Vraag over motorcommunicatie

Communicatie op je RT (intercom)

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
rayman111
Berichten: 70
Lid geworden op: 12 mei 2018, 22:05
Type: R1100RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: zuid Holland

Vraag over motorcommunicatie

Ongelezen bericht door rayman111 »

Hallo,

Ik heb even een vraag over een communicatieset en ik kom er niet helemaal uit. Ik heb niet zoals zovelen hier een navigatiesysteem om mijn motor. Ik wil graag een set kopen waarmee ik kan praten met mijn passagier, muziek kan luisteren, bellen en navigatieaanwijzingen via mijn telefoon met bv de app google maps. Over dat laatste kan ik niets vinden. Ik kijk naar de Cardo freecom 2.

Kortom kan ik navigeren via mijn telefoon en de aanwijzingen via de Cardo in mijn helm horen? Zou dit dan ook werken met flitsmeister?

Alvast bedankt
R1100RT 98 / R1100R 97
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Vraag over motorcommunicatie

Ongelezen bericht door Isaac »

Zoals vele systemen kunnen kan je met de Cardo alles doen wat je van plan bent.
In het set zit een prioriteit systeem. Een navigatie kan zowel op een telefoon als op een een origineel navigatie systeem draaien.
Er zijn wat mogelijkheden om de voorrang te regelen. Een navigatie kan je als telefoon koppelen waardoor de prioriteit hoger in de lijst komt.
Als een ander apparaat van een hoger niveau zich meldt dan vervallen automatisch de lagere verbindingen totdat de hogere verbinding weer stopt.
Bij het rijden door een stad, zoekende naar bijvoorbeeld een eetgelegenheid dan heeft de navigatie voorrang op de spraak verbinding. Lastig want als de passagier dan wat ziet kan deze niets zeggen omdat de navigatie vaak aan het woord is.
Een telefoon wordt op 2 verschillende manieren gekoppeld. Als telefoon (of navigatie) en als media center.
Zelf heb ik de navigatie over een kleine versterker naar de ingebouwde speakers gestuurd. Mijn headset blijft dan gewoon in de spraak stand staan en komt dan niet irritant door mijn gesprek heen.
Ook komt de standaard radio van een headset vaak signaal te kort. Hierdoor veel ruis en een onacceptabel geluid in de helm.
Ik zie een headset dus meer als een spraak verbinding en als er een telefoontje binnen komt ben ik ook bereikbaar,
rayman111
Berichten: 70
Lid geworden op: 12 mei 2018, 22:05
Type: R1100RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: zuid Holland

Re: Vraag over motorcommunicatie

Ongelezen bericht door rayman111 »

Navigatie zal ik in de regel weinig gebruiken. Als die enkele keer dat ik het gebruik de aanwijzingen maar via de headset loopt dan ben ik tevreden. Ga de Cardo Freecom bestellen en proberen. Thanks


Hartelijk groeten van iPad aan alle forumleden
R1100RT 98 / R1100R 97
Gebruikersavatar
Jipper
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 jun 2018, 19:49
Type: R1200RT
Bijz: Gaat als de brandweer.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Drenthe

Re: Vraag over motorcommunicatie

Ongelezen bericht door Jipper »

Ik gebruik naar volle tevredenheid een Sena 3S-W in mijn helm. Het is een bluetooth zender/ontvangertje met speakers en microfoon. Ik heb het ingebouwd in een Schuberth en een HJC, waarbij alleen de + en - knopjes van de bediening aan de buitenzijde/onderzijde van je helm zitten en je dus niet last hebt van extra windgeruis.

De Sene koppelt met mijn iPhone / Android en Google Maps vertelt waar ik heen moet. Bellen tijdens het rijden is geen probleem, zelfs het bedienen van Siri niet (bel mama, bijvoorbeeld). Spotify kan natuurlijk ook, het geluid is heel erg goed.

Als je beide een Sena 3 (of in ieder geval van hetzelfde merk) hebt kun je ze aan elkaar koppelen (pairen), zonder je verbinding met je telefoon te verliezen. Je kan dan met elkaar ouwehoeren, na het drukken op het plus-symbooltje.

Ik heb hiervoor gekozen omdat ik geen meuk op m'n dashboard wil en de kaarten van Google en Apple tegenwoordig zó goed zijn dan een schermpje alleen maar afleid.

Extra voordeel was dat deze oplossing maar €99,00 per setje kost. En klaar ben je.

Ik heb ze gekocht bij Waypoint, maar online zijn ze ook overal te vinden.
Broem, lekker zwieren.
rayman111
Berichten: 70
Lid geworden op: 12 mei 2018, 22:05
Type: R1100RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: zuid Holland

Re: Vraag over motorcommunicatie

Ongelezen bericht door rayman111 »

bedankt voor je reactie. dat de sena 3s ook Siri ondersteund is wel een pre voor mij. Ik ga een vergelijken met de Cardo freerider 2. zoveel scheelt het niet.
R1100RT 98 / R1100R 97
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Vraag over motorcommunicatie

Ongelezen bericht door Isaac »

Ik werk met de Cardo G4. Dat was, toen ik dit set aanschafte, mijn inziens de beste keuze.
In de loop van tijd ben ik qua keuze over gestapt naar Sena. Puur door de betere ondersteuning en langere ondersteuning.
Zodra mijn Scala rider dus in stort wordt het voor mij een Sena. Maar ze zitten heel dicht bij elkaar.
Gebruikersavatar
Jazzbass
2024
2024
Berichten: 202
Lid geworden op: 06 sep 2017, 00:48
Type: R1200RT
Bijz: Nav4, Vstream, mistlampen, valbeugels, Soundbomb
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zuid-Limburg

Re: Vraag over motorcommunicatie

Ongelezen bericht door Jazzbass »

Ik ben niet overweldigend enthousiast over de Cardo Freecom 2. Relatief goedkoop met 3 anderen op beurs kunnen kopen voor €200 (per duo setje).
Allerlei functionaliteit niet aan de gang gekregen: click to link (spontaan contact zoeken met andere Cardo rijder), doorzetten muziek, mijn windows phone.

Als ik de app via android telefoon of ipad gebruik, moet ik vaak eerst alle koppelingen wissen. Communicatie gaat meestal wel goed, met 1 klik zet je de lijn uit. Soms moet je vaker klikken en/of duo om de lijn weer te activeren. Communicatie en BMW navigator IV (Zumo 660) lukt, navi heeft voorrang en met veel aanwijzingen soms vervelend. Muziek en navi gaat, echter meestal vaker uit/aan zetten. Muziek en navi en communicatie lukt niet samen. Soms moet je opnieuw pairen met je duo, inmiddels hier gebarentaal met mijn duo afgesproken. Handleiding vergt wat studie.
Ruisonderdrukking is volgens mij matig/slecht (ik heb echter geen referentie).

Positief: batterij duur en prijs (tov Sena 20S die ruim 2x duurder is, electronica met geintegreerde niet uitwisselbare batterij houdt het meestal toch niet langer dan 3-5 jaar uit). Stel je niet te hoge eisen en verwacht je niet gelijktijdige functionaliteit: de goedkopere keuze.

Inbouwen ging goed (Shoei helm).
1987 motorrijbewijs; 1997 eerste motor Honda NTV650, 20 jaar op gereden; In 2017 R1200RT uit 2013 gekocht.
Gesloten

Terug naar “Over: Communicatie”