Universal Intercom ervaring

Communicatie op je RT (intercom)

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
Kasper
Berichten: 11
Lid geworden op: 05 okt 2014, 19:29
Type: R1200RT
Bijz: 2009 Biaritz blauw
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Noordhorn

Universal Intercom ervaring

Ongelezen bericht door Kasper »

Beste allemaal,

Een paar maanden geleden heb ik ten behoeve van een meerdaagse tocht een intercom aangeschaft die aan de Universal Intercom standaard voldoet. Dit is een standaard om de intercoms van verschillende merken met elkaar te kunnen laten communiceren. Ter informatie hierbij de ervaringen.

Mijn maat beschikte reeds over een Sena SMH5 FM. Omdat ik een Nolan N103 helm bezit heb ik een Nolan NCOM BT3 set gekocht.

In het kort:

Onder het rijden met elkaar kunnen praten vinden wij zeer waardevol, ondanks de hieronder beschreven perikelen willen we niet meer zonder.

Het werkend maken van de verbinding hebben wij als een zoektocht ervaren. Nog steeds is niet echt duidelijk waarom het soms niet vlot verloopt. Uiteindelijk lukt het steeds de verbinding te verkrijgen.

De verbinding is point-to-point. Als de verbinding er is, is er geen contact met de navigatie en GSM. (dit geldt althans vanuit de Ncom bezien. Deze meldt voor Universal Intercom verbinding dan ook ‘phone connected’). NB- Multi-point intercom verbindingen zijn alleen mogelijk tussen sets van één en dezelfde leverancier.

Mochten mensen weten hoe het beter kan dan verneem ik het graag!

Uitgebreid:

Na aanschaf is de firmware in beide sets geupdate. Dit is gedaan voor de zekerheid, zodat we weten dat de allerlaatste software er in zit, met hopelijk zo weinig mogelijk bugs. Updaten is vrij makkelijk. Volg de gebruiksaanwijzing en de helpfunctie in het PC programma.

Over het aan de praat brengen van Universal intercom zijn de gebruiksaanwijzingen summier. Op internet is weinig te vinden. Het lijkt of fabrikanten onder druk van de markt Universal Intercom bedacht hebben maar het verder links laten liggen. Sena heeft als enige een filmpje op internet staan met uitleg. Dit biedt ons niet veel houvast. Proberen dus. We zijn er een avond voor gaan zitten.

Als eerste het pairen. Dat is een eenmalige actie. Dit gaat conform de gebruiksaanwijzingen. Zet wel alle BT apparatuur in de buurt uit. Daarmee worden onduidelijkheden vermeden. Pairen kan anders lang(er) duren of zelfs niet lukken hebben we gemerkt.

Het activeren van de verbinding leverde ons de meeste onduidelijkheid op. Aanvankelijk kregen we het niet altijd voor elkaar. We konden hier geen lijn in ontdekken. Inmiddels lukt het wel steeds de verbinding te activeren. De manier die we het beste vinden werken gaat als volgt.

Beide sets aanzetten. Vervolgens wachten op de melding ‘phone connected’ in de Ncom. Natuurlijk niet te ver bij elkaar uit de buurt zijn. Het verkrijgen van verbinding gaat het snelst (enige seconden) op een locatie waar je zo weinig mogelijk andere bluetooth vermoed. Soms duurt het tientallen seconden, één keer lukte het onderweg niet eens verbinding te krijgen.

Dan is er verbinding maar nog geen spraak. Het activeren van de spraak vonden wij het handigst verlopen als dat vanaf de Sena werd gedaan, zoals is vermeld in de Sena gebruiksaanwijzing (’t is één knopje drukken, ik meen die kleine oranje). De spraak activeren vanaf de Ncom gaat in mijn geval nog wel eens mis. Je moet dan gelijktijdig de + en – toets kort indrukken. Dat lukt niet altijd en dan kom je in één of ander menu waaruit het al rijdende lastig is om weer uit te komen.

De spraak komt vervolgens zonder aankondigend piepje tot stand. Je hoort elkaar of niet.

De verstaanbaarheid : De Ncom verstaat de Sena uitstekend. Dat gaat zelfs tot ca 120 kmh goed. De Sena verstaat de Ncom tot ca 50 kmh. Het lijkt of de microfoon van de Ncom te ongevoelig is. Dit kon niet worden veranderd. De smartphone app die bij de Ncom hoort kent een menukeuze ‘sensitivity’. Maar die functie werkt niet. Het bijzondere is dat tijdens onze reis, op het stuk snelweg naar huis onderweg zomaar de verstaanbaarheid van de Ncom in de Sena veranderde! Dat werd gewoon prima, ook bij ca 120 kmh. Dat dit zo maar gebeurde was gek, omdat wij eerder al uitgebreid aan draadjes en verbindingen in de helm gevoeld hadden en dit geen enkel effect had opgeleverd.

Onderweg reden wij de meeste tijd met de universal intercom spraak verbinding aan. Omdat deze verbinding andere bluetooth verbinding blokkeerde werd er genavigeerd vanaf het navigatiescherm zonder gesproken aanwijzingen (Garmin Zumo 390LM). Niet erg want navigeren op scherm heeft mijn voorkeur. Spraak van de navigatie heb ik nog met een kabel doorgeven aan de Ncom BT3 set maar het geluidsvolume is dan te laag. Voorheen had ik mijn navigatie ook met kabel aangesloten op de Ncom basis intercom set en toen was het geluidniveau goed.

Bovenstaand verhaal is van toepassing op de firmware versies die actueel waren begin oktober 2014.

Groet,
Kasper
Gesloten

Terug naar “Over: Communicatie”