lid zich uiterst kritisch uitlaat over de overdaad aan getoonde technieken.

Het was nog wel eens zoeken en doorklikken voordat het menu in beeld kwam wat uiteindelijk gezocht werd. Dat heeft alles te maken dat Routeyou een heel breed scala aan mogelijkheden biedt. Er worden kant en klare routes aangeboden, veel algemene info bij routes verstrekt en de routes zijn voor zowel wandelaars, fietsers als gemotoriseerd verkeer. Als uitsluitend Routeyou gebruikt zou worden als routeplanner, levert de ondoorzichtige structuur natuurlijk minder of in het geheel geen problemen op.

Kennelijk is dat de ontwikkelaars van Routeyou niet ontgaan en is met name de interface sterk verbeterd. Vanaf 16 december 2020 wordt de gebruiker een helderder menustructuur aangeboden, van waaruit het eenvoudiger plannen, up- en downloaden is van gpx routes voor - in ons geval - interessante motorroutes. Als je ooit afhaakte in dit programma vanwege de ondoorzichtige structuur, dan is dit misschien een goed moment om toch nog even te kijken.

Het programma Routeyou is webbased en kent een gratis lidmaatschap.
.
Schermafbeelding 2020-12-16 om 20.34.15.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gesloten

Terug naar “Over: GPS en navigatie”