Goedkope maar goede helmcommunicatie

Communicatie op je RT (intercom)

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Omko
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 sep 2016, 14:17
Type: R1200RT
Land: nl
Woonplaats of omgeving: Deventer

Goedkope maar goede helmcommunicatie

Ongelezen bericht door Omko »

Hoi allemaal,

Het leek mij aardig om even hier mijn ervaring te posten met een helmcommunicatiesetje van Dealextreme.
Het gaat om deze set: http://www.dx.com/p/403229 Vnetphone V6-1200-1-E Motorcycle Helmet Bluetooth Intercom Interphone

Wat er meestal wordt gezegd bij dergelijke goedkope producten is: perfecte prijs-prestatie verhouding. Wat impliceert: voor dit bedrag neem ik er maar genoegen mee. Maar bij dit product zeg ik heel simpel: top product! Eerlijk is eerlijk: ik heb geen ervaring met dure niet-chinese oplossingen, maar ik zie niet waarom ik meer geld zou uitgeven.

Ik heb dit setje nu iets meer dan 4 maanden in gebruik. Merk op: ik gebruik het alleen als headset voor mijn tomtom en om mee te bellen. Ik heb dus geen ervaring hoe hij het doet wanneer je het in een groep zou gebruiken.

Het ding werkt echt super om mee te bellen. Ik heb al regelmatig te horen gekregen dat mensen mij niet geloven dat ik 130 rijd terwijl ik met ze bel.
Het inbouwen ging super, wel moest ik de speakertjes lijmen in de verdieping die hiervoor in mijn helm zit. Anders kwamen ze iets naar voren, wat zeer pijn deed aan mijn oren.
De microfoon komt netjes uit de bekleding naar voren.

Ik rijd zakelijk zeker twee uur per dag en laad het apparaatje elke paar dagen preventief op.

Enige nadeeltje zou kunnen zijn dat wanneer er geluid naar gestuurd wordt het 1 a 2 seconden duurt voordat je het goed hoort. Maar dat heb ik ook over andere setjes gelezen.

Kortom: aanrader!

Ik hoop dat mijn review een aantal van jullie ook weer verder helpt!

Groetjes Omko
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Goedkope maar goede helmcommunicatie

Ongelezen bericht door Isaac »

Het is geen luxe set en de afstand is ook ruim naar boven afgerond. Maar voor de toepassing zoals jij hem gebruikt een perfect setje.
Ik neem aan dat je telefoon via de tomtom gekoppeld zit zoals haast ieder ander bluetooth set.
Het missen van de eerste 1 a 2 seconden is afhankelijk van de zender. Bij jou dus de tomtom. Ik heb de Sena SR10 als bluetooth zender in gebruik. Deze buffert de audio, maakt verbinding (de 2 seconden) en start dan de gebufferde audio. Ik mis dus geen letter van mijn navigatie en alle andere aangesloten apparaten. Alleen vreemd als je degene ziet praten maar met vertraging pas het geluid binnen krijgt.
Omko
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 sep 2016, 14:17
Type: R1200RT
Land: nl
Woonplaats of omgeving: Deventer

Re: Goedkope maar goede helmcommunicatie

Ongelezen bericht door Omko »

Ik heb inderdaad beide de telefoon en de headset op mijn tomtom rider 410 aangesloten.

Waar de vertraging vandaan kwam is nieuw voor mij. In de praktijk heb ik daar trouwens geen last van: als de telefoon overgaat wacht ik gewoon 2 seconden met opnemen :-)
Gebruikersavatar
Nico4sen
2023
2023
Berichten: 990
Lid geworden op: 03 jul 2011, 12:26
Type: R1200RT
Bijz: Ex-P met mudflap, V-Stream en Grip Puppies
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Hartje Fryslân

Re: Goedkope maar goede helmcommunicatie

Ongelezen bericht door Nico4sen »

Ook goeie ervaringen met betreffende webshop. Als je hier iets koopt niet vergeten het vinkje voor het verzekeren mbt importheffingen aan te vinken. Kost €1,50 extra. Kan uit ervaring vertellen dat dit zeker de moeite waard is.
Gebruikersavatar
pc2049
Berichten: 50
Lid geworden op: 18 jan 2017, 20:16
Type: R1100RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Ravenstein

Re: Goedkope maar goede helmcommunicatie

Ongelezen bericht door pc2049 »

Isaac schreef: Ik neem aan dat je telefoon via de tomtom gekoppeld zit zoals haast ieder ander bluetooth set.
Domme vraag wellicht maar werkt zo'n setje niet als elk bluetooth oortje, communiceert rechtstreeks met je telefoon? Voor dat geld zou ik het ook willen proberen voor die enkele keer dat ik naar een adres moet zoeken is een gesproken stem wel voldoende met navi aan op de telefoon.
Groet Mark
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Goedkope maar goede helmcommunicatie

Ongelezen bericht door Isaac »

De meeste bluetooth sets kunnen maximaal 2 verbindingen aan. Normaal is dat een telefoon en een passagier.
Als je solo rijdt zou je dus in principe het 2e kanaal, de passagier, voor andere doeleinden kunnen gebruiken maar doordat onderlinge verbindingen vaak een ander (eigen) protocol zijn is dat niet te gebruiken voor bijvoorbeeld een navigatie.
De navigatie is vaak wel geschikt om een telefoon te koppelen (via navigatie scherm soms ook dan te bedienen) en koppelt de navigatie met de bluetooth headset. Sommige hebben, i.v.m. de prioriteit daar dan een aparte koppeling voor. De navigatie maakt zo snel mogelijk verbinding als er een audio signaal binnen komt maar kan verlies op leveren van de eerste woorden.
Een telefoon maakt ook verbinding maar moet dan nog opgenomen worden. Je mist alleen een stukje tijd tijdens het overgaan van de telefoon.
Voor de rest zit er doorgaans een hele kleine vertraging op de audio die nagenoeg niet storend zal zijn.
Voor navigatie op de telefoon of alleen een koppeling met een telefoon zijn deze goedkope setjes dus bijzonder geschikt.
Gesloten

Terug naar “Over: Communicatie”