City Navigator NT 2021.20 installeren

Garmin, TomTom of toch maar een routerol

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
mkoskamp
Berichten: 446
Lid geworden op: 24 feb 2011, 21:09
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Deventer

City Navigator NT 2021.20 installeren

Ongelezen bericht door mkoskamp »

Deze maand is City Navigator NT 2021.20 uitgekomen. Deze wil ik graag met Garmin Express op mijn Navigator IV zetten en dan op de geheugenkaart. Tot nu toe ging dat prima. Nu zegt Garmin Express dat ik een selectie maak omdat een en ander niet past. Als totale grootte geeft hij ruim 7 GB aan. In mijn BMW Navigator IV zit een kaartje van 16Gb.
Dat zou toch moeten passen? Ik kan ook geen alternatieve manier vinden om kaarten op de Navigator te zetten (map install lijkt deze kaarten niet meer te kunnen gebruiken).
Een van jullie al ervaring met de nieuwste kaarten op een Navigator IV/ Zumo 660?
Gebruikersavatar
mkoskamp
Berichten: 446
Lid geworden op: 24 feb 2011, 21:09
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Deventer

Re: City Navigator NT 2021.20 installeren

Ongelezen bericht door mkoskamp »

Inmiddels iets meer gevonden. Volgens het waypoint forum is het omdat deze garmin maar met één 4Gb bestand kan werken.
Ik heb maar eens gekozen voor midden europa. Wat blijkt, mijn 2020.20 kaart van heel Europa is verdwenen van de SD kaart en de 2021.20 kaart is geïnstalleerd op het interne geheugen van de Garmin.

Dat is wel vreemd, want met de vorige versie kon ik gewoon heel Europa op de SD kaart zetten.
Gebruikersavatar
mkoskamp
Berichten: 446
Lid geworden op: 24 feb 2011, 21:09
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Deventer

Re: City Navigator NT 2021.20 installeren

Ongelezen bericht door mkoskamp »

En ik ben weer wat wijzer. Mijn geheugen liet mij in de staak. Aanvullende kaarten kunnen worden geïnstalleerd met Mapinstall. Die liet echter zien dat er geen ontgrendelde kaarten waren terwijl ik ze net had geïnstalleerd met GarminExpress op mijn computer.
Echter, ik had niet de standaard locatie voor kaarten gekozen maar een plek om mijn D-Drive.
Garmin Express maakt dan een snelkoppeling in C:\Program Data\Garmin\Maps met dezelfde naam als de directory met kaarten. Echter, Mapinstall kan niet overweg met een snelkoppeling. Toen ik de daadwerkelijke kaarten in C:\Program Data\Garmin\Maps had gezet kon ik wel kaarten kiezen en ook de SD kaart als bestemming kiezen.
Gebruikersavatar
Jazzbass
2024
2024
Berichten: 202
Lid geworden op: 06 sep 2017, 00:48
Type: R1200RT
Bijz: Nav4, Vstream, mistlampen, valbeugels, Soundbomb
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zuid-Limburg

Re: City Navigator NT 2021.20 installeren

Ongelezen bericht door Jazzbass »

Gisteren liep ik hier ook tegen aan. De nieuwe update is 7.47GB groot. Zumo 660/Nav IV zou alleen FAT32 aankunnen, en dan heb je te maken met een file grootte begrenzing van 4GB. Eerst eens uitzoeken hoe ik 2021.10 kan backuppen en terugzetten.
exFAT en NTFS kunnen grotere bestanden aan. Mijn 32 GB kaart als exFAT of NTFS geformateerd wordt toch gevolgd met de boodschap:
"The mapupdate is too large to fit on your device".
Wordt vervolgd.
1987 motorrijbewijs; 1997 eerste motor Honda NTV650, 20 jaar op gereden; In 2017 R1200RT uit 2013 gekocht.
Gebruikersavatar
mkoskamp
Berichten: 446
Lid geworden op: 24 feb 2011, 21:09
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Deventer

Re: City Navigator NT 2021.20 installeren

Ongelezen bericht door mkoskamp »

Het viel me wel op dat de complete kaartset van europa zeer uitgebreid is. Met mapinstall kan je kiezen waar je de kaarten neerzet. Je kan idd max 4gb op de kaart zetten las ik omdat de architectuur van deze zumo uitgaat van één supplementbestand. Ook las ik de zumo de kaart niet kan lezen als hij geen FAT32 indeling heeft.
Toch paste een groot deel van de kaarten in die 4 Gig. Ik heb nu zelfs kaartitems dubbel erop staan omdat de pre-selectie west europa op de interne storage past.
Al met al is het wat gepuzzel. Ik denk wel dat ik er uiteindelijk meer kaarten op heb staan dan ik in één vakantie kan bereiken. Tenzij ik The Long Way Round wil evenaren Big RT Smile
Gebruikersavatar
Jazzbass
2024
2024
Berichten: 202
Lid geworden op: 06 sep 2017, 00:48
Type: R1200RT
Bijz: Nav4, Vstream, mistlampen, valbeugels, Soundbomb
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zuid-Limburg

Re: City Navigator NT 2021.20 installeren

Ongelezen bericht door Jazzbass »

Zojuist geprobeerd, 32 GB kaartje NTFS geformateerd, muziek erop gezet => wordt niet herkend. Vervolgens FAT32 geformateerd, muziek kan worden afgespeeld. Oftewel we moeten het doen met FAT32.
Wellicht is het mogelijk met een driver update de Zumo 660/NAV IV geschikt te maken voor exFAT en/of NTFS.
Echter dan zal Garmin hier energie in moeten steken, überhaupt als het mogelijk is.

Andere optie is mogelijk om landen in stukken op het SD kaartje te zetten. Dat deed ik ook ooit met TOMTOM software op een PDA.

Maar eerst het backup maken en terugzetten uitzoeken. Als iemand hiervoor een tip heeft?
1987 motorrijbewijs; 1997 eerste motor Honda NTV650, 20 jaar op gereden; In 2017 R1200RT uit 2013 gekocht.
Gebruikersavatar
Jazzbass
2024
2024
Berichten: 202
Lid geworden op: 06 sep 2017, 00:48
Type: R1200RT
Bijz: Nav4, Vstream, mistlampen, valbeugels, Soundbomb
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zuid-Limburg

Re: City Navigator NT 2021.20 installeren

Ongelezen bericht door Jazzbass »

@ mkoskamp THANKS, inderdaad MAPINSTALL gebruiken, dan kun je je eigen 4GB file samenstellen met het deel van Europa waar je zult gaan rijden.
Een tweede selectie naderhand toevoegen op de zelfde SD kaart is me niet gelukt, dan wordt de eerdere file vervangen door de nieuwe selectie.
Maar met 4GB aan kaart materiaal kun je inderdaad een heel stukje rijden.
Inmiddels weet ik ook hoe ik een backup kan maken en terugzetten (JaVaWa) en dat eerst de update installeren op PC (mogelijk ook een deel op de GPS) , en via Cardreader je met MAPINSTALL relatief snel je kaarten van een iets minder groot deel van Europa op je Zumo 660/NAV IV kunt zetten.

Ik kan weer een tijdje vooruit met mijn oude Zumo 660 en NAV IV . Ooit een optisch lelijke Zumo 660 met defecte speaker als backup gekocht, nadat mijn NAV IV me op vakantie 1x in de steek had gelaten, en daarna nooit meer.
1987 motorrijbewijs; 1997 eerste motor Honda NTV650, 20 jaar op gereden; In 2017 R1200RT uit 2013 gekocht.
Gebruikersavatar
mkoskamp
Berichten: 446
Lid geworden op: 24 feb 2011, 21:09
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Deventer

Re: City Navigator NT 2021.20 installeren

Ongelezen bericht door mkoskamp »

Jazzbass schreef: 27 apr 2021, 02:56 [...]
Een tweede selectie naderhand toevoegen op de zelfde SD kaart is me niet gelukt, dan wordt de eerdere file vervangen door de nieuwe selectie.
[...]
Dat is mij ook niet gelukt. Hij maakt één .sup file op de SD kaart merkte ik. Maar die is een aanvulling op het interne geheugen. Wat me wel is gelukt is een voorgeprogrammeerde set kiezen in GarminExpress die op het interne geheugen past. En daarna de andere kaarten met MapInstall op de SD kaart te zetten.

Edit: En ik kan me inderdaad voorstellen dat je niet zonder Navi wilt komen te zitten. Ik reed in het buitenland meestal geen geprogrammeerde route, maar een beetje van dorp naar dorp. Maar het voordeel van de Navi is dat je altijd ziet waar je bent en het dus niet erg is om te 'verdwalen'.
fransgabler

Re: City Navigator NT 2021.20 installeren

Ongelezen bericht door fransgabler »

Jazzbass schreef: 27 apr 2021, 02:56
Edit: En ik kan me inderdaad voorstellen dat je niet zonder Navi wilt komen te zitten. Ik reed in het buitenland meestal geen geprogrammeerde route, maar een beetje van dorp naar dorp. Maar het voordeel van de Navi is dat je altijd ziet waar je bent en het dus niet erg is om te 'verdwalen'.
Misschien is het niet onhandig om een backup mee te nemen als er routes gereden worden die voorgeprogrammeerd zijn.

Bovenstaande problemen bij zo'n prijzig apparaat laten de wenkbrauwen wel een tikje omhoog komen. Ik gebruik al jaren de TomTom 400-550, waar ik zeer tevreden over ben. Toch houd ik altijd rekening met een failure van het apparaat, wat zonde zou zijn van de voorbereiding. Op de computer mag ik graag dagroutes of doorgaande reizen maken.

Om de standaard nav tijdelijk en/of wellicht permanent te vervangen leent de smartphone zich tegenwoordig in het bijzonder. Twee navigatie-programma's springen er daar op dit moment uit:
  • Voor Android is dat de TomTom Go app, werkt zoals het hoort. Op de Iphone daarentegen draait deze app - ondanks herhaalde toezeggingen van TomTom - nog steeds geen gpx routes. De app kost met 13 euro op jaarbasis, nog geen half tankje.
  • Via mede-forumlid Frank Schuurman kwam ik in aanraking met Scenic, exclusief voor de Iphone. Perfect programma, met een gratis en betaalde versie. De gratis versie volstaat en mocht dat niet het geval zijn, dan kan voor het gebruik van de routes ipv voor het bezit van de app betaald worden.
Tenzij je grosso modo op gevoel rondrijdt, dat kan immers ook met- en zelfs zonder google maps, zijn dit betrouwbare GPX-backups in het geval de standaard nav het - om wat voor reden dan ook - af laat weten. De Scenic app bevalt dusdanig goed dat het voor mij niet langer vanzelfsprekend is om de mogelijke opvolger van de TomTom 550 als standaard nav op voorhand aan te schaffen.
Gebruikersavatar
Jazzbass
2024
2024
Berichten: 202
Lid geworden op: 06 sep 2017, 00:48
Type: R1200RT
Bijz: Nav4, Vstream, mistlampen, valbeugels, Soundbomb
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zuid-Limburg

Re: City Navigator NT 2021.20 installeren

Ongelezen bericht door Jazzbass »

Ik was wat voorbarig om te stellen dat de update op beide Garmins gelukt was (maar het was al erg erg laat, toen ik dat beweerde).
Ik had nog problemen met een niet ontgrendelde kaart op de Zumo en nog veel meer (ik bespaar dit).

De 'route' die ik bewandelde en voor mij het snelste werkt:
- MicroSD kaartjes uit beide Garmins verwijderen
- Een Garmin aansluiten aan de PC
- Via Garmin Express alleen op de PC de update doorvoeren
- Via Garmin Express alleen de Benelux kaart op de Garmin installeren (CN Europe NT 2021.20 Basic 3D wordt dan ook geïnstalleerd en deze heb je nodig voor de detail kaart te ontgrendelen)
- Garmin afkoppelen
- MicroSD kaartje leeg maken en in kaartlezer van PC stoppen
- Via MAPINSTALL een selectie van kaartdelen maken, waarbij de grootte kleiner dan 4 GB blijft en deze naar microSD kaartje kopieren
- Kopie van microSD kaartje maken op een ander leeg microSD kaartje.
- 1 microSD kaartje in de Zumo en 1 microSD kaartje in NAV4
- Met JaVaWa Device Manager 'Benelux' van beide Garmins verwijderen (of dit echt nodig is, weet ik niet, maar toch gedaan).

Nu nog een test rit maken, maar ik ga ervan uit dat alles nu werkt (echter dat dacht ik een dag geleden ook).
1987 motorrijbewijs; 1997 eerste motor Honda NTV650, 20 jaar op gereden; In 2017 R1200RT uit 2013 gekocht.
Gebruikersavatar
fschuurman
Berichten: 353
Lid geworden op: 18 feb 2020, 22:51
Type: R1200RT
Bijz: R 1200 RT LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heerhugowaard
Contacteer:

City Navigator NT 2021.20 installeren

Ongelezen bericht door fschuurman »

Wat een werk. Ik hoop dat het zo gelukt is. Verbazend dat na al die jaren dit vaak nog een complexe zaak blijkt te zijn. Op zijn minst zou je verwachten dat exFAT32 wordt ondersteund, maar de kosten van de octrooien zullen nog wel meespelen.
Laatst gewijzigd door fschuurman op 28 apr 2021, 11:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet,
Frank

Sinds 2018 herintreder op de motor.
Yamaha XT350 - Honda NT650V - BMW R1200RT/LC
Gebruikersavatar
Jazzbass
2024
2024
Berichten: 202
Lid geworden op: 06 sep 2017, 00:48
Type: R1200RT
Bijz: Nav4, Vstream, mistlampen, valbeugels, Soundbomb
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zuid-Limburg

Re: City Navigator NT 2021.20 installeren

Ongelezen bericht door Jazzbass »

Op zijn minst zou je verwachten dat FAT32 wordt ondersteund, maar de kosten van de octrooien zullen nog wel meespelen.
FAT32 wordt door de Garmin ondersteund, echter met FAT32 mogen de filebestanden niet groter dan 4GB zijn. NTFS en exFAT (waarmee je grotere bestanden kunt lezen) wordt door de Zumo 660 niet ondersteund.
De Zumo 660 is inmiddels wel een oerdegelijk ouder beestje geworden, mogelijk kan het besturingssysteem van de Zumo ook geen grotere bestanden verwerken.
De grootte van bestanden heeft sowieso een vlucht genomen. Mijn eerste computer die ik kocht had een harde schijf van 80MB, iedereen zei 'wat moet je daarmee' , ik zei dat ik vooruit keek. 80MB stelt nu niets voor.

Ik heb zojuist proefgereden, beide Garmins werken.
1987 motorrijbewijs; 1997 eerste motor Honda NTV650, 20 jaar op gereden; In 2017 R1200RT uit 2013 gekocht.
Gebruikersavatar
japachap
Berichten: 771
Lid geworden op: 11 jan 2011, 19:46
Type: R1150RT
Bijz: LEDs en reflectors, Fans en Farkles
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Enschede

Re: City Navigator NT 2021.20 installeren

Ongelezen bericht door japachap »

Loop ik ook tegen. 3 dagen lang vloeken tegen mijn computer... tijdens het proces heb ik ook verkeerd kaart verwijderd uit mijn toestek en wegen oude Win7SP1 laptop loop ook vast met mapinstall.
Vandaag naar Waypoint Notter. 'Ja, zit een fout in de Garmin Express 7.5.0.0 of 7.6.0.0 waarbij de uitgebreid geheugen/SD kaart toestels worden niet erkend- niks mis met je SD-kaart of toestel'.
Kopie van volledig europa gratis naar toestel ingeladen en even de nieuwe Zumo XT bewonderen... moet eerst flink besparen...

KORTOM- ga voorlopig geen update van Garmin instaleeren! Wacht tot de foutje opgelost is!
(excuuses als mijn taalgebruik niet altijd goed is- Nederlands is mijn tweede taal, maar ik verbeter het snel!)

Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
Gesloten

Terug naar “Over: GPS en navigatie”