koplamp is kapot, kan ik deze zelf vervangen ?

Radio/DVD, voetsteunen, wildfluitjes. valbeugels enz. enz.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Johnnyd
Berichten: 27
Lid geworden op: 26 aug 2016, 12:49
Type: R1200RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: Kortrijk W-VL

koplamp is kapot, kan ik deze zelf vervangen ?

Ongelezen bericht door Johnnyd »

en zoja is het dan beter om er 2 te steken links en rechts ? nu is de rechtse kapot
kreeg ook een lampje met pijltje naar voor op mijn instrumenten paneel
dat heb ik dat nog nooit gedaan, moet ik iets extra in de gaten houden of op letten ?

bedankt hoor voor de reactie's


Afbeelding

Afbeelding
Inspector Gadget

Re: koplamp is kapot, kan ik deze zelf vervangen ?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Gelukkig dat alleen 1 van de gloeilampen defect is, en niet de koplamp zelf. :$

Het is inderdaad raadzaam, tenzij je super-dure/speciale uitvoeringen gebruikt van de H7 gloeilamp, ze beide te vervangen.
Want je kunt ze inderdaad zelf vervangen, maar is wel lastig bij te komen.

Het enige waar je op moeten letten is dat je het glas van de lamp niet met je vingers aanraakt.
En ik zou adviseren H7's te kopen met UV-filter, omdat de koplamp van de RT grotendeels plastic is, en UV licht is schadelijk voor plastics.
(maar de meeste H7's zullen tegenwoordig UV-filters hebben omdat 4-wielige ook al langer geen koplamp-glas maar plastic hebben)

Puur ter illustratie hoe de gloeilamp te vervangen (ps: via de zoekfunctie van het forum kan je ook de nodige draadjes vinden)

[youtube]kuvgi7Xt45E[/youtube]

en

[youtube]1dxeKRVaAJE[/youtube]
Johnnyd
Berichten: 27
Lid geworden op: 26 aug 2016, 12:49
Type: R1200RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: Kortrijk W-VL

Re: koplamp is kapot, kan ik deze zelf vervangen ?

Ongelezen bericht door Johnnyd »

he Inspector Gadget ! bedankt voor de aanwijzing, en sorry voor mijn naam die ik gebruikte, namelijk de koplamp !
ja we noemen dat hier nogal vlug de koplamp maar moest gewoon de lamp zijn die vooraan zit, ik neem aan dat
de linkse en de rechtse gelijke zijn !, ik zal er wel ergens 2 kunnen bestellen, zou inderdaad graag ook de H7's kopen met UV-filter
bedankt alvast om me te helpen, ik zal daar morgen met veel tijd en geduld aan beginnen, of toch beter wachten tot ik de nieuwe
lampen heb, omdat ik er ook mee rijd tijdens de winter, namelijk vandaag zeer mooi weer gehad, en vorig weekend ook een mooie rit
gereden, de middelste is de verstraler of de hoofdlamp, ik gebruik enkel de linker en rechter en de kleine standlichtjes, het grote licht zeer uitzonderlijk
moet al zeer slecht licht zijn of een weg zonder verlichting ofzo met vriendelijke groeten Johnny uit W-VL Belgie !
Inspector Gadget

Re: koplamp is kapot, kan ik deze zelf vervangen ?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ff wennen aan het gemis van punten en comma's, maar;

- De groot-licht H7 (de middelste) gloeilamp zou ik lekker laten zitten.

- Ja, beide dimlichten (= links en rechts) en het grootlicht (= midden) zijn allemaal dezelfde H7's.

- De gloeilampen gaan hoofdzakelijk defect door het trillen van de 1200RT (motorblok).
Je kunt (naast UV) ook zogenoemde Heavy Duty H7 gloeilampen aanschaffen, die hebben dikke(re) gloeidraden en strategisch geplaatste ondersteuningen voor die gloeidraad maar in de praktijk (b)lijken de meest goedkope H7's het prima uit te houden.

- Koplamp/gloeilamp, ach ik wist wat je bedoelde. ;)
Gelukkig dat het niet de koplamp is, wat ook zo had kunnen zijn, zoals afgebroken plastic montage-punten (zgn. tabs) of een scheur (het is allemaal plastic), brast/scheur of andere beschadiging. Want de koplamp zelf is behoorlijk duur. Zelfs voor een 2e kansje betaal je al snel zo rond de 200 euro.

- Ik zou wel adviseren de defecte dimlicht te vervangen;
De lampen-defect detectie werkt altijd maar op 1 lamp. Zou de 2e dimlicht ook defect gaan, verandert dat niets in de foutmelding op je dashboard.
's Nachts merk je snel genoeg als je 2e dimlicht defect raakt maar overdag zal je dat mogelijk minder snel zelf bemerken.

En tijdens de donkere dagen willen de handhavers soms best wel eens moeilijk gaan doen als zij defecte verlichting opmerken.
Weet niet wat de bekeuringen zijn in België voor defecte verlichting, maar in NL is dat al snel 90 tot 140 euro.
Zeker als je geen reserve-lamp bij je hebt.
Gebruikersavatar
AGVerheij
Berichten: 852
Lid geworden op: 14 jun 2010, 11:01
Type: R1200RT
Bijz: RT-P uit 2015 in prachtig mat-blauw
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Utrecht
Locatie: Utrecht

Re: koplamp is kapot, kan ik deze zelf vervangen ?

Ongelezen bericht door AGVerheij »

Inspector Gadget schreef:handhavers soms best wel eens moeilijk gaan doen als zij defecte verlichting opmerken.
Daar had ik laatst met een collega (was staande gehouden vanwege defecte koplamp van zijn vierwieler) een discussie over: is het niet zo dat bij een motor één koplamp voldoende is ? De 1100 en 1150 hebben ook maar één lamp tenslotte.
Uiteraard is meer licht beter en zou ik niet te lang wachten met vervangen, maar de kans op een boete lijkt mij vrij klein.
Groets, GerbeRT

Dictionary:
"MOTORCYCLIST" noun, singular [moh-ter-sahy-klist] A person willing to take a container of combustable liquid, mount it on top of a hot, moving engine and then place the whole contraption between their legs.
Inspector Gadget

Re: koplamp is kapot, kan ik deze zelf vervangen ?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Het is niet zelden afhankelijk hoe de betreffende handhaver het beziet;
Momenteel loopt er in diverse (NL) regio's het Donkere Dagen Offensief, en daarbij zal er vaak (ook) geschreven worden voor defecte verlichting.

Voor de wet (in NL) is het een defect aan het voertuig.
En voor de wet is die 2e koplamp die wel licht geeft geen reserve-koplamp. ;)
Zo kan je ook, bij de 4-wielige, ook een bekeuring krijgen voor een defecte remlicht, terwijl je er 2 (of 3) van hebt.

Hetzelfde heb ik meegemaakt voor een kentekenplaat verlichting, waar 1 lampje ff slecht contact maakte. Gelukkig kon, na een stevige vuistslag, het blijven bij een waarschuwing.

Kort en bondig, de aanwezige verlichting die deel uitmaken van de type-goedkeuring dient te werken.
En voor de wet/handhaving is het formeel een defect.

Natuurlijk valt & staat het vaak ook met de omstandigheden van alles-en-nog-wat, zoals humeur, houding en bejegening van alle betrokkene, etc. :$
Johnnyd
Berichten: 27
Lid geworden op: 26 aug 2016, 12:49
Type: R1200RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: Kortrijk W-VL

Re: koplamp is kapot, kan ik deze zelf vervangen ?

Ongelezen bericht door Johnnyd »

bedankt voor de info iedereen, heb nu een groot probleem, wilde toch nog even proberen de lamp eruit te halen,
maar de eerste stap geen probleem, gewoon naar rechts draaien en uitnemen, tweede stap ook
geen probleem, kabelboom verwijderen, maar de derde stap moest ik die klepjes of hoe noem je dat uitdrukken
ook goed gelukt, nu zit de lamp nog in een houder, maar deze is volledig gebroken, bruin gesmolten, brrrr
zal morgen eens proberen om daar meer plaats te maken, ik moet daar aan geraken, zal nieuwe (hopelijk) te vinden
houders moeten vinden, waar de stroom op komt, een pinnetje van de 2 zit zelfs in de houder afgekraakt maar die houder,
waar de lamp in vast zit is volledig gesmolten bijna, hopelijk kan ik morgen een foto nemen, zal niet mee vallen om daar
aan te geraken, er zal ook moeten gesoldeerd worden,
Inspector Gadget

Re: koplamp is kapot, kan ik deze zelf vervangen ?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik gok dat je de lamp-voet bedoelt, soms ook wel lamp-houder genaamd?

Dat is volgens mij een vrijwel standaard H7 lamp-voet dus kan je volgens mij ook prima terecht bij een auto-slopeRT.

Echter, heb je enig verstand van elektronica, solderen e.d?
Want anders zou ik je monteur vragen dit voor je op te lossen.

Waarom die lamp-voet gesmolten is, weet ik niet.
Maar door warmte dus, en dat kán (dus hoeft niet zo te zijn) dat de H7 lamp een te zware versie is (80w of 100w o.i.d).
Puur een gok.
Formeel dient het een standaard H7 van 55 Watt te zijn.

Zoals aangegeven, de 1200RT koplamp is vrijwel geheel plastic dus vrij slechte warmte-afvoer.
Johnnyd
Berichten: 27
Lid geworden op: 26 aug 2016, 12:49
Type: R1200RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: Kortrijk W-VL

Re: koplamp is kapot, kan ik deze zelf vervangen ?

Ongelezen bericht door Johnnyd »

bedankt Inspector Gadget ja is de lampvoet, misschien kan ik deze mee bestellen bij de nieuwe lampen,
want het moet juist zijn hé, anders kunnen die klemmetjes er niet meer onder denk ik ! nu dat solderen lukt me wel, ik zal met krimphoes
werken, dat komt goed, maar om daar aan te geraken zal ik zeer veel moeten demonteren, pffff
bedankt voor je (jullie) antwoorden, bedankt Johnny
Inspector Gadget

Re: koplamp is kapot, kan ik deze zelf vervangen ?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik zou ff bij een bevriende BMW dealeRT langs gaan, die zullen ongetwijfeld dit probleem herkennen.
Mogelijk dat er iets van een reparatie-set voor bestaat? _001

Het zou mij niet verbazen als de bekabeling aan de lampvoet vast gestanst is. (of koude-las/krimp-verbinding) _001
Want solderen is sowieso niet OEM gedaan op de gehele 1200RT draadboom e.d
Het is allemaal stekkertjes of vaste verbinding.

Als je een vervangende H7 lampvoet bij de sloop moet gaan kopen, zorg er dan wel voor dat er aan die lampvoet ook nog (wat) kabel zit.
Want je kunt wel vrolijk op je sloop-lampvoet gaan solderen en dat waarschijnlijk ook prima lukken, maar die lampvoet wordt zo heet (vandaar ...) dat je soldering mogelijk dan weer zal loslaten. _001
Dat je inderdaad met krimpkous e.d aan de slag kunt.

Maar, ik zou ff te raden gaan bij een BMW dealeRT, misschien zie ik het allemaal totaal verkeerd en zo. ;)
Johnnyd
Berichten: 27
Lid geworden op: 26 aug 2016, 12:49
Type: R1200RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: Kortrijk W-VL

Re: koplamp is kapot, kan ik deze zelf vervangen ?

Ongelezen bericht door Johnnyd »

heb veel zeer veel moeten afbreken om er bij te kunnen, is nog niet goed maar met een beetje handigheid moet het lukken,
nu zal eens luisteren of de dealer me kan helpen aan zoiets, de lamp is 12V 55W, dus dat zit goed, ik ga toch kijken om led te steken
misschien vind ik een lampvoetje,en die 2 bruine draden die bij elkaar komen zitten zo goed als los, en in het metaal beugeltje zit 1 stuk van de lamp
er nog in ! de andere is nog goed,

Afbeelding

zo een bruin voetje wil ik vinden of liever 2 aub ? het is volledig kapot !
Afbeelding

Afbeelding
Inspector Gadget

Re: koplamp is kapot, kan ik deze zelf vervangen ?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Bliksems, dat is daar blijkbaar echt heel erg warm geweest!

En zo te zien ook de nodige schade aan de koplamp-behuizing zelf?

De bruine draden zijn overigens massa.

Ik denk dat, als de BMW dealeRT je niet verder kan helpen, de slopeRT wel vergelijkbare lampvoeten zal hebben.
Bij BMW zit alles zo'n beetje vast aan de kabelboom, ik zag althans geen losse lampvoeten op de reparatie-DVD noch online.

Het zal misschien ff een tour du auto-slopeRTs gaan zijn, maar een H7 lampvoet lijkt mij niet zo moeilijk te krijgen.
En mocht dat echt, echt niet lukken, kan je overwegen zogenoemde kabel-schoentjes te monteren; (van de juiste maat)
http://www.adereindhuls.nl/kabelschoen- ... leerd.html
Johnnyd
Berichten: 27
Lid geworden op: 26 aug 2016, 12:49
Type: R1200RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: Kortrijk W-VL

Re: koplamp is kapot, kan ik deze zelf vervangen ?

Ongelezen bericht door Johnnyd »

heb juist gebeld naar de dealer met schaamrode kaken !
ze gaan er achter komen en herstellen daar bij hem, met het nodige materiaal
wanneer juist weet ik nog niet, ik hou jullie op de hoogte

bedankt Johnny
Inspector Gadget

Re: koplamp is kapot, kan ik deze zelf vervangen ?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Niets om je voor te schamen wat mij betreft;
Hopelijk is het snel weer voor je opgelost. _004
Johnnyd
Berichten: 27
Lid geworden op: 26 aug 2016, 12:49
Type: R1200RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: Kortrijk W-VL

Re: koplamp is kapot, kan ik deze zelf vervangen ?

Ongelezen bericht door Johnnyd »

heb hem juist mogen ophalen, 2 nieuwe lampen gestoken en nieuwe lamp voetjes geplaatst!
zijn H7 Cool Blue 55w hij wil geen Led lampen, hij zegt dat de computer deze niet aanvaard,
en dat het brol is, en dat ze te veel kosten, nu dat laatste moet ik beslissen hé, maar ik heb hem laten
doen, ik ben tevreden, ze hebben hem opgehaald en ik ben er terug achter geweest, 150€ met werk
en ophalen. ben zeer tevreden, hij vertelde me ook, iets over de batterij oplader, ik heb daar een fice geplaatst
om gemakkelijk deze aan de lader te leggen, nu vroeg hij mij hoe ik dit deed, ik vertelde hem dat het een druppellader
is en dat ik deze laat aanliggen als ik er een week niet mee gereden heb, hij zei me dat is niet goed, veel doen het verkeerd,
hij zegt leg hem aan de lader via klemmen, en als je ziet op de batterij-druppelader dat hij vol is, dan trek je het stopcontact
uit, en als hij lang blijft staan, leg hem dan nog eens aan na een week, voor een paar uren tot hij geladen is, hij zegt ze laten die lader
dan aanliggen, en plots zien ze dat hij terug begint op te laden, ja zegt hij omdat de lader ook stroom verbruikt, bij het aangeven dat ze geladen is zie
je bij mij groene lampjes branden 2 rijen, als je dit laat aanliggen trekken deze de batterij terug leeg, ik dacht dat dit de lader was
die dit doet ! nu ik ga het in het vervolg ook zo doen, hij zegt na de winter moet ik veel depanneren, en ze zeggen dan, de batterijlader
lag aan hoor heel de winter lang, dit helpt je batterij naar de knoppen zegt hij, en hij kent er veel van.
Afbeelding
Inspector Gadget

Re: koplamp is kapot, kan ik deze zelf vervangen ?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Echt goede H7 led lampen zijn er vooralsnog niet, en meestal zit er ook een flinke toeter aan ventilators en koellichamen aan de achterkant dat je koplamp niet fatsoenlijk meer goed waterdicht te maken is.
Tenzij je flink wilt gaan hobbyen.
Tevens geven dergelijke LED H7 lampen erg veel strooilicht en is het lichtbeeld (lees: wat jij met dergelijk licht goed kunt waarnemen) vaak ook niet optimaal.
En wat mij vaak opvalt is dat de dure LED H7 ledlampen na een jaar of wat, opeens flink goedkoper zijn.
En ze lijken allemaal heel erg veel op elkaar, qua vormgeving en led-config.

Je zou eventueel Xenon verlichting kunnen overwegen, die hebben heel veel meer branduren versus halogeen verlichting.
Alleen is het rijden met niet-OEM Xenon verlichting in sommige omringende landen verboden en kan een forse bekeuring opleveren.

Wat betreft de oplader;
Ik weet niet of het een BMW dealer was, maar ik ben het niet eens met die conclusies;
Ten eerste, alle (!) verlichting en lampen zitten bij de 1200RT aan de centrale computer (ZFE).
Die regelt en de stroom en de spanning. Vandaar ook de lampen-defect detectie.

Een druppellader kán de accu beschadigen. (door overladen)
Een druppellader kán de (CAN-bus) accessoires-aansluiting beschadigen.
Maar dat is helemaal afhankelijk van de druppellader. (merk, model en type)
Moderne druppelladers schakelen bijtijds over op verschillende laad- en monitor cycli.
Er zijn druppelladers bekend die dat niet of minder goed doen en in potentie je accu kunnen "droogkoken".

Maar de connector achterop jou H7 gloeilamp is in mijn optiek puur door warmte (lees: hitte) aangetast.
Kijk ook maar eens naar het glas van je (bajonet) stadslichten, die zijn zwart. Puur door de (slechte) warmte-afvoer.

Want, als je naar overheidsversie van de 1200RT kijkt, zodra deze geparkeerd worden op het politiebureau worden er 2x laders (want 2x accu's aanwezig) erop aangesloten. En die staan echt niet erg lang stil. Meestal gebruikt gedurende meerdere dagdelen.

Maar, dat zijn echte (en goede) acculaders.
Druppelladers zijn er te vaak in minder goede en altijd in vrijwel te zwakke laadstroom-versies.

Want een goede acculader en druppellader belasten echt de accu niet, als je de netspanning loshaalt.
Maar is het wel altijd raadzaam inderdaad de acculader/druppellader volledig los te halen als je die niet gebruikt.

Ik leg al mijn voertuigen permanent aan goede acculaders, en daardoor doe ik met gemak 8 jaar en meer met een accu.

Maar het is een feit dat met een slechte acculader en/of druppellader je de accu vroegtijdig naar de knoppen kunt helpen.
Net zoals een paar keer te vaak met een te lege accu proberen te starten, dan kan je de accu permanent beschadigen.

Ben in ieder geval blij dat het voor je is opgelost.
Johnnyd
Berichten: 27
Lid geworden op: 26 aug 2016, 12:49
Type: R1200RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: Kortrijk W-VL

Re: koplamp is kapot, kan ik deze zelf vervangen ?

Ongelezen bericht door Johnnyd »

bedankt voor de reactie's, en ja ben ook blij dat ik geholpen ben, nu voor alles is een oplossing hé,
maar ja wilde het zelf ook eens doen, ik ben tevreden en dat telt, nogmaals bedankt om te helpen zoeken
ook de link van de filmpjes enz... Gr Johnny Big RT Smile
Markus
Berichten: 114
Lid geworden op: 22 apr 2015, 17:05
Type: R1200RT
Bijz: comfort zadel, knie pads, smalle deksels
Land: NL
Woonplaats of omgeving: 020

Re: koplamp is kapot, kan ik deze zelf vervangen ?

Ongelezen bericht door Markus »

Afgelopen zomer zijn ze bij mij allebei gesprongen, 1 in Frankrijk, de ander de eerste dagen in Nederland.
Toen ik merkte dat nummer 2 ook kapot was de ANWB maar laten komen, enige kosten is het lampje.
Had al het idee dat het op zijn BMW's goed verstopt zat :)
Gesloten

Terug naar “Over: Overige accessoires”