Telefoon waterdicht op stuur ivm navi

Garmin, TomTom of toch maar een routerol

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
Nout
Berichten: 96
Lid geworden op: 25 jul 2021, 09:12
Type: R850RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Meedhuizen

Telefoon waterdicht op stuur ivm navi

Ongelezen bericht door Nout »

Voor wat betreft navigatie heb ik het volgende bedacht: ik zou een oude telefoon voorzien van google maps (met eventueel gedownloade kaarten) willen gebruiken om te monteren op het stuur van mn fiets. Deze laat ik dan gebruik maken van de wifi hotspot van mijn eigen telefoon (die veilig in mijn jas zit) om zodoende te kunnen navigeren.
Hoe monteer ik de telefoon waterdicht, afneembaar op zo'n manier dat ik hem in een oogopslag kan zien.
Ik zie wel telefoonhoezen met zonnescherm en al, maar hoe zet ik die vast aan mijn stuur o.i.d.?
fransgabler

Re: Telefoon waterdicht op stuur ivm navi

Ongelezen bericht door fransgabler »

Nout schreef: 20 nov 2021, 15:52 Voor wat betreft navigatie heb ik het volgende bedacht: ik zou een oude telefoon voorzien van google maps (met eventueel gedownloade kaarten) willen gebruiken om te monteren op het stuur van mn fiets. Deze laat ik dan gebruik maken van de wifi hotspot van mijn eigen telefoon (die veilig in mijn jas zit) om zodoende te kunnen navigeren.
Hoe monteer ik de telefoon waterdicht, afneembaar op zo'n manier dat ik hem in een oogopslag kan zien.
Ik zie wel telefoonhoezen met zonnescherm en al, maar hoe zet ik die vast aan mijn stuur o.i.d.?
Dat is een goede constructie die je zo bedacht hebt, die ook goed gaat werken. Daarmee houd je de ongewenste trillingen van de motor bij de meest recente telefoon vandaan. Niet elke smartphone kan daar tegen, zelfs niet bij de smooth loop van een R850RT.

De smartphone op het stuur monteer je met een X ram Grip van Rammount, die je in diverse uitvoeringen kunt krijgen. Een en ander is afhankelijk van het formaat van je telefoon. De X ram grip biedt 2 types die in grootte verschillen, waarmee je elk formaat smartphone op je stuur kunt monteren.

Op je R 850RT met het gedeelde stuur is de oplossing eenvoudig:
Vervang een M8 boutje waarmee de stuurhelft is gemonteerd op de kroonplaat door een langere bout met een bolletje. Op dat bolletje plaats je een knijper oftewel een korte klem. Met een lange klem wordt de smartphone voor de meters geplaatst, wat niet handig is. Aan de andere kant van de korte klem plaats je de X RAM grip, waar je vervolgens de smartphone in plaatst. Geen zorgen, mits goed in de X ram geplaatst zul je die niet verliezen.

Als er een Waypoint winkel bij je in de buurt zit, kun je alles in een keer kopen. De drie M8 bouten en het bolletje op het stuur zitten in een setje, met verschillende lengtes. Zoek de beste lengte uit het setje van 3 M8 bouten en plaats het bolletje daarop.

Wat betreft het regenhoesje: Ik zou alleen bij regen in de stad een waterdicht hoesje gebruiken. Die hoesjes belemmeren het zicht op het scherm in het bijzonder.... als het regent. Als je het scherm al half hoog hebt staan op de RT, komt er geen druppel op je smartphone

Tot slot: 'WAZE' is een completer programma voor A naar B navigatie dan Google Maps. Waze biedt van alle gratis navigaties de meeste info en verbruikt daarnaast de minste data. Het programma kent bovendien een specifieke instelling voor 'motorfiets'. Geeft ook onderweg flitspalen, mobiele controles, files en stilstaande auto's in de berm aan. Hoewel ik WAZE op de motor nooit gebruik - daar is als bovenstaand beschreven een TomTom 550 op gemonteerd - heb ik WAZE standaard aan staan in de auto.

Succes!
.
Schermafbeelding 2021-11-20 om 20.50.10.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
wannesie
2024
2024
Berichten: 157
Lid geworden op: 08 jun 2010, 21:43
Type: R1200RT
Bijz: R1200RT LC uit 2014
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zutphen
Contacteer:

Re: Telefoon waterdicht op stuur ivm navi

Ongelezen bericht door wannesie »

Blijft er 1 probleem over: de bediening met handschoenen aan. Dat gaat dus niet lukken. _001
fransgabler

Re: Telefoon waterdicht op stuur ivm navi

Ongelezen bericht door fransgabler »

wannesie schreef: 21 nov 2021, 08:33 Blijft er 1 probleem over: de bediening met handschoenen aan. Dat gaat dus niet lukken. _001
Dat is natuurlijk zo.
De gekozen constructie is een goedkope en effectieve oplossing voor een A naar B navigatie, maar kent natuurlijk wel beperkingen.

Het bedienen van het scherm onderweg lijkt ook niet nodig te zijn bij een van A tot B navigatie. Hooguit om incidenten onderweg via WAZE door te geven. Dat doen de omringende WAZERS wel vanuit voertuigen die zich daar beter voor lenen. Muziek op de oren, belletjes en appjes worden wellicht in deze constructie naast navigatie ingewikkeld vanwege de reeds bezette éénkanaals bluetooth verbinding.
Paniekje
Berichten: 314
Lid geworden op: 13 feb 2019, 22:25
Type: R1200RT
Bijz: Nun Blaauwe dohc en een R75/5
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Borkel en Schaft

Re: Telefoon waterdicht op stuur ivm navi

Ongelezen bericht door Paniekje »

Waterdicht ?
Vroegahhh op het Pan-forum in de ST1100 tijd ......
Werd gebruikgemaakt van Otterbox , sommigen knutselde deze op de kunststoffen trillingendempende rammount .


Zoiets : https://www.bol.com/nl/nl/p/otterbox-ar ... 028191580/
Gebruikersavatar
PanEuRoel
2024
2024
Berichten: 839
Lid geworden op: 18 okt 2019, 01:48
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: HULST

Re: Telefoon waterdicht op stuur ivm navi

Ongelezen bericht door PanEuRoel »

Het linkje van John leidt naar Bol, maar is daar niet meer leverbaar.
Op het onderstaande linkje zijn ze nog wel te koop:
https://www.smartphonehoesjes.nl/brands ... U-EALw_wcB
Groeten, Roelof
R1200RT; Hornig RVS valbeugels; Stebel Nautilus Marine; 180 graden flitser; Garmin Zümo XT met Zümolock; TopSellerie Comfort Zadel
Gebruikersavatar
MotoCon
Berichten: 210
Lid geworden op: 16 jul 2021, 10:40
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200R (2012) ABS / ESA / ASC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Wessem

Re: Telefoon waterdicht op stuur ivm navi

Ongelezen bericht door MotoCon »

Deze smartphone is waterdicht, schokbestendig, trilling bestendig, military grade, handschoen-bedienbaar, hartstikke helder scherm, moderne Android versie èn goedkoper dan de gemiddelde Rider of Zumo:
https://www.catphones.com/nl-nl/cat-s52-smartphone/

Nou had ik een paar maanden terug de mazzel dat ik hem kon kopen voor 250 euro, inmiddels is die wat duurder geworden (rond de 300), maar er zijn legio andere toestellen en andere merken die min of meer hetzelfde bieden voor nóg minder geld.

Ik wordt een beetje gallisch van de vooroordelen waarmee sommigen nog steeds anderen opzadelen om de aanschaf van hun eigen dure navigatie te verantwoorden... Er is één goede reden om een dedicated navi te wensen: Geen gepruts met een USB kabeltje vanwege de meegeleverde cradle. Voor de rest is het hebben van één toestel voor nav, flits, file, muziek , een nav-app naar keuze etc etc een fantastische vooruitgang. Ennuh, ik wàs ooit ècht een Garmin adept...

Trouwens, mocht je smartphone niet handschoen-bedienbaar zijn: een paar halen met RVS garen door de top van je wijsvinger (van de handschoen bedoel ik dan!) doet wonderen. Heb ik ook 2 jaar mee rond gereden, en is voor mooi-weer-rijders een prima oplossing.
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle.
Kawasaki Vulcan 750 - Honda Shadow 1100 - Yamaha FJR 1300 - BMW R1200R
Gebruikersavatar
wobbert
Berichten: 223
Lid geworden op: 30 dec 2009, 13:11
Type: R1200RT
Bijz: Van Harten special
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Almere

Re: Telefoon waterdicht op stuur ivm navi

Ongelezen bericht door wobbert »

Ik gebruik al meer dan een jaar een waterdichte hardcase van Ultimate Addons. Bevalt heel erg goed. Echt een aanrader wat mij betreft!
Hardcase is te bevestigen met een quick release. Deze zit bij mij op een kogel op het stuur (zie profielfoto rechts).
Alle funkties van je telefoon kun je uiteraard gewoon blijven gebruiken. Dus ook de camera.
Oh ja, mobiel ligt in 'heerlijk zacht bedje' tegen het trillen ;-)
Via de onderzijde vd case is opladen en jack plug bereikbaar. Ook via echt waterdichte aansluiting!

https://www.bikeroutfit.nl/nl/ultimate- ... dcase.html

https://www.bikeroutfit.nl/nl/ultimate- ... hment.html
(voorbeeld van bevestiging, uiteraard meerdere mogelijkheden)
Gebruikersavatar
Nout
Berichten: 96
Lid geworden op: 25 jul 2021, 09:12
Type: R850RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Meedhuizen

Re: Telefoon waterdicht op stuur ivm navi

Ongelezen bericht door Nout »

Het heeft even geduurd, maar uiteindelijk is het toch een navi geworden. Een telefoon al dan niet met hoes en montage op de fiets gerekend, rekening houdend met de mogelijkheden en onmogelijkheden woog toch niet op tegen een Tomtom Rider 550SE lifetime maps met RT-beugel en RAM mount die na een cashback actie 254 euro kostte ....
Mooi om de verschillende opties en de bijbehorende voor en nadelen te lezen. Dank daarvoor! _004
Gebruikersavatar
PanEuRoel
2024
2024
Berichten: 839
Lid geworden op: 18 okt 2019, 01:48
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: HULST

Re: Telefoon waterdicht op stuur ivm navi

Ongelezen bericht door PanEuRoel »

Een verstandig besluit!! Iets van "Schoenmaker blijf bij je leest." 😊
Groeten, Roelof
R1200RT; Hornig RVS valbeugels; Stebel Nautilus Marine; 180 graden flitser; Garmin Zümo XT met Zümolock; TopSellerie Comfort Zadel
Gesloten

Terug naar “Over: GPS en navigatie”