Valbeugels R1200RT (2017)

Radio/DVD, voetsteunen, wildfluitjes. valbeugels enz. enz.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
RednaX
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 mei 2021, 22:43
Type: R1200RT/LC
Bijz: ABS-ESA-ASC, Zumo XT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Pijnacker

Valbeugels R1200RT (2017)

Ongelezen bericht door RednaX »

Vrijdag mijn motor opgehaald zo blij als een kind :D

Nu wil ik graag blij blijven en zat dus even te rekenen, neem het gewicht van de motor, tel daarbij op dat ik jaren niet heb gereden en dat ik ook nog over de nodige klungeligheid beschik dan is het denk ik wel verstandig om er valbeugels op te zetten.

Maar geen idee welke? Iemand een goede tip?
Wat zijn de verschillen/prijsverschillen? Is dat puur de kwaliteit?

Las op het forum al dat er ook politie beugels zijn etc, beschermen die het beste?
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Valbeugels R1200RT (2017)

Ongelezen bericht door HansD »

Ik weet niet wat je rijstijl is (rustig, sportief?) maar de meeste valbeugels zijn duurder dan nieuwe kleppendeksels.
Persoonlijk vind ik ze vaak ook niet mooi.
Maar als je bang bent om te vallen is het misschien een goed idee.

Daarnaast heb je ook nog beschermers voor alleen je kleppendeksels, een soort compromis tussen valbeugels en helemaal niks.

Misschien ook investeren in een rijvaardigheidscursus. Leuk om te doen en je komt terug met meer vertrouwen.
fransgabler

Re: Valbeugels R1200RT (2017)

Ongelezen bericht door fransgabler »

Als je - naar eigen zeggen - nogal klungelig ben en je koopt een grote zware Boxermotor met veel vermogen, dan zou de eerste keuze niet direct uitgaan naar crashbars. Een BMW RT weegt 250 kilo, heeft meer dan 110 pk aan vermogen en de combi met de zelfbenoemde klungeligheid en gebrek aan ervaring doet het ergste vrezen.

In dat geval is het niet onverstandig om eerst weer wat lessen te nemen op deze motor en wellicht is het een goed idee om een Voortgezette Rijopleiding vanuit de KNMV te volgen. Dat is een betere investering voor jou en je omgeving dan de mogelijke aanschaf van crashbars. Koop vooral eerst goede motorkleding met protectoren en bezuinig vooral niet op handschoenen. Dat zijn de uiteindes van je fysieke kreukelzones.

Crashbars doen minder dan menigeen denkt en zijn vanaf zo''n 30 à 50 km - afhankelijk van de belading en de ondergrond - bij een val nauwelijks nog functioneel. In grote lijnen zijn er twee soorten beschermers: kunststof kappen die het uiteinde van de cilinders oftewel de kleppendeksels beschermen als de fiets eens ongelukkig omvalt. Te kust en te keur te verkrijgen vanaf zo'n 70 euro tot 150 euro aan toe.
en
Crashbars, een samenhangend stel stangen die de fiets wat breder beschermen en zorgen dat het oprapen onder een andere hoek - wat makkelijker - kan worden uitgevoerd als de fiets bij stilstand of tijdens een ongelukkig genomen U bocht omvalt.

Er zijn diverse uitvoeringen van crashbars, tegenwoordig biedt Tante Alie ze ook kant en klaar aan. Onbekend wat de kwaliteit is.
Wunderlich heeft ook crashbars die ongeveer het dubbele in prijs zijn. De kwaliteit daarvan is in ieder geval goed, al corroderen ze door steenslag aan de voorzijde nog wel eens.

Beide vormen van bescherming stellen weinig tot niets voor als je met 50 km/uur onderuit schuift. Met een beetje pech rijt de stalen crashbar het alu carter aan de onderzijde open, waardoor je nog verder van huis bent.

Mijn dringende advies is om te beginnen met het op niveau brengen van je rijgedrag in plaats van het voorkomen van wat materiële schade.
Je rijdt nu eenmaal niet alleen op de weg en de kans op een ongeluk op de motor is 17 keer groter dan in een auto.
Laatst gewijzigd door fransgabler op 12 mei 2021, 10:48, 1 keer totaal gewijzigd.
RednaX
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 mei 2021, 22:43
Type: R1200RT/LC
Bijz: ABS-ESA-ASC, Zumo XT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Pijnacker

Re: Valbeugels R1200RT (2017)

Ongelezen bericht door RednaX »

Dank voor de reacties..

Ben geen harde rijder en voorzichtig in de bochten.
Met klungeligheid bedoelde ik niet mijn rijstijl maar meer het gewoon eens omvallen van de motor.
Van standaard af of even uit balans als je staat. Dat soort klungeligheid.

Dacht dat die valbeugels dan schade zouden voorkomen, al aardig wat geld uitgegeven en dacht meteen die beugels maar even doen dan en dan heb je nogal wat keus, vandaar dit topic.

Wellicht zijn beschermers voor de kleppendeksels dan wel iets voor mij, ben er nog niet helemaal uit.
Gebruikersavatar
fschuurman
Berichten: 353
Lid geworden op: 18 feb 2020, 22:51
Type: R1200RT
Bijz: R 1200 RT LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heerhugowaard
Contacteer:

Valbeugels R1200RT (2017)

Ongelezen bericht door fschuurman »

Ik had ik 2018 toen ik mijn dullville kocht sinds 1989 niet gereden op een toer in Griekenland na. Nadat ik na enkele dagen na een suffe draaiactie omviel en beschaamd dacht de 180 kilo wegende motor “ff” op te tillen, waarbij ik 2 ribben kneusde, heb ik toegegeven aan mijn trots en een rijles genomen. Even iemand achter mij die de positie op de weg, bochten en kijk techniek doornam gaf mij het vertrouwen terug om daarna af te reizen naar Normandie.

Op mijn BMW zitten 2 deksel beschermers https://youtu.be/GaukoTH85ZI die hun geld al verdiend hebben in de eifel. Verder geen schade.

Mijn advies een lesje en kleppendeksel beschermers. Beugels kunnen daarna altijd nog als je die gaaf vind staan.

Veel plezier met deze mooie machine!
Groet,
Frank

Sinds 2018 herintreder op de motor.
Yamaha XT350 - Honda NT650V - BMW R1200RT/LC
Gesloten

Terug naar “Over: Overige accessoires”