TomTom 550 (en volgde) of Garmin Zumo XT

Garmin, TomTom of toch maar een routerol

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
RendeRT
2024
2024
Berichten: 299
Lid geworden op: 23 jul 2014, 22:17
Type: R1250RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Stiens

TomTom 550 (en volgde) of Garmin Zumo XT

Ongelezen bericht door RendeRT »

Beste medeforumleden.

Mijn TomTom 400 heeft een hardwareprobleem, reden waarom ik een nieuw navigatiesysteem wil gaan aanschaffen. Het toestel is nog wel bruikbaar. Tot op de dag van vandaag heb ik alleen ervaring met TomTom.

Het grote voordeel van TT vond ik het gemak waarmee routes en tracks konden worden gemaakt en verzonden naar het navigatiesysteem, alsmede het maken van routes op de TT zelf. Het bedieningsgemak is goed. Bijkomend voordeel van de TT was dat, mits verbonden met je telefoon, je naast de vaste flitspalen ook de bekende mobiele flitsers werden doorgegeven (niet dat ik dat nodig had _001 -kwijling- , maar toch).

Met de komst van de Garmin Zumo XT zijn de voordelen die de TT had ook toegepast op de Garmin Zumo XT. Volgens mij hebben ze dezelfde mogelijkheden, met uitzondering van het bijkomende voordeel van de TT dat de bekende mobiele flitsers doorgeeft.

Ik heb begrepen dat er nogal wat problemen zijn (geweest) met de software van de "550". TomTom is bezig met geld-terug-acties. Ik vermoed dat ze dit doen in verband met de komst van een opvolger volgend jaar???

Ik zit dus te dubben of ik nú voor de Garmin Zumo XT ga of wacht op een opvolger van de TT550. Graag jullie reacties. Ik ben met name geïnteresseerd in reacties van forumleden die de overstap hebben gemaakt van een TT 400 (+) naar de Garmin Zumo XT, waarvoor bij voorbaat mijn hartelijke dank.
Nu: R1250RT. Daarvoor R1200RT (2011), R1200RT (2005). K1100LT (2x privé, 1 x zakelijk) en K75 RT (1 x privé, 3 x zakelijk); Garmin Zumo XT; Scala Rider Freecom 4 plus; Rukka.
fransgabler

Re: TomTom 550 (en volgende) of Garmin Zumo XT

Ongelezen bericht door fransgabler »

Ik ben overgestapt van de TomTom 400 naar de 550. Er hebben zich - dit in tegenstelling tot de Zumo XT - geen problemen voorgedaan met de hard- of software van de TomTom 550. Dat er geld-terug-acties op basis van opvolging zijn geweest, is een misverstand.
Je haalt hier beide merken, voorkomende problemen in hard- en software en een concurrerende cashback-actie door elkaar.
.
  • De cashbackactie: Bij het op de markt brengen van de XT met een prijs van bijna 500 euro, besloot TomTom de concurrentie te verscherpen met een tijdelijke cash back actie van ongeveer 40 euro tot 27 juni 2020. Daarmee kwam de 550 met gecombineerde acties zelfs onder de 300 euro uit en werd het prijsverschil met de XT zo groot dat vooral de vaste hardcore Zumo gebruikers het apparaat a 500 euro aanschaften. Een TomTom 550 komt op dit moment van schrijven rond de 319 (motorcorner) en de ZUMO XT op 479 (hé, ook motorcorner) euro. Het verschil is 170 euro, ongeveer 2379 km rijden aan benzine met mijn R1200RT.
  • De problemen met de hardware; lees de reviews van MR GPS Hans Vaerssen er maar eens goed op na. De dure Zumo werd wat gehaast op de markt gebracht om de achterstand van zo'n 10 jaar met TomTom in te lopen. Haast bij de ontwikkeling van produkten leidt vaak tot problemen. In dit geval ging het probleem om de bevestiging. Mr GPS Hans Vaessen raadde aan die te repareren met een plakbandje (ja, echt voor een apparaat a 500 euro ) in afwachting van een ruil op termijn met een beter ontworpen bevestiging
  • De XT functioneerde bij de introductie al niet goed, er bleek sprake te zijn van diverse softwareproblemen die in de loop der tijd met updates moesten worden gerepareerd. Business as usual voor Garmin/Zumo gebruikers, die daar kennelijk op voorhand al rekening mee houden
zie voor onderliggende info over de problemen met de XT op het eigen forum:
viewtopic.php?f=40&t=15955&p=159270#p159270
en
viewtopic.php?f=40&t=16199.
.
Ik ga hier geen lans breken voor de TomTom, dat apparaat verkoopt zichzelf wel en als rijders de voorkeur hebben voor de veel duurdere XT, dan moeten ze die vooral kopen. Dat beide merken overeind blijven is belangrijk, ze houden elkaar scherp in de ontwikkeling van gpx motorroutes. Vanaf de 400 serie is TomTom innovatief gebleken en volgde Garmin/Zumo deze ontwikkelingen pas na lange tijd.

Feit is dat de ontwikkelaars van de Zumo's goed hebben gekeken naar de mogelijkheden die TomTom al een decennium lang biedt: betere kronkelroutes, draadloos overzetten van gpx routes middels wifi en betere rondritten. Ik spreek nog wel eens wat mensen met traditionele navigatie op het stuur en het is me duidelijke geworden dat er weinig mensen overstappen van het ene op het andere merk. Vaak wordt de nieuwe aanschaf - overigens vaak zonder gedegen kennis van mogelijkheden die de de concurrentie biedt - de hemel in geprezen.

Los van de traditionele navigatie apparatuur die TomTom en Garmin/Zumo aanbieden, maakt de navigatie per smartphone op dit moment een hoge vlucht o.a door de lage kosten in relatie tot de hoogwaardig ontwikkelde smartphones en wat de gemiddelde motorrijder nu feitelijk aan routes rijdt.

Zie hiervoor o.a. op dit forum, aangeslingerd door MR GPS:
viewtopic.php?f=40&t=15955

en het vervolg hierop:
viewtopic.php?f=40&t=16063
Gesloten

Terug naar “Over: GPS en navigatie”