Ulympos neust hier rond....

Wij stellen het op prijs dat nieuwe forumleden zich hier even introduceren alvorens tot posten over te gaan.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Ulympos

Ulympos neust hier rond....

Ongelezen bericht door Ulympos »

Ik ben Hans de Vries met forumnaam Ulympos. Een aantal jaren terug heb ik op dit forum ook een tijdje rondgeneusd. Eigenlijk ben ik een Yamaha-man en dat al een jaartje of 40. Vanaf deze eeuw (!!!) heb ik bereden een Fazer FZS600, Diversion XJ900S, Bulldog BT1100, FJR1300, XP500A Tmax en nu een TDM900. Allemaal geweldige brommers in hun genre. Nooit ben ik in de steek gelaten, nimmer ben ik tegen een dure reparatie aangelopen en Yamaha is zuinig tot redelijk zuinig in brandstofverbruik. Wel hier en daar een kleine aanpassing zoals iridium bougies, K&N luchtfilter, fenda extenda, valbeugeltje, andere voorvorkveren (Diversion) en dat soort zaken.
Wat zoek je hier dan weer, zou je je af kunnen vragen. Nou ik ben inmiddels 60+ en zoek wat meer comfort en ABS. In hoge snelheden ben ik niet geïnteresseerd. M.b.t. windherrie heb ik het niet kunnen vinden op de yamaha's. Hoog ruitje, laag ruitje, spoilertje brachten niet de oplossing. Op de volgekuipte Diversion en FJR bleef ik bij ritten in (langdurige) regen wel behoorlijk droog.
Maar soms wil je ook wel weer een wat anders.... De R1100RT vind ik persoonlijk het meest aansprekende model wat vormgeving betreft. De R1150RT Twinspark heeft zeker ook m'n interesse. De nieuwste modellen laat ik aan me voorbij gaan, want veel geld in een brommer stoppen, is me niet waard.
Wat me tot nu toe heeft tegengehouden om de BMW RT-beleving aan te gaan, zijn de regelmatig hier beschreven mankementen/problemen zoals versnellingsbakken, oliekeerringen, voor onderhoud gevoelige ABS-unit, etc. Ik besef ook goed dat de meeste RT-ridders zonder enig probleem en tot volle tevredenheid vele kilometers op hun RT rijden. Dat blijkt ook uit de te koop aangeboden RT's met met dikke 100.000 km-standen. Ik rij zelf recreatief zo'n 6.000 tot 7.000km p/jr.
Een goede vriend van me rijdt alweer een paar jaar op een nieuw gekochte R1200RT en na wat aanloopprobleempjes tot volle tevredenheid. Een andere kennis van me rijdt op een R850R dagelijks het hele jaar door naar z'n werk, doet weinig aan onderhoud (af en toe verse olie en een filtertje). Dat beestje heeft er bijna 280.000km op zitten. Wel vorig jaar door kortsluiting een compleet verbrande kabelboom.
Dus....., ik ga hier rondneuzen en ervaren of wellicht de geest rijp wordt voor een RT-avontuur.
Wel heb ik tot slot een praktische vraag. Zijn er hier RT-deskundigen die tegen een vergoeding bereid zijn een verantwoord aankoopadvies te geven, dan wel keuren? Ja ik weet van Erik van Lent. Die heeft best wel veel kennis, maar is wel merken-allround. Kenny Simon van MSA misschien?
Nou ik hoor het wel.

Groeten,

Hans de Vries
DickL

Re: Ulympos neust hier rond....

Ongelezen bericht door DickL »

Hans,

Al enige jaren lees ik mee op deze website, en ik heb de indruk gekregen dat de 1100 RT toch het minst storinggevoelig is. Kennelijk heeft BMW met de latere modellen wat meer op de zaken bespaard waardoor er wat meer mankementen zijn. Mijn ervaring na 105.000 km op de 1100 RT waren bijzonder gunstig - zelf heb ik 2 schakelaartjes (koppeling en jiffy) vervangen en de enige reparatie bij de dealer waren de 2 lagertjes waarop het cardanhuis scharniert - kosten ongeveer €. 150. Ik heb die 1100 RT weggedaan vanwege het gewicht wat me teveel werd.
Nogmaals : Dit zijn natuurlijk alleen mijn ervaringen.
De F 800 ST waar ik nu op rijd is veel handzamer, maar daar staat (veel) minder comfort op de lange afstand tegenover.
Overigens : Jouw Yamaha ervaringen bevestigen mijn mening dat Yamaha de minst storinggevoelige motorfiets is.

gr. Dick
DickL

Re: Ulympos neust hier rond....

Ongelezen bericht door DickL »

Hans,
Nog even een aanvulling : Het normale onderhoud deed ik altijd zelf en is niet moeilijk. Wel is het voor de ABS unit belangrijk dat de remvloeistof regelmatig wordt ververst. Ik deed dat eenmaal per jaar en dit is op de 1100 RT een kwestie van gewoon doorpompen - bij de nieuwere modellen is het wat ingewikkelder.

gr. Dick
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4484
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Ulympos neust hier rond....

Ongelezen bericht door EileRT »

Hallo Hans,

Van harte welkom op ons mooie RT-forum en de -1100- is een fijne toermotor. Onderhoud laat ik jaarlijks doen bij MSA, naar volle tevredenheid en de spoeling van het remsysteem inclusief ABS module, is daar een onderdeel van. Maar er zijn ook mensen op ons forum die dat onderhoud zelf doen of elders. Ieder zijn of haar ding zeg ik altijd maar! _004

Als je een RT op het oog hebt dan kun je deze laten keuren door Erik van Lent of MSA en weet je zeker wat je koopt.
Genoemde bedrijven hebben echt verstand van zaken.

We horen vast wel welke het geworden is! Big RT Smile

[groet] Eilert
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
beckysmile

Re: Ulympos neust hier rond....

Ongelezen bericht door beckysmile »

Hallo Hans,

welkom op dit geweldige forum.
Onderhand ben ik doehetzelf-expert (denk ik) in eerst de 1100 en sinds ruim een jaar de 1150 RT. Ik ervaar beide motoren als zeer betrouwbaar en storings-ongevoelig, mits het onderhoud juist en op tijd wordt uitgevoerd, waarbij het overgrote deel van de klussen redelijk eenvoudig is, maar wel vaak veel tijd vergt. De laatste grote beurt aan mijn 1150 heeft, inclusief doorspoelen van de bekrachtigde abs-unit, ongeveer 7 uren van mijn tijd gevergd. Het moge duidelijk zijn, dat ik overal de tijd voor neem, en alles zorgvuldig uitvoer. In geld uitgedrukt, net geen 300 euro inclusief een nieuwe achterband. Het is uiteraard wel zinvol (noodzakelijk?) om je een haynes-manual of iets vergelijkbaars te kopen, en je van te voren even in te lezen op de uit te voeren werkzaamheden. Hierin wordt ook aangegeven welke klussen voor de beginnende sleutelaar zijn, en waar je meer ervaring voor nodig hebt. De ervaring leert verder, dat als je ergens niet uitkomt, er hier voldoende helpende handen zijn om je te ondersteunen, zowel in gedachte als ook fysiek.

Veel plezier met rondneuzen op het forum, en succes met je zoektocht naar een goede gebruikte RT.

Groet, Aad
Ulympos

Re: Ulympos neust hier rond....

Ongelezen bericht door Ulympos »

Dank voor jullie reacties. Mijn DHZ-onderhoud beperken zich tot het vervangen van olie + filter, luchtfilter, bougies, remblokken, accu en de wielen er uit halen om die bij een bandenboer van vers rubber te laten voorzien.
Een voedingskabel voor de Garmin trekken of ander claxon's monteren, een valbeugel plaatsen, etc. dat doe ik ook zo nu en dan. Oliekeerringen van de vorkpoten worden me al te lastig (een keer gedaan....). Zo ook afstellen (synchroniseren en CO-afstellen) van de brandstofinjectie/gasklephuizen. Daar heb je vaak speciale tools voor nodig. Hydraulische vloeistof remmen en koppeling laat ik aan de professional over. Die beschikken over hulpmiddelen om dat schoon en volledig weg te pompen. Evenzo koelvloeistof.
Afgelopen zaterdag op m'n gemak nog olie en filter van m'n TDM900 vervangen. Dan mis je wel een brug als het lijf minder soepel is geworden. :lol:
Zondag lekker in NH getoerd, de versnellingsbak schakelt een stuk soepeler met Putoline Sport 4 semi-syntheet 10W-40. :D

Ik laat de hier te vinden informatie maar rustig bij me binnenkomen.... :)

Ergens las ik dat op het model R1100RT o.a. een modificatie heeft plaatsgehad aan de versnellingsbak, iets van M94 naar M97. Vaak worden bij een bepaald type na een aantal jaren verbeteringen doorgevoerd. Een dergelijke evolutie zie je bij veel modellen van verschillende merken. Of dat een Yamaha FJR1300 is of een Honda VFR, dat komt bij alle merken voor. Kunnen jullie ook aangegeven vanaf welk bouwjaar de R1100RT haar "beste" uitvoering heeft? En kun je dat ook zien uiterlijk?
Gebruikersavatar
Lemoi
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 feb 2012, 21:08
Type: R1200RT/LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: 's-Hertogenbosch

Re: Ulympos neust hier rond....

Ongelezen bericht door Lemoi »

...volgens mij de 1100 vanaf 1997 heeft een goede bak. Maar genoeg anderen die dat uit hun hoofd weten. Anders ga eens een keertje bij Kenny voorbij. Leer je hem gelijk kennen en hij kan je een eerlijk advies geven (maar hem natuurlijk niet te lang lastig vallen, hij moet werken ;-) )

Maar uit mijn eigen ervaring kan ik zeggen dat de 1100 zeer betrouwbaar was. Helaas kocht ik hem toen hij in een wat mindere staat was. Maar toen dat was opgelost ruim 100.000 km nergens last van (ja een keer een zekering en wat lampjes). Key is denk ik wel onderhoud. Dat deed ik braaf elke ~10.000 km
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Ulympos neust hier rond....

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Welkom op het forum.

Misschien even onderstaande link volgen met betrekking tot versnellingsbak problemen en wat je kan verwachten . Die heeft er volgens mij heel veel verstand van.


http://www.largiader.com/tech/oiltrans/
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: Ulympos neust hier rond....

Ongelezen bericht door Bert M »

Van harte welkom op ons mooie RT-forum! veel lees- en rijplezier toegewenst _004

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Ulympos
Berichten: 7
Lid geworden op: 09 mar 2019, 00:11
Type: Ik heb een andere motor
Bijz: Yamaha TDM900A
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Heiloo (NH)

Re: Ulympos neust hier rond....

Ongelezen bericht door Ulympos »

Daar ben ik weer. Nu een paar jaar later. De RT blijft maar door mijn hoofd spoken...
Momenteel heb ik een prachtige Yamaha TDM900A in de garage staan die ik twee jaar terug met heel weinig km's heb kunnen scoren, een binnenslaper.
Nu toch maar weer wikken en wegen over een RT. Waarom dan toch belangstelling voor de RT?
Nou, ik vind BMW wel innovatief, bijzonder (geen doorsnee), mooi gebouwd, mooie materialen en ergonomisch OK. Omdat ik alweer wat ouder ben, spreekt dat laatste me wel aan, zeker in samenhang met rijwindbescherming.
Ik moet binnenkort maar eens een wat langere rit op de 1200RT (2011) van mijn goede vriend - hier bekend als Beaukey - maken en dan maar beslissen of ik voor een 1200RT ga.
Ik ben me ook bewust van bekende kwaliteitsergenissen van BMW. Van lekkende keerringen tot defecte stuurschakelaars. Afgezien van forumberichten hierover, heb ik dergelijke irritante defecten ook van dichtbij meegemaakt bij bevriende BMW-rijders. En dat betrof niet alleen de RT maar ook de K1200 en de K1600. Ook de gepeperde prijzen van de te vervangende onderdelen zijn berucht. Dat soort narigheid ken ik niet van mijn Yamaha's.
Maar ik denk maar zo "er rijden heel wat BMW's rond en menigeen zal weinig problemen met zijn brommer ervaren". Zeker als je netjes met je BMW omgaat en bij tijds goed onderhoud pleegt/laat plegen.
We zijn een paar jaar verder en dan komt een 1200RT bij mij op de radar. Ik hou van mooi en fris, maar hou ook de portemonnee in de gaten.
Eerst maar hier het nodige tot me nemen en nu en dan een vraag stellen.
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4484
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Ulympos neust hier rond....

Ongelezen bericht door EileRT »

Welkom terug Hans! _004

Maak vooral eens een rit op een RT en je zal de rij eigenschappen zéker gaan waarderen . . . _004

Stel vooral je vragen in de daarvoor ingerichte topics en we horen graag of de RT je hart definitief heeft gestolen! ;)

[groet]

Eilert
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Ulympos
Berichten: 7
Lid geworden op: 09 mar 2019, 00:11
Type: Ik heb een andere motor
Bijz: Yamaha TDM900A
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Heiloo (NH)

Re: Ulympos neust hier rond....

Ongelezen bericht door Ulympos »

Masha danki EileRT!
Plaats reactie

Terug naar “Nieuw hier? Graag eerst even voorstellen”