MRA route naar Zumo XT

Garmin, TomTom of toch maar een routerol

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
Venzent
Berichten: 165
Lid geworden op: 30 okt 2020, 16:30
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Almere

MRA route naar Zumo XT

Ongelezen bericht door Venzent »

Wie kan mij helpen met een paar korte stappen hoe een route gemaakt in MRA te exporten en in te lezen in de XT als route incl shapingpoints.
Het lukt mij simpelweg niet door alle mogelijke combinaties van types om op te slaan, methodes om het bestand over te zetten naar de xt en daar dan in te lezen als track of route.

Wat ik heb is een route in MRA met shaping points, en deze wil ik als route (het liefst via explore.garmin.com) inlezen in de xt.
Vragen waar ik nu tegenaan loop:
Als welke versie of bestandstype moet ik de route opslaan?
Als wat importeer ik het bestand in eplorer, track of route?

Ik kom nu niet verder dan een route in de xt, maar zonder de zichtbare shapingpoints (blauwe bolletjes).

Hellup..... :$
fransgabler

Re: MRA route naar Zumo XT

Ongelezen bericht door fransgabler »

Laatst gewijzigd door fransgabler op 06 jun 2021, 23:27, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Venzent
Berichten: 165
Lid geworden op: 30 okt 2020, 16:30
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Almere

Re: MRA route naar Zumo XT

Ongelezen bericht door Venzent »

fransgabler schreef: 06 jun 2021, 23:13 Deze instructie al bekeken?
https://www.youtube.com/watch?v=j7DNgwJ46K4
Ja, die legt uit hoe je het als track kan importeren en dan door de xt om kan laten zetten naar een route. Maar daarmee heb je dus niet meer de shapingpoints.
Gebruikersavatar
Venzent
Berichten: 165
Lid geworden op: 30 okt 2020, 16:30
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Almere

Re: MRA route naar Zumo XT

Ongelezen bericht door Venzent »

Hi Frans,
Die 2e link had ik nog niet gezien, daar lijkt het dan op dat er een andere mthode dan via de eplorer site wordt gebruikt om over te zetten.
Daar doen hebben ze het over de Drive-app, of rechtsreeks op de XT, maar daar zijn weer issues met de Mac (wat ik dan weer heb....).

Edit: Ok, zat/zit hem blijkbaar in de tussenstap van explorer die ik gebruik. Route gemaakt in MRA, deze op de telefoon geopend en dan via de drive app ingelezen en dan heb ik de via-punten......
Zou mooi zijn als het nu ook nog via de explorer kan, dat is juist een handige methode om vanuit de computer zonder kabels of kaartjes iets in de Zumo te krijgen.

In ieder geval bedankt voor het zoeken, Frans, ik kon het even niet meer vinden en dit heeft me weer even op de goede "track" gezet _004
Gebruikersavatar
PaPinkelman
Berichten: 1013
Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Helmond
Locatie: Stiphout

Re: MRA route naar Zumo XT

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

Venzent schreef: 06 jun 2021, 23:41Zou mooi zijn als het nu ook nog via de explorer kan, dat is juist een handige methode om vanuit de computer zonder kabels of kaartjes iets in de Zumo te krijgen.
Dit begrijp ik niet, via Explorer heb je juist een kabeltje nodig. Via de Drive app is het juist draadloos.... _001
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Gebruikersavatar
Venzent
Berichten: 165
Lid geworden op: 30 okt 2020, 16:30
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Almere

Re: MRA route naar Zumo XT

Ongelezen bericht door Venzent »

PaPinkelman schreef: 07 jun 2021, 08:43 Dit begrijp ik niet, via Explorer heb je juist een kabeltje nodig. Via de Drive app is het juist draadloos.... _001
Uh, nee, Alles wat ik in explorer.garmin.com importeer wordt draadloos met de xt gesynchroniseerd. Weliswaar wordt hier voor de overdracht de Drive app gebruikt, maar (en dat is dan weer een aanname van mij) als men bedoeld met overzetten via de Drive app, dan is dat de gpx openen op je mobiel en dan daar zeggen " openen met" Drive app waarna deze gestuurd wordt naar de xt over Bluetooth.
Gebruikersavatar
PaPinkelman
Berichten: 1013
Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Helmond
Locatie: Stiphout

Re: MRA route naar Zumo XT

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

Aha, je gebruikt de term Explorer (= Windows Verkenner) terwijl je Garmin Explore bedoelt.... Vandaar dat ik je niet begreep, excuus.

Garmin Explore lijkt nog steeds in ontwikkeling te zijn, misschien dat dr ook nog eens de vormingspunten mee overgezet kunnen worden. Tot dan dus de Drive app gebruiken. Als je een cloud opslag gebruikt (Google Drive, Onedrive of iCloud) en je telefoon heeft daar toegang, hoef je niet te mailen....
Laatst gewijzigd door PaPinkelman op 09 jun 2021, 10:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Gebruikersavatar
Venzent
Berichten: 165
Lid geworden op: 30 okt 2020, 16:30
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Almere

Re: MRA route naar Zumo XT

Ongelezen bericht door Venzent »

Hi Frank,
Geen probleem, verwarring ontstaat snel op een forum en met al die termen.
Het idee om Google Drive (oid) te gebruiken is ook een goed idee, scheelt turen naar het kleine schermpje om de juiste opties aan te klikken bij de export... _004
Gebruikersavatar
PanEuRoel
2024
2024
Berichten: 839
Lid geworden op: 18 okt 2019, 01:48
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: HULST

Re: MRA route naar Zumo XT

Ongelezen bericht door PanEuRoel »

Eeuhh, rare vraag misschien, maar wat zijn shapingpoints? _001
Groeten, Roelof
R1200RT; Hornig RVS valbeugels; Stebel Nautilus Marine; 180 graden flitser; Garmin Zümo XT met Zümolock; TopSellerie Comfort Zadel
Gebruikersavatar
Venzent
Berichten: 165
Lid geworden op: 30 okt 2020, 16:30
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Almere

Re: MRA route naar Zumo XT

Ongelezen bericht door Venzent »

PanEuRoel schreef: 08 jun 2021, 23:07 Eeuhh, rare vraag misschien, maar wat zijn shapingpoints? _001
Shapingpoints zijn punten in de route om de route vorm te geven. In tegenstelling tot waypoints waarschuwt de navigatie niet op die punten.
Het worden ook wel eens harde (waypoints) en zachte (shapingpoints) punten genoemd.
Als je dus de route over een bepaalde weg wilt "dwingen", plaats je er een shapingpoint.

Edit: om het nog completer te maken, soms noemen ze het ook via-punten of vormingspunten.
Gesloten

Terug naar “Over: GPS en navigatie”