Universal Intercom ervaring vervolg...

Communicatie op je RT (intercom)

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
Wullum
Berichten: 752
Lid geworden op: 17 okt 2010, 16:54
Type: R1250RT
Bijz: Elegance in Manhattan Grün Metallic
Land: DE
Woonplaats of omgeving: 74251

Universal Intercom ervaring vervolg...

Ongelezen bericht door Wullum »

Dit is een beetje een vervolg op een post van Kasper van 07 dec 2014:
viewtopic.php?f=41&t=10042&p=107726&hilit=ncom#p107726

Omdat mijn Lief een Nolan N104 met al ingebouwde N-COM B-4 heeft gekocht moesten we iets verzinnen om onderweg met elkaat te kunnen praten. Tot voor kort ging dat met haar vorige Probiker helm met een Cardo Q2 Pro redelijk eenvoudig samen met het SRC-S in mijn C3.
Enter Universal Intercom...
Hierover heeft Kasper al eens gerapporteerd zoals gezegd.

Omdat ik de verhalen over Universal Intercom al had gelezen bij Nolan en elders durfden we de aanschaf van de Nolan met B-4 wel aan, qua compatibiliteit dan, sort of...
Nolan's N-Com blijft een mooi geïntegreerd systeem vind ik, zit beter op je hoofd dan de SRC-S kraag in mijn C3. Mijn Lief pastte de C3 Women of C3 PRo Women absoluut niet, zij vindt de N104 fijner zitten en ervaart de grootte van het vizier als veel minder ingesloten.

In ons geval ziet het systemenlandschap er zo uit:

Zij:
Nolan N104 met B-4 met firmware 4.0.5 (maart 2015)
Samsung Galaxy S-4 Mini

Me:
Schuberth C3 met SRC-S met firmware 3.00 (van net na de laatste ijstijd, maar is de meest recente firmware)
Garmin Zumo 660
Nokia Lumia 920 met Windows Phone 8.1 (gepaired via de Zumo)

Pairen in intercom mode was redelijk eenvoudig dankzij:
http://www.youtube.com/watch?v=UX_TXOwr ... C&index=66

Ook ik kwam erachter dat de Zumo door de SRC-S rücksichtslos wordt buitengesloten als de intercom funtie wordt gebruikt.
Sterker nog, intercom functie en connectie met de Zumo zijn mutually exclusive. Je moet kiezen voor òf intercom òf navigatie bij je rit en dat ook nog voor je überhaupt gaat rijden.
Als je eerst de SRC-S en de Zumo aanzet is er no way dat de N-COM nog een intercom verbinding krijgt.
Als we willen intercommen moeten we er welbewust voor zorgen dat de beide helmen eerst worden aangezet en daarná de Zumo pas. Als de Zumo als eerste aanstaat (gebeurt automagisch zodra hij in de cradle wordt geplaatst), dringt hij altijd vóór de intercom, die functie krijg je dan ècht niet meer geactiveerd, connectie naar de Zumo gaat in de SRC-S sneller dan de activatie van intercom. Je moet dan alles weer uitzetten, vervolgens de Nolan aan, dan de Schuberth en wachten op "mobile phone connected" in de Nolan. Vervolgens kan de Zumo aan, al kun je daarvan dan geen gesproken tekst meer ontvangen, de Bluetooth verbinding zal failen.

Puntje blijft nu wel dat je de Intercom telkens moet gebruiken door de ander even "te bellen", dit gebeurt niet automagisch door, net als eerst met de Q2, gewoon te beginnen praten. Je moet echt de ander even "bellen" waarna de ander actief moet bevestigen met de OK knop. Is soms ff zoeken waar die precies zit, soms wat lastig met je handschoenen aan.

Het zou toch wel handig zijn als de verschillende fabrikanten met een universele standaard zouden komen voor betere bike-to-bike compatibiliteit, die minder frutselig is dan de intercom en gewoon parallel aan een bluetooth verbinding met je navi kan werken...
Laatst gewijzigd door Wullum op 16 mei 2015, 12:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Vroeger, ooit, 2 Japanners, meh... Later een heel nest BMW's, allemaal met een bijnaam...
Nu: de 6e BMW, die nog geen bijnaam heeft, de 7e BMW rijdt mijn inmiddels ex- op.
Gebruikersavatar
Ronald K
Berichten: 109
Lid geworden op: 02 jun 2013, 17:20
Type: R1100RT
Bijz: Zumo 350,
Xenon,
Laseruitlaat,
Corbin seat
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Spijkenisse

Re: Universal Intercom ervaring vervolg...

Ongelezen bericht door Ronald K »

Voor zover mij bekend is kan alleen de Sena intercom dit en ik moet zeggen dat ik die al een jaar of drie probleemloos in gebruik heb.
Geluidsweergave perfect, koppelen met allerhande apparatuur gaat geweldig, kan drie telefoonnummers in programmeren en die gemakkelijk bellen, accuduur perfect, andere partij hoort niet dat ik op de motor rijdt en ook met vreemde merken intercoms is eenvoudig te communiceren.
Tijdens intercomgesprek komt de Zumo er even tussendoor om een afslag door te geven, volgorde van inschakelen c.q. koppelen maakt niets uit, werkt altijd zoals het bedoeld is.
Zeer regelmatig software updates en naar door klanten aangedragen aanpassingen wordt geluisterd en waar mogelijk worden die middels software updates gerealiseerd.
BMW R1100RT - Honda VFR750 - Honda CX500 - Kawasaki GTR1000 - BMW R1100RT
moh_fan
Berichten: 678
Lid geworden op: 04 mar 2009, 22:00
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: N-Br

Re: Universal Intercom ervaring vervolg...

Ongelezen bericht door moh_fan »

Ik deel de ervaring van Ronald K.
Geen betere intercom in gebruik gehad dan die van Sena! _004
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1150RT - R1200RT '07 / '08 / '11 / '15
--- Lid BMW MC Vlaanderen ---
Gebruikersavatar
Kasper
Berichten: 11
Lid geworden op: 05 okt 2014, 19:29
Type: R1200RT
Bijz: 2009 Biaritz blauw
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Noordhorn

Re: Universal Intercom ervaring vervolg...

Ongelezen bericht door Kasper »

Hoi,

Even voor de volledigheid. Universal intercom is communicatie tussen verschillende merken helm intercom. Het is een standaard waarvan de eerste producten sinds circa een jaar verkrijgbaar zijn.

Communicatie tussen intercoms van hetzelfde merk kan al veel langer, en werkt goed gegeven de twee getuigenissen hierboven,

Groet,

Kasper
Gebruikersavatar
Dingeman
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 nov 2011, 11:31
Type: R1200RT
Bijz: Heb veel RT's t/m R1200RT (DOHC) gehad en gereden.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Brabant

Re: Universal Intercom ervaring vervolg...

Ongelezen bericht door Dingeman »

Headsetsystemen van twee verschillende merken hebben ook nog wel eens de vervelende eigenschap dat als de verbinding wordt verbroken (bv door te grote onderlinge afstand, door bebouwing etc.) deze verbinding niet automatisch uit zichzelf hersteld nadat de "communicatie-belemmering" is opgeheven.

Beide systemen dienen dan weer opnieuw gepaird te worden om weer contact met elkaar te hebben. En dat gaat niet of niet altijd even gemakkelijk tijdens het rijden. Dus stil gaan staan is noodzaak.

Headsetsystemen van het zelfde merk herstellen veelal automatisch een eerder verbroken verbinding wel.
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.
Gebruikersavatar
Ronald K
Berichten: 109
Lid geworden op: 02 jun 2013, 17:20
Type: R1100RT
Bijz: Zumo 350,
Xenon,
Laseruitlaat,
Corbin seat
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Spijkenisse

Re: Universal Intercom ervaring vervolg...

Ongelezen bericht door Ronald K »

Kasper schreef:Hoi,

Even voor de volledigheid. Universal intercom is communicatie tussen verschillende merken helm intercom. Het is een standaard waarvan de eerste producten sinds circa een jaar verkrijgbaar zijn.

Communicatie tussen intercoms van hetzelfde merk kan al veel langer, en werkt goed gegeven de twee getuigenissen hierboven,

Groet,

Kasper
Ja, dat was mij ook bekend. Ik gaf met mijn bericht aan dat (voor zover mij bekend) Sena de enige fabrikant is waarmee je middels "universal intercom" kunt communiceren met alle andere merken intercoms. Buiten het gegeven dan Sena geweldige goede intercoms verkoopt is dat universal intercom een enorm pluspunt als je soms wilt kunnen communiceren met ander merken. IK heb het slechts één maal getest en het werkte prima. Voor zover ik me kan herinneren had de ander waarmee ik had "gepaird" een intercom van Scala
BMW R1100RT - Honda VFR750 - Honda CX500 - Kawasaki GTR1000 - BMW R1100RT
Gebruikersavatar
JDoubleOP
Berichten: 1119
Lid geworden op: 05 jul 2012, 13:11
Type: R1100RT
Bijz: Koffers in kleur/V-Stream/BMW Navi III/SENA SMH10
Land: Duitsland
Woonplaats of omgeving: Emlichheim
Locatie: Emlichheim (D)

Re: Universal Intercom ervaring vervolg...

Ongelezen bericht door JDoubleOP »

K'heb op m'n SENA SMH10 de laatste update. 5.1.1. Universal intercom werkt goed.
M'n opstelling BMW Navigator III als "phone" gepaird met SMH10. M'n Android gepaird met Navi III, waardoor het gehele telefoonboek wordt overgehaald naar de NaviIII.
Bellen en gebeld worden kan nu ook via Navi III. Werkt subliem.
Het enige nadeel van de SMH10 tov de nieuwere 20S is het stellen van prio's. 1. Telefoon, 2. Navi 3. intercom. 4. muziek.
De 20S kan meerdere dingen tegelijk zoals navigeren, zonder wegvallen van bijvoorbeeld je intercom gesprek.

fyi. gr. Joop
Gesloten

Terug naar “Over: Communicatie”