Het "RODE LIPJE" Touring koffer probleem

Radio/DVD, voetsteunen, wildfluitjes. valbeugels enz. enz.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
Demi
Berichten: 11
Lid geworden op: 10 jan 2012, 14:57
Type: R850RT
Bijz: R850RT-P ex Regio-Politie dienstfiets
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Weert
Locatie: Weert
Contacteer:

Het "RODE LIPJE" Touring koffer probleem

Ongelezen bericht door Demi »

Hallo allemaal,

Daar alle gelijksoortige topics reeds gesloten zijn over dit onderwerp wil ik het nog eens er over hebben
We kennen het zowat allemaal, is het niet uit ervaring dan wel van zien of horen of tal van andere forums die hier ooit aandacht hebben geschonken..... het gebroken "RODE LIPJE" koffer probleem :evil:

Je hebt net je koffer geopend maar hebt je sleutel er af gehaald voor het een of ander, maar daarvoor moet hem dus feitelijk bij geopende deksel weer op slot draaien en verschijnt het RODE LIPJE in beeld, niet erg in eerste instantie totdat je besluit je koffer dicht te willen doen. Je duwt de sluitbeugel naar beneden :O en dan is het al gebeurt je o zo mooie RODE LIPJE is verbogen :evil: . Geen nood :idea: .....ff terug buigen dan maar …… en daar ga je ….. DAT DING BREEKT AF :cry:

Afbeelding

De ontwerpers hebben (zoals zo vaak al gezegd ) daar niet echt over nagedacht oftewel helemaal niet.

Afbeelding

MAAR WAT NU ?????

Je kunt deze lipjes niet los bestellen ( grootste onzin ) maar zijn enkel te verkrijgen in combinatie met nog een
- cilinderslot behuizing
- drukveer
- onderlegring
- sluithaak stoppers
- sluithaak stof/water protectors
- 2x spanstift

Afbeelding

Allemaal spullen die niet nodig zijn en ook niet stuk gaan bij demontage maar deze gehele set kost ongeveer €40,- euro
Het enige wat noodzakelijk zou zijn, zijn de popnagels met stofringetjes en het RODE LIPJE

Nou daar vind ik €40,- euro te veel voor om de rest in de la te leggen en nooit meer nodig te hebben, dus ga ik het even hebben over, 'Hoe kan ik mijn gebroken rode lipje reparen zonder er een te hoeven kopen'

Allereerst dat lipje even meten en dat is 3mm dik. Dus hup naar de lokale oud ijzer boer en daar een aluminium plaatje weten te vinden van 3mm . kosten '0' nada niks..... "och da moogde gei hebbe joh" kreeg ik als bevredigend antwoord van de eigenaar van de oud ijzer inkoop.

Dus een benodigd stukje gezaagd, stencil van het gebroken stuk gemaakt en op het gekregen stukje aluminium geplakt

Afbeelding

En netjes uitgezaagd, gevijld, en exact op maat gemaakt, met passen en meten word ff wat tijd versleten

Afbeelding

Daarna heb ik ietsjes minder dan 3mm van het benodigde resterende onderdeel afgezaagd (vaste hand noodzakelijk net als een scherpe goede ijzerzaag, maar het zaagt als boter) waar strakjes het nieuwe lipje moet komen. Het gecreëerde oppervlak moet groot genoeg zijn om strakjes het nieuwe lipje op te monteren / constructief te verlijmen

Afbeelding

Dit heel mooi vlak op maat en haaks geveild zodat er geen oneffenheden zijn om zo een zo groots mogelijke hechtoppervlak te krijgen

Afbeelding

Na zorgvuldig een aantal malen "gepast" en gecontroleerd te hebben is de bedoeling om het lipje er met 2 componenten lijm er op te lijmen. Deze lijm is stevig genoeg om dit naderhand na uitharding goed op zijn plek te houden.

Afbeelding

Na uitharding van de lijm zit het al vrij stevig en lijkt het alweer op wat het ooit geweest is

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Maar ik vond het nog te fragile om er krachten aan te kunnen ontlenen en het dient verstevigd te worden. Dit is een pen gat verbinding idee geworden en gaan we maken, het materiaal is 3 mm dik dus ik kan pennetjes van 2 mm monteren en fixeren
Allereerst 2x een 2mm gat boren

Afbeelding

Deze heb ik ongeveer 12 tot 15mm diep geboort

Afbeelding

Daarna heb ik de 2mm gaten lichtjes verdiept met een boor van 4mm want dit is noodzakelijk voor de kop van de pen.

Afbeelding

De pennetjes zijn feitelijk 2mm kopspijkers, die ik in de kolom boormachine bewerkt heb, ik heb ze ietsjes dunner gemaakt want anders zitten ze te strak in het gat van 2mm en de kop heb ik aangeschuind zodat deze mooi in het verdiepte gat past. De pennetjes moeten niet te strak zitten want deze ga ik ook verlijmen en de lijm moet wel ruimte hebben om zich te kunnen hechten

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu de pennetjes mooi op maat zijn worden deze ook gefixeerd door ze te verlijmen met 2 componenten lijm. De lijm gaat ook in de gaten en laat ik rijkelijk zitten voor strakjes een gladde afwerking in de nabehandeling te kunnen verkrijgen

Afbeelding

Na uitharding volgt de finishing nabehandeling en afwerking, de 2k lijm laat zich goed schuren en geeft een glad resultaat

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nou.....ziet er al supper uit en is erg stevig al zeg ik het zelf, en de kosten tot nu toe € 0,0 euro !!! Lijm had ik nog in huis liggen net zoals de spijkertjes
Nu moet het ding nog in kleur en het liefst in exact dezelvde kleur, ik wil geen rood of donker rood of brandweer rood of oranje maar..... fluoriserend oranje/rood ...hmmmmzzzz Ah....ik heb nog emaile verf van Revell color van mijn destijds ooit tijdrovende "ik kan dat ook" hobby bouwpaketjes in elkaar knutselen en daar heb ik nog een dozijn of 3 verfpotjes van en een heeft de kleurcode 332 en komt nagenoeg exact overeen met wat het moet zijn. Op onderstaande foto wijst de pijl naar potje met kleur nr 30 maar ik ben gegaan voor nr 332 die ik later nog ergens vond want nr 30 vond ik iets te oranje

Afbeelding

Enkel deze kleur is mat en ik wil glans net zoals het ooit was, dus dan maar nabehandelen met blanke lak kleur nr. 1

Maar eerst grondlak er op !! en dat doe ik met een van mijn Badger Airbrush pistolen maar kan ook met een kwastje

Afbeelding

Ziet er steeds beter uit...toppie....
Na een klein uurtje de kleur 332 aanbrengen want hij mag niet te droog zijn want ik wil dat hij goed hecht en daarna de blanke lak er op.

Afbeelding

Nou, tot nu toe nog steeds geen euro uitgegeven en ik denk toch wel dat ik aardig geslaagd ben in wat ik wou bereiken. Denk zelfs wel te kunnen zeggen dat wat ik gemaakt heb steviger is dan hoe het ooit was want het benodigde materiaal is niet zo broos en kan veel meer hebben, maar goed nu ik 100% tevreden ben over mijn missie ben ik 200% voorzichtiger want ik wil mijn eigen creatie natuurlijk niet weer verpesten.

De onderstaande foto's zijn het eindresultaat en dat mag er wezen dacht ik zo. De afmetingen zijn gelijk aan het origineel net zoals de kleur en hij ziet er uit als nieuw!!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb er in totaal 3 dagen over gedaan en de uurtjes die ik er mee bezig ben geweest mss 8 of 9 maar een beetje hobby mag tijd kosten en ik zag het ook als een uitdaging om te laten zien dat het zo ook kan, doel was in ieder geval om het te maken en er geen kosten aan uit te geven maar als ik de materiaal kosten zou berekenen dan zou het denk ik

- 2k Lijm €5,- euro (Lidl of Action)
- 2 spijkertjes
- plaatje aluminium van 40 x 40 x 3 mm
- potje Revell Email Color 332 €1,69 uit de speelgoedwinkel
- potje Revell grondlak

Dit alles zal bij elkaar nog geen €10,- euro zijn. Maar je moet wel een beetje een handige Harry zijn. En goed gereedschap is het halve werk.

Dank voor het lezen van dit project en wie weet....heeft iemand hier iets aan en lukt dit hem ook op deze manier of brengt dit mss andere ideeën met zich mee.
Marcelmontage1
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 mei 2017, 16:41
Type: R1100RT
Bijz: Uit 98 met 140.000 op de teller en net gekocht
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zaandam

Re: Het

Ongelezen bericht door Marcelmontage1 »

Ik kan maar 1 ding zeggen....wow, als nieuw
Gebruikersavatar
Nico4sen
2023
2023
Berichten: 990
Lid geworden op: 03 jul 2011, 12:26
Type: R1200RT
Bijz: Ex-P met mudflap, V-Stream en Grip Puppies
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Hartje Fryslân

Re: Het "RODE LIPJE" Touring koffer probleem

Ongelezen bericht door Nico4sen »

Mooi gedaan [emoji108]

Hartelijke groet,

Nico

Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Het "RODE LIPJE" Touring koffer probleem

Ongelezen bericht door EileRT »

Zeer vindingrijk opgelost! _004
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Het "RODE LIPJE" Touring koffer probleem

Ongelezen bericht door Baird »

_004

Hier zit handel in ........mits je er 10 tegelijk kan doen ....

Ik dacht even dat je voor de pinnetjes je boortjes zou gebruiken: spiraal vol met 2K en afslijpen ;)
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
Demi
Berichten: 11
Lid geworden op: 10 jan 2012, 14:57
Type: R850RT
Bijz: R850RT-P ex Regio-Politie dienstfiets
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Weert
Locatie: Weert
Contacteer:

Re: Het "RODE LIPJE" Touring koffer probleem

Ongelezen bericht door Demi »

Baird schreef: 25 aug 2019, 22:00 Hier zit handel in ........
Nou heel mss als ruil optie dan, dan zou het gaan van, je stuurt een defecte toe en krijgt een gerepareerde retour
maar wat zou de kostprijs dan gaan worden? hij zou als brievenbus pakje kunnen maar de kosten daarvoor zijn ook al €3,90 euro en dat dan dus 2x (defecte heen en een gerepareerde weer retour) plus dan nog eens de prijs voor het gerepareerd lipje en die dient wel aantrekkelijk te zijn, maar het moet dan ook wel rendabel zijn
Baird schreef: 25 aug 2019, 22:00 mits je er 10 tegelijk kan doen ....
Zou dan wel de reparatie lipjes ergens moeten laten lazer snijden, maar ja.....wat gaat de kostprijs dan worden _001
Baird schreef: 25 aug 2019, 22:00Ik dacht even dat je voor de pinnetjes je boortjes zou gebruiken: spiraal vol met 2K en afslijpen
Zou ook gekund hebben, maar de kopjes van de pinnetjes hebben ook een functie en wel om te voorkomen dat hij naar "boven" er gemakkelijk vanaf zou kunnen breken.
Als ik de spiraal van de boor er in zou lijmen dan zou er feitelijk geen belemmering zijn naar boven toe

BMW moet niet zo flauw doen en die lipjes gewoon enkel en per stuk in de verkoop doen, de productie kosten voor spuitgietaluminium zijn echt niet zo duur.....denk zelfs dat de kosten voor zo een lipje per stuk €0,20 euro zijn maar dan moet je er bij een spuitgiet bedrijf wel denk ik minimaal 1000 bestellen , dus waarom is dat onderdeel niet separaat te verkrijgen _001 waarom is dat enkel te bestellen met een hoop andere onderdelen die je niet nodig hebt

Als ze die lipjes eens echt los in de verkoop deden voor laten we zeggen €8,50 per lipje dan verdienen ze er nog geld aan

Maar goed......de koffers daar waar ze op zitten zijn inmiddels alweer sinds (correct me if i am wrong) 1997 op de markt dus de vraag is....hoe lang zijn ze nog verkrijgbaar? Het is denk ik niet iets van BMW zelf maar een product van de koffer fabrikant JDEHE in opdracht van BMW

Wel denk ik dat er wereldwijd iedere dag wel ergens 1 persoon is die dit type koffers heeft en een van zijn lipjes breekt. Het is ook een niet doordacht slecht ontwerp van de koffer fabrikant voor zo een gerenommeerd bedrijf als BMW.
Gesloten

Terug naar “Over: Overige accessoires”