Garmin zumo xt

Garmin, TomTom of toch maar een routerol

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
stryker
Berichten: 58
Lid geworden op: 14 sep 2018, 13:17
Type: R1150RT
Land: Belgie
Woonplaats of omgeving: Diepenbeek

Garmin zumo xt

Ongelezen bericht door stryker »

Ik heb afgelopen zaterdag een zumo xt aangeschaft samen met de onroute motorkaarten.

Maandag maar eens de proef op de som genomen en de zumo xt een rondreis laten maken met de onroute motorkaarten. ik wou eens zien hoe een mooie ritten dit mooi apparaat zou kunnen maken.

Ik vond de route niet echt speciaal en de voorspelde aankomsttijd klopte ook niet echt. scheelde bijna één uur teveel. ga het nog een paar keer zo uitproberen maar toch denk ik dat de mens toch mooiere routes kan maken.

halfverwege de route kwamen we aan wegenwerken (er was een brug afgesloten) dus we rijden alternatief en de zumo begint gewoon te herberekenen (stond ook op automatisch).

hij wou mij eerst laten omkeren, dat genegeerd en bleef mij terugsturen. dan maar de route opnieuw opgestart en navigeer naar dichtst bijzijnde punt. en toen wilde hij mij eerst naar huis sturen om dan de route volledig te laten herbeginnen en kreeg het niet meer goed, dus maar een andere route gereden van daaruit. dit kan toch niet de bedoeling zijn denk ik (doe ik iets verkeerd?)

en als ik een rit afhaal van mra kan ik dan het beste een route of een track nemen om geen probleem te hebben met herberekening? mijn maat heeft ne tomtom en die heeft bovenstaand probleem niet.

verder heb ik nog een vraagje over garmin drive. wat doet deze app buiten routes doorsturen naar mijn gps? want deze trekt de batterij vrij snel leeg van mijn gsm.
Gebruikersavatar
Ruud Woudstra
Berichten: 270
Lid geworden op: 07 okt 2012, 17:01
Type: R1200RT/LC
Bijz: Full options 2014. Ebony metalic, BMW Nav VI
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zwolle
Locatie: Zwolle

Re: Garmin zumo xt

Ongelezen bericht door Ruud Woudstra »

Hoi,

Er is al heel veel geschreven over het aan/uit zetten van herberekenen. IK zet het gewoon uit en ik rijd altijd TRACKS !!!!! Dan gaat het altijd goed.

Je opmerking over Drive begrijp ik niet, je gebruikt Drive even voor het overzetten van een rit en daarna niet meer. Dus hoe kan Drive je gsm leegtrekken? IK denk dat er dan nog wat anders aanstaat.

Grt, Ruud.
BMW R1200 RT LC 2014 12-MD-VR full option (nov 2017)
BMW R1200 RT 2009 MV-ZZ-12 46000km full option (jun 2014-2017)
BMW K1200LT 2008
BMW K1200LT 1999

Garmin navigatie, BMW Nav6, en de Montana 610, CIty Navigator, OMK 2017-18 W-Europa
Gebruikersavatar
siebke
Berichten: 754
Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
Type: R1200RT
Bijz: 2009, bijna full options
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

Re: Garmin zumo xt

Ongelezen bericht door siebke »

Ik heb welliswaar de 590, mar zet herberekenen altijd uit als ik een route rijd (als ik het niet vergeet :$ ). Daarnaast selecteer ik dat het spoor/track zichtbaar is op het scherm bij het installeren van de route vanuit de tracks. Heb je een omleiding dan kun je ff uitzoomen, naar de track (zwarte lijn) toe rijden, en vervolgens pikt de Zumo de route weer op.
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
fransgabler

Re: Garmin zumo xt

Ongelezen bericht door fransgabler »

stryker schreef: 04 jun 2020, 18:18
Maandag maar eens de proef op de som genomen en de zumo xt een rondreis laten maken met de onroute motorkaarten. ik wou eens zien hoe een mooie ritten dit mooi apparaat zou kunnen maken.

Ik vond de route niet echt speciaal en de voorspelde aankomsttijd klopte ook niet echt. scheelde bijna één uur teveel. ga het nog een paar keer zo uitproberen maar toch denk ik dat de mens toch mooiere routes kan maken.
Natuurlijk kan een mens een betere/mooiere route maken dan alleen een apparaat of zelfs een ander mens, dat is een waarheid als een koe. Routes hangen nu eenmaal af van persoonlijke smaak, gemoedstoestand, embleem op de tank / type motor en noem maar op.

Als ik een gegeven route rijd, dan kijk ik die eerst even na op mra, met name in de streetview modus. Juist omdat ik soms geen zin heb in kleine weggetje maar een andere keer juist wel. In dat geval neem ik een gegeven route of track als uitgangspunt en pas de route aan.

Waarschijnlijk bedoel je hiermee de functie 'kronkelroute', een feature waar Tomtom al veel ervaring mee heeft opgebouwd, maar die tamelijk nieuw voor Garmin is. Kennelijk is dat een van de kinderziektes bij de XT, die uit alle macht het verloren terrein op TomTom na de introductie van de 400 serie probeert goed te maken. In grote haast zijn kinderziektes dan niet uit te sluiten, waarvan de rammelende houder - die met een stukje plakband gerepareerd moet worden - er maar een is. Dat is toch opmerkelijk voor de forse consumentenprijs à 499 euro. Alleen de BMW variant hiervan zal nog iets duurder uit kunnen vallen, maar dan kan de nav met de ring bediend worden. _005 hmm...

Op computerprogramma s verschilt per gekozen kaart de rijtijd nog wel eens fors, maar een uur op de Zumo zelf - die heel precies weet waar de motor zich bevindt en wat de resterende route ongeveer aan tijd kost - is wel opmerkelijk. Dat Garmin/Zumo nog steeds dat herberekenen opneemt in de software, doet de gemiddelde gebruiker meer kwaad dan goed. Dat blijkt elke keer weer verkeerd uit te pakken, nadat van de route is afgeweken. Er zijn goede gratis en bijna gratis programma s voor smartphones, die dat al veel beter doen. Zie: viewtopic.php?f=40&t=16063

Als ik je verhaal zo lees , dan zou het kunnen zijn dat je eerst wat ervaring met het apparaat moet opbouwen, maar dat zou bij zo'n duur apparaat eigenlijk niet hoeven.
Gesloten

Terug naar “Over: GPS en navigatie”