MR GPS, Hans Vaessen is back in town.

Garmin, TomTom of toch maar een routerol

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
fransgabler

MR GPS, Hans Vaessen is back in town.

Ongelezen bericht door fransgabler »

Ik mag Hans Vaessen, bij velen ook wel bekend onder zijn nickname MR GPS, graag volgen. Hans heeft een uitgebreid netwerk als het aankomt op te verwachten nieuwe ontwikkelingen en beschikt daarnaast over veel kennis ten aanzien van verkrijgbare navigatie voor o.a. de motorfiets.

Al geruime tijd zag ik niets meer van hem verschijnen, tot onlangs een bericht in de mail van hem opplopte. Hans heeft privé het een en ander achter de rug, is gescheiden, daarna verhuisd en vele kilo's aan gewicht en het nodige aan gezichtsbeharing kwijt. Geen glas wijn uit eigen wijngaard meer bij het afhalen van een TomTom of Garmin. Op dit moment gaat het weer een stuk beter met hem. Kleinschalige cursussen op het gebied van navigatie houdt hij nog steeds.Niet langer in een leslokaaltje op het landgoed, maar letterlijk bij hem aan de keukentafel.

Als ik even terugdenk aan de RT tocht van nine/ eleven dan zou een dergelijke kleinschalige cursus voor een aantal RT rijders niet misstaan. Het viel me op dat rijders vaak over prima apparatuur beschikken, maar er niet in alle gevallen er een gpx route op kunnen plaatsen. Dat is echt jammer, een routeplanner in combinatie met een navigatie apparaat op het stuur bieden immers extra mogelijkheden voor het ontwerpen en rijden van specifieke motorroutes in binnen- en buitenland.

Zo beheer ik een groepsaccount vanuit MRA, dat inmiddels 152 leden telt met een keur aan bestemmingen en rondritten. Soms gebruik ik bestaande routes van anderen als basis om die naar eigen smaak op details of hoofdlijnen te veranderen. In zo'n groep worden allerlei routes ingebracht en andere weer gedownload.

Hoe dan ook, ik schrok wel enigszins van een uitgesproken verwachting van MR GPS. Het lijkt hem niet onwaarschijnlijk dat TomTom het traject - zoals dat vanaf de 400 tot aan de 550 Rider toe is ontwikkeld - niet vervolgt.

Het loont eigenlijk niet genoeg, temeer omdat in de markt programma's voor de smartphone als navigatie-instrument voor gpx routes ook een hoge vlucht maken. Laten we wel zijn, een Garmin XT kende en kent nogal wat aanloopproblemen en kost tegen de 500 euro. Een TomTom 550 is weliswaar goedkoper, maar kost ook nog steeds een dikke 350 euro. Op de Iphone na, kunnen de meeste smartphones goed tegen trillingen in een XRAM op het stuur. Een en ander is afhankelijk van het type motor, plaatsing en natuurlijk rijstijl. Bij aanschaf van een nieuwe smartphone kan om die reden al op voorhand gekozen worden voor een zogenaamde rigged Smartphone. Eentje die wel tegen een stootje en trillingen kan.

Hoewel ik de mogelijkheden van navigatiesoftware op een smartphone onderken, zou ik het verlaten van de motor navigatie van TomTom zeker betreuren. Al was het alleen maar omdat het de enige serieuze concurrent is van de prijzige en onnodig gecompliceerde Garmin/Zumo.s.

Wordt vervolgd.
Laatst gewijzigd door fransgabler op 29 nov 2021, 13:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jazzbass
2024
2024
Berichten: 202
Lid geworden op: 06 sep 2017, 00:48
Type: R1200RT
Bijz: Nav4, Vstream, mistlampen, valbeugels, Soundbomb
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zuid-Limburg

Re: MR GPS, Hans Vaessen is back in town.

Ongelezen bericht door Jazzbass »

Mogelijk heb ik last van het Stockholmsyndroom, maar mijn Garmin 660 gebruik ik zelfs in mijn auto. Het heeft me meerdere jaren gekost om dat ding te begrijpen, en heb vele malen de filmpjes van Mr. GPS bekeken, en nog vaker op vakantie mijn hoofd ermee gestoten. Echter ik kan er nu mee lezen en schrijven, mits ik me houd aan de beperkingen (kaders) van het systeem. Kort samengevat rijden doe ik met tracks (NL=sporen), én herberekenen staat uit en als extra (bij langere buitenlandroutes) offroadtraject in het zwart op de kaart erbij. Routes/tracks van internet "teken" ik over en zet ze om in tracks, en autozoom staat aan en 3D (routelijnen zijn dan dikker).

Zonder Mr. GPS had ik waarschijnlijk mijn Garmin 660 het raam uitgegooid, nu heb ik een 2de Garmin 660 gekocht, voor het geval de eerste zou uitvallen. Dat is me één keer gebeurd, op de laatste dag naar huis na een lange motor tourrit van 2 weken, SD kaartje kon niet meer gelezen worden. Een "ramp" als me dat op de eerste dag was gebeurd, weken voorbereidingswerk zou dan voor niets zijn geweest, mooie routes van internet en de mooie groene advies wegen op www.viamichelin.nl
Na dit incident nam ik steeds een reserve gevuld backup (uitwisselbaar) SD kaartje mee, en nu dus een complete reserve 660. Uiteraard daarna nooit meer problemen gehad.
1987 motorrijbewijs; 1997 eerste motor Honda NTV650, 20 jaar op gereden; In 2017 R1200RT uit 2013 gekocht.
Gebruikersavatar
MotoCon
Berichten: 210
Lid geworden op: 16 jul 2021, 10:40
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200R (2012) ABS / ESA / ASC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Wessem

Re: MR GPS, Hans Vaessen is back in town.

Ongelezen bericht door MotoCon »

Het zijn "rugged" smartphones Frans, niet "rigged". Of in goed Nederlands ook wel "bouw-telefoons" genoemd ;)

Ik liep Hans een paar jaar geleden tegen het lijf op een reünie van mijn (en blijkbaar zijn) middelbare school in midden-Limburg. Ik had geen idee dat hij in "mijn" regio was opgegroeid. Ik ben echt met de filmpjes van hem bekend geworden met meerdere Garmin toestellen. Ik denk dat er met het stoppen van de Rider lijn weinig verloren gaat. Met de reeds beschikbare TomTom app op een telefoon heb je exact hetzelfde en meer. Ik denk dat het de positie van TomTom zelfs kan versterken ten opzichte van Garmin. Garmin heeft namelijk zijn App járen geleden al in de ijskast gezet, en daarmee zichzelf op achterstand gezet. Een beslissing die ze inmiddels waarschijnlijk betreuren (of niet, in hun arrogante wijsheid).

Na een Streetpilot 2610, een Zumo 660 en een Zumo 390, ben al enkele jaren helemaal om. Een goedkope rugged smartphone met nav-app is niks minder dan een dedicated nav-unit (integendeel) op de handige cradle na misschien.

En ik heb me meteen maar even aangemeld bij je MRA groep :D
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle.
Kawasaki Vulcan 750 - Honda Shadow 1100 - Yamaha FJR 1300 - BMW R1200R
Gebruikersavatar
aantzeetje
Berichten: 503
Lid geworden op: 09 jul 2010, 14:56
Type: R1200RT
Land: B
Woonplaats of omgeving: Oostduinkerke

Re: MR GPS, Hans Vaessen is back in town.

Ongelezen bericht door aantzeetje »

Met mijn 61 jaar behoor ik waarschijnlijk tot "de oude stempel" en alhoewel de beschikbare navigatie apps voor een smartphone de laatste jaren een vlucht hebben genomen ben ik er nog steeds geen voorstander van.
Al sinds 2005 Garmin gebruiker (SP2820, Zumo 550 (gedownsizede 2820), Zumo 590) en paar jaar beta tester van Basecamp geweest. Een off line routeplanner die ik dan ook door en door ken en gebruik en steeds het laatste stadium is voor route plnning. Ondanks dat velen schreeuwen dat het hopeloos verouderd is, is het tot nu toe het enige routeprogramma dat met mixed routes om kan. Ja, ik hoor het al aankomen van ver: "Wie gebruikt er nu mixed routes en hoe vaak heb je dit nodig?". Wegens verschillen in kaart een uiterst handig tooltje. Zelfs afgelopen zomer nog nodig gehad omdat ik een te rijden route voor onze motor groep toegestuurd kreeg gemaakt in MRA waar in de HERE kaart een weg ontbrak. Aan de hand van de track is het dan kinderspel om een fictieve route over een onbestaande weg te maken. Probeer dat maar eens met een smartphone app of in een andere route planner. BC is dus alles behalve van achterhaald.

Heel wat privé gebakkeleid met Hans over zijn track naar route conversie in de gps waar ik enkel het nut van in zie voor of voor georganiseerde ritten voor een massa volk of voor diegene die weinig van route programma's of zijn eigen gps kent. En daar waar Garmin die 1 op 1 overzet, moet je bij TT al eens een truukje gebruiken om die 1 op 1 overgezet te krijgen. Met een app op een smartphone zal het niet anders zijn.

TT loopt al jaren met het idee om er de brui aan te geven. Iedereen die dit wist was zelfs verrast toen de 5-serie op de markt kwam. Dat ze er nu weer aan denken, gezien de evolutie van de smart phone apps, verwondert me dus niet. En als je dan kijkt hoe MRA aan het evolueren is en hoe ze zoveel mogelijk BC trachten te imiteren met vallen en opstaan (nog steeds een bug in de 1.2 gpx) dan blijkt het toch iets van lange adem te zijn. En dan heb ik het nog niet over de ingebouwde navigatie mogelijkheden via het TFT scherm bij vele merken wat ook wel aan de basis zal liggen van TT zijn besluit. De markt wordt steeds kleiner.

Ja, toegegeven, Garmin heeft niet steeds alles op een rijtje maar heb hier persoonlijk in het 16-jarig gebruik nog nooit problemen mee gehad (hout vast houden lol).

Hoe het ook moge uitdraaien, blij dat Hans weer 'back in town' is.
fransgabler

Re: MR GPS, Hans Vaessen is back in town.

Ongelezen bericht door fransgabler »

MotoCon schreef: 25 nov 2021, 10:18 Het zijn "rugged" smartphones Frans, niet "rigged".
Aha kijk, al bekt rigged lekkerder.
Nooit te oud om te leren. Tenx! _004
MotoCon schreef: 25 nov 2021, 10:18 Met de reeds beschikbare TomTom app op een telefoon heb je exact hetzelfde en meer.
Dat klopt helemaal, mijn zoon heeft het me gedemonstreerd. Daar sta je dan met je dure TomTom 550.
Gelukkig (?) is er nog één uitzondering op. Mijn Iphone kan hier nog steeds niet mee overweg. TomTom belooft bij herhaling dat de gpx routes - want daar gaat het om- binnen afzienbare tijd ook op IOS draaien. Die termijn schuift echter steeds wat verder op. De betaalde TomTom app werkt wel, maar geeft dan alleen van A naar B routering weer. Dat doen WAZE, Flitsmeister, Kaarten en noem maar op ook al enige tijd, maar dan gratis.

Het gaat juist op de motor om het inladen en rijden van specifiek gpx routes. Ik denk niet meer dat TomTom het systeem werkend krijgt op IOS.
Het probleem is niet nieuw. Ik wilde de TomTom app meenemen als backup van de TT550 op vakanties. totdat bleek dat het systeem de voorbereide gpx routes niet kon verwerken.
MotoCon schreef: 25 nov 2021, 10:18 En ik heb me meteen maar even aangemeld bij je MRA groep :D
Je bent van harte welkom en hebt inmiddels toegang. Veel plezier met grasduinen in de gerubriceerde routes en bestemmingen.
Als je mooie routes hebt die met elkaar samenhangen - en die heb je in je account - of rondom een bestemming dan zou het mooi zijn als je ook wat routes in de groep aanlevert.
Gebruikersavatar
MotoCon
Berichten: 210
Lid geworden op: 16 jul 2021, 10:40
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200R (2012) ABS / ESA / ASC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Wessem

Re: MR GPS, Hans Vaessen is back in town.

Ongelezen bericht door MotoCon »

Oh, dat je gpx-en niet kunt inladen op een iPhoney dat wist ik dan weer niet :D
Gek eigenlijk. Dat is toch gewoon een stukje software import... Wat je dan natuurlijk weer wèl kunt doen is de MRA Navigation app gebruiken. Ik heb mijn Garmin aan de wilgen gehangen ten faveure van die app.

Ik heb misschien wel wat vakantie-routes die ik kan doneren. Zal daar binnenkort eens maar kijken.
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle.
Kawasaki Vulcan 750 - Honda Shadow 1100 - Yamaha FJR 1300 - BMW R1200R
fransgabler

Re: MR GPS, Hans Vaessen is back in town.

Ongelezen bericht door fransgabler »

MotoCon schreef: 29 nov 2021, 15:48 Oh, dat je gpx-en niet kunt inladen op een iPhoney dat wist ik dan weer niet :D
Laat ik vooropstellen dat ik uitermate tevreden ben over mijn TomTom 550 in binnen- en buitenland i.c.m MRA en Mydrive. Ik kan me geen problemen onderweg herinneren dan typische 'driver errors'.

Dat de app op de Iphone niet werkt in gpx routes schreeuwt TomTom dan ook niet van de daken. Ook in de kleine lettertjes wordt de niet werkende combi met IOS niet vermeld. Je komt er achter als je een proefabbo neemt met je Iphone op de app. Vervolgens lukte het me maar niet om een gpx route te plaatsen en te rijden. Na enig gegoogel rollen de achtereenvolgende beloftes van TomTom datum na datum van het scherm af. Vandaar dat ik er niet teveel vertrouwen in heb dat het alsnog vóór het voorjaar in orde komt. Voor zover het van nog belang is met de grensoverschrijdingen en covid besmettingen. Als er iets onvoorspelbaar gebleken is, dan is dat het wel.
.
MotoCon schreef: 29 nov 2021, 15:48 Wat je dan natuurlijk weer wèl kunt doen is de MRA Navigation app gebruiken. Ik heb mijn Garmin aan de wilgen gehangen ten faveure van die app.
Zie o.a. dit artikel (vanaf 14e bijdrage)
Ik ben een groot fan van MyRouteApp, gebruik het voor van alles en nog wat, maar de genoemde app voor de smartphone is een heel ander verhaal. De kern van het probleem is dat de toepassing is dat de combi met Iphone niet betrouwbaar genoeg werkt. In plaats van een eenduidige gpx route verschijnt er met regelmaat een blauwe octopus. Tsja..
.
Schermafbeelding 2021-11-29 om 17.32.12.png
.
.
Er is voor Iphone wel een ander betrouwbaar programma Scenic genaamd. De betaling gaat met credits per route en ik vind dat als backup een eindeloos gedoe, gezien de vele routes die ik recreatief rijd. Voor MRA betaalde ik in de beginperiode in één keer 100 euro voor een onbeperkte periode. Klaar.
.
MotoCon schreef: 29 nov 2021, 15:48 Ik heb misschien wel wat vakantie-routes die ik kan doneren. Zal daar binnenkort eens maar kijken.
Ik zie met name uitgewerkte weekenden in je account terug. Natuurlijk kan ik die kopieëren om ze vervolgens in de groep te plaatsen, maar dan verschijnen ze onder mijn naam. Het is natuurlijk veel leuker als ze onder je eigen naam verschijnen, wat alleen gebeurt als je de routes zelf aanlevert. Ik zie ze graag tegemoet.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
MotoCon
Berichten: 210
Lid geworden op: 16 jul 2021, 10:40
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200R (2012) ABS / ESA / ASC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Wessem

Re: MR GPS, Hans Vaessen is back in town.

Ongelezen bericht door MotoCon »

Ik lees vooral problemen met iPhones dus eigenlijk ;-)
Bij een volgend toestel misschien toch heroverwegen.

Overigens is MRA Navigation óók niet zaligmakend op een Android. Er zitten wel wat quirks in maar het wordt wel steeds beter. Ik ervaar trouwens ook regelmatig dat-ie "aan het berekenen". Echter staat dan de route al in beeld, en als je gewoon onderweg gaat verdwijnt dat meestal snel. Mijn Garmins waren óók niet zaligmakend. Er zit een update aan te komen van Navigation, met een complete rewrite van de code. Hopelijk wordt het dan op beide platformen stabieler.
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle.
Kawasaki Vulcan 750 - Honda Shadow 1100 - Yamaha FJR 1300 - BMW R1200R
Gebruikersavatar
Dingeman
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 nov 2011, 11:31
Type: R1200RT
Bijz: Heb veel RT's t/m R1200RT (DOHC) gehad en gereden.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Brabant

Re: MR GPS, Hans Vaessen is back in town.

Ongelezen bericht door Dingeman »

Volgens mij kun je GPX-files wel lezen/inzien op een iPhone.
Je dient dan wel een "passende" App te gebruiken om de route op het scherm te kunnen zien.
Of je dan met deze App overweg kan op de motor, dat weet ik dan weer niet.
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.
Gebruikersavatar
fschuurman
Berichten: 353
Lid geworden op: 18 feb 2020, 22:51
Type: R1200RT
Bijz: R 1200 RT LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heerhugowaard
Contacteer:

Re: MR GPS, Hans Vaessen is back in town.

Ongelezen bericht door fschuurman »

Ik heb iPhones sinds dag 3, en nooit problemen gehad en happy Scenic gebruiker, daarvoor de TomTom app. Met Scenic geen problemen met gpx. Door Scenic op de iPad kan ik mooi routes maken. Zo heeft iedereen zijn voorkeuren :)
Groet,
Frank

Sinds 2018 herintreder op de motor.
Yamaha XT350 - Honda NT650V - BMW R1200RT/LC
fransgabler

Re: MR GPS, Hans Vaessen is back in town.

Ongelezen bericht door fransgabler »

Dingeman schreef: 30 nov 2021, 11:19 Volgens mij kun je GPX-files wel lezen/inzien op een iPhone.
Je dient dan wel een "passende" App te gebruiken om de route op het scherm te kunnen zien.
Of je dan met deze App overweg kan op de motor, dat weet ik dan weer niet.
Dat is zo, een gpx route is in te zien met bijvoorbeeld een gpx viewer of reader.
Helaas heb je daar weinig aan. Het is als een plaatje tonen van een koud glas bier terwijl je dorst hebt. Het glas is niet gebruiken - in dit geval te legen - om de dorst te lessen.

Zo laat een zogenaamde eenvoudige gpx viewer overall de route wel zien, maar die die laat zich vervolgens niet uitlezen om te rijden. MyRouteApp en Mydrive doen het ook uitstekend op de Iphone, maar daarmee is een route niet af te rijden. Daar zijn die programma's ook niet voor bedoeld.
fschuurman schreef: 30 nov 2021, 22:45 Ik heb iPhones sinds dag 3, en nooit problemen gehad en happy Scenic gebruiker, daarvoor de TomTom app. Met Scenic geen problemen met gpx. Door Scenic op de iPad kan ik mooi routes maken. Zo heeft iedereen zijn voorkeuren :)
Frank is heel tevreden over Scenic en daar is ook alle reden voor. De tip voor dit programma kwam dan ook van hem. Frank loodste ons met Scenic op het stuur bij de negen rivierenroute foutloos door de hele route en de kleinste straatjes heen, waarmee de betrouwbaarheid van Scenic - dat specifiek voor de Ipone is ontwikkeld - in de praktijk voldoende is aangetoond. Wel is bekend dat met name de constructie van de Iphone motortrillingen niet goed doorstaat, met name de scherpstelling van de camera's zou daaronder lijden. MR GPS benoemt het als een zekerheid dat de Iphone bij langdurig gebruik als navigatie niet ongeschonden van het stuur afkomt.

Onderstaand bericht geeft voeding aan bovenstaande geruchten dat de lijn - die TomTom inzet vanaf de 400 tot aan de 550 serie - wellicht niet zal worden gecontinueerd. Naar verluidt richt TomTOM zich op nieuwe markten waar groei en ook volume in zit. Beide ontbreken bij de nichemarkt die gericht is op motornavigatie. Zo verschijnt onderstaand bericht op 1 december 2021 in het Algemeen Dagblad:
.
IMG_8247.jpg
.
Het zou buitengewoon jammer zijn als TomTom de lijn na de Rider 550 niet doorzet. De gebruiksvriendelijkheid, betrouwbaarheid en de uitwisseling met Mydrive en MRA zijn in deze serie navigatietoepassingen van een ongekend niveau.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door fransgabler op 01 dec 2021, 10:14, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
aantzeetje
Berichten: 503
Lid geworden op: 09 jul 2010, 14:56
Type: R1200RT
Land: B
Woonplaats of omgeving: Oostduinkerke

Re: MR GPS, Hans Vaessen is back in town.

Ongelezen bericht door aantzeetje »

Naar het schijnt zou de TT Go navigation app ook wel naar behoren werken.

[url]https://www.tomtom.com/nl_be/navigation ... n-app/[url]
jbazelmans
Berichten: 245
Lid geworden op: 19 mei 2020, 12:49
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Midden-Limburg

Re: MR GPS, Hans Vaessen is back in town.

Ongelezen bericht door jbazelmans »

fransgabler schreef: 29 nov 2021, 17:25
Laat ik vooropstellen dat ik uitermate tevreden ben over mijn TomTom 550 in binnen- en buitenland i.c.m MRA en Mydrive. Ik kan me geen problemen onderweg herinneren dan typische 'driver errors'.
Ik ben hier ook tevreden over, buiten het feit dat wanneer ik een track of route exporteer vanuit MRA en vervolgens importeer in MyDrive en synchroniseer met mijn TT Rider 550, ik af en toe rare dingen tegenkom onderweg. Dat ie mij bijvoorbeeld rechts af wil laten slaan en 100 meter later laat omkeren en dan op het punt waar ik rechtsaf ging weer rechtsaf moet. En als ik dan naderhand in MyDrive en in MRA kijk dat gaat het daar gewoon rechtdoor.

Kan ook aan mij liggen hoor. Ik doe namelijk gewoon zoals ik denk dat het moet (exporteren vanuit MRA en zo). Zo moeilijk zou het toch niet moeten zijn
fransgabler

Re: MR GPS, Hans Vaessen is back in town.

Ongelezen bericht door fransgabler »

jbazelmans schreef: 01 dec 2021, 13:01 Ik ben hier ook tevreden over, buiten het feit dat wanneer ik een track of route exporteer vanuit MRA en vervolgens importeer in MyDrive en synchroniseer met mijn TT Rider 550, ik af en toe rare dingen tegenkom onderweg. Dat ie mij bijvoorbeeld rechts af wil laten slaan en 100 meter later laat omkeren en dan op het punt waar ik rechtsaf ging weer rechtsaf moet. En als ik dan naderhand in MyDrive en in MRA kijk dat gaat het daar gewoon rechtdoor.
Kan ook aan mij liggen hoor. Ik doe namelijk gewoon zoals ik denk dat het moet (exporteren vanuit MRA en zo). Zo moeilijk zou het toch niet moeten zijn
Ik herken dat niet direct.
Het is niet waarschijnlijk dat het aan je handelen ligt, daar is de procedure tussen Mydrive en de TT550 te eenduidig voor. Het enige waarin de nav en de track in Mydrive kunnen verschillen is vanuit de verschillende instellingen tussen MRA en de 550. Wellicht ligt er een simpele kaartfout aan ten grondslag. In de RT tourrit van 11 september kwam zo'n lusje bijvoorbeeld voor in de HERE kaart.

Het enige lastige van de TomTom omgeving wordt weergegeven in onderstaande melding op de TT 550.
.
IMG_8250.jpeg
.
Lastig als je haast hebt, kan zomaar oplopen tot een uur of meer.

.
Dan kan de route alsnog direct met een kabeltje worden overgezet, al is dat nog nooit nodig geweest.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door fransgabler op 02 dec 2021, 22:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
MotoCon
Berichten: 210
Lid geworden op: 16 jul 2021, 10:40
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200R (2012) ABS / ESA / ASC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Wessem

Re: MR GPS, Hans Vaessen is back in town.

Ongelezen bericht door MotoCon »

jbazelmans schreef: 01 dec 2021, 13:01 ... Dat ie mij bijvoorbeeld rechts af wil laten slaan en 100 meter later laat omkeren en dan op het punt waar ik rechtsaf ging weer rechtsaf moet. En als ik dan naderhand in MyDrive en in MRA kijk dat gaat het daar gewoon rechtdoor.
Dat zal niet zozeer aan jou liggen ;-) maar misschien wel aan de plaatsing van de shapingpoints. Als die te dicht op een kruising staan kan dit wel eens voorkomen. Zeker als je met een gratis account (en dus de OSM kaart) werkt, omdat er in sommige gevallen een paar meter verschil zit, zeker als kruisingen opnieuw zijn ingericht en misschien iets verplaatst zijn. Dus zet je shapingpoints altijd RUIM van de rotondes en kruisingen af, dan denk ik dat dit niet zou moeten voorkomen.
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle.
Kawasaki Vulcan 750 - Honda Shadow 1100 - Yamaha FJR 1300 - BMW R1200R
Gebruikersavatar
aantzeetje
Berichten: 503
Lid geworden op: 09 jul 2010, 14:56
Type: R1200RT
Land: B
Woonplaats of omgeving: Oostduinkerke

Re: MR GPS, Hans Vaessen is back in town.

Ongelezen bericht door aantzeetje »

Neen hoor gebeurt ook als Gold member. Ik erger me dood dat geïmporteerde tracks soms de meest vreemde bokkenprongen maken. Idem voor geëxporteerde. Nu gaat het weer mis in de route met de 1.2 gpx versie. Als je die opslaat en opent in BC krijg je nu een directe route krijgt tussen start en einde. Met 1.1 gpx gaat het wel goed. Dus bij MRA hebben ze niet alles op een rijtje. Ze doen hun best maar ...
fransgabler

Re: MR GPS, Hans Vaessen is back in town.

Ongelezen bericht door fransgabler »

aantzeetje schreef: 02 dec 2021, 11:02 Neen hoor gebeurt ook als Gold member. Ik erger me dood dat geïmporteerde tracks soms de meest vreemde bokkenprongen maken. Idem voor geëxporteerde. Nu gaat het weer mis in de route met de 1.2 gpx versie. Als je die opslaat en opent in BC krijg je nu een directe route krijgt tussen start en einde. Met 1.1 gpx gaat het wel goed. Dus bij MRA hebben ze niet alles op een rijtje. Ze doen hun best maar ...
Waarom zou je een 1.2 gpx route opslaan die opslaan in BC, aannemende dat je daarmee een archaïsch routeprogramma uit de vorige eeuw bedoelt, dat het nog antiekere mapsource opvolgde?

Vasthoudende endorsers van Basecamp vergeten wel eens dat de remmende voorsprong van 'toen' nu echt in de weg gaat zitten. Als een modern word bestand in een WordPerfect programma uit 1998 wordt ingeladen, blijft er van tekst en de layout ook niet veel over. Dat betekent echter niet dat Word een slechte tekstverwerker is. Zo geeft MRA in een popup helder aan dat het bestandformaat slechts getest is op enkele toestellen en bieden ze hulp bij problemen aan. Dat lijkt me geen zaak om je dood aan te ergeren.
.
Schermafbeelding 2021-12-02 om 17.34.49.png
.
De ontwikkelaars van MRA hebben een nieuwe standaard neergezet, waar Basecamp al jaren niet meer wordt geüpdated. De laatste updates betroffen het afscheid nemen van delen van het programma, omdat er anders helemaal niet meer mee te werken was. Dat heeft niet veel te doen met updaten, maar met radicaal downgraden door amputatie.

Bij MRA hebben ze het in mijn beleving prima op een rijtje. Met de founder van MRA heb ik een prettig gesprek aan tafel gehad. Uit dat gesprek bleek een heldere visie op de toekomst en de weg die daar naar toe leidt. Bij nieuwe releases gaat niet alles meteen goed, wat niet ongebruikelijk is in de ICT wereld, en naar aanleiding van geluiden uit het veld wordt daar adequaat op geanticipeerd.

Ik rijd mixed routes noch offroad maar wel West en Zuid Europa door over allerlei soorten klinkers en asfalt. Daarbij heb ik in de combi TT 400/550 zelden een probleem op het computerscherm of op de weg meegemaakt. Als gepensioneerde geranium-mijder heb ik een 65 plus baantje als chauffeur met veel tijdgebonden afleveringen. De avond dat ik de route ontvang, duik ik MRA in voor de snelste routes en zoek zelfs de goederenafgifte op straatniveau alvast op. 's Morgens check ik de route met Mydrive op files, opstoppingen, wegwerkzaamheden en noem maar op.

MR GPS - daar startte ik dit topic immers mee - vertelt in de laatste moto 73 een prachtig verhaal dat hij bij een club wordt uitgenodigd om de GPX route te promoten t.o.v. de oude standaard van Garmin: het GDB bestand. Er is één man die hem bij herhaling onderbreekt, de tourcommissie in persoon van de club. Bij Hans gaat dan langzaam aan een lichtje branden dat aan hem de schone taak is toebedeeld om aan de discussie een einde te maken door de club-brede aanvaarding van het gpx bestand als standaard. Prachtverhaal, ik zie het hem doen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door fransgabler op 02 dec 2021, 22:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
PanEuRoel
2024
2024
Berichten: 839
Lid geworden op: 18 okt 2019, 01:48
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: HULST

Re: MR GPS, Hans Vaessen is back in town.

Ongelezen bericht door PanEuRoel »

fransgabler schreef: 02 dec 2021, 17:33


MR GPS - daar startte ik dit topic immers mee - vertelt in de laatste moto 73 een prachtig verhaal dat hij bij een club wordt uitgenodigd om de GPX route te promoten t.o.v. de oude standaard van Garmin: het GDB bestand. Er is één man die hem bij herhaling onderbreekt, de tourcommissie in persoon van de club. Bij Hans gaat dan langzaam aan een lichtje branden dat aan hem de schone taak is toebedeeld om aan de discussie een einde te maken door de club-brede aanvaarding van het gpx bestand als standaard. Prachtverhaal, ik zie het hem doen.
Ik heb dat ook gelezen.
Moraal van het verhaal: Wees niet bang om het oude te laten en het nieuwe te doen.😊
Groeten, Roelof
R1200RT; Hornig RVS valbeugels; Stebel Nautilus Marine; 180 graden flitser; Garmin Zümo XT met Zümolock; TopSellerie Comfort Zadel
Gebruikersavatar
aantzeetje
Berichten: 503
Lid geworden op: 09 jul 2010, 14:56
Type: R1200RT
Land: B
Woonplaats of omgeving: Oostduinkerke

Re: MR GPS, Hans Vaessen is back in town.

Ongelezen bericht door aantzeetje »

Begrijp me niet verkeerd hoor: ik gebruik verschillende routeplanners door mekaar( MRA Gold, Routeyou, Kurviger en MyDrive voor de files en wegenwerken te controleren) maar finaal gaat alles door BC omdat ik nu eenmaal mijn stops in de route wil opgenomen zien en verwittigd worden. Binnen onze groep rijden er welgeteld 3 met een TT. Al de rest rijdt met Garmin. En die 3 TT'rs worden dan ook nog eens verwend door al de routes ook in onze MRA groep aan te bieden.
En een archaïsch programma? Voor diegenen die er niet mee kunnen werken misschien. Ik speel er mee. Gebruik het al meer dan 10 jaar en zat verschillende malen bij de beta testers. En het afscheid nemen van delen van het programma betrof enkel de link met Google Earth omdat Garmin geen API code sleutel meer wou betalen.
En iets draadloos kunnen doen is leuk maar niet aan mij besteed. Hier is alles bedraad en is er overal UTP cat 6 aansluiting voorzien en alle wifi's staan uit.
Dat gdb verhaal is heel herkenbaar trouwens. In een bepaalde motorclub was het ook steeds dezelfde persoon die om een gdb bestand vroeg. En ipv dat de toenmalige verantwoordelijke hem eens uitlegde dat een gdb eigenlijk een gpx bestand is en hij dat gerust zonder enig probleem kon gebruiken, stuurde hij naast het gpx bestand ook nog eens het gdb bestand door. Nu sturen ze nog enkel de track door waarmee iedereen aan de slag moet en kan. Dat deden wij 10 jaar geleden al.
fransgabler

Re: MR GPS, Hans Vaessen is back in town.

Ongelezen bericht door fransgabler »

aantzeetje schreef: 03 dec 2021, 10:55 knip/ ... en MyDrive voor de files en wegenwerken te controleren knip\

Het is opvallend dat - behalve de A naar B navigatie - alleen de Mydrive omgeving van TomTom de actuele verkeerssituatie op de computerkaart laat zien, naast natuurlijk de weergave op de navigatie zelf. Bij de A naar B navigatie is het weergeven van de actuele verkeerssituatie immers heel gebruikelijk, denk daarbij aan gratis toepassingen als Flitsmeister en Waze.

MRA geeft de actuele verkeerssituatie op het computerscherm (nog) niet weer, ook niet voor de GoldMembers met de TomTom kaart in beeld. Daarvoor is het eerst noodzakelijk om de route te exporteren naar de Mydrive omgeving. Dat moet overigens sowieso gebeuren om de route draadloos over te brengen naar de TomTom op het stuur.
Gebruikersavatar
MotoCon
Berichten: 210
Lid geworden op: 16 jul 2021, 10:40
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200R (2012) ABS / ESA / ASC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Wessem

Re: MR GPS, Hans Vaessen is back in town.

Ongelezen bericht door MotoCon »

aantzeetje schreef: 03 dec 2021, 10:55 ... finaal gaat alles door BC omdat ik nu eenmaal mijn stops in de route wil opgenomen zien
Nou, daar is dus precies die v1.2 gpx voor bedoeld, helaas alléén op de apparaten die dat ondersteunen. Voor alle overige apparaten gebruik je gewoon v1.1. Probleem opgelost en BC kan in de prullenbak.
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle.
Kawasaki Vulcan 750 - Honda Shadow 1100 - Yamaha FJR 1300 - BMW R1200R
Gebruikersavatar
aantzeetje
Berichten: 503
Lid geworden op: 09 jul 2010, 14:56
Type: R1200RT
Land: B
Woonplaats of omgeving: Oostduinkerke

Re: MR GPS, Hans Vaessen is back in town.

Ongelezen bericht door aantzeetje »

Heel in het begin zaten die wegenwerken er verdoken in. Heb me toen eens het pleurus gezocht waarom MRA net door die ene straat niet wou. Heel wat over en weer gemailed met Michel die ook niet wist waarom. En toen in een Eureka moment de route eens door MyDrive gehaald. Bleek dat er daar werken waren. De TT kaart was toen dezelfde als deze in MyDrive echter zonder de zichtbare wegenwerken. Er zijn dan gesprekken gestart met TT om ook die wegenwerken zichtbaar te maken in de MRA versie maar dat is op een sisser uitgelopen.

En neen, ook de 1.1 of 1.2 gpx zijn niet zaligmakend voor Garmin als je de MRA route gebruikt. Zo staat er in Zeeland een nieuwe weg nog niet in de HERE kaart. Dan loopt het dus fout. Haal je deze alsnog door BC dan voeg je gewoon een stukje directe route in de route in met de track als leidraad. Ja, je kan dan de track naar route conversie in de gps gebruiken maar dan mis je weer je stops en terug naar af dus. BC zal dus altijd mijn laatste stop blijven.
Gesloten

Terug naar “Over: GPS en navigatie”