De actualiteit bij het samenstellen van een route versus het moment van rijden

Garmin, TomTom of toch maar een routerol

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
fransgabler

De actualiteit bij het samenstellen van een route versus het moment van rijden

Ongelezen bericht door fransgabler »

Bij het samenstellen van een route kan het tijdstip van aanmaken bepalend zijn voor het verloop van de route. Bekende voorbeelden zijn seizoensafsluitingen, zoals die voorkomen in de hoger gelegen delen van Europa voor en na het zomerseizoen. Veel passen zijn in die periodes door sneeuw onbegaanbaar en worden afgesloten.
Vertaald: een in de winter gemaakte route - die pas later in de zomer gereden wordt - laat zich niet over dichtgesneeuwde passen voeren. In plaats daarvan wordt een andere route geboden, die meestal tot een aanzienlijke en soms zelfs internationale omweg leidt.

In de Here kaart, zoals die o.a. gebruikt wordt in de Garmin/Zumo navs, bestaat de mogelijkheid om seizoensafsluitingen te omzeilen door de optie ‘uitschakelen seizoensafsluitingen’ aan te vinken. Veel routes voor de zomer worden juist in de winterperiode gemaakt en dan biedt het gebruik van deze optie een goed alternatief om de route af te maken. Het zou wat ver voeren om de route pas af te kunnen maken nadat de sneeuw weggesmolten is.
.
vermijden.jpg
.
Met name het TomTom kaartmateriaal is zeer actueel in het signaleren van zelfs kort tijdelijke afsluitingen, waarbij de route standaard wordt aangepast. Denk daarbij aan kort-durende overstromingen, zoals die bij overvloedige regenval in heel Europa voorkomen. De geplande route laat zich dan niet door de overstroming heen leiden. Dat lijkt heel handig voor het moment zelf, maar werkt juist onhandig uit als de geplande route als track op de nav is ingeladen om pas veel later gereden te worden. De omstandigheden zijn dan weliswaar veranderd, maar de track op de nav verandert daar niet in mee.

Er blijkt een nog andere vorm van kaart-actualiteit te zijn die veel voorkomt op het Nederlandse wegennet. Dat gaat om wegen die gedurende een beperkt aantal dagen en tijden structureel gesloten zijn voor motoren en auto’s.

In andere posts op dit forum worden diverse afsluitingen besproken die het recreatieve verkeer van motoren beperken. Denk hierbij aan de weekend verboden bijvoorbeeld op een deel van de Lekdijk en langs de Meije. Naast deze structurele beperkingen om het recreatieve verkeer terug te dringen op vastgelegde dagen en uren komen er ook afsluitingen voor die gericht zijn om woon-werkverkeer op bepaalde dagen en uren te beperken dan wel uit te sluiten.

Als willekeurig voorbeeld: de weg door het dorpje Muiden. Deze weg leidt over de sluisdeur, die regelmatig open staat voor het natte verkeer tussen de Vecht en het Ijmeer. Meer nog dan een sluiproute leidt die situatie vooral tot stank- en geluidsoverlast in de smalle straatjes naar de sluis toe. Voor deze weg geldt in het weekend een verbod muv fietsers en voetgangers. Zie hiervoor onderstaand bord.
.
bord Muiden .jpg
.
In het geval een route door het centrum van Muiden over de sluisdeur – achter de computer, laptop, tablet of smartphone - wordt gepland tijdens een door de weekse dag, dan ziet de route er op de kaart als volgt uit:
.
MRA Muiden doorlopend.png
.
Wordt dezelfde route gemaakt binnen het tijdslot van het verbod, dan geeft de route op zowel de TomTom als Here kaart aan dat het gewenste traject op dat moment niet beschikbaar is en wordt meteen een alternatief geboden. Dat effect treedt ook op als de eerder gemaakte route op de computer wordt ingeladen binnen het tijdslot van het inrijverbod. Een route die op donderdag gemaakt wordt, verandert op de computer ‘als vanzelf ‘ tijdens het weekend in een alternatieve route.
.
Hieronder dezelfde route, nu in het weekend gemaakt of ingeladen.

MRA muiden omweg.jpg
.
Het aangeven van een alternatieve route geldt voor zowel het TomTom als het Here kaartmateriaal vanuit bijvoorbeeld de MyRouteApp routeplanner . Ook Mydrive biedt op het moment van maken een alternatieve route. In het algemeen gesproken herkent het TomTom kaartmateriaal vaker dit soort tijdsloten en tijdelijke inrijverboden.

Hoe werken die veranderingen obv omstandigheden uit bij het importeren van een route vanaf een computer op de navigatie op het stuur? Laat ik me beperken tot de Tomtom nav’s, van Garmin/Zumo’s weet ik voor dit onderwerp onvoldoende.
.
Hieronder de door de week gemaakte route ook door de week op de nav ingeladen.
.
550 rechtstreekstomtom.jpg
.
Als de route geïmporteerd wordt op een TomTom nav, bijvoorbeeld op de 400-550 serie, maakt de nav van de route een track. Die track is een vast gegeven, die niet anticipeert op tijdelijke en of structurele afsluitingen. De nav geeft de track onveranderd , ongeacht tijdsloten en seizoensafsluitingen, op het schermpje weer.
.
Hieronder de door de week gemaakte route in het weekend op de nav ingeladen.
.
550 omweg.jpg
.

Resumerend:
  • De route verandert onder invloed van dag en tijdstip uitsluitend op computer, tablet of smartphone.
  • Behalve het tijdstip van maken, is ook het moment van inladen op computer, tablet of smartphone van belang ivm het eerder genoemde tijdslot. Dat wordt daarin meegenomen.
  • Eenmaal de route ingeladen op de nav is de track éénduidig en daarmee onveranderbaar.
Dat betekent dat een gewenste route door het centrum van Muiden op een tijdstip ontworpen en/of ingeladen moet worden, waarop het inrijverbod niet van toepassing is. Datzelfde geldt ook voor het moment van het inladen van de route vanaf de computer op de nav.

Dit soort tijdsloten laat zich in het Here kaartmateriaal niet beïnvloeden met de knop ‘uitschakelen seizoensafsluitingen’. Een andere mogelijkheid is om de route alsnog via de Open Streetmap te maken, die kent seizoensafsluitingen noch tijdsloten.

Houd er dan wel rekening mee dat daarmee verrassingen onderweg bepaald niet uitgesloten zijn. Dat is tevens de reden waarom ontwerpers van gedeelde routes– denk aan tourtochten voor verenigingen en natuurlijk onze eigen RT tourtochten – hun route eerst (laten) voorrijden om ongewenste verrassingen zoveel mogelijk uit te sluiten en wel zo dicht mogelijk tegen de geplande datum en rijtijden aan.

Het is verstandig om al een eerste digitale check uit te voeren door de route pal voor vertrek nog even door het TomTom Mydrive kaartmateriaal heen te halen op een vergelijkbaar tijdstip van het rijden. Hoe later de route wordt ingeladen als track op de nav, des te actueler het te rijden traject zal zijn.
.
Schermafbeelding 2020-12-14 om 20.34.25.png
.
Hierboven het gebied waar ik in de zomer van 2019 reed in de zuidoosthoek van Frankrijk. Gezien de temperaturen zou ik daar nu niet willen, maar vooral niet kunnen rijden. Zie de 'verboden in te rijden borden' op o.a.Col du Lautaret en de Galibier, die door sneeuwval afgesloten zijn. In de Mydrive omgeving worden de seizoensafsluitingen veel beter weergegeven dan in het TomTom en het Here kaartmateriaal van de MyrouteApp Routeplanner. Het kaartmateriaal is weliswaar hetzelfde, maar de invulling van de actualiteit verschilt aanzienlijk. Het inladen van een route als track op een - vanaf de 400 serie middels wifi - TomTom nav loopt toch al via Mydrive. Er hoeft dus geen extra handeling voor te worden uitgevoerd. Mydrive is een gratis site, er is geen TomTom nav voor nodig.

Bovenstaande procedure voer ik bij elke grote rit uit, met name bij vakantieritten in het buitenland. Het voorrijden is dan natuurlijk niet aan de orde. De wereld staat immers niet stil en dat geldt zeker voor het veranderde gebruik van het wegennet in binnen- en buitenland.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door fransgabler op 14 dec 2020, 20:43, 5 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Venzent
Berichten: 165
Lid geworden op: 30 okt 2020, 16:30
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Almere

Re: De actualiteit bij het samenstellen van een route versus het moment van rijden

Ongelezen bericht door Venzent »

Hi Frans,
Wat een mooie en heldere uitleg. Ik vind het steeds leuk om te zien hoe jij je verdiept in bepaalde zaken en uitzoekt hoe iets achter de schermen werkt, en dit vervolgens in Jip-en-Janneke taal uitlegt.

Leuk om dit te lezen _004
Gesloten

Terug naar “Over: GPS en navigatie”