Compatible met ingebouwde radio ? Navigator V of VI

Communicatie op je RT (intercom)

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
ltcdrdata
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 jun 2017, 16:30
Type: R1150RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: middelkerke

Compatible met ingebouwde radio ? Navigator V of VI

Ongelezen bericht door ltcdrdata »

Vergeef mijn onwetendheid: ik heb net mijn 1150 RT uit 2004 overgelaten en een jonge 2de hands 1200 RT gekocht bij de dealer. De fiets komt er over een dikke week aan maar ik ben alvast wat aan het uitkijken om tot de wondere wereld van draadloze communicatie toe te treden (op mijn 1150 RT was de radio met een draad verbonden met mijn helm)

Ik zag dit systeem passeren op het forum : viewtopic.php?f=41&t=12902 (maar onderwerp is gelockt dus ik kon niet aanvullen).

Het lijkt me wel iets, dan kan ik met vrouwlief ook babbelen als ze achter op de fiets zit, en als ik mijn beste moto-buddy kan overtuigen om er ook eentje te kopen ook bike-2-bike .

Nu vroeg ik mij af : kan ik met dit systeem ook luisteren naar de radio die ingebouwd zit in mijn nieuwe 1200RT ? Krijg ik de voice commando's van de Navigator V of VI ook door (voorbereiding is er maar geen navigatie bijgeleverd, ben nog aan het uitkijken)
Gebruikersavatar
PaPinkelman
Berichten: 1013
Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Helmond
Locatie: Stiphout

Re: Compatible met ingebouwde radio ? Navigator V of VI

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

Wel even opletten: niet iedere Bluetooth headset is geschikt voor een intercom functie met meerdere "partners". Ik verwacht dat zo'n goedkoop setje daar wel eens moeite mee zou kunnen hebben.
Verder zal deze set prima koppelen met de Navigator V en VI, is gewoon een standaard Bluetooth communicatie protocol. Navigatie aanwijzingen zullen prima werken. Ik weet niet of je dan ook muziek vanaf deze Navigators zou kunnen streamen (als je dat al zou willen).

Radio van de RT beluisteren zal waarschijnlijk niet gaan, tenzij dit setje een AUX functie heeft (kon ik in de beschrijving niet vinden). Als de RT radio dan ook een "Audio Uit" aansluiting heeft, kan je eventueel met een draadje tussen radio en intercom werken.

Zo te lezen stel je nogal wat eisen aan een intercom set. Dan lijkt zo'n "Chinees" niet de meest geschikte oplossing. Is wel goedkoop, maar alle waar naar zijn geld...
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Inspector Gadget

Re: Compatible met ingebouwde radio ? Navigator V of VI

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Het succes van een dergelijk "avontuur" hangt af van het bouwjaar van je 1200RT (omdat elk verschillend model 1200RT ook weer een ander model BT/radio heeft), welk merk (& model!) BT headset je gebruikt.
Het nadeel van BT is dat er zoveel merken en er bijna net zoveel niveau's van kwaliteiten zijn.
Sommige merken (en modellen) BT headsets zijn echt dramatisch. (slecht)
BT is een standaard waar nogal met de pet naar gegooid werd door sommige fabrikanten.

BMW heeft, afhankelijk van het bouwjaar (vanaf 2010, de DOHC versie) stappen gemaakt de radio (met BT) een soort van intercom functie te geven.
Maar moderne navgiatie-systemen hebben vaak ook een (soort van) intercom-functie aan boord.
En BT headset, afhankelijk van merk (en model!) hebben vaak ook intercom-functies aan boord.

Je hebt keuzes te maken wat jij het meest belangrijk gaat vinden, dat bepaald welke weg je het beste kunt volgen;
- beluisteren van navigatie-instructies
- spreken met je passagier
- beluisteren naar de radio
- Bike 2 Bike communicatie
- streamen van muziek (MP3's)

Een beetje goed merk (en model!) BT headset kan het meeste van bovenstaande lijstje wel aan.
Maar de uitdaging gaat worden het luisteren naar de radio.
Als het luisteren naar MP3's (op je navigatie) een optie voor je is, zou ik daar voor kiezen, in plaats van de radio.

En om "het gedonder" zoveel mogelijk te beperken, zou ik kiezen voor het merk Sena, maar dat is persoonlijk.
Gebruikersavatar
PaPinkelman
Berichten: 1013
Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Helmond
Locatie: Stiphout

Re: Compatible met ingebouwde radio ? Navigator V of VI

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

Inspector Gadget schreef: 09 aug 2017, 13:11Maar moderne navgiatie-systemen hebben vaak ook een (soort van) intercom-functie aan boord.
Onder intercom functie wordt i.h.a. verstaan het (via BT) kunnen communiceren met andere headsets. Ik ken geen navigatie systemen die dit kunnen....
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Inspector Gadget

Re: Compatible met ingebouwde radio ? Navigator V of VI

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

En ik zie intercom meer zoals Baehr het ooit als fundament neergezet heeft.
(in mijn optiek althans) ;)

Het kunnen beluisteren (en eventueel zenden, ook letterlijk) van diverse(!) audio-bronnen;
Radio, cassette-/CD-/MP3-speler, GSM, telecommunicatie.
(en daar zelfs eventueel kunnen meezingen zonder dat het beluisteren van die audio-bronnen onderbroken werden)

En inderdaad soms ook passagier-communicatie maar dat was niet primair de functie van een intercom.
(in mijn optiek althans) ;)

Maar ik ga daar natuurlijk niet verder over twisten, dat zijn semantics. ;)

Voor passagier-communicatie heb je dus inderdaad een intercom nodig (of een headset die intercom-functies heeft) of de BMW (OEM) radio.
Tot bouwjaar 2009 had de 1200RT de optie(!) voor een intercom (lees: communicatie) via bedrade aansluitingen..
Vanaf bouwjaar 2010 heeft de 1200RT met OEM radio ook Bluetooth en kan je eventueel via de radio (als een soort van intercom) gebruiken voor passagier-communicatie.

Navigatie-apparaten die (ook) passagier-communicatie ondersteunen zijn mij vooralsnog ook niet bekend.
Gebruikersavatar
scan
Berichten: 753
Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Everywhere

Re: Compatible met ingebouwde radio ? Navigator V of VI

Ongelezen bericht door scan »

Nog even opletten; de eerste serie 2010 modellen (met de radio-optie er op) hebben wel BT aan boord maar is niet geactiveerd.
Wél voor betaald natuurlijk maar nog niet werkend??
Moet apart via de dealer en met een ticket van BMW geactiveerd worden.
KOSTEN 50 EURIS. Zo werkt dat dus...
Je kunt je voorstellen dat ik daar woedend over was.
Na veel, heel veel heisa is het geregeld zoals het had moeten zijn bij aflevering, gewoon werkend.
Inspector Gadget

Re: Compatible met ingebouwde radio ? Navigator V of VI

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

BT hoort inderdaad geactiveerd te zijn bij bouwjaar 2010, het staat namelijk niet als optioneel in de Optie-lijst. (officieel)

Dat je moet betalen voor de activatie is meer een dingetje met die bewuste dealeRT, ik vermoed heel sterk dat je betaalde voor het gebruik van de Diagnose apparatuur. Daar betaald de dealeRT namelijk ook elke keer voor bij gebruik aan Herrn BMW.

Maar echt fraai is het niet -naughty- , en de 1e keer dat ik hiervan hoor en/of over lees. :shock:
Gebruikersavatar
scan
Berichten: 753
Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Everywhere

Re: Compatible met ingebouwde radio ? Navigator V of VI

Ongelezen bericht door scan »

De dealer moest eerst een ticket aanvragen bij BMW en dan werd er een stukje software geladen om dat mogelijk te maken.
Toen de motor gekocht werd is uitvoerig besproken dat BT beschikbaar en weerkend zou zijn (was niet als zodanig een extra optie).
Naar later bleek niet dus en vandaar dat hele gedoe.
Ik meen dat ik er, in het verre verleden, al eens eerder iets over heb vermeld, zeker weten doe ik dat niet meer....
Inspector Gadget

Re: Compatible met ingebouwde radio ? Navigator V of VI

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Niet fraai!
Dat lijkt mij echt balen, je telt behoorlijk wat pegels neer voor een nieuwe motor & dan is er "gedoe".
Dat zijn juist de momenten dat een dealeRT zijn waarde kan tonen, ontzorgen & zo.
Waarschijnlijk was jij ook 1 van de eerste die het model vanuit de fabriek ontving, en dan met de (dan nog) ontwetende dealeRT.

Een, in mijn optiek, goede dealeRT had gezegd, laat die kosten maar zitten, die neem ik voor mijn rekening.
Wat het een "echte" BMW dealeRT of 1 van hun trek-slaven zoals MotoPort o.i.d. ? _001
Gebruikersavatar
scan
Berichten: 753
Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Everywhere

Re: Compatible met ingebouwde radio ? Navigator V of VI

Ongelezen bericht door scan »

Hij gaat door voor een échte dealer en inderdaad was ik een van de eersten waarop BT mogelijk was nou ja, je weet wel :evil: .
Maar zo is de ene dealer niet gelijk de ander.
Dat kun je hier maar al te vaak lezen op dit forum.
Met name (wel of niet) garantie gevallen lost de ene soepeltjes op terwijl de ander met de hakken in het zand gaat.
Bij de verkoop desk is altijd alles mogelijk maar de werkplaats is vaak weerbarstiger...
Gesloten

Terug naar “Over: Communicatie”