IOS iPhone bluetooth communicatie met navigatie pfft..

Garmin, TomTom of toch maar een routerol

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
fransgabler

IOS iPhone bluetooth communicatie met navigatie pfft..

Ongelezen bericht door fransgabler »

Rijdend op de motor wil ik zo min mogelijk afgeleid worden door metertjes, schermpjes , muziekjes, binnenkomende belletjes enz. Het verkeer, de loop van de weg en het wegdek verdienen alle aandacht. Dat zal bij iedereen anders zijn, maar ik verbaas me wel eens over volgehangen motoren met meerdere camera's, een navigatiesysteem en een of twee smartphones in X rams. Het geheel wordt gecompleteerd met een drie- of zelfs vierkanaals bluetooth, dat mp3 tjes op de oren zet die met enige regelmaat door binnenkomende appjes en/of telefoontjes dan wel babbelende motormaten worden doorbroken. Bij automobilisten kan ik onderweg nog zien of ze met dat soort zaken bezig zijn, waarna ik enige afstand houd, vlot passeer of er in ieder geval niet voor ga rijden. Bij mede- motorrijder is dat gedrag onderweg niet/nauwelijks waar te nemen.

Al jaren rijd ik met een TomTom 400 en later met een TT 550 in binnen- en buitenland, overigens zonder bluetooth stem-verbinding op m'n oren. Met de navigatie, alle metertjes en de BC knop komt er dan al meer info binnen dan nodig is. Echter, recent werd ik enkele malen geflitst door slim opgestelde mobiele flitsposten, die daar niet staan om de veiligheid te bevorderen maar om de door corona uitgeholde staatskas weer enigszins te spekken. Wat te denken van een locatie als de middenberm van de vijfbaans A2, pal voor de trajectcontrole..

Er zijn natuurlijk programmaatjes als TomTom Go, Flitsmeister en Waze die mobiele flitsers aangeven, maar dat betekent een extra scherm naast de navigatie. Ik herinnerde me bij aanschaf van de TT550 dat er de mogelijkheid wordt geboden om de 10 minuten een update te ontvangen van mutaties in het verkeer, waaronder de mobiele flitsposten. Ooit had ik dat uitgezocht met de Iphone als bluetooth provider voor de TT en dat bleek een hele klus te zijn. Indertijd weet ik dat aan de wellicht wat gedateerde Iphone 6 en liet het zaakje verder rusten.

Enfin, de beschikkingen waren de directe aanleiding om de traffic updates op de TT met een Iphone SE uit 2020 nog maar eens goed uit te zoeken en in te stellen. Het is dan de bedoeling dat onderstaand beeld op de TT550 verschijnt vanuit de bluetooth verbinding met de Iphone - hier op beeld nog via wifi- en met de mydrive-app open op de smartphone in de binnenzak.
.
IMG_5871.jpeg
.
Dan gaat het met name om beide achter elkaar staande autootjes, het logo dat aangeeft dat de traffic signalering - met de mobiele flitsposten - tot stand is gekomen en regelmatig ververst wordt aangeboden.

De bedoeling is om de TT550 eerst middels de bluetooth procedure te koppelen aan de Iphone middels de data én de persoonlijke hotspot. Dat is een standaard procedure, die met een filmpje in de Mydrive-app nog eens haarfijn wordt uitgelegd. De procedure van koppelen verschilt nl met die van Android, die met een QR code wordt gevolgd.

Aldus wordt in IOS twee keer gekoppeld, een koppeling voor de algemene verbinding en een koppeling voor specifiek de smarthone berichten als inkomende telefoons en appjes. Het koppelen verloopt prima, de koppelgetallen verschijnen keurig in beeld en ook de TT geeft dan aan dat er verbinding tot stand is gekomen met de Iphone. So far so good, hoe moeilijk kan dat zijn?
.
verbinding .jpeg
Echter, buiten het bereik van de wifi bleek de TT550 wel verbinding te hebben met de Iphone , maar niet op de de gewenste onderdelen. Melding: "Kan geen verbinding maken' . Vervolgens de gehele procedure herhaald, de TT550 naar de fabrieksinstellingen teruggezet - daar gingen m'n data van anderhalf jaar rijden - de smartphone uit- en weer aangezet enz. enz. zonder het gewenste resultaat.
Ten einde raad via de mydrive-app een bericht gestuurd naar TomTom met een beschrijving van het probleem. Helaas biedt de app wel de mogelijkheid een vraag te stellen maar versturen ho maar... Na briesend een rondje in de tuin gelopen te hebben bleek goede raad duur. Iets doe ik niet goed, maar wat?

Vervolgens mijn zoon geraadpleegd, die stap voor stap de hele koppelprocedure inclusief 2 x resetten nog maar eens uitvoerde. Wel weer verbinding in algemene zin, maar weer niet met de onderdelen waar het om gaat. Vervolgens m'n vaste leverancier MR GPS gemailed met het probleem. Hans Vaessen antwoordde dat het niet aan de bluetooth van de TT550, maar waarschijnlijk aan de Iphone met het IOS besturingssysteem ligt. Zijn uitgebreide antwoord werd bevestigd toen ik gericht op diverse fora op zoek ging. Het koppelen lukt soms voor een korte tijd, maar de verbinding bleek nergens stabiel te zijn.

Meten is weten, dus vervolgens alles vanuit IOS verwijderd op de TT550 en de koppeling tot stand gebracht met de Android telefoon van mijn zoon. Voilà, met enige kleine ict grepen gaven alle drie de onderdelen direct thuis, met uiteraard de wifi uit. Er was en bleef verbinding met zowel de telefoon/app functies als met de gewenste traffic info.

Tsja, dan blijft er - met alle gelijkluidende berichten op het zogenaamde gps forum - geen andere conclusie over dat de Iphone niet of tenminste niet-stabiel matcht met de traffic info van TomTom. Helaas bleek het in dit geval niet om mijn beperkte ICT vaardigheden te gaan, maar om een veel voorkomend en structureel probleem met de IOS Iphone bluetooth connection.

Met enig prutswerk en tips van het GPS forum - hotspot uit en weer aanzetten na verbinding helpt soms - is het uiteindelijk gelukt om op enig moment tenminste verbinding te krijgen via de Iphone met de appjes en de telefoon, maar niet met de traffic info waar het om te doen was. Wat ik lees zou het probleem opgelost moeten zijn met de IOS-14 update. Eerst maar eens zien en dan geloven.
.
2 x verbonden.jpeg
.
Met dit relaas hoop ik anderen een verloren middag te besparen.
Voorlopige conclusie:

De Iphone en de TomTom 550 zijn beide fantastische apparaten, die helaas niet goed met elkaar overweg kunnen
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door fransgabler op 31 okt 2020, 22:47, 8 keer totaal gewijzigd.
fransgabler

IOS iPhone bluetooth communicatie met navigatie pfft..

Ongelezen bericht door fransgabler »

Via MR GPS kreeg ik ook nog een adres om direct met TomTom te kunnen chatten
Rechtsonder - even scrollen - is dan de volgende button te vinden:
.
tt.jpg
.
Dat werkt in ieder geval wel en ook tamelijk snel met slechts één kort-wachtende voor me. Van ene Tamara kreeg ik het volgende vertaalde bericht (origineel is in het Engels) als probleem-oplossing aangeboden.
  • Zet het apparaat terug op de fabrieksinstellingen:Tik op Menu> Tik op Instellingen> Tik op Systeem> en reset het apparaat. (Sluit het apparaat niet aan op de computer of wifi nadat de reset is voltooid)
  • Zodra het apparaat opnieuw is opgestart, stelt u de voorkeuren in zoals Kaart, Taal en sta het toe dat het de informatie verzamelt en wanneer het u vraagt om WiFi in te stellen, tikt u op "Nu niet".
  • Tik nu op Telefoon instellen> Tik op Telefoon toevoegen en laat het apparaat aan.
  • Verwijder op uw telefoon alle gekoppelde apparaten uit het bluetooth-menu. (Sla deze stap niet over en koppel geen ander apparaat voordat u de TomTom koppelt)
  • Koppel de telefoon los van wifi en zorg ervoor dat op uw telefoon het actieve internetabonnement / dataverbinding is ingeschakeld. Bewaar uw telefoon op een plek waar deze goed wordt ontvangen.
  • Schakel nu Bluetooth-tethering in als u een Android gebruikt en voor iPhone Schakel de persoonlijke hotspot in. (Als je een pop krijgt, tik je op Ja voor 'Mensen toestaan deel te nemen')
  • Ga terug naar het Bluetooth-menu van je telefoon en tik op TomTom om te koppelen.
  • Nadat het koppelen is gelukt, schakelt u Verkeersinfo en handsfree in op het apparaat volgens uw voorkeuren en controleert u vervolgens de prestaties.
  • De volgende keer dat u de verkeersinformatie of handsfree wilt gebruiken, hoeft u alleen maar Bluetooth, internet en Bluetooth-tethering (Android) / persoonlijke hotspot (iPhone) in te schakelen en ervoor te zorgen dat uw apparaat en telefoon niet zijn verbonden met wifi. (vertaald)
In mijn beleving heb ik die procedure al 3 keer gevolgd, muv het verwijderen van alle gekoppelde apparaten uit het bluetooth menu van de Iphone. Om het zeker te weten toch de hele procedure van A tot Z herhaald. Na een veelbelovend begin, alle iconen lieten zich zien zoals dat hoort, viel de bluetooth verbinding toch weer weg. Na wat aan- en uitgeschakel kwam de verbinding weer tot stand om binnen de minuut weer weg te vallen. Radio Tour de France uit de beginjaren 60 is er heilig bij

Waar de IOS update 14.0.1 soulaas zou bieden bij dit specifieke probleem, blijkt dat niet het geval te zijn. Na de hele procedure nogmaals herhaald te hebben vanuit IOS 14.0.1 bleef het gewenste resultaat - een stabiele bluetooth verbinding op alle onderdelen - uit. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het binnen het IOS besturingssysteem - ongeacht de beloofde betere resultaten in updates - niet gaat lukken. TomTom is een grote speler op het gebied van navigatie maar valt in het niet bij het agglomeraat van Apple, die zijn eigen koers vaart.

Het zou TomTom sieren om haar klanten te melden dat er mogelijk verbindingsproblemen kunnen voorkomen, waarbij enkele functies van de nav niet of tenminste niet stabiel aangestuurd kunnen worden vanuit de IOS bluetooth verbinding. Dat gaat om de binnenkomende telefoontjes, appjes en last but not least de zo gewenste traffic info. Die communicatie voorkomt teleurstellingen, een hoop tijd en vooral frustratie.

Kortom: wat ik over een onlangs aangestelde bondscoach van een voetbal bond tweette, doet ook opgeld over de stabiliteit van de bluetooth verbinding tussen de Iphone SE 2020 en de TomTom550:
.
”If you always do what you always did, you will always get what you always got”
.
Uiteraard heb ik nogmaals contact gelegd met de chatfunctie en duidelijk gemaakt niet meer een individuele oplossing middels een stappenplannetje te verwachten. Vervolgens gevraagd of een TT medewerker - die dichter bij de beleidsmakers zit dan een helpdeskmedewerker - contact met me wil opnemen. daarnaast ter info dit artikel in een url aan TT toegestuurd. Het verwoordt waar een groot aantal TT Iphone gebruikers tegen aanloopt:
  • Geen communicatie vanuit TT over voorkomende structurele problemen vanuit de combi TT550 & bluetooth/Iphone
  • Praktisch goed uitgedachte functies in de TT die wel aanwezig zijn, maar door de gebruikers (tandenknarsend) niet ingezet kunnen worden.
Communicatie werd me toegezegd, en twee dagen later ontving ik onderstaand bericht:

Geachte TomTom-klant,
Bedankt dat u contact heeft opgenomen met de TomTom-klantenservice.  Mijn naam is Tamara en het was een genoegen om u te helpen.
Het referentienummer voor uw 1049344.

Ik heb dit probleem besproken met ons technische team en het blijkt andere klanten hebben hetzelfde probleem hebben gemeld. Op basis hiervan hebben we een ticket aangemaakt om dit te onderzoeken en we hebben dit doorgestuurd naar de ontwikkelaars.

Onze ontwikkelaars onderzoeken dit probleem actief en sommige eigenaren van TomTom-apparaten worden hierdoor beïnvloed. Ik betreur het dat ze op dit moment de onderliggende oorzaak niet hebben kunnen bepalen, daardoor kunnen ze ons ook geen indicatie geven over wanneer ze het probleem op zullen lossen.

We blijven het probleem onderzoeken en hopen dit probleem zo snel mogelijk op te lossen.

In de tussentijd bied ik mijn oprechte excuses aan voor alle frustraties.

Wij staan tot uw beschikking voor als u nog meer informatie of hulp nodig heeft.
Ik wens u een mooie dag en als u nog vragen of problemen heeft, neem dan gerust contact op met mij of een van mijn collega's. We helpen u graag.

Met vriendelijke groet,
Tamara.
TomTom-klantenservice team.

Tejal Bhosale


Er is in ieder geval ergens een belletje gaan rinkelen, aanhouden wil nog wel eens helpen.
Toch vrees ik dat dit het bekende kluitje in het riet is. Het probleem blijkt al jaren bekend te zijn....
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
fransgabler

Vraag: Zumo XT en bluetooth Iphone (in) stabiliteit?

Ongelezen bericht door fransgabler »

Zie de post hierboven: de bluetooth verbinding tussen Iphone - in november 2020 IOS 14.1 - en TomTom leidt niet tot traffic info, de actuele verkeersinfo tav files en mobiele flitsers. Om die reden heb ik m'n Iphone- SE versie 2020 open op Flitsmeister - in een XRam naast de TomTom geplaatst. Dit is natuurlijk een rare oplossing, traffic info is immers een functie in de TT550.

Zijn er RT ers die hun ervaringen kunnen delen over de bluetooth verbinding tussen hun Iphone en de nieuwe Zumo XT?

De concrete vraag is:
Blijft de verbinding tussen de Iphone en de Zumo XT onderweg stabiel en wordt daarmee de verkeersinfo ook herhaald actueel aangeleverd?

Ik hoor het graag terug.
fransgabler

Re: IOS iPhone bluetooth communicatie met navigatie pfft..

Ongelezen bericht door fransgabler »

Goed nieuws vanaf december 2020:

TomTom en Iphone leggen twee soorten van bluetooth verbindingen
  • voor de binnenkomende belletjes en appjes
  • voor de traffic info
Na wat updates van zowel de Tomtom 550 als de Iphone is er tenminste een redelijk stabiele verbinding die de traffic info aanlevert. Dat komt buitengoed goed uit, mijn motor is bepaald geen rijdend kantoor en in binnenkomende appjes en belletjes ben ik pas veel later geinteresseerd.

Dat de traffic-info binnenkomt is belangrijk ivm mobiele flitsters, wegopbrekingen, files enz.
Hopelijk is het geen lucky shot, maar blijft deze verbinding stabiel.
Gesloten

Terug naar “Over: GPS en navigatie”