koppelen van audio/navigator op R1200RT LC

Communicatie op je RT (intercom)

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
deckers
Berichten: 44
Lid geworden op: 20 aug 2009, 22:24
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: midden limburg

koppelen van audio/navigator op R1200RT LC

Ongelezen bericht door deckers »

Problemen met het koppelen van audio/navigator met communicatiesysteem BMW R1200RT LC
De navigator is met bedrading verbonden met het audio systeem
Ik heb gekozen voor de oplossing zoals die BMW voorstelt maar als ik dit koppel moet ik twee keer op de spieker knop drukken voor er navigatie geluid komt en dan is het geluid van de navigatie te zacht ten opzichte van de radio
BMW verwijst me naar de ex dealer en deze denkt dat garmin het moet oplossen

hier de uitleg van BMW
Allereerst dient de communicatieset van de helm van de jongste generatie te zijn (BT 2.0). Vanaf eind 2012 is een update voor deze communicatieset mogelijk. Deze update geeft de volgende verbeteringen:
· · Kortere omschakeltijden
· · Verbeterde geluidskwaliteit

Vervolgens moet u de volgende stappen ondernemen:Zijn er meer met dit probleem

· · Om te beginnen altijd alle pairing-informatie van alle deelnemende apparaten wissen (reset).
· · Het audioplatform moet altijd eerst met de helm(en) worden gepaird, anders is geen correcte werking gewaarborgd.
· · Altijd alleen de apparaten inschakelen die moeten worden gepaird. Bij alle andere apparaten Bluetooth uitschakelen. Een van de beide apparaten moet zich hierbij in de modus "zoeken" bevinden, de andere in de modus "zichtbaar".
· · Let op vreemde apparaten in de buurt, zo nodig kunt u met de Zoekfunctie in een mobiele telefoon of Navigator controleren of andere apparaten binnen het bereik zichtbaar zijn.
· · Na de succesvolle pairing altijd beide apparaten eenmaal uitschakelen, voordat andere apparaten worden gepaird of de normale werking wordt begonnen. Hierna in willekeurige volgorde de normale werking inschakelen.
· · Eenmaal gepairde apparaten worden opgeslagen, zodat de pairing alleen bij het eerste contact hoeft te worden uitgevoerd.

Na bovenstaande handelingen dienen (indien gewenst) de beide helmen gekoppeld te worden. Wanneer de Navigator V niet aan de helmen wordt gekoppeld, zal de gesproken aanwijzing via het audioplatform lopen. Dan wordt de radio onderdrukt op het moment dat er gesproken tekst van de Navigator komt. Indien de Navigator eveneens aan de helm wordt gekoppeld, zal de verbinding van de helm met de radio worden verbroken bij een gesproken aanwijzing en duurt het relatief lang voordat de verbinding met de helm en het audioplatform is hersteld. Het schakelen tussen de intercom functie en de audio kan alleen maar door middel van de aan/uitknop. Dat is niet mogelijk met dit systeem.

Wij hopen dat wij hiermee de kwestie enigszins hebben kunnen verduidelijken en wensen u veel plezierige en veilige kilometers toe met uw BMW.

Met vriendelijke groet,
BMW Nederland bv

Zijn er meer met dit probleem
Groeten Deckers
Gebruikersavatar
Lemoi
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 feb 2012, 21:08
Type: R1200RT/LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: 's-Hertogenbosch

Re: koppelen van audio/navigator op R1200RT LC

Ongelezen bericht door Lemoi »

tja,...
Ik heb een SRC van schuberth en mijn dochter en vriendin een Cardo G9. Is geen feest met de BT van BMW. Kost je een hoop tijd om weer wat anders uit te proberen en nog steeds geen goede oplossing. Als ie nou gewoon altijd een verbinding maakte. Op mijn vorige motor had ik zelfs iets ingebouwd en zelden problemen
Ik zit erover te denken om een Sena SM10 in te bouwen. Op de beurs eens kijken of die goed overweg kan met mijn setup
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: koppelen van audio/navigator op R1200RT LC

Ongelezen bericht door Isaac »

Ik heb een G4. Deze heb ik via de SR10 (is meer op communicatie gericht dan de SM10) gekoppeld met de G4. Alleen heb ik dit niet middels de navigatieknop maar met de telefoonknop gekoppeld. De reden hiervoor is dat ik op telefoon niveau een 2e gebruiker kan bij schakelen wat met de navigatie stand niet gaat.
Ik zet de verbinding met de "telefoon" open en druk vervolgens de vrouw bij. Dan kunnen we gewoon praten en als de navigatie wat te melden heeft kot deze er gewoon bij. We horen dan ook beiden wat de navigatie te melden heeft. Komt er een telefoontje binnen dan loopt dat ook via de SR10. Alleen schakelt deze dan niet om maar schakelt deze bij. Dus tijdens een gesprek (de vrouw staat nog steeds bij) kan de navigatie er gewoon door heen praten. We horen dan allemaal wat deze te melden heeft. Als de navigatie erg aktief is dan kan ik altijd op mute drukken om dat op te lossen. Voor mij een ideale schakeling die alleen wat meer accu stroom gebruikt dan dat alles in rust valt. Met de nodige stops en een 12volt lader heb ik ook hier geen problemen mee.

Isaac
Gebruikersavatar
scan
Berichten: 753
Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Everywhere

Re: koppelen van audio/navigator op R1200RT LC

Ongelezen bericht door scan »

Was de NAV V niet plug&play?
Met andere woorden de bekabeling lag er al voorbereid.
Ik heb op dezelfde manier de Sena 20S met de boordradio en GPS gekoppeld.
Eerst alle BT koppelingen op de radio verwijderd en vervolgens de 20S gekoppeld.
Daarna functioneerde het gewoon zonder problemen (tot nu toe?!).
Het is geen oplossing voor jouw probleem maar geef aan dat het wel werkend kan zijn.
Laatst gewijzigd door scan op 17 jan 2015, 10:31, 1 keer totaal gewijzigd.
ruudRTlc
Berichten: 156
Lid geworden op: 26 sep 2014, 21:42
Type: R1200RT/LC
Bijz: Full options, Ztechnik Vstream
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Beverwijk

Re: koppelen van audio/navigator op R1200RT LC

Ongelezen bericht door ruudRTlc »

Ik heb de SMH10 van Sena samen met de BMW radio optie en Navigator V. Die combinatie werkt vanaf de eerste poging om te koppelen perfect! Daar stond de dealer overigens wel van te kijken, hij verwachtte eigenlijk wel wat problemen. Maar hij kende Sena nog niet, en was dus positief verrast...
R1200RT 2012, Lightgrey metallic
R1200RT 2014 LC, Kallistograu metallic mat
Gebruikersavatar
ErikS
2024
2024
Berichten: 483
Lid geworden op: 19 jan 2014, 19:01
Type: R1250RT
Bijz: Een met radio en BMW navigatie (TFT) en Zumo XT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Veluwe-Vallei
Locatie: De parel van Gelderland
Contacteer:

Re: koppelen van audio/navigator op R1200RT LC

Ongelezen bericht door ErikS »

Ik ben zelf in het bezit van een BlueBike intercom in de helm. Koppelen was geen enkel probleem en het werkt gewoon perfect. Systeem heeft zelfs nog de mogelijkheid afzonderlijk een telefoon en een (BT) portofoon te koppelen als 3e en 4e apparaat.
volg een rijvaardigheidstraining, omdat motorrijden altijd beter (en veiliger) kan!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
met een Sena SC2 in de helm en Zumo XT op de R1250RT-TFT met radio en BMW navigatie.
Maarten1985

Re: koppelen van audio/navigator op R1200RT LC

Ongelezen bericht door Maarten1985 »

ruudRTlc schreef:Ik heb de SMH10 van Sena samen met de BMW radio optie en Navigator V. Die combinatie werkt vanaf de eerste poging om te koppelen perfect! Daar stond de dealer overigens wel van te kijken, hij verwachtte eigenlijk wel wat problemen. Maar hij kende Sena nog niet, en was dus positief verrast...
Hier ook geen problemen. Werkt perfect zoals ik het wil:

Mijn iPhone is gekoppeld met de BMW Nav V gps én de Sena. Via de gps kan ik zien wie belt en kan ik opnemen. De Sena laat tijdens het bellen de beltoon horen en na het opnemen kan ik gewoon spreken.
Mijn radio is ook verbonden met de Sena. De radio hoor ik altijd, tot iemand belt. Dan is die gedempte. Wanneer de gps instructies doorgeeft wanneer ik de radio hoor, dan gaat de muziek eventjes zachter. Maar omdat ik dit liever niet heb en ik de gps hoofdzakelijk gebruik voor geschatte aankomsttijd, verkeersdrukte (files, etc.) en niet voor de instructies te horen, heb ik gps op mute staan. Deze setting blijft behouden na het uitzetten (en opnieuw starten) van de motor. Bij het compleet uitschakelen van de gps is deze setting hersteld en moet ik gewoon een keer op het icoontje duwen.

Er is maar één ding waar ik steeds moet aan denken en dat is dat ik de Sena SMH10 eerder moet opstarten en pas daarna het contact van de motor, anders wil het gebeuren dat de connectie tussen radio en Sena niet wil lukken. Maar de Sena is vrij snel opgestart, dus eigenlijk hoef ik niet te wachten.
Gesloten

Terug naar “Over: Communicatie”