Pagina 1 van 1

Waar laat ik mijn kettingslot?

Geplaatst: 18 aug 2021, 12:23
door Wullum
Ten tijde van mijn -850- en -1150- was het meenemen van een kettingslot (dikke ART4 ketting van 120cm van Trelock met schijfrembeugelslot eraan) niet zo'n issue, paste redelijk normaal in het kontje, het toenmalige Xenia schijfremslot kon makkelijk in het opbergkastje (er zat geen radio in).

Met de -1200- (van 2012) werd dat al een stuk moeilijker omdat het alarm in het kontje en een radio was ingebouwd.

Met de -1250- kan ik helemáál geen ketting meer kwijt onder/achter het zadel of waar dan ook _001
Nu heb ik natuurlijk wel koffers, maar ik wil in een zijkoffer eigenlijk geen zware ketting vanwege gewichtsverdeling (al zou de ketting en het losse slot elk apart in een zijkoffer kunnen) en in de topkoffer evenmin daar dit te hoog boven het zwaartepunt is...
Ik sjouw ook nog een zwaar Abus schijfremslot mee van een kilo...

Nu voldoet die Abus met het BMW alarm wel aan de verzekeringseisen, maar wil ik graag een kettingslot meenemen om mijn RT aan een lantaarnpaal of hek te kunnen zekeren. Dubbelgestikt houdt beter zeg maar.
Maar hoe neem ik die mee?
Ik heb alternatieven als LiteLok (ipv ketting) en Roadlok (ipv Abus) overwogen, maar die zijn òf te makkelijk te kraken, òf te prijzig (met lage WAF zeg maar), òf beide.

Ik ben benieuwd naar hoe anderen dit hebben opgelost.

Re: Waar laat ik mijn kettingslot?

Geplaatst: 18 aug 2021, 16:03
door HansD
Ik rijd al jaren met een dik Art4 kettingslot in mijn zijkoffer. Zoals je zegt: een beetje het gewicht verdelen en je merkt er niks van.

Re: Waar laat ik mijn kettingslot?

Geplaatst: 18 aug 2021, 17:05
door fransgabler
HansD schreef: 18 aug 2021, 16:03 Ik rijd al jaren met een dik Art4 kettingslot in mijn zijkoffer. Zoals je zegt: een beetje het gewicht verdelen en je merkt er niks van.
Mijn fiets komt alleen 's nachts met de vakanties noodgedwongen buiten het zicht en dan op slot te staan. Dan doe Ik hetzelfde als HansD, slot en ketting ieder in hun eigen koffer aan de voorwiel-zijde van de koffer, niet in het deksel maar in het vaste gedeelte.

De krachten die bij stevig remmen optreden zijn groter dan bij het optrekken, althans bij mijn rijstijl. Op die manier schuiven het slot en de ketting bij stevig remmen niet de halve koffer door en komen de verbindingen tussen deksel en vast gedeelte ook niet onnodig onder druk te staan.

Re: Waar laat ik mijn kettingslot?

Geplaatst: 19 aug 2021, 07:19
door jbazelmans
Ik neem mijn kettingslot altijd mee in de topkoffer. (De mijne hangt trouwens ook in de garage aan de ketting)

Re: Waar laat ik mijn kettingslot?

Geplaatst: 20 aug 2021, 00:57
door Jazzbass
Mijn kettingslot ligt al een aantal jaren in mijn rechter ("radio") voorvak (heb dus geen radio). In het smaller diepste gedeelte van het voorvak ligt het slotdeel, daarna verdeel ik de ketting heen en weer, waardoor er volop ruimte is mijn remschijfslot, en een plankje met touw, handig voor de zijstandaard bij slechtere ondergrond. En voor de langere tochten nog een halve liter olie.
Elke keer als ik alle tupperware eraf haal, controleer ik op (haar)scheuren: geen enkel probleem (vooralsnog).

Zie ook:
viewtopic.php?f=1&t=14188


Groet John.

Re: Waar laat ik mijn kettingslot?

Geplaatst: 20 aug 2021, 01:01
door Jazzbass
aanvulling: geen 1/2 liter olie maar 1/4 liter olie, en een "remschijfslotreminderkabel".

Re: Waar laat ik mijn kettingslot?

Geplaatst: 22 aug 2021, 15:16
door Wullum
De -1250- staat ook in de garage altijd aan kettingslot en schijfremslot-met-alarm, net als mijn 3 eerdere RT's sinds 2010...

Als ik zo lees lijkt mijn initiële idee, dus ketting en slot apart in de beide zijkoffers, het meest haalbare...
In de kuip is geen plek, want radio en ieniemini kastjes waar net mijn oude Xena diskslot in past en de handzender van mijn garagedeur... Zelfs de Abus 8077 past er niet in, laat staan een kettingslot.
In mijn topkoffer wil ik dat spul niet hebben, veel te hoog boven het zwaartepunt. Vroeger, in de 33ltr topkoffers van mijn -850- en -1150- ging dat nog wel, met die "hangwangen" in dat type koffer, maar in de huidige 49ltr koffer moet ik er niet aan denken dat 4,5 kilo slot gaat schuiven in de bocht...

Ga toch maar eens nadenken over een RoadLok schijfremslot ipv die Abus, alarm heb ik tenslotte ook al op de RT zelf... Al verhoogt die RoadLok het onafgeveerd gewicht weer iets...

Re: Waar laat ik mijn kettingslot?

Geplaatst: 23 aug 2021, 17:39
door Henk7777
Een roadlock is erg licht, je merkt niet dat het er zit en is goedgekeurd..

Als het juist gemonteerd is en je motor staat op de bok, dan krijg je de motor niet van de bok af, gewoon omdat het voorwiel niet draait..

kost natuurlijk wel wat, maar dan heb je ook wat..

naar buitenland neem ik altijd ook een licht kabelslot van 1,5 mtr mee om de motor, als extra opstakel toch aan iets vast te kunnen leggen

Henk7777

Re: Waar laat ik mijn kettingslot?

Geplaatst: 25 aug 2021, 10:19
door MartinTB
Ik heb ook gewoon de lange ketting met slot in de zij koffer , en een ABUS Granit Detecto 8077 Alarm Schijfremslot ART4 - Geel die heel goed bevalt _004
Het verschil met of zonder slot is nauwlijks merkbaar!

[groet]
MartinTB

Re: Waar laat ik mijn kettingslot?

Geplaatst: 25 aug 2021, 10:50
door jbazelmans
Wullum schreef: 22 aug 2021, 15:16 De -1250- staat ook in de garage altijd aan kettingslot en schijfremslot-met-alarm, net als mijn 3 eerdere RT's sinds 2010...

Als ik zo lees lijkt mijn initiële idee, dus ketting en slot apart in de beide zijkoffers, het meest haalbare...
In de kuip is geen plek, want radio en ieniemini kastjes waar net mijn oude Xena diskslot in past en de handzender van mijn garagedeur... Zelfs de Abus 8077 past er niet in, laat staan een kettingslot.
In mijn topkoffer wil ik dat spul niet hebben, veel te hoog boven het zwaartepunt. Vroeger, in de 33ltr topkoffers van mijn -850- en -1150- ging dat nog wel, met die "hangwangen" in dat type koffer, maar in de huidige 49ltr koffer moet ik er niet aan denken dat 4,5 kilo slot gaat schuiven in de bocht...

Ga toch maar eens nadenken over een RoadLok schijfremslot ipv die Abus, alarm heb ik tenslotte ook al op de RT zelf... Al verhoogt die RoadLok het onafgeveerd gewicht weer iets...
Ik moet ook zeggen dat, wanneer ik mijn kettingslot meeneem ik ook altijd wel een tas in de topkoffer heb zitten. Dan schuift het slot niet op en neer.
Als ik niet ergens overnacht, gaat het slot ook niet mee

Re: Waar laat ik mijn kettingslot?

Geplaatst: 27 aug 2021, 16:56
door Wullum
jbazelmans schreef: 25 aug 2021, 10:50 ---knipknip---
Als ik niet ergens overnacht, gaat het slot ook niet mee
--- eindeknipknip---
Precies, ik neem die ketting ook alleen mee als ik ergens overnacht en de bRommeRT moet buiten slapen... En in die gevallen zitten mijn koffers toch wel vol met overnachtspul en andere levensbehoeften, dus die fixeren dan het ijzerwerk wel in de koffer.

Re: Waar laat ik mijn kettingslot?

Geplaatst: 17 jan 2022, 19:02
door motoropa
Als je met 2 personen op 1 motor op vakantie gaat is iedere cm3 en gram heilig.
Ik heb een Rt uit 2017 en heb dan helemaal geen behoefte aan een paar kilo slot.
Tijdens de garantieperiode deed ik het nog wel eens in de topkoffer, maar zoals gezegd zo'n loodzwaar ding op die hoogte is niet fijn.
Ik neem het niet meer mee en gebruik alleen nog een schijfremslot.
Ik heb het voordeel dan nog dat er een alarm op zit. (voor wat het waard is).

Re: Waar laat ik mijn kettingslot?

Geplaatst: 17 jan 2022, 23:27
door PanEuRoel
@motoropa,
Welkom!!!
Het is gebruikelijk dat je je eerst even netjes voorstelt in het daarvoor bestemde topic:
Nieuw hier? Graag eerst even voorstellen.