Problemen audio R1200RT (2017)

Communicatie op je RT (intercom)

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Groososca
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 mei 2018, 10:40
Type: R1200RT
Bijz: full options
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Best

Problemen audio R1200RT (2017)

Ongelezen bericht door Groososca »

Lieden,
Wie heeft er ook problemen met de BMW-dealer dan wel de BMW NL organisatie i.v.m. de entertainment (radio) set, de Navigator VI, de BMW headset (inmiddels vervangen door een SENA-MH5 en de verbinding met een smartphone [in mijn geval een speciaal aangeschafte nieuwe Samsung J5].
Deze 4 zaken blijken bij mij tezamen niet te werken. Tussentijds tijdelijk wel, meestal niet.
Een grote ellende. Veel geld voor iets wat het domweg niet doet. En dat in garantietijd.
Hoor het graag.
Oscar Groosman
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Problemen audio R1200RT (2017)

Ongelezen bericht door EileRT »

Al vanuit je voorstel topic begrijp ik dat je een probleem hebt met BMW (dan wel met een BMW dealer).

Het is uiteraard erg jammer en betreurenswaardig dat je er met de betreffende dealer niet uitkomt terwijl er, zoals jezelf zegt, ook nog eens sprake is van een garantie periode.

Je vraag is volledig legitiem wat betreft de werking (of juist de niet werking) van de audio ook i.c.m. het GPS. Echter op ons forum wordt niet gedaan aan naming and shaming van een dealer, bedrijf of organisatie. Ik realiseer mij uiteraard dat je in deze niet expliciet namen noemt, maar wil op dit forum en dan specifiek in dit topic dat wel duidelijk maken.

Uiteraard ga je reacties krijgen van forumleden over met name de audio van de R1200RT (vanaf bouwjaar 2017).

Ik hoop van harte dat je probleem zo spoedig mogelijk naar wens wordt opgelost.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
ErikS
2024
2024
Berichten: 482
Lid geworden op: 19 jan 2014, 19:01
Type: R1250RT
Bijz: Een met radio en BMW navigatie (TFT) en Zumo XT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Veluwe-Vallei
Locatie: De parel van Gelderland
Contacteer:

Re: Problemen audio R1200RT (2017)

Ongelezen bericht door ErikS »

Om je te kunnen helpen moet je het probleem/de problemen toch wel wat specifieker benoemen. Wat werkt in welke combinatie wel of juist niet.
Ik heb inmiddels 2x een R1200 RT gehad met radio en Navigator V. Daarnaast gebruik ik een Samsung telefoon die ook gekoppeld is. Tot op heden geen enkel probleem mogen ondervinden met de headset. Mijn headset is een BlueBike, met 4 ingangen.
volg een rijvaardigheidstraining, omdat motorrijden altijd beter (en veiliger) kan!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
met een Sena SC2 in de helm en Zumo XT op de R1250RT-TFT met radio en BMW navigatie.
Gebruikersavatar
pjeurn
Berichten: 70
Lid geworden op: 28 mar 2019, 22:28
Type: R1200RT
Bijz: R 1200 rt lc p
Land: nl
Woonplaats of omgeving: limburg

Re: Problemen audio R1200RT (2017)

Ongelezen bericht door pjeurn »

Ik koppel een Samsung a8 met een navigator 5 en een bmw helm type 6 met origineel intercom systeem. Ik.luister muziek, bel en navigeert gelijktijdig. Ik heb echter geen geluidsinstallatie in de rt lc.

Ik koppel mijn telefoon met de nav en de nav met de helm. Bij andere combinaties had ik ook problemen.
Ed17
Berichten: 21
Lid geworden op: 30 mei 2020, 15:44
Type: R1200RT/LC
Bijz: 2017
Land: België
Woonplaats of omgeving: Geel

Re: Problemen audio R1200RT (2017)

Ongelezen bericht door Ed17 »

Eveneens problemen gehad met een Carbon System 7 communicatie V3 systeem. Bleek een (gedeeltelijk) defecte printplaat te zijn.
De volgorde van koppelen is ook belangrijk.
Eerst de headset koppelen met de radio. (Zorg dat alle BT verbindingen in de omgeving eerst UIT staan.)
Vervolgens de headset koppelen met de Navigator. Dan de smartphone koppelen met de Navigator. Klaar!
Werkt zo bij een R1250RT 2019.
Persoonlijk gebruik ik dezelfde combinatie maar dan met een Cardo Q3 systeem op een R1200RT 2017 met hetzelfde resultaat:
- luisteren naar de radio
- ontvangen gps instructies/media streamen van de gps
- telefoon beantwoorden
- communicatie met de bijrijder... (maar niet allemaal tegelijkertijd uiteraard...)
Bij vertrek is de volgorde van activeren ook van tel: eerst headset opzetten, dan pas de motorfiets/navigator en als laatste de smartphone.

Succes,
Ed.
Groososca
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 mei 2018, 10:40
Type: R1200RT
Bijz: full options
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Best

Re: Problemen audio R1200RT (2017)

Ongelezen bericht door Groososca »

Begrijpelijk...naming and shaming is niet mijn doel. Wel om te zorgen dat mijn elektronica werkt en anderen er van kunnen leren
Groososca
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 mei 2018, 10:40
Type: R1200RT
Bijz: full options
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Best

Re: Problemen audio R1200RT (2017)

Ongelezen bericht door Groososca »

ErikS schreef: 07 jun 2020, 09:49 Om je te kunnen helpen moet je het probleem/de problemen toch wel wat specifieker benoemen. Wat werkt in welke combinatie wel of juist niet.
Ik heb inmiddels 2x een R1200 RT gehad met radio en Navigator V. Daarnaast gebruik ik een Samsung telefoon die ook gekoppeld is. Tot op heden geen enkel probleem mogen ondervinden met de headset. Mijn headset is een BlueBike, met 4 ingangen.
Dank ,
Ik kocht een BMWR1200RT met ingebouwd BMW entertainment system en een BMW branded Navigator VI en een BMW branded communication system in een BMW branded helm. Best wel veel geld.
Maar het deed het niet. Na ongeveer 8000 KM verwisselde ik mijn Samsung smartphone voor een nieuwe (op eigen kosten) J5 maar niks werkte nog. De BMW dealer verving na wat geklaag na ongeveer 8 maanden de BMW headset voor een Sena MH5. Daarna deed e.e.a. het wel een aantal maanden. Daarna update Garmin en zo en niks deed het meer. Ik kan dus niet de NavVI als soort switchboard gebruiken om zowel het entertainment system (zowel radio als USB MP# muziek) tegelijkertijd met mijn Samsung J5 te gebruiken. Ik kan de microfoon in mijn helm nu al ongeveer twee jaar niet gebruiken maar wel om in mijn neus te peuteren onder het rijden. Bij een incoming call op de Samsung gaat het icoon telefoon op de Nav VI uit en mijn Samsung (en ook die van mijn vrouw) geheel op zwart en moet ik thuis een soft reset op de Samsung uitvoeren.
All in all ..na eindeloos gezeur met Garminhelpdesk namens BMW (het is wel een BMW branded product) en de Samsung helpdesk heb ik tot op heden geen oplossing. De dealer doet wel zijn best, maar daar heb ik niks aan.
En de BMW organisatie NL geeft alleen ontwijkende antwoorden.
Reden genoeg om eens naar de rechtbank te lopen en te toetsen of wat geleverd is überhaupt wel werkt.
Ik blijk niet de enige te zijn....
Jammer, na 50 jaar BMW rijder....
Gebruikersavatar
fschuurman
Berichten: 353
Lid geworden op: 18 feb 2020, 22:51
Type: R1200RT
Bijz: R 1200 RT LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heerhugowaard
Contacteer:

Problemen audio R1200RT (2017)

Ongelezen bericht door fschuurman »

Mogelijk heb je er nu geen kont aan. Met bluetooth is de volgorde belangrijk en de software in de apparaten. Leveranciers kunnen helaas niet alles testen. Ik heb zelf de verwachting dat als je alles van BMW koopt dit het dan ook moet doen, ongeacht nog in welke volgorde zonder een middag instructie. Ik neem aan dat je hier ook zelf tot in de treurigheid mee hebt gestoeid. “I feel you”, zou ik zeggen.

Mijn R1200RTLC 2014 heeft ook zo een entertainment systeem. Ik heb geen Garmin omdat ik fan ben van scenic route app, dus moest alles op de telefoon werken. Het Voordeel mijn inziens was de eliminatie van 1 device.

Ik pair mijn Sena SRL2 in mijn Shoei NeoTec 2 helm en die van mijn vrouw met de BMW, en dan plug ik de telefoon in de houder op de plek van de Garmin (houder van Ali). Stekker in de telefoon en opladen maar. De telefoon pair ik daarna met de sena SRL. Mijn vrouw pairt haar telefoon met haar SRL.

Ik houd zo zelfs Teams conference calls op de motor terwijl ik geniet van de Veluwe.

Misschien kun je er iets mee voor de toekomst.
Groet,
Frank

Sinds 2018 herintreder op de motor.
Yamaha XT350 - Honda NT650V - BMW R1200RT/LC
Groososca
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 mei 2018, 10:40
Type: R1200RT
Bijz: full options
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Best

Re: Problemen audio R1200RT (2017)

Ongelezen bericht door Groososca »

Dank allen. Hoe het ook wezen mag....het doet 't niet bij mij. Eindeloos door mij, mijn vrouw, de BMW dealer zelf en met behulp van de Garmin helpdesk (correspondentie aanwezig...) verbinden/resetten/volgorde verbinden variëren in alle mogelijkheden incl. die door de Garmin helpdesk gerecommandeerde acties (zoals opsturen logfiles Garmin en Samsung SW data) etc.
Ik begrijp best wel dat er verscheidene Software-/Bluetooth versies zijn, maar als ik alles BMW branded koop mag ik, denk ik, verwachten dat de basics werken. En als ik er toevallig een bepaalde op dat moment toch reguliere Samsung aan hang die het dan niet doet en ook nog op hun (=BMW) verzoek een nieuwe Samsung (op eigen kosten) koop die het dan even wel, maar na een tijdje ook niet niet doet, ook nadat de dealer de BMW headset had vervangen door een SENA MH5, dat BMW dan toch wakker wordt en mij vertelt welke Samsungs het dan wel zouden doen. Een tussentijdse S8 deed het wel even. Mijn eigen Samsungs doe het wel degelijk met alle andere Bluetooth verbindingen diverse merken audio/diverse merken auto's etc.
En dat even los van het feit dat de BMW dealer mij een complete motor heeft verkocht zonder te melden dat BMW branded hard- en software blijkbaar niet werkt met de een aantal gewoon in de reguliere handel verkrijgbare smartphones. Dan had ik die duizenden Euris accessoires natuurlijk niet er aan uitgegeven en ook de motor niet gekocht.
Ik vrees dat er een structureel software probleem is bij BMW dan wel Garmin. Inmiddels rijd ik > 2 jaar (18.000 KM) met mal functionerende accessoires. Ben een vijftigtal malen op de parkeerstrook moeten stoppen om alles (is ook motor uit en opnieuw starten) te resetten. Tot op heden zonder oplossing. Als iemand een briljant technisch idee heeft, dan hoor ik dat graag.
Gebruikersavatar
ErikS
2024
2024
Berichten: 482
Lid geworden op: 19 jan 2014, 19:01
Type: R1250RT
Bijz: Een met radio en BMW navigatie (TFT) en Zumo XT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Veluwe-Vallei
Locatie: De parel van Gelderland
Contacteer:

Re: Problemen audio R1200RT (2017)

Ongelezen bericht door ErikS »

Oei, dat klinkt inderdaad niet leuk.

Wel, ik zelf rij al jaren met het nodige aan communicatie op de motor. Vanaf mijn eerste BMW heb ik er altijd een radio op gehad. Eerst een eigen bouwsel maar inmiddels voor de vierde keer een motorfiets met de standaard radio (of entertainment set zoals jij het noemt.
Daarnaast altijd een intercom gehad en een GPS en af en toe ook nog een portofoon.
Op mijn vorige motoren (R1200RT) en de huidige motor, een R1250RT van 2019 heb ik naast de originele BMW radio dus ook een BMW Navigator V. En daarnaast gebruik ik af en toe ook nog een portofoon via een Sena koppeling. Deze drie genoemde apparaten zijn gekoppeld aan een BlueBike headset. En daarnaast is er een Samsung telefoon gekoppeld aan de Navigator.

Maar nu terug naar jouw probleem.
Misschien wil je het volgende eens proberen; allereerst ontkoppel alle apparaten van de headset (reset de headset naar de standaard instelling) en verbreek ook alle verbindingen met de motorfiets.
dan:
1: Koppel bij wijze van test nu de headset met enkel de telefoon. Werkt dit en kun je nu muziek afspelen via de telefoon op de headset? Als dit werkt zou je ook moeten kunnen bellen en gebeld worden. Ik ga er vanuit dat dit werkt want anders is er of met de telefoon of met de headset iets mis.
Ontkoppel vervolgens de telefoon en de headset.

2: Het volgende wat je mag proberen is om de GPS aan de headset te koppelen. Als de GPS gekoppeld is zou je gesproken aanwijzingen op de headset moeten kunnen horen. Op de GPS is hier een test voor, alleen weet ik niet meer precies waar deze zit. Je hoort dan "gereed voor navigatie".
Ik ga er vanuit dat ook dit werkt. Zo niet, dan zit het of in de headset of in de GPS.
Mocht het onder 1 niet werken en ook onder 2 niet dan zou het dus iets met de headset zijn.

3: Als dit dus werkt (je hebt verbinding tussen de GPS en de headset) ga je de telefoon aan de GPS koppelen. Ook hier geldt weer, dat als het niet werkt, er of iets met de telefoon of de GPS moet zijn.

Tot nu toe heb je dus nog niets met de BMW gedaan. Dit is ook niet noodzakelijk omdat de headset hetgeen is waar de verbinding van de BMW radio en de GPS bij elkaar komen. En voor wat betreft de GPS; BMW heeft er zijn naam op geplakt maar het is gewoon een GARMIN in een jasje van meneer BMW.

Ik zou graag van jou willen weten wat wel en niet gelukt is. Afhankelijk daarvan kunnen we verder gaan kijken waar het mogelijk fout gaat.
O ja, kijk ook even hoeveel apparaten je tegelijk op de headset aan kunt sluiten want daar kan het probleem ook nog in zitten.
volg een rijvaardigheidstraining, omdat motorrijden altijd beter (en veiliger) kan!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
met een Sena SC2 in de helm en Zumo XT op de R1250RT-TFT met radio en BMW navigatie.
Groososca
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 mei 2018, 10:40
Type: R1200RT
Bijz: full options
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Best

Re: Problemen audio R1200RT (2017)

Ongelezen bericht door Groososca »

Lieden, dank voor alle reacties. Zeer gewaardeerd.
De BMW dealer heeft mijn R1200RT teruggebracht, met een nieuwe Samsung er bij. Zij hebben alles op de NAV VI gekoppeld en het volgende is de door hen aanbevolen truc, die idd werkt (!) :
1) eerst de telefoon aan en default op BlueTooth
2) dan contact motor aan ZONDER te starten
3) dan SENA headset aan en even wachten tot de mededeling ''aangesloten etc.'' is gehoord
4) dan pas starten
en waarempel ....
D.w.z. geluid van entertainment system en navigatie-instructies, bellen via schermpje NAV VI en ook gebeld worden. Na ophangen gewoon weer muziek.
Ik ga weer eens goed op die motor zitten!
Oscar
Gebruikersavatar
fschuurman
Berichten: 353
Lid geworden op: 18 feb 2020, 22:51
Type: R1200RT
Bijz: R 1200 RT LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heerhugowaard
Contacteer:

Re: Problemen audio R1200RT (2017)

Ongelezen bericht door fschuurman »

Goed om te lezen dat het voor jou tot een bevredigende oplossing is gebracht!
Groet,
Frank

Sinds 2018 herintreder op de motor.
Yamaha XT350 - Honda NT650V - BMW R1200RT/LC
Gebruikersavatar
ErikS
2024
2024
Berichten: 482
Lid geworden op: 19 jan 2014, 19:01
Type: R1250RT
Bijz: Een met radio en BMW navigatie (TFT) en Zumo XT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Veluwe-Vallei
Locatie: De parel van Gelderland
Contacteer:

Re: Problemen audio R1200RT (2017)

Ongelezen bericht door ErikS »

Mooi dat het nu werkt. Hopen dat het zo dan ook blijft. En inderdaad, de volgorde van inschakelen is en blijft van belang.
volg een rijvaardigheidstraining, omdat motorrijden altijd beter (en veiliger) kan!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
met een Sena SC2 in de helm en Zumo XT op de R1250RT-TFT met radio en BMW navigatie.
Ed17
Berichten: 21
Lid geworden op: 30 mei 2020, 15:44
Type: R1200RT/LC
Bijz: 2017
Land: België
Woonplaats of omgeving: Geel

Re: Problemen audio R1200RT (2017)

Ongelezen bericht door Ed17 »

Groososca schreef: 06 jul 2020, 15:30 Lieden, dank voor alle reacties. Zeer gewaardeerd.
De BMW dealer heeft mijn R1200RT teruggebracht, met een nieuwe Samsung er bij. Zij hebben alles op de NAV VI gekoppeld en het volgende is de door hen aanbevolen truc, die idd werkt (!) :
1) eerst de telefoon aan en default op BlueTooth
2) dan contact motor aan ZONDER te starten
3) dan SENA headset aan en even wachten tot de mededeling ''aangesloten etc.'' is gehoord
4) dan pas starten
en waarempel ....
D.w.z. geluid van entertainment system en navigatie-instructies, bellen via schermpje NAV VI en ook gebeld worden. Na ophangen gewoon weer muziek.
Ik ga weer eens goed op die motor zitten!
Oscar
Nou proficiat! Dat is iets heel raars. Ik wed dat je deze procedure in geen enkele handleiding kan vinden.
Zou je ook 's willen meegeven hoe één en ander dan met mekaar werd gekoppeld?
Lijkt mij handig voor het geval dat....
Thanks..
Ed.
Gebruikersavatar
QuickFix
Berichten: 726
Lid geworden op: 19 jul 2018, 11:13
Type: R1150RT
Bijz: Titan-grau, 2005
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
Contacteer:

Re: Problemen audio R1200RT (2017)

Ongelezen bericht door QuickFix »

Wauw! Ik moet zeggen dat ik eerlijk gezegd niet gedacht had dat dit probleem ooit opgelost zou (kunnen) worden. _004
Freude am Fahren
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Problemen audio R1200RT (2017)

Ongelezen bericht door EileRT »

Fijn dat het ook is opgelost door je BMW dealer. Bedankt voor je terugkoppeling. Ook wij leren van deze oplossing. _004
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gesloten

Terug naar “Over: Communicatie”